Data wydania: 10 listopada 2015
Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu postapokaliptycznych gier RPG, znajdującego się od 2008 w rękach firmy Bethesda. W Fallout 4 wcielamy się we własnoręcznie wykreowanego bohatera, który po 200 latach odosobnienia jako jedyny ocalały wychodzi z przeciwatomowego schronu i rozpoczyna walkę o przetrwanie w niegościnnym świecie po katastrofie nuklearnej.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Fallout 4 jest czwartą pełnoprawną odsłoną kultowego cyklu post-apokaliptycznych gier RPG, zapoczątkowanego w 1997 roku przez studio Black Isle oraz koncern Interplay. Po zamknięciu studia oryginalnego dewelopera i chłodnym przyjęciu wydanego na PlayStation 2 Fallout: Brotherhood of Steel, prawa do marki przejęła firma Bethesda i to właśnie jej wewnętrzne studio odpowiada zarówno za trzecią, jak i czwartą część serii. Studio znane było wcześniej głównie z serii The Elder Scrolls, której najpopularniejsza odsłona, Skyrim, ukazała się w 2011 roku na PC-tach oraz konsolach PlayStation 3 i Xbox 360.
Tytuł w wersji na komputery osobiste oferuje kilka usprawnień względem konsolowych wydań. Gra oferuje opcję gry między innymi w 60 klatkach na sekundę i rozdzielczości przekraczającej Full HD. Na PlayStation 4 i Xboksie One Fallout 4 działa natomiast „tylko” w 30 klatkach i 1080p.
Kolejną ważną rzeczą są modyfikacje, które w wersji PC-towej rozprowadzane są niemal na tych samych zasadach, co w przypadku Skyrima. Krótko pisząc, gracze mają praktycznie pełną dowolność w tworzeniu modyfikacji.
Fabuła Fallouta 4 rozpoczyna się na przedmieściach amerykańskiego Bostonu, na kilka chwil przed tragicznym w skutkach wybuchem nuklearnym. Podczas krótkiego wstępu poznajemy rodzinę bohatera i kreujemy naszą postać (mężczyznę lub kobietę), dokonując zmian w wyglądzie zewnętrznym oraz przydzielamy punkty umiejętności. Chwilę później następuje wspomniany wybuch, po którym nasz protagonista trafia do przeciwatomowego schronu nr 111. Akcja właściwa zaczyna się 200 lat później, kiedy kontrolowana przez nas postać wychodzi ze schronu na powierzchnię i rozpoczyna walkę o przetrwanie w nieprzyjaznym, postapokaliptycznym środowisku. Naszym głównym zadaniem jest odnalezienie pozostałych członków rodziny.
W zależności od indywidualnych preferencji, akcję w Fallout 4 obserwujemy z perspektywy pierwszo- lub trzecio-osobowej, a mechanika rozgrywki bazuje w znacznej mierze, na rozwiązaniach znanych graczom z Fallouta 3. W grze powracają m.in. tak charakterystyczne elementy serii, jak system atrybutów S.P.E.C.I.A.L., czy system celowania V.A.T.S., pozwalający na precyzyjne oddanie strzału w wybraną część ciała przeciwnika. W produkcji pojawia się także możliwość przygarnięcia psa lub połączenia sił z innymi postaciami, którym w toku rozgrywki możemy wydawać proste polecenia. Celem nadrzędnym, jaki postawili sobie twórcy, stała się jednak absolutna swoboda, tak więc to od gracza zależy to, gdzie się uda i w jaki sposób jego poczynania wpłyną na dalszy rozwój fabuły.
W porównaniu do poprzednich odsłon serii, wydatnemu rozbudowaniu uległ system rzemiosła, pozwalający m.in. na recykling elementów otoczenia i wykorzystanie ich do stworzenia zupełnie nowych przedmiotów, a nawet całych budynków, które pełnią rolę schronienia dla bohatera oraz innych ocalałych. W grze dostępnych jest kilkadziesiąt bazowych typów broni, z których każdą poddać możemy setkom unikalnych modyfikacji. W Falloucie 4 powraca też w udoskonalonej formie znany fanom serii organizer o nazwie PipBoy, w którym oprócz całego centrum zarządzania znajdziemy m.in. także proste gry – oczywiście o ile odnajdziemy na pustkowiach odpowiadające im dyski.
Fallout 4 został zlokalizowany na język polski, przy czym umożliwiono również zabawę w oryginalnej, angielskiej wersji, w której głos protagoniście podkłada aktor Brian T. Delnay, znany m.in. z takich produkcji jak Batman: Arkham Knight czy Evolve. Z kolei, jeżeli decydujemy się na zabawę kobietą, z głośników wydobywa się głos Courtney Taylor (Jack z serii Mass Effect albo Juhanii z cyklu Star Wars: Knights of the Old Republic).
Pod względem oprawy Fallout 4 bazuje na zmodyfikowanej wersji autorskiego silnika Bethesdy i prezentuje się lepiej niż poprzednia odsłona serii. Mimo szeregu zmian w mechanice oraz interfejsie gry (np. nowy, dość okrojony system dialogowy) autorom udało się w pewnym stopniu zachować unikatowy klimat serii.
Fallout 4 doczekał się edycji kolekcjonerskiej, w której oprócz samej gry, specjalnego metalowego pudełka, plakatu i poradnika do obsługi PipBoya, znalazła się także replika rzeczonego gadżetu. Pewną ciekawostką jest fakt, że jeden z fanów zamówił bezpośrednio u dewelopera grę, płacąc za nią kapslami (waluta w rzeczonej serii). Studio pozytywnie rozpatrzyło tę niecodzienną prośbę i obiecało dostarczyć graczowi tytuł po jego oficjalnej premierze.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PC Windows 10 listopada 2015Polskie napisy
PlayStation 4 10 listopada 2015Polskie napisy
PlayStation 5 25 kwietnia 2024Polskie napisy
Xbox Series X/S 25 kwietnia 2024Polskie napisy
Xbox One 10 listopada 2015Polskie napisy
Gry podobne:
14GRY
Seria gier RPG osadzonych w postapokaliptycznym uniwersum. Fallout jest uznawany za jedną z najważniejszych marek wykreowanych przez firmę Interplay i studio Black Isle. Od 2004 roku pieczę nad rozwojem cyklu sprawują Bethesda Softworks i Bethesda Game Studios.
Recenzja GRYOnline
Fallout 4 to produkcja bardzo przyzwoita, ale niestety porzuca wzorce ustalone przez swoich wielkich poprzedników. Świat jest duży, eksploracja wciąga, a postapokaliptyczny klimat wciąż obecny. Ale wszystko, co dobre w nowym Falloucie, jest zasługą właśnie tego świata – sandbox jest z niego świetny, ale RPG marne ze słabą opowieścią i niewielkimi powiązaniami z dziedzictwem marki.
Aktualizacja: 13 stycznia 2016
W przewodniku do Fallout 4 znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na temat gry. Dowiesz się jak stworzyć odpowiedniego bohatera i jakie dobrać mu perki, poznasz dostępne rodzaje wyposażenia czy znajdziesz kody ułatwiające grę.
11 kwietnia 2024
W 1997 roku twórcy Fallouta pokazali, że świat po nuklearnej zagładzie nie musi być tylko mroczny i brutalny. Ich orężem stała się satyra, dzięki której ta seria od lat już nie bierze jeńców, pokazując nas i nasz świat w krzywym zwierciadle.
25 grudnia 2022
Granie to pasja – ta zaś skłania do analizowania ulubionych tytułów, a także snucia dziwnych, lecz ciekawych teorii. Raz mają one dużo sensu, a kiedy indziej rozpadają się w mgnieniu oka niczym domek z kart. Oto czternaście z nich.
9 października 2022
Popularność można mierzyć różną miarą. Sprawdziliśmy, jakie gry RPG są na liście najpopularniejszych na świecie na podstawie liczby sprzedanych egzemplarzy.
26 września 2022
Z dużej chmury mały deszcz – okazało się, że „wielki” przeciek dotyczący GTA 6 tak naprawdę wiele nie ujawnił. Historia gier zna dużo poważniejsze incydenty, które wyrządziły twórcom sporo szkód. Oto jedne z najbardziej znaczących leaków w tej branży.
9 lipca 2022
Nowy PS Plus oferuje znacznie więcej niż jego poprzednik, a w katalogu różnorodnych tytułów można się pogubić. Dla ułatwienia wybraliśmy najciekawsze gry RPG z ofert PlayStation Plus Extra i Premium.
