Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 października 2025, 09:54

autor: Adrian Werner

Gry RPG w stylu Baldur’s Gate na długo przestały powstawać, bo twórcy zostali oszukani lub wprowadzeni w błąd. „Powiedzieli, żebyśmy im zaufali”

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego deweloperzy na długi czas przestali tworzyć RPG-i w stylu Baldur’s Gate. Okazuje się, że winne były sklepy z grami.

Źródło fot. Interplay
i

Josh Sawyer ze studia Obsidian Entertainment wygłosił ciekawą przemowę na australijskim konwencie GCAP 2025.

  1. W niej projektant wytłumaczył, dlaczego przez długi czas na rynek przestały trafiać gry w stylu Baldur’s Gate, pomimo tego, że gracze wciąż pragnęli produkcji tego typu.
  2. Sawyer wyjawił, że winne były sieci sklepów sprzedających gry. Ich przedstawiciele zakomunikowali deweloperom, że gracze nie są już zainteresowani produkcjami pokroju Baldur’s Gate, czyli izometrycznymi RPG-ami opartymi na systemie Dungeons & Dragons i dlatego twórcy powinni porzucić produkcję nowych tytułów tego typu
  3. Gdy deweloperzy poprosili o jakieś badania rynkowe, które uzasadniałyby tę tezę zostali zbyci przez przedstawicieli sieci sklepowych stwierdzeniem, że to nie jest potrzebne i niech po prostu im zaufają. Ten fragment wywołał śmiech publiczności na GCAP 2025.
  4. Wielu deweloperów nie było wcale przekonanych, że gracze nie chcą już więcej takich RPG-ów, ale nie mieli wyboru i musieli przestać je tworzyć. W tamtych czasach sieci sklepów miały bowiem niezwykle silną pozycję na rynku gier, bo każda produkcja skazana była na porażkę, jeśli te sklepy nie zdecydowały się na ściągnięcie dużej liczby egzemplarzy na swoje półki.
  5. Pozycja sklepów była tak mocna, że potrafiły one nawet zmuszać wydawców do odkupywania od nich gier, które się słabo sprzedawały

Wszystko to zmieniła dystrybucja cyfrowa. Nikt nie zagwarantuje Ci w niej, że Twoja gra się dobrze sprzeda, ale przynajmniej trafi na Steam i będzie miała szansę znaleźć odbiorców. To dzięki tej zmianie rynku studio Obsidian mogło powrócić do tworzenia RPG-ów w tym stylu, co zaowocowało opracowaniem Pillars of Eternity.

  1. Recenzja gry Pillars of Eternity - wybitnego RPG, opus magnum Obsidianu
  2. Recenzja gry Pillars of Eternity 2 – RPG na miarę Baldur's Gate 2

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej