Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCXONEPS4
Okładka Pillars of Eternity (PC)

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity to gra cRPG w klasycznym stylu, wyprodukowana przez studio Obisidian Entertainment przy wsparciu ze strony użytkowników platformy finansowania społecznościowego Kickstarter.

RPG | fantasy | widok izometryczny | crowdfunding | klasyczne RPG

Pillars of Eternity: Complete Edition na platformę PS4 i XONE to konwersja uznanej gry RPG Pillars of Eternity z 2015 roku. Produkcja ukazała się najpierw na PC-tach, gdzie doczekała się też dwóch dodatków – Pillars of Eternity: The White March Part I i Pillars of Eternity: The White March Part II. Nieco ponad dwa lata później projekt pojawił się na konsolach Sony i Microsoftu w swego rodzaju wersji GOTY, zawierającej wszystkie rozszerzenia oraz najważniejsze aktualizacje. Dodatkowo deweloperzy ze studia Paradox Arctic, którym powierzono prace nad portem, zmienili sterowanie i przeprojektowali interfejs użytkownika. Cała reszta pozostała niezmieniona.

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity jest pierwszą, całkowicie niezależną produkcją w dorobku studia Obsidian Entertainment. Deweloperzy postanowili wykorzystać doświadczenie zdobyte jeszcze w Black Isle Studios i przygotować grę cRPG łączącą najlepsze cechy takich klasyków gatunku jak Baldur's Gate, Icewind Dale, Planescape Torment czy Fallout. W pracach nad projektem brali udział m.in. Tim Cain (Fallout, Arcanum, Temple of Elemental Evil), Josh Sawyer (Icewind Dale i Icewind Dale II, Fallout: New Vegas), Scott Everts (Fallout, Planescape: Torment, Icewind Dale, Icewind Dale II, Fallout: New Vegas), Brian Menze (Planescape: Torment) oraz Dan Spitzley (Planescape: Torment).

Akcja Pillars of Eternity osadzona została w rozległym świecie fantasy zamieszkiwanym przez reprezentantów wielu różnych ras i o wielu różnych wyznaniach. Co ciekawe, pomimo silnie zaakcentowanych wątków fantasy w grze nie zabrakło obecności broni palnej, wykorzystywanej przez drużynę i wrogów w rozgrywanych walkach. Na świat gry składa się w sumie kilkadziesiąt bardzo zróżnicowanych lokacji. Są to między innymi tereny leśne, rozległe lochy czy pradawne ruiny, w których na drużynę czyhają liczne niebezpieczeństwa. Dużo czasu spędzamy także na zwiedzaniu znajdujących się w grze miast, m.in. składającej się z kilku dużych dystryktów Zatoki Buntu. Podczas wędrówek główny bohater napotyka wiele postaci niezależnych, które mogą zlecać mu zadania do wykonania, a w niektórych przypadkach także dołączyć do prowadzonej przez niego drużyny. Gra wyróżnia się sporą dowolnością w wyborze naszej ścieżki – sami zdecydujemy, czy chcemy dyplomatycznie przekonać przeciwnika w rozmowie, potajemnie zakraść się, czy otwarcie zaatakować. Wizytówką Pillars of Eternity są też „oskryptowane interakcje” – w momentach odbiegających od standardowych rozwiązań jak walka i dialog przenosi nas na osobny ekran z zarysem sytuacji i różnorakimi opcjami do wyboru.

Rozgrywka bazuje na klasycznych dla gatunku cRPG rozwiązaniach. Twórcy zdecydowali się zastosować system walki w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, która pozwala graczom zatrzymać upływ czasu, by dokładnie zaplanować akcje podejmowane przez członków drużyny. Nie zabrakło również systemu rozwoju postaci w oparciu o zdobywane w trakcie gry doświadczenie, a także sporego asortymentu broni, zbroi oraz przedmiotów, które można kupić, znaleźć lub zdobyć.

Unikalnym elementem Pillars of Eternity jest możliwość zarządzania własną twierdzą, do której docieramy po raz pierwszy po spędzeniu z grą kilku godzin. Możemy przede wszystkim zająć się kompleksowym remontem twierdzy, podnosząc dzięki temu jej właściwości obronne czy zwiększając jej prestiż. W miarę rozbudowywania warowni dostępne stają się nowe questy czy pojawiają się w niej nowi handlarze. Z twierdzą powiązanych jest także wiele dodatkowych zdarzeń – możemy zsyłać pojmanych wrogów do lochu, przyjmować delegacje czy wysyłać swoich podwładnych na drobne misje.