Pojawiły się poszlaki wskazujące na to, że Fallout 4 może zostać wzbogacony o płatne mody. Byłaby to największa aktualizacja gry od kwietnia 2024 roku.
gry
Krystian Pieniążek
8 sierpnia 2025 07:25
Opublikowano artykuł analizujący wpływ ekranizacji gier na ich popularność i sprzedaż. Pod lupę wzięto m.in. Minecrafta, Borderlands, The Last of Us czy Fallouta.
gry
Marcin Bukowski
11 kwietnia 2025 11:50
Modyfikacja, dzięki której główna lokacja z Fallout: New Vegas trafiła do Fallouta 4, otrzymała nową wersję. Niestety, jej twórca „przy okazji” ogłosił koniec dalszych prac, wywołując zamieszanie nie tylko wśród fanów własnego projektu.
gry
Krzysztof Kałuziński
24 listopada 2024 14:46
Oficjalne wsparcie dla modów do Baldur's Gate 3 okazało się strzałem w dziesiątkę. Natomiast serwis NexusMods postanowił rozwiać wątpliwości związane z płatnymi modyfikacjami.
gry
Adrian Werner
31 października 2024 14:31
Porzucenie Fallout: Vault 13 na szczęście nie wpłynie negatywnie na inny wielki mod w postaci Fallout 4: Project Arroyo. Ten fanowski remake FO2 może wręcz na tym skorzystać.
gry
Adrian Werner
22 października 2024 14:09
Mamy fatalne wieści związane z ambitnym modem Fallout: Vault 13, który miał stanowić remake pierwszej części cyklu. Prace nad nim zostały zawieszone.
gry
Adrian Werner
21 października 2024 12:17
Ciepło przyjęta modyfikacja Fallout: London doczekała się kolejnej dużej aktualizacji. Twórcy z Team FOLON świętują ponad milion pobrań.
gry
Michał Harat
23 października 2024 16:10
Fallout 4 otrzymał modyfikację o apokalipsie zombie w stanie Vermont. Wprowadza ona nową mapę i fabułę.
gry
Marcin Bukowski
24 sierpnia 2024 12:32
Twórcy Fallout: London poważnie myślą o założeniu własnego studia, ale chcą też wzbogacić mod o całą niedodaną zawartość. Może poza latającymi (niezamierzenie) koniami.
gry
Jakub Błażewicz
13 sierpnia 2024 13:50
Fallout: London został pobrany ponad 500 tys. razy w ciągu pierwszych 24 godzin od debiutu, zapisując się w annałach GOG-a. Tymczasem twórcy projektu wypuścili pierwszą pokaźną łatkę.
gry
Marcin Przała
9 sierpnia 2024 20:58
Popularne pliki do pobrania do gry Fallout 4.
mod Fallout 4 - Caliente's Beautiful Bodies Enhancer (CBBE) v.2.6.3 - 20 kwietnia 2021
trainer Fallout 4 - v1.10.120 +17 Trainer - 11 grudnia 2018
mod Fallout 4 - Fallout 4 Script Extender (F4SE) v.0.6.23 - 7 maja 2024
trainer Fallout 4 - v1.0 - v1.1.30 +19 TRAINER - 13 listopada 2015
mod Fallout 4 - True Eyes v.1.1 - 17 grudnia 2016
mod Fallout 4 - Unofficial Fallout 4 Patch v.2.1.8 - 5 maja 2025
mod Fallout 4 - Nuclear Reloaded v.1.6 - 23 stycznia 2017
mod Fallout 4 - Homemaker v.1.74 - 24 stycznia 2023
trainer Fallout 4 - v1.9.4.0 +17 TRAINER - 16 kwietnia 2017
mod Fallout 4 - BodySlide and Outfit Studio v.4.8.0 - 30 października 2019
Kody Fallout 4 (kody) - 10 listopada 2015
Triki Fallout 4 (Pomijasz sekwencję początkową) - 14 grudnia 2015
Triki Fallout 4 (Bezpieczny upadek) - 14 grudnia 2015
Triki Fallout 4 (Miejsce w osadzie) - 28 listopada 2020
Triki Fallout 4 (nieskończone kapsle dla postaci z wysoką charyzmą; nieskończone doświadczenie) - 3 marca 2022
Wymagania sprzętowe gry Fallout 4:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 550 Ti/Radeon 7870 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7 4790 3.6 GHz/AMD FX-9590 4.7 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 780/4 GB Radeon R9 290X lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit.
Lista dodatków do gry Fallout 4:
Dodatek
25 lipca 2024
RPG
Rozbudowany mod do gry Fallout 4, rozmiarami przypominający duży dodatek, który zabiera nas do postapokaliptycznej wersji Wielkiej Brytanii, gdzie mamy okazję poznać realia zupełnie inne niż w grach osadzonych w USA. Fallout: London wymaga „podstawki" i wszystkich DLC.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
30 sierpnia 2016
RPG
Ostatni z dużych dodatków DLC, wchodzących w skład przepustki sezonowej do wydanego w listopadzie 2015 roku postapokaliptycznego RPG akcji Fallout 4 firmy Bethesda. Rozszerzenie zatytułowane Nuka World nie wprowadza większych zmian w oprawie ani mechanice rozgrywki, koncentrując się przede wszystkim na warstwie fabularnej i przenosząc graczy do kolejnej, całkiem nowej lokacji, gdzie czeka nas rozbudowany wątek główny oraz cała seria zadań pobocznych. Akcja gry toczy się w dawnym parku rozrywki, zbudowanym jeszcze przed wojną przez producentów najsłynniejszego postapokaliptycznego napoju, tzn. nuka coli. Czekają tu na nas oczywiście niespotykane dotąd typy przeciwników, a także niedostępny wcześniej ekwipunek i broń.
GRYOnline
OpenCritic
Gracze
Dodatek
26 lipca 2016
RPG
Piąty pakiet dodatkowej zawartości do gry Fallout 4 od studia Bethesda Softworks, kolejnej odsłony jednej z najbardziej rozpoznawalnego cyklu RPG-ów w historii. Tytuł zaprasza graczy do postapokaliptycznego świata, który powoli odbudowuje się po katastrofalnej w skutkach wojnie nuklearnej. Dodatek Fallout 4: Vault-Tec, podobnie jak wydane wcześniej DLC Workshop i Contraptions, oferuje nową zawartość przeznaczoną dla zapalonych budowlańców. Tym razem ukierunkowana jest ona na rozbudowę podziemnych schronów przeciwatomowych, zwanych w uniwersum kryptami. Gracze mogą decydować o kształcie, wielkości oraz rozmieszczeniu pomieszczeń, a następnie wyposażać je w różne meble i gadżety. Do gotowego schronu możemy zaprosić innych mieszkańców, których następnie trzeba ochraniać przed atakami bandytów i mutantów, a także zaspokajać ich podstawowe potrzeby. Zgodnie z duchem serii Fallout, nic też nie stoi na przeszkodzie, aby na podwładnych przeprowadzać eksperymenty.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
21 czerwca 2016
RPG
Czwarty pakiet DLC do sandboksowej gry RPG Fallout 4, stworzonej przez doświadczone studio Bethesda Softworks. Fallout 4 to kolejna odsłona kultowego cyklu RPG, osadzonego w postapokaliptycznym świecie, powoli odbudowującym się po katastrofalnej w skutkach wojnie nuklearnej. Nowością w tej części cyklu jest rozbudowany system craftingu i to właśnie na nim skupia się DLC Contraptions. Zamiast wprowadzać nowy wątek fabularny, oferuje ono zestaw przedmiotów i narzędzi służących do samodzielnego konstruowania różnego rodzaju urządzeń i pułapek. Gracz może dowolnie łączyć ze sobą interaktywne elementy, ustawiać im skrypty zachowań, a następnie oglądać efekty swoich starań w akcji. Dzięki ogromnej liczbie dostępnych opcji użytkownicy mogą do woli eksperymentować z nieskończenie wieloma kombinacjami, tworząc mechanizmy, o których nie pomyśleli nawet deweloperzy. Oczywiście bardziej zaawansowane konstrukcje wymagają zebrania odpowiedniej ilości surowców, porozrzucanych po otwartym świecie gry.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
19 maja 2016
RPG
Trzeci z kolei i jednocześnie pierwszy tak duży dodatek DLC do czwartej odsłony kultowej serii postapokaliptycznych RPG akcji firmy Bethesda. W rozszerzeniu Fallout 4: Far Harbor wkraczamy do Agencji Detektywistycznej Valentine’a, gdzie czeka na nas nowa sprawa do rozwiązania. Ruszając tropem zaginionej dziewczyny, protagonista opuszcza Wspólnotę i trafia na silnie skażoną wyspę, na której mieści się tytułowe nadbrzeżne miasteczko. Po przybyciu na miejsce, bohater wplątuje się w konflikt między trzema lokalnymi frakcjami i odkrywając kolejne sekrety Far Harbor, stara się zaprowadzić w nim pokój. Cała akcja toczy się na całkiem nowym, rozległym obszarze, w którym oprócz tytułowego miasteczka znalazły się także liczne osady oraz podziemia z masą zadań głównych i pobocznych do wykonania. Nie zabrakło także nowych przeciwników, broni, pancerzy etc. Całość odznacza się znacznie wyższym stopniem trudności niż gra podstawowa i przeznaczona jest raczej dla bardziej doświadczonych postaci.
