Data wydania: 19 września 2014
Utrzymana w postapokaliptycznej konwencji gra cRPG, stanowiąca kontynuację przeboju z 1988 roku. Produkcji Wasteland 2 podjęło się założone przez Briana Fargo (twórcę oryginalnego Wasteland) studio InXile Entertainment przy wsparciu finansowym ze strony użytkowników platformy crowdfundingowej Kickstarter. Akcja gry toczy się 15 lat po wydarzeniach przedstawionych w „jedynce”.
GRYOnline
Gracze
Steam
Wasteland 2 to kontynuacja gry RPG wydanej pierwotnie w 1988 roku, nazywanej „matką postapokaliptycznych rolplejów”. Stworzeniem drugiej odsłony zajęło się studio InXile Entertainment, które pieniądze potrzebne do sfinansowania produkcji zebrało za pośrednictwem serwisu Kickstarter, gdzie każdy chętny mógł wesprzeć projekt. Pieczę nad procesem developingu objął Brian Fargo, oryginalny twórca pierwszej części Wasteland, a także m.in. The Bard’s Tale. Gra początkowo trafiła na komputery PC, by wraz z upływem czasu i wymianą silnika z Unity 4.5 na Unity 5 zawędrować także na konsole, z podtytułem Director’s Cut.
Stworzony ponad ćwierć wieku od wydania oryginału sequel rozgrywa się piętnaście lat po wydarzeniach z poprzedniczki. Pod kontrolę gracza oddano oddział Desert Rangers, jedynych pozostałych przy życiu przedstawicieli armii Stanów Zjednoczonych po tym, jak wojna nuklearna postawiła gatunek ludzki na skraju wyginięcia. Twórcy szczególnie duży nacisk położyli na całkowicie zależny od gracza rozwój postaci i zaakcentowanie konsekwencji wyborów, jakich dokonał podczas swojej podróży poprzez post-apokaliptyczne pustkowia. Od umiejętności, jakie rozwijamy, zależy także wachlarz sposobów, w jaki można wykonywać poszczególne misje. Co ważne, gra pozwala na personalizację nie tylko wszystkich członków drużyny, ale również broni czy nawet interfejsu.
Wasteland 2 nie podążyło za głównymi trendami obecnymi w ówczesnych produkcjach i zaoferowało graczom bardzo klasyczne RPG. Walka toczy się w systemie turowym, świat oraz członków drużyny obserwujemy z lotu ptaka, zaś pustkowia są bezlitosne i nie wybaczają błędów. Ponadto w grze napotykamy wiele odniesień i zapożyczeń względem oryginału z 1988 roku.
System dialogów w Wasteland 2 opiera się na budowaniu podczas interakcji z bohaterami niezależnymi biblioteki słów kluczowych. W trakcie rozmów ich lista rozszerza się o nowe pozycje, które po wybraniu, przenoszą nas do kolejnych wątków dialogowych, te zaś zapewniają następne wpisy do biblioteki. Autorzy gry przychyli się do prośby graczy i każde słowo kluczowe zostało wplecione w pełne wypowiedzi. W ten sposób kontrolowani przez nas bohaterowie posługują się całymi zdaniami, a nie „rzucają” jednym słowem i otrzymują na nie kompletną odpowiedź. W grze umieszczono swoisty ukłon w kierunku miłośników pierwszej części i fanów retrogamingu – gracze mogą wpisać do konsoli własne propozycje słów kluczowych i przy odrobinie szczęścia odkryć unikalne opcje dialogowe. Jest to jednak wyłącznie ciekawy dodatek, a nie coś, od czego zależą dalsze losy fabuły.
Biblioteka słów kluczowych jest uzupełniana również o nowe pozycje poprzez interakcje z otoczeniem. Oznacza to, że używanie odpowiednich umiejętności związanych z badaniem terenu, obiektów i przedmiotów występujących w grze, pozwala na odkrycie nowych słów kluczowych, które można później wykorzystać podczas rozmów z bohaterami niezależnymi.