Pillars of Eternity: The White March Part I

Pillars of Eternity: The White March Part I to pierwszy duży dodatek do RPG-a Pillars of Eternity. Akcja toczy się w ramach kampanii z podstawowej wersji gry, a dostęp do nowej zawartości otwiera się tuż po ukończeniu pierwszego aktu. Sukcesy kierowanych przez gracza bohaterów odbiły się szerokim echem w całej krainie, a opowieści o odbiciu twierdzy Caed Nua dotarły także do odległego regionu Białej Marchii, zlokalizowanego u podnóża ponurej górskiej twierdzy Durgan. Dawno temu wrota owej twierdzy - Baterii Durgana - zostały zamknięte przez swoich krasnoludzkich budowniczych. Kilka wieków później tajemnice Baterii nadal pozostają nierozwiązane. Wciąż nie brakuje jednak śmiałków gotowych spróbować swoich sił w otwarciu wrót, gdyż według plotek wewnątrz kryją się bardzo cenne artefakty. Wyzwanie to podejmuje także drużyna gracza, która udaje się do tytułowej Białej Marchii z misją odkrycia sekretu legendarnej durgańskiej stali. Poza głównym wątkiem fabularnym Pillars of Eternity: The White March Part I oferuje także sporo misji pobocznych oraz wyjątkowo trudną lokację, przeznaczoną dla najbardziej doświadczonych drużyn.

Ponadto dodatek wprowadza nowe umiejętności i dwóch dodatkowych towarzyszy, których możemy zwerbować do drużyny. Podwyższony do 14 został również maksymalny poziom doświadczenia. Wszystkie te nowości nie zmieniają jednak podstawowych elementów rozgrywki. Pillars of Eternity: The White March Part I to cały czas klasyczne RPG, w którym zajmujemy się eksplorowaniem świata, wypełnianiem misji, rozwijaniem bohaterów oraz toczeniem bitew. Starcia rozgrywane są w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy. Autorzy zaoferowali po prostu nową zawartość, zamiast zmieniać podstawowe fundamenty rozgrywki.

Pillars of Eternity: The White March Part II

Pillars of Eternity: The White March Part II jest drugim rozszerzeniem do gry RPG studia Obsidian Entertainment. W dodatku powracamy na ośnieżone tereny tytułowej Białej Marchii, gdzie kontrolowana przez graczy drużyna trafia z misją odkrycia sekretu legendarnej, durgańskiej stali. Gra kontynuuje wątki zapoczątkowane w The White March Part I, rozszerzając świat o nowe lokacje oraz misje fabularne i oferując zwiększony do 16 maksymalny poziom postaci oraz niedostępne wcześniej zdolności specjalne bohaterów. Za fabułę dodatku odpowiadają ponownie współtwórcy oryginalnego Pillars of Eternity: Eric Fernstermaker (znany także m.in. z South Park: The Stick of Truth) oraz Carrie Patel – autorka popularnego, steampunkowego cyklu książek Recoletta.

Oprócz typowej zawartości dodatkowej, jedną z największych nowości The White March Part II jest pojawienie się nowej towarzyszki, jakim jest barbarzyńca imieniem Meneha. Twórcy przygotowali także nieobecny wcześniej tryb rozgrywki o nazwie Story Time, pozwalający przebrnąć przez niezwykle rozbudowaną fabułę gry w specjalnym, przyspieszonym tempie.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8,4 / 10 na podstawie 2820 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9,2 / 10 na podstawie 2374 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 139,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Pillars of Eternity

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Pillars of Eternity

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5 2400 3.10 GHz/AMD Phenom II X6 3.3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 570/Radeon HD 7700 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows Vista/7/8
Minimalne: Intel Core i3 2100T 2.5 GHz/AMD Phenom II X3 2.8 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 9600 GT/Radeon HD 4850 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows Vista/7/8

Recenzja gry Pillars of Eternity - wybitnego RPG, opus magnum Obsidianu

Recenzja 26 marca 2015, 13:53

Pillars of Eternity w ogóle zachęca do mocniejszego kombinowania z atrybutami, a decyzje podjęte na ekranie kreacji bohatera odbijają się echem przez całą rozgrywkę. Mniej za to tu kombinowania przy rozwoju postaci, pewne parametry przyrastają automatycznie z poziomu na poziom, wybieramy natomiast specjalne cechy i atuty, które pozwalają wyspecjalizować się w używaniu konkretnego oręża czy zwiększyć odporność na pewien typ obrażeń. Niektóre klasy (wojownik) są przy tym niezwykle łatwe do prowadzenia, inne (jak enigmatyk) wymagają przemyślanego doboru talentów i umiejętności, by stworzyć z nich skuteczną maszynę do zabijania. W końcu Pillars of Eternity stoi również walką.

PC
PS4
XONE