GRYOnline
OpenCritic
Gracze
Dodatek
12 kwietnia 2016
RPG
Drugie, niewielkie rozszerzenie DLC do sandboksowego RPG akcji Fallout 4 z 2015 roku. Największą nowością dodatku zatytułowanego Wasteland Workshop jest możliwość zmuszania do posłuszeństwa rozmaitych wrogich stworzeń przemierzających pustkowia – począwszy od bestii pokroju szpona śmierci, aż do humanoidalnych przeciwników np. bandytów. Pochwycone w ten sposób istoty możemy zamykać we własnoręcznie zaprojektowanych klatkach, a następnie wypuszczać je w wybranym momencie, np. podczas szturmu na siedlisko mutantów lub by zapewnić rozrywkę mieszkańcom naszej osady. Zgodnie z tytułem rozszerzenia, DLC oferuje także całkiem spory warsztat nowych obiektów do skonstruowania w osadach. Wśród nich znalazły się np. neony czy rozmaite wypchane zwierzęta.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
22 marca 2016
RPG
Pierwszy dodatek DLC do wydanego w listopadzie 2015 roku RPG akcji Fallout 4 firmy Bethesda. Rozszerzenie o nazwie Automatron wprowadza nową linię fabularną, związaną z postacią tajemniczego Mechanika, który wypuścił na Wspólnotę armię wrogich robotów, na czele z przebiegłymi maszynami znanymi jako Robomózgi. Jak łatwo się domyślić, zadaniem gracza będzie uporanie się z mechanicznymi wrogami, których pojawienie się w grze stało się również okazją do rozbudowania pewnych elementów mechaniki. W miarę eliminacji kolejnych robotów możemy bowiem zbierać pozyskane z nich części, a następnie wykorzystywać je do konstruowania i ulepszania własnych mechanicznych pomocników, towarzyszących nam podczas wędrówki przez pustkowia. Do dyspozycji graczy oddano całe mnóstwo komponentów, takich jak unikalna broń i pancerze, dzięki którym możemy tworzyć roboty dopasowane do naszych potrzeb i personalizować je, zmieniając wzory malowania, a nawet ich głosy.
GRYOnline
OpenCritic
Gracze
Lista małych dodatków do gry Fallout 4:
DLC High Resolution Texture Pack 6 lutego 2017
Średnie Oceny:
Średnia z 44 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 12483 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 267562 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Luc
Recenzent GRYOnline.pl
2015.11.18
Fallout 4 to prawdopodobnie jedna z najbardziej wyczekiwanych gier ostatnich lat. Z uwagi na przeszłość serii oczekiwania względem tytułu były naprawdę spore... Czy produkcji tej udało się im sprostać?
kęsik
Ekspert
2025.10.21
Nie mam pojęcia jak można tą grą być tak zachwyconym. Kolegę Alexa to wiadomo pomijamy bo jemu każda gra się podoba, każda jest 10/10 i każda jest grą roku ale reszta? I recenzenci? Litości. Nie lubię gier Bethesdy bo nie lubię RPGów gdzie nie ma fabuły, dialogów itd. Jestem w stanie zrozumieć że komuś podobał się Skyrim, bo był względnie ciekawy świat, fajne zadania poboczne, klimat czy coś tam. Ale tutaj? Tutaj nic z tego nie ma. Jak tylko zobaczyłem pierwszy trailer przed oczami stanął mi RAGE nie Fallout. Z jednej strony dobrze, bo RAGE'a milej wspominam niż F3 ale nie tego się spodziewałem po F4. Liczyłem, że Becia zrobi jakiś krok naprzód, coś zmieni na lepsze i pójdzie do przodu. Tymczasem to co dostałem to tylko lekko podrasowany Fallout 3 i gra która nie tylko wypada ubogo w porównaniu do takiego Wiedźmina 3 ale wypada ubogo nawet w stosunku do Fallouta New Vegas, który był genialny i był (jest) najlepszym Falloutem naszych czasów. Bethesda nigdy nie stworzy Fallouta, który nawet by się zbliżył poziomem do NV jeżeli czegoś nie zmieni. A jak widać po F4 zmian na horyzoncie nie widać. To co dostaliśmy nie jest kompletnym gniotem, jest tylko grą dobrą + czyli idealne 7,5/10. Mnie osobiście najbardziej bolą oczywiście tragiczne dialogi, mierne questy, fabuła i malutka mapa z małą ilością zawartości. To ostatnie to coś czego akurat się nie spodziewałem, bo jednak liczyłem że mapa będzie w miarę duża i lokację będę w miarę ciekawe. Gra sprawia wrażenia bardzo małej gry z bardzo niewielką ilością contentu, i tylko czekającej na mody które to poprawią a to chyba nie o to chodzi. Straszna bieda pod tym względem jak na standardy Bethesdy. Bardzo duży zawód ale jednak przewidziany przed premiera.
mastarops
Ekspert
2024.06.25
Spoko, bugi nadal są, fabuła tylko OK, ale świat zdecydowanie wciąga. Świetne radio, plylista dodana na spotify. Cały crafting i zbieranie pominąłem kodami.
xandon
Ekspert
2023.07.13
Dziwna ale fascynująca gra.8/10 ale daję jej oczko w górę za samo miłe zaskoczenie, a że inni jej nie lubią więc kto jak nie ja, litościwie pomijam problemy techniczne.Warunki oceny:* to mój pierwszy Fallout, nigdy wcześniej mnie nie interesowały* uwielbiam otwarte światy* w grach najważniejszy jest dla mnie gameplay* lubię gry z fabułą grową, tajemniczą, inteligentną, efektywną, nie filmową, ewentualnie teatralną* nie lubię postapo i nie cierpię shooterów* sięgnąłem wyłącznie z ciekawości przed Starfieldem* znam powszechne opinie o grze i oceny vs inne Fallouty* grę zakończyłem fabularnie i z wszystkimi dodatkami, 100h, LV 53* frakcja: najpierw wszystkie, potem Bractwo Stali, ostateczny wybór - Instytut* build: melee ze sporadycznym wsparciem karabinów energetycznych i 45* główna broń: Ciężki Piekący Ostry Malowany Rakietowy Młot (oł je!)* główne perki na max: Zwinność + Pierwsza Liga + Natarcie + Samotny Wędrowiec* 15% gry z pancerzem wspomaganym, reszta bezPodobało mi się:+ ogólnie bardzo mi podeszła ta gra, ku mojemu autentycznemu zdziwieniu :-)+ przekonywujący klimat, działanie na wyobraźnię, wczułem się od razu+ chwile realnej refleksji w wielu lokacjach - tak by to mogło być, nie, ale?+ doskonała konstrukcja świata - otwarty, duży i skondensowany jednocześnie+ świetny projekt i charakter wielu lokacji+ ciekawa narracja środowiskowa i historyjki znajdowane w szczątkach, terminalach+ prosta, ale świetna fabuła główna w równoległym powiązaniu z wyborem frakcji+ ciekawe frakcje, najpierw byłem przekonany do Bractwa, ostatecznie wybrałem zły Instytut+ wybory etyczne+ los syntków+ sterylność i czystość Instytutu vs świat+ niektóre frakcje i osoby potrafią wkurzyć, w sensie zadziałać realnie na emocje, i sprowokować do agresji+ szukanie syna i jednocześnie cały czas myślenie nad najlepszym sposobem dla przyszłości tego świata+ co rodzina to rodzina+ wątki fabularne zwarte, konkretne, bez zbędnych dłużyzn, tyle ile trzeba i dalej pole dla wyobraźni+ w wielu wątkach fabuły zaskakująca głębia i materiał do refleksji, potrzebne uważne nastawienie+ w wielu wątkach fabuły bardzo wyrafinowane i subtelne połączenie grozy, powagi, dylematu z humorem+ miejscami gra może wywołać realne wyrzuty sumienia+ fabuła doskonale współgra z gameplay'em, nie potykają się o siebie+ brak cutscenek i prowadzenia po sznurku, hurrra!+ brak ciągłego biegania od dialogu do dialogu, i od cutscenki do cutscenki+ bardzo fajne wątki poboczne, w tym z różnymi ciekawymi NPC, krótkie, zwarte, konkretne+ kilkunastu różnych towarzyszy ze swoimi małymi historyjkami+ ale też możliwy i opłacalny Samotny Wędrowiec+ bardzo fajne powtarzalne zadania poboczne do farmienia XP typu pomóż i wyczyść lokację z ghuli czy supermutantów+ fantastyczny system dialogowy na jeden klik X/Y/A/B i fajne wybory, uwielbiam+ żadnych kółek dialogowych, długich tekstów, krótkie proste opisy, rozwinięcie kwestii przez postać + zawsze dostępny sarkazm ;-) zwłaszcza w przypadku wątpliwości :-)+ najlepszy dodatek Far Harbor - wciągające wątki na wyspie z Kasumi, Acedia, DiMA, Dzieci Atomu, Mgła, port, historia, wybory moralne + dodatek Nuka World - pomysłowa początkowa ścieżka zdrowia+ dodatek Nuka World - chciałem przejść fabularnie, ale mnie od razu wkurzyli i wybiłem wszystkie frakcje jak leci, wow!+ bardzo fajny dodatek z Mechanikiem+ śmieszna Krypta 88+ walka z V.A.T.S. w połączeniu z dobrym buildem+ ciekawy wachlarz różnorodnych broni, modyfikacji i ulepszeń+ ciekawy wachlarz różnorodnych pancerzy, modyfikacji i ulepszeń+ pancerz wspomagany fajny na jakiś czas, zwłaszcza na początku+ warsztaty, postapokaliptyczny "minecraft", czyszczenie, tworzenie i modyfikacje własnych osad+ śmieszne te roboty :-)+ ciekawe wspomagacze+ generalnie super crafting+ zbieractwo w świecie - wszystko się przydaje, nic się nie marnuje, raj i ulga dla pedantów+ świetny balans różnych elementów i ekonomia gry+ fajny, elastyczny system rozwoju postaci i perków S.P.E.C.I.A.L., trochę trzeba na początku ogarnąć+ ogólnie świetny sandbox i bardzo przyjemne zarządzanie grąNie podobało mi się:- częste zawieszenia gry, ale tylko w kilku lokacjach, zwłaszcza na Szlaku Wolności w Bostonie- walka bez V.A.T.S. - mechanika, fizyka, toporne strzelanie, melee wrażliwe na małe odchylenia- mała różnorodność i duża powtarzalność przeciwników- animacje ghuli- nagłe pop-upy przeciwników przed nosem, za plecami, gromadnie przez drzwi- odlegli wrogowie strzelający przez najmniejsze dziurki w ścianie- niewykorzystany potencjał niektórych mechanizmów, bardziej rozbudowanych niż potrzebaUwagi dodatkowe:* wiem, że Fallout 4 był dużym rozczarowaniem dla wielu fanów wcześniejszych odsłon* choć znalazłem jednego rodzynka youtubera PL specjalizującego się w serii, dla którego to najlepszy Fallout :-)* dla mnie Fallout 4 jest pod wieloma względami ciekawszą grą np. od Skyrima, Wiedżmina czy Cyberpunka* ale nie od Elden Ring czy Zeldy* to nie jest gra dla osób lubiących filmowe fabuły i narracje z długimi dialogami, custscenkami, ciągami questów* bardziej dla tych lubiących fabuły growe, tajemnicze, teatralne - krótko i na temat* to jest gra dla osób, które lubią bawić się wyobraźnią i światem, w który można się po swojemu wczuć* to jest gra dla osób, które nie lubią dłużyzn i przerywania gameplay'a co 2 minuty na elementy biernej narracji * to nie jest też gra dla fanów rozbudowanych RPG ze skomplikowanymi wyborami i wyraźnymi klasami postaci* dlatego ocena gry zależy jak zawsze od tego co kto lubi, i tak mało osób F4 lubi :-)* czekam na rozwinięcie wielu elementów i mechanizmów Fallout 4 w nadchodzącym Starfieldzie :-)
Bigos-86
Ekspert
2023.02.26
3 razy do niej podchodziłem. Za trzecim się udało, choć miałem momenty zwątpienia. Nie dlatego, że gra jest słaba, tylko dlatego, że ten Fallout nie ma za dużo wspólnego ze "starymi" Falloutami i nie czuć tu za dużo klimatu. Później było trochę lepiej, więc dotrwałem do końca, choć nie wykonałem wszystkich misji pobocznych. Plusy- VATS daje radę, choć występuje w trakcie niego trochę zbyt duże opóźnienie czasu- Przemyślany crafting który znacząco zmienia właściwości uzbrojenia i pancerzy- Nie rewelacyjny, ale satysfakcjonujący gunplay- Część zadań wątku głównego i frakcyjnych jest naprawdę na poziomie- Kilka zadań pobocznych też (ale tych przygotowanych fabularnie a nie losowych w schemacie "idź tam i zabij tylu")- Można dłuuugo grać, jeśli ktoś to lubi - dużo miejsc do zwiedzenia i misji pobocznych do ukończenia (choć te są powtarzalne)- Sporo perków jest przydatnych a ich ulepszanie znacząco wzmacnia nasza postać (przynajmniej w pierwszej części gry)- Fabuła rozkręca się w drugiej części gry- Główny bohater potrafi mówić ;) (nie jest to norma w tego typu grach, np. w Skyrimie bohater jest niemy)- Wybuchy fajnie wyglądają - Niektóre starcia potrafią podkręcić emocje (walka ze Szponem Śmierci w bliskiej odległości każdemu potrafi podnieść ciśnienie ;))- Bractwo Stali - zawsze fajnie wleźć w pancerz wspomagany - Piesio i Nick Valentine- Coś mnie przy tej grze trzymało - eksploracja mimo wszystko wciąga (do pewnego momentu)Minusy- Słaba grafika zbudowana na przestarzałym silniku, pamiętającym jeszcze czasy Skyrima (choć i tak w 2019 roku na tym silniku zrobili jeszcze Outer Worlds...). Od strony wizualnej gra zestarzała się mocno i nawet używanie modów upiększających nie za dużo tu zmienia. Skoro grafika była przeciętna już w czasach premiery, to można sobie wyobrazić jakie wrażenie obecnie sprawia- Większość zadań pobocznych jest generowana losowo (tak samo jak w Skyrimie) - idź do [losowa lokacja] i zabij x bandytów. Na dłuższą metę to bardzo nużące- Najmniej RPGowy Fallout z wszystkich wydanych Falloutów. To bardziej strzelanka z elementami RPG. Dla kogoś to może być oczywiście plus, dla mnie to minus, bo uwielbiam "stare" Fallouty- W ogóle to najmniej Falloutowy Fallout z dotychczas wydanych. Wasteland 3 jest dużo bardziej Falloutowy niż "Czwórka". Podobnie z klimatem - nie czuć go tu za bardzo, a to duża wada, bo poprzednie Fallouty aż ociekały klimatem. Pod tym względem jest daleko w tyle za genialną Jedynką, Dwójką, New Vegas czy nawet Trójką.- Główna fabuła ma parę ciekawszych momentów, ale w ogólnym rozrachunku szału nie robi- Budowanie osad i "zarządzanie" nimi - jak dla mnie jest to zbędne, upierdliwe i w ogólnym rozrachunku nieprzydatne, bo nie ma z tego żadnych korzyści- Mapa jest nieduża. Nie jest to do końca wada, bo wszędzie można względnie szybko dojść, ale z drugiej strony jest mała różnorodność terenu, więc jej przemierzanie nie jest przesadnie interesujące- W drugiej części gry awanse na wyższe poziomy doświadczenia mocno już nie zmieniają rozgrywki, można sobie spokojnie dać radę i bez nich (skończyłem grę na 37 lvl a miałem jeszcze z 5 pkt nieprzypisanych)- Pod koniec obowiązkowe misje zbieractwa w celu zbudowania konkretnych urządzeń. Trochę to na siłę wydłużanie rozgrywki - Nie jest to jakaś wielka wada, ale dość długo wczytują się nowe obszary czy mapy. Jak na grę której w tym roku "stuknie" 8 lat, to dość dziwnePrzechodziłem ją po stronie Bractwa Stali nie dlatego, że zawsze lubiłem tę frakcję w poprzednich Falloutach (choć to też prawda), ale dlatego, że gdy okazało się, że do zakończenia gry trzeba wykonać wszystkie misji dla jednego ze stronnictw, to akurat w Bractwie miałem ich zrobionych najwięcej, więc i najmniej czasu zająć mi miało ukończenie reszty. To też mówi trochę o "czwórce" - wybrałem frakcję, która dawała mi szansę na najszybsze ukończenie gry... W ogólnym rozrachunku grało mi się w porządku. Nie jakoś wybitnie, ale jednak spędziłem przy niej ok 40h, więc o gniocie nie może być mowy. Cieszę się jednak, że już mam ją z głowy (była na kupce wstydu od jakiegoś czasu) i wiem też, że na pewno już do niej nie wrócę. Trochę naciągane 7/10. PS. Mimo, że czuje ulgę, że grę ukończyłem, to jednak mocno zastanawiam się, czy nie zacząć teraz grać w The Outer Worlds, czyli opartej na tej samej mechanice. Sam się zastanawiam w sumie czemu tak jest ;)
HETRIX22
Ekspert
2022.06.29
Nie spodobał mi się zbytnio fallout 4. Grafika słaba jak na tamte czasy, klimat też słaby bo jest tu miszmasz wszystkiego. Skyrim i New Vegas wyglądają lepiej bo choć technologicznie może są troche gorsze to klimatem i budową mapy nadrabiają graficzne niedociągnięcia. Nie skończyłem całej gry, ale na tyle co przeszedłem to mogę powiedzieć, że fabuła jest dość nudna i przewidywalna. Gameplay to już w ogóle padaka, ale to w każdej grze od Bethesdy był słaby element, przyćmiewany świetnym klimatem i pięknym światem. Tutaj według mnie nie zagrało nic. Na koniec powiem, że z falloutów grałem tylko w New Vegas, który był świetną grą. Może jak się komuś spodobał fallout 3 to i ta gierka mu się spodoba. Dla mnie 6/10 na pocieszenie za rozmach. Widać że w grze jest sporo do roboty na upartego można się trochę pobawić w eksploracje tego dziwnego świata.
Toril
Ekspert
2022.04.15
Nie jest aż tak źle jak by się mogło wydawać jednak trochę szkoda, że Bethesdzie nie chce się tworzyć lepszych gier. A myślę, że potrafiliby sądząc chociażby po o klasę lepszym od podstawki dodatku czyli Far Harbor. Mimo wszystko polecam. W końcu nie trzeba zbadać dokładnie całej ogromnej mapy czy tracić dziesiątek godzin na budowanie osad. Powłóczyć się trochę po pustkowiach, może przejść wątek główny a potem wyłączyć zanim dopadnie nuda.Zalety:1. Eksploracja zniszczonego wojna nuklearną świata. Zdecydowanie największa zaleta i właściwie jedyny prawdziwy powód by instalować tą grę. Drobne historie ukryte w zniszczonych lokacjach które możemy odwiedzić, poczucie zagrożenia bo nigdy nie wiadomo czy coś nas z zaskoczenia nie zaatakuje. Do tego dbałość o detale, często np o tym co się wydarzyło w danym miejscu możemy dowiedzieć się lub przynajmniej wysnuć przypuszczenie z ułożenia ludzkich szkieletów, przedmiotów jakie znajdą się w danym pomieszczeniu i innych drobnych szczegółów. W pewnym momencie darowałem sobie podążanie za znacznikami i wykonywanie misji których nigdy nie idzie się pozbyć do końca z dziennika i po prostu biegałem po mapie po miejscach które wydawały mi się ciekawe. Nie żałowałem.2. Żyjący świat w który można uwierzyć i na który mamy pewien wpływ. Znowu zadbano o detale. Zlikwidowaliśmy imiennego bandytę? W komputerze innego zbira natkniemy się na notatkę w której będzie to wspomniane. Jeden z towarzyszy wspomina, że jego frakcja stoczyła jakiś czas temu w pewnym miejscu przegraną bitwę? Możemy dużo dużo później znaleźć to miejsce które będzie rzeczywiście okupowane przez przeciwników oraz natknąć się na zapiski jednego z członków tej frakcji zanim zostali stamtąd przepędzeni. W jednym miejscu dowiadujemy się, że ktoś kogoś porwał i wysyłał listy z żądaniem okupu, w zupełnie innym możemy znaleźć te listy i osobę do której miały trafić. Zadbano o powiązania pomiędzy osobami i wydarzeniami. A jeśli to my coś zdziałamy to może ktoś np wspomni o tym w radiu albo spacerując po mieście usłyszymy o tym komentarz. Poza tym możemy sprawić, że ktoś zginie a ktoś inny zajmie jego miejsce albo wyprowadzi się z danej lokacji i zamieszka w innej gdzie go potem spotkamy. To całkiem dobrze zaprojektowany świat.3. Zachowanie przeciwników w walce. Nasi wrogowie może nie zmądrzeli ale przynajmniej nabyli supermoce a czasem nawet superwady. Kretoszczury zakopują się pod ziemią by wyskoczyć w innym miejscu, ghule potrafią wypełzać z różnych dziwnych miejsc i rzucają się na nas jak szalone często się przy tym przywracając a gdy odstrzelimy im nogę stają się zupełnie bezbronne, supermutanta samobójcę można załatwić jednym strzałem o ile trafimy w bombę z którą na nas biegnie, szpon śmierci potrafi nas przewrócić, pijawki przyssać się w krótkich animacjach i tak dalej. Uatrakcyjnia to nieco walkę która wypada przez to lepiej niż w poprzednich częściach.4. Kilka bardzo fajnych scen takich jak np prolog, przybycie Bractwa Stali do Wspólnoty albo walka w pancerzu wspomaganym ze szponem śmierci zaraz na początku gry. Pojęcia nie mam dlaczego niektórym to ostatnie się tak nie podobało.5. Radio z komentarzami odnoszącymi się często do naszych działań i świetnymi piosenkami. Jest ich dużo a w trakcie gry możemy odblokować kolejne.6. Frakcje do których możemy się przyłączyć i parę moralnych rozterek. Nie jest tego wiele ale raz czy dwa czy trzy musiałem zastanowić się co zrobić.Wady:1. Dostępne opcje dialogowe to nieśmieszny żart. Powiedzieć, że są ubogie to jak powiedzieć, że Poroniec jest obrzydliwy. Niby się zgadza, ale całej prawdy nie oddaje. Do tego postać często mówi zupełnie coś innego niż moglibyśmy się tego spodziewać wybierając daną kwestię. Poza tym jakość dialogów jest raczej przeciętna. Na drobny plus daję to, że NPCki rzeczywiście inaczej reagują na to co mówimy i jeśli np zgodzimy się na coś z entuzjazmem to usłyszymy inny komentarz niż gdybyśmy zgodzili się marudząc.2. Budowanie osad. Tak jak nie chciało mi się tracić na to czasu grając tam nie będę go marnował rozpisując się na ten temat. Prawie wszystkie osady oczyszczałem ze śmieci, stawiałem/kasowałem budynki, zgarniałem doświadczenie i zostawiłem. Pozbycie się nieprzyjemnego poczucia, że zrobiłem coś na odwal się nie było warte marnowania dziesiątek godzin które musiałbym zmarnować na zbudowanie czegoś przypominającego mające sens osiedle. I oczywiście duży minus jeśli idzie o imersję.3. Niektóre zadania są naprawdę ciekawe ale większość nie. Poza tym nie rozumiem dlaczego twórcy tak bardzo chcieli utrudnić graczom grę bo nie mogę w inny sposób odebrać przymusowych misji od Prestona którego musiałem unikać i przed którym musiałem uciekać gdy tylko widziałem, że się do mnie zbliża. To jest naprawdę chore. W Skyrimie też były powtarzalne zadania ale mogłem je brać lub nie a tutaj wystarczyło, że się zbliżałem do niego by uaktywniał się dialog i pojawiała mi się w dzienniku misja. A bardzo nie lubię mieć zawalonego nieruszanymi zadaniami dziennika.4. Niezbyt porywający wątek główny choć jeżeli komuś się znudzi eksploracja to i tak chyba lepiej się tym zająć niż zadaniami pobocznymi.5. Od pewnego momentu gra była zdecydowanie zbyt łatwa. Dość szybko zdobyłem wystarczająco silną broń, poziom i pancerz by nie musieć się specjalnie przejmować walkami. Szkoda, nie sprzyjało to wczuwaniu się w postapokaliptyczny klimat i zatęskniłem za początkowym etapem gry.6. Słaby głos naszego protagonisty, zwłaszcza męskiego choć jego żeńska odmiana też nie jest wiele lepsza. Miałem wrażenie, że gram idiotą który nie potrafi dopasować odpowiednio intonacji do swoich wypowiedzi. Wydziera się kiedy to nie ma sensu, brzmi jak mięczak mówiąc nawet groźne teksty a o suchych żartach lepiej nie wspominać. Choć do tych ostatnich się nawet przyzwyczaiłem.
mastarops
Ekspert
2021.05.03
Straszne drewno, w ogóle nie czuje się broni, postać walczy wręcz chyba gorzej niż w starym oblivionie. Pograłem trochę jako postać walczącą wręcz niestety okazało się to mało ciekawe, a umiejętności zmienić nie można na konsoli. Może spróbuję jeszcze raz na PC zagrać.
m4tekt
Ekspert
2021.04.15
Fallout 4 6/10Czas ukończenia: 25hPlatforma: Xbox Series XDawno żadna gra mnie tak nie wynudziła... Powtarzalne misje i miejscówki to największa zmora gry. Przedstawiony świat ma w sobie to "coś", ale to za mało. Graficznie jest średnio, model strzelania ok, rozwój postaci nawet fajny. Alternatywna rzeczywistość w tym świecie, fajnie ukazuje dziedzictwo ludzkości. W pewnym momencie gry, stwierdziłem, że już czas iść tylko do przodu, bo zwyczajnie mam już dosyć. Końcówka zbyt rozwleczona i za dużo śmieci do zbierania. Dla mnie słabo.
czorny50
Ekspert
2020.10.27
Moja ocena 9.5Dla mnie świetna osłona serii, choć nie doskonała. Mapa może nie jest tak duża jak w Skyrim, ale jest naprawdę co robić. Większość lokacji kryje jakąś historie i powiem szczerze że w pewnym momencie zaczęło mnie troszkę męczyć. Dochodzi do tego tryb przetrwania w którym imersja się potraja. Niezły design pancerzy, a i mamy w końcu możliwość dodawania i tuningowania pojedynczych elementów zbroi. W świetną stronę poszli twórcy z pancerz wspomagany. Nie można go już nazwać częścią garderoby, a osobnym narzędziem który jest odpowiednio potężny, a i posiadający ograniczenia w postaci baterii oraz nie możliwością wykonywania w nim wszystkich interakcji.Bardzo fajny crafting ( masa komponentów ), możliwość oglądania przeważnie każdego przedmiotu, rozbudowa osad.Interesująca fabuła z zwrotami akcji. Główny punkt kulminacyjny podejrzewałem, choć trochę mi się nie kleił, ale Bethesda poszła w te stronę i chwała im za to.Gra ma też sporo wad-kółko dialogowe-nie wszystko można przetworzyć-nie widać broni na plecach bohatera-możliwość posiadania jednego towarzysza jednocześnie-potrawy nie mają statystyk odżywczychChoć akurat te minusy można zniwelować modamiNie podobało mi się zubożałe drzewko umiejętności, acz po pewnym czasie go zaakceptowałem Dużo randomowych zadań typu - idź zastrzel coś zabierz i wróć. Choć jest też sporo ciekawych questów z ciekawa historią oraz okraszoną czarnym humorem. Musimy dołączyć do jednej czterech frakcji – szkoda że po awansach nie możemy mieć wpływu na rozmieszczenie swoich ludzi oraz możliwość wysyłania ich na różne misje. Zakończenia w zależności do której frakcji przystaliśmy są bardzo podobne, a i brak podsumowania naszych decyzji ( wolno kontynuować grę po finale )Mimo że Wspólnota mnie już trochę wynudziła ( spędziłem tam chyba z siedem miechów ) to już zaraz wsiadam do kolejki która zawiezie mnie do Nuka World, a w tle będzie brzmieć nastrojowe „I don't want to set the world on fire”
pan martin
Ekspert
2020.04.30
Seria od Bethesdy dla fanów lubiących styl Bethesdy. Jestem fanem falloutów 1 i 2, w późniejsze grałem krótko, nie mogłem ukończyć. Tu również jest kiepsko, jak patrze na date wyjścia gry - 2015 i potem zerkam na grafike to aż nie mogę z żenady. Toporne sterowanie, wszystko takie jakieś drewniane, jak postacie wypowiadają kwestie to mam wrażenie że gram w gothica z 2001 a nie w gre z 2015. Budowanie schronów beznadziejnie pod względem wykonania że sie odechciewa po 5 minutach, fabuła jak to u tego developera - kiepskawa, głównym plusem uch jest eksploracja i tu spisuje sie bez zarzutu. Ale i tak to wszystko jakieś takie mdłe. Nie instalowałem modów bo nie lubie modować na ps4 (grałem na konsoli, źle kliknąłem bo tu widze że forum dla PCtowców)
Szugob
Ekspert
2018.11.29
Dwie przeciwstawne strony: mierny RPG z ledwie funkcjonalnym systemem dialogów i frakcji oraz wciągająca eksploracyjna wędrówka po rdzawym złomowisku postapo.
wwad
Ekspert
2017.05.29
Grałem bez modów chcąc ukończyć grę na darmowym weekendzie szkoda mi było czasu na nie.Plusy :+ Bronie, pancerze i ich ulepszanie+ Trzyma klimat serii i dobry poziom exploracji+ Towarzysze+ Grafika nie powala ale wygląda przyjemnie+ Główny wątek kampanii jest dość krótki ale w klimacie Fallouta :) A jednocześnie to nie koniec gry a może być początkiem kolejnego etapu do poznania tego świata. Zadań frakcyjnych jest mnóstwo i są nawet dobre :D+ Miniatomówki od wrogów latają aż miło + Gigantyczna ilość lokacji+ Frakcje mające swój charakter, zasady i duży wpływ na całą gręMinusy :- Za długie i denerwujące wczytywania przy zmianie lokacji- Bugi w napisach miałem sytuację że się nie pojawiają- Toporne menu i chaos w klawiszach np. za wyjście z menu czasem jest tab, czasem jest Esc, czasem Enter- Chodzenie psa wydaje odgłosy jakby jakiś karaluch dreptał kołomnie- Jak można było zrobić zmianę kamery pod tym samym klawiszem co warsztat żenujące rozwiązanie- Ciągłe zbieranie śmieci- Systemu budowania całkowicie zbędna rzecz w tej grze- Z tym by gracz dbał o zadowolenie osad całego świata to chyba lekko przegięli rozumiał bym jedą ale więcej no bez jaj- Totalnie zepsuli system VATS :( w Fallout 3 to bez niego nic by nie trafił a tu z nim nic nie trafię - System wagi w takim charakterze jakim jest ta gra zdecydowanie lepiej spisuje się worek bez dna bo nie odrywa od akcji w grze a jednocześnie mam śmieci do ulepszeń i budowy i tu musiałem użyć kodów- System rozwoju i levelowania to chyba trochę przegięli by wbić te ostatnie ulepszenia i max lvl to chyba trzeba przejść wszystko w tej grze- Pod koniec gry bug z nieśmiertelnością i wrogością Prestona Garveya w moim sanktuarium jak by ktoś go miał to odespać z 2 - 3 doby gdzieś, wrócić i jest git :)- Automatyczny teleport na końcu gry nie pozwalający mi zebrać topowych fantów po kluczowej bitwie :(Gdyby nie tak długa lista błędów w końcówce gry to bym śmiało dał 8 ale że mnie trochę poirytowały i musiałem googlować to więcej jak 7 się nie należy.
Michał Marian
GRYOnline.pl Team
2017.02.08
Przy czwartym Falloucie bawiłem się znakomicie przez ponad 100 godzin. Pod wieloma względami jest to gra wybitna, można wprawdzie narzekać na płytkie dialogi czy inne uproszczenia, lecz to tylko kropla w morzu pełnym doskonałej zawartości. Każdy fan postapokaliptycznych klimatów i amerykańskiego snu nie może przejść obok tej produkcji obojętnie.
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Fallout 4 to solidna pozycja, która wciąga na wiele godzin głównie za sprawą ciekawego świata, ale niestety daleko mu do świetnego New Vegas. Gdyby Bethesda wzięła z niego przykład przy tworzeniu tego tytułu to bez wątpienia byłby lepszą grą, zwłaszcza lepszym rpg. Ocena po drugim ukończeniu to 7/10, wcześniej trochę zaniżyłem i już nie mogę tego zmienić.
micin3
Ekspert
2015.12.14
Gra skończona, wszystkie komiksy i figurki zebrane, 3 frakcje żyją i mają się dobrze, jedna zrobiła "bum". Grę można podsumować jednym zdaniem:To nie Fallout. Jestem wielkim fanem serii, Fallout 2 to moja pierwsza gra w jaką grałem, F3 i NV nawet mi się podobały ale Bethesda strzeliła sobie w stopę nazywając ją "Fallout 4". Gra nie jest żadnym RPG'em na miarę 2, New Vegas czy nawet "trójki". Wszystko jest takie płytki, postacie to kamienie, żadnych emocji, nie czuć żadnego przywiązania do żadnej z postaci, wisiało mi z kim podróżowałem bo wszystkie interakcje ograniczały się do "Piper dislike this" "Codsworth loves this" przeplatane rozmowami pisanymi na kolanie. Zadania to jawna kpina, jest ich 34. To żadna pomyłka, zadań pobocznych nie będącymi losowo generowanymi questami od frakcji jest trzydzieści cztery. Z czego połowa jak nie więcej to "pójdź do X, zabij Y i przynieś Z" To jest dla mnie największa bolączka tej gry, jest jedno zadanie które mi zapadło w pamięć (USS dla wtajemniczonych), reszta miałka do granic możliwości. Jednakże gra ma coś czego mi brakowało w Wiedźminie (nie żebyz W3 uważał za słabą grę, po prostu mi nie podpasowała). Klimat. Jestem fanem wszelkiego post-apo, a Bethesdzie udało się coś czego nie czułem w naszej rodzimej produkcji. KAŻDA lokalizacja wnosi coś do świata. Jeżeli nie ma w lokalizacji holotaśmy to jest terminal. Nie ma terminala to są rozmowy ich "mieszkańców". Polowanie na przedwojenne skrytki, odtwarzanie holotaśm rozdzielonych rodzin, czytanie o tym jak ludzie radzili sobie zaraz po wybuchy bomb naprawdę mnie kupiło. Byłem w stanie nawet znieść mierną fabułę i zadania, byle dotrzeć do następnej lokalizacji i dowiedzieć się czegoś o jej historii. Jakby ta gra nie nazywała się Falloutem 4 tylko Fallout: Shadow of Boston (taką nazwę Bethesda zarezerwowała jakiś czas temu) i została nazwana spinoff'em serii to moja ocena wynosiła by 9, F4 naprawdę mnie wciągnął ale cały czas musiałem sobie przypominać że ta gra to nie pełnoprawna kontynuacja. Jednakże nazwa do czegoś zoobowiązuje i nawet klimat nie jest w stanie uratować tej gry przed zasłużoną krytyką. Czekam na DLC które doda więcej zadań i na GECK'a. TL;DR :Jako Fallout ocena 6, jako spinoff 9.
T20
Ekspert
2015.12.02
Nowy Fallout jest grą fajną, eksploracja sprawia dużo radości tyle że szybko idzie się przekonać o wielu brakach jakich gra RPG mieć nie powinna.Po Skyrimie mogłam się domyśleć, że misje poboczne będą średniej jakości, ale wyszło na to że one są zwyczajnie słabe, nudne i bez polotu. Takie ciekawe można zliczyć na palcach jednej ręki, co na taką produkcje jest niesamowicie słabym wynikiem. Czuje się bardzo zawiedziona misjami jakie otrzymałam od różnych frakcji.Kilka polega na czymś więcej niż tylko wybijanie plugastwa, ale cała reszta to robienie tego samego w kółko aż do śmierci.Początek zapowiadał się dobrze, a świat zdawał się bardzo duży no ale trochę przedobrzyli.Za dużo pustych lokacji z całą masą śmieci do zebrania i przeciwnikami do zabicia.Większość budynków zaczynała się od terminalu z daną historią, kilkoma przeciwnikami i masą rzeczy. Szkoda tylko że zapomnieli coś z tym wszystkim zrobić, bo przeszukiwanie podobnych budynków tylko po to żeby pozbierać fanty i postrzelać jest trochę bezcelowe.Najbardziej dobiła mnie misja w jednej z krypt gdzie mamy "Rozejrzeć się po krypcie","Zdobyć identyfikator ochrony","Zdobyć identyfikator dyrektora". Bam! Koniec misji! Rodem z Battlefielda i strzałkami "podejdź tutaj"bo przecież jakbym mogła wiedzieć co robić! Absurd jakiś:)Walkę z kolei mogę zaliczyć na plus tylko mogli dać większy arsenał broni. Smutno było mi patrzeć przez pół gry na ten sam pistolet tylko z lepszymi modyfikacjami.Jeśli chodzi o dialogi to w pewnych momentach były jakieś przebłyski, ale wydaje mi się że to dzięki świetnemu voice actingowi jaki zrobiła damska wersja naszej bohaterki. Z kolei jakość tekstu jaki mamy do wyboru jest trochę biedna bo czasami dana kwestia nie była tym co chciałam powiedzieć. Podobnie było z sarkazmem gdzie wszystko brałam jako żart, ale jakieś 90% osób z którymi przyszło mi rozmawiać rzucała tekstem "to nie jest śmieszne"...Szlajałam się po pustkowiach ok 60h i miałam już dość robienia tego samego. Było całkiem fajnie kiedy czasami odkrywało się coś interesującego, ale po odsłonięciu prawie całej mapy zwyczajnie się znudziłam i zaczęłam robić wątek główny, który miał być wisienką na torcie. No nie był. Jedynie towarzysze mieli fajne historie opowiadające o swoim życiu co bardzo zaplusowało, tylko szkoda że nie mówili już zupełnie nic kiedy wyczerpały się wszystkie dialogi. Ogólnie to źle nie jest i można się fajne bawić tylko trzeba szybko dotrzeć do Diamont City gdzie jest sporo do roboty. Kiedy wyruszamy na pustkowia wszystko gdzieś ulatuje i zaczyna się masowe strzelanie z odrobiną fajnego klimatu Fallouta. Na plus:+klimat+dobry system craftingu+grafika(mi się tam podobała)+ciekawe historie z terminali+soundtrackNa minus:-Chciałabym więcej miast, albo chociaż powiększyć istniejące-Za mało misji podocznych, a jak już są to nudne jak flaki z olejem-Pustawe lokacje-Za dużo walki, ogólnie totalna sieka wroga na każdym kroku-Bardzo krótki wątek główny-W ogóle nie idzie się zżyć z żadną postacią oprócz towarzyszy.
Diabeł z Caroc
Gracz
2025.09.16
F4 może widnieć w słowniku pod hasłem bylejactwo. Poziom techniczny to po prostu holokaust. Grafika momentami, np. biały wieżowiec w pierwszym większym mieście, wygląda jak z Minecrafta (aczkolwiek estetyka jest bardzo ciekawa i spójna). System strzelania przeciętny do bólu. Questy i postacie nudnawe albo jawnie nudne. Elementy RPG sztucznie okrojone, drzewko rozwoju mało czytelne, niektóre umiejętności po prostu bezwartościowe. I prywatnie bardzo mnie irytowało, że w większości outfitów moja kobieca protagonistka wyglądała jak Skarbrand z Warhammera (przez co większość gry wybiegałem w kombinezonie z krypty).
Lukas1983
Gracz
2024.10.06
Początkowy zachwyt / późniejszy zawódNa liczniku mam 70 godzin gry, więc myślę, że coś mogę powiedzieć.Cóż, gra nie powala. Z początku byłem całkowicie pochłonięty, ale dość szybko zdałem sobie sprawę, że to zasługa silnej immersji podczas eksploracji, ponieważ potrafi ona mocno zaangażować. Niestety, po jakimś czasie nawet to, co najlepsze potrafi spowszednieć, więc i eksploracja przestała angażować i szybko okazało się, że Fallout 4 to po prostu średniak.Dialogi są nudne i poza urozmaiceniem w postaci opcji perswazji nic nie oferują. Zadania - to samo: powtarzalne, opierające się głównie na schemacie "idź i zabij złoczyńców".Tej grze po prostu brakuje głębi. Jest to typowa Bethesda z całym dobrodziejstwem inwentarza, czyli sporo tutaj niedoróbek, drewnianych bohaterów i jeszcze bardziej drewnianych animacji. A w dodatku mam nieodparte wrażenie, że starszy o 4 lata Skyrim może pochwalić się lepszą grafiką. Nie zmienia to jednak faktu, że gra wciągnęła mnie na 70 godzin, więc uważam, że nie warto jej przekreślać jako gry słabej.
laser890
Gracz
2024.05.26
Ludzie mają mieszane opinie wobec tej części, a mi się fajnie grało przez prawie 70h. Grę zakończyłem z Minutemanami, za pozostałem zakończenia obejrzałem.
Ahtek84
Gracz
2024.04.24
Jest coś że się często wraca do tytułu ,przeszedłem raz 2 lata po premierze w 2017 -18 roku po serialu wróciłem i dalej w to się dobrze gra ,masa błędów ale ma swój urok gram tak na luźno robię misje których nie robiłem i się nie nudzę
Llordus
Gracz
2015.11.25
A.l.e.X --> Widzisz, problem w tym, że F4 jest po prostu grą średnią.Wg steam mam już jakieś 100h gry, realnie obstawiam coś koło 80-85h (miałem trochę przestojów podczas gdy gra "działała" w tle -np. tak jak teraz smażę posta przez 20 minut :)).Fabuła - leży i kwiczy. Na cały ten spędzony w grze czas, w pamięci mam jakieś 4 sytuacje/questy:Mało jak na pretendenta do tytułu Gry Roku.Co gorsza - po odkryciu na oko 50% mapy, nie chce mi się praktycznie odkrywać nowych lokacji. Nie mam specjalnie po co tego robić. Niestety zbyt często oznacza to hordę wrogów do wybicia, w rewanżu dostając w najlepszym razie jakiś terminal albo taśmę do odsłuchania. Dużo częściej jest to już po prostu bezużyteczny sprzęt, którego nie wykorzystam w żaden sposób.W tej chwili mam takie zmęczenie materiału, że jak pogram w tego F4 ze 2h dziennie i w ramach questa którego rozwiązuję dochodzę do miejsca, w którym wiem że będzie kluczowa dla questa postać, to wyłączam grę. Bo wiem, że dotarcie do tej postaci poprzedzone będzie bezmyślną i niczym nie uzasadnioną strzelaniną z kolejną bandą mutków albo najemników.Porównując to do innych tegorocznych gier - wypada to strasznie blado. Zarówno Wiedźmin 3 jak i Pillars of Eternity ograłem w tym roku już dwukrotnie. Nie pytaj skąd miałem czas, bo sam się dziwię :) Pamiętam, że za każdym przejściem W3/PoE łaziłem tygodniami niewyspany, bo sypiałem w tygodniu po 5-6h na dzień, nie mogąc oderwać się od gry.Odpuszczałem w tych grach kluczowe momenty questów tylko dlatego, że już padałem na twarz i nie rejestrowałem akcji dziejącej się na monitorze, a nie z obawy o kolejne nudne i powtarzalne "szczelanie" (tudzież jego odpowiednik).Aktywności poboczne w F4 sprowadzone zostały w zasadzie do symulatora złomiarza (bo bez tego niczego nie pobudujesz, nie mówiąc o tym, że minecraft wygląda i tak ciekawiej pod tym względem :P) i nie dają żadnej satysfakcji, są tylko żmudnym i męczącym zapychaczem bez znaczenia dla tak podkreślanego tutaj "odgrywania roli".Fajnym rozwiązaniem jest na pewno mechanika Power Armor-a. Ale po jakimś czasie i w tym przypadku wkrada się zbyt duża monotonia.Najgorsze, że to co trzyma mnie jeszcze jako tako przy F4 nie jest w żadnym stopniu wytworem Bethesdy. Bo szczerze - uniwersum Fallout jest unikalne i piękne w swoim stworzeniu. I ja nie potrafię mu się oprzeć (dlatego złamałem się i kupiłem grę w momencie wydania). Ale Bethesda w żaden sposób nie miała wpływu na jego kreację. Są tylko miernym naśladowcą, odtwarzają produkt stworzony wcześniej przez mistrzów. I to niestety widać na każdym kroku. Niestety - to jest za mało, żeby uzasadnić jakiekolwiek pochwały dla Bethesdy.Zresztą od strony technicznej F4 też kuleje. Wspominałem wcześniej w jakimś poście o potworku zwanym Diamond City. Odwiedzenie tylko raz wszystkich domów mieszkalnych w tym mieście oznacza jakieś 20-30 loadingów (po 2 na każdą miejscówkę) - bo nie dość że samo Diamond City wymaga wgrania lokacji, to każdy z domków tam również wymaga wgrania lokacji!! Powiedzieć o takim rozwiązaniu że jest tragiczne to jak nic nie powiedzieć, cisną mi się na usta dużo cięższe słowa.O framedropach poniżej 25 FPS na kompie klasy i7 4770K, 16 GB DDR 3 2400MHZ i Radeon R290X też warto wspomnieć. Nie ma to co prawda szans w starciu z twoimi Tytanami ;) , ale skoro gra sama mi proponuje ustawienia ultra w rozdziałce FHD, to powinna gwarantować w tych ustawieniach minimum 30FPS. Tak niestety jednak nie jest.Cały czas się zastanawiam jaką ocenę dać tej grze. Ale po tym co tu napisałem, skłaniam się tylko ku ocenie 5.0. Do mistrzów pokroju Pillars of Eternity czy Wiedźmin 3 brakuje im strasznie dużo. Z drugiej strony F4 daje jednak więcej i ciekawszej rozrywki, niż takie Dragon Age Inkwizycja, które z niesmakiem odłożyłem po 16 godzinach bezmyślnego grindu i które oceniam gdzieś na 1,5-2 w skali 10-punktowej.
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
Daniel Burzykowski
GRYOnline.pl Team
2022.11.27
Sebastian Grys
GRYOnline.pl Team
2022.08.22
Patrick Homa
GRYOnline.pl Team
2021.05.01
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2021.01.05
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
SULIK
Ekspert
2019.01.22
ereboss
Ekspert
2018.07.16
Radosław Wasik
GRYOnline.pl Team
2017.10.19
Aleksy Leśniak
GRYOnline.pl Team
2017.04.01
Paweł Kosiński
GRYOnline.pl Team
2017.02.24
ogórekdamian
Ekspert
2016.05.29
Maciej Żulpo
GRYOnline.pl Team
2016.03.29
Jordan Dębowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.29
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Wojciech Antonowicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Michał Mańka
GRYOnline.pl Team
2016.03.16
Harry M
Ekspert
2016.02.25
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.01.22
Karol Drożyński
GRYOnline.pl Team
2015.12.27
Butryk89
Ekspert
2015.12.11
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (267 562)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
98% rekomendacji (151)
DualShockers
Ryan Meitzler
Kotaku
Patricia Hernandez
IGN
Dan Stapleton
VideoGamer
Simon Miller
Tom's Guide
Sherri L. Smith
Insekt6 Generał
Niezoptymalizowany erpeg z brzydką grafiką, beznadziejnym nawigowaniem po interfejsie, słabo responsywnym sterowaniem awatarem, licznymi błędami technicznymi, nudnymi dialogami, iluzją wyboru i rozwojem postaci ograniczonym wymaganiem wbicia wyższego poziomu.
gluck14 Legionista
kompletna katastrofa, jako fan trójki i new vegas, ta gra właściwie jest zarówno słabą grą jak i słabym falloutem, kompletnie mi się nie podobała.
Diabeł z Caroc Legionista
F4 może widnieć w słowniku pod hasłem bylejactwo. Poziom techniczny to po prostu holokaust. Grafika momentami, np. biały wieżowiec w pierwszym większym mieście, wygląda jak z Minecrafta (aczkolwiek estetyka jest bardzo ciekawa i spójna). System strzelania przeciętny do bólu. Questy i postacie nudnawe albo jawnie nudne. Elementy RPG sztucznie okrojone, drzewko rozwoju mało czytelne, niektóre umiejętności po prostu bezwartościowe. I prywatnie bardzo mnie irytowało, że w większości outfitów moja kobieca protagonistka wyglądała jak Skarbrand z Warhammera (przez co większość gry wybiegałem w kombinezonie z krypty).