Reakcje NPC zależą od dużej ilości czynników. Wśród nich znajdują się m.in.: skład drużyny, dokonane przez gracza dotychczas wybory, wcześniej użyte słowa kluczowe, reakcje graczy na pytania bohaterów niezależnych i umiejętności oraz atrybuty posiadane przez postacie. Wasteland 2 oferuje ogromne zróżnicowanie możliwych do osiągnięcia rozstrzygnięć dialogów, które nigdy nie kształtują się według zasady: „jedno słowo kluczowe – jedna określona reakcja”. Nawet kolejność wykorzystywania słów kluczowych podczas prowadzonych rozmów ma ogromny wpływ na ich przebieg.
W Wasteland 2 broń podzielono na kilka typów, charakteryzujących się określonym zastosowaniem, wadami i zaletami. Gracz rozwija umiejętności prowadzonych postaci w posługiwaniu się poszczególnymi typami broni, co znacząco wpływa na ich skuteczność oraz celność.
Autor opisu gry: Marcin Skierski
Platformy:
Nintendo Switch 13 września 2018
PlayStation 4 13 października 2015
PC Windows 19 września 2014
Xbox One 13 października 2015
Producent: inXile entertainment
Wydawca: inXile entertainment
Gry podobne:
4GRY
Wasteland to cykl postapokaliptycznych gier RPG zapoczątkowany przez wydaną w 1988 roku produkcję pod tym samym tytułem. Pozycja opracowana przez studio Interplay Productions (później Interplay Entertainment) pod kierownictwem Briana Fargo nie tylko dała życie marce, którą po ponad dwudziestu latach zaczął rozwijać zespół inXile Entertainment, lecz także położyła podwaliny dla kultowej serii Fallout, czyli następnego dzieła Interplaya. Gry spod szyldu Wasteland zaznaczyły swoją obecność zarówno na komputerach osobistych, jak i na konsolach.
Recenzja GRYOnline
Wasteland 2 jest średnią grą i rewelacyjną przygodą w jednym – dzięki klimatowi znalazłem determinację, żeby ignorować błędy, kiepską grafikę, czy słabiutki interfejs. Osoby, które zagrywały się w Fallouta i Wasteland powinny być zadowolone. Wielka szkoda, że twórcy nie przeznaczyli dodatkowych miesięcy na przemyślenie paru spraw i dopracowanie całości. Wówczas byłaby to prawdziwa bomba atomowa, a póki co dostaliśmy „tylko” solidną grę z ogromnym potencjałem.
Aktualizacja: 15 grudnia 2015
Poradnik do gry Wasteland 2 będzie zawierał szczegółowy opis przejścia wszystkich misji głównych oraz pobocznych, wskazówki dotyczące rozwoju postaci, opis lokacji, a także wiele dokładnych mapek z zaznaczonymi najważniejszymi miejscami i bohaterami.
21 października 2018
Docieramy do ostatniej części naszego cyklu o rebootach i kontynuacjach. Na zakończenie, dla otuchy, opowiemy o tych tytułach, którym już się udało wrócić z niebytu lub zaraz to osiągną.
9 sierpnia 2014
Pomimo drobnego opóźnienia, już niedługo ponownie udamy się na postapokaliptyczne pustkowia. Choć sequel „ojca Falloutów” nie miał łatwej przeprawy, zdaje się, że największe problemy ma już za sobą.
28 kwietnia 2014
Gry w postapokaliptycznych klimatach od zawsze miały wierną rzeszę fanów. Jednakże od bardzo dawna społeczność ta nie otrzymała nic na miarę pierwszych dwóch części serii Fallout. Wasteland 2 ma szansę to zmienić.
12 stycznia 2014
Gra Wasteland 2 autorstwa nXile entertainment odniosła ogromny sukces na serwisie Kickstarter. Czy ten RPG autorstwa Briana Fargo, znanego z Fallouta i Fallouta 2, zmierza w dobrym kierunku?
20 grudnia 2013
2014 rok będzie wielkim świętem dla wszystkich fanów gier RPG - pojawią się zarówno wysokobudżetowe kontynuację znanych serii, jak i całkiem nowe, atrakcyjne marki. Obok tytułów takich jak Wiedźmin 3 pojawią się także wskrzeszone edycje dawnych hitów.
Właśnie rozpoczęła się zimowa wyprzedaż na platformie GOG.com. Potrwa ona do 2 stycznia 2020 roku. Oprócz sporych obniżek, gracze mogą odebrać za darmo grę Wasteland 2 oraz jej pierwszą część z 1988 roku.
promocje
Paweł Woźniak
11 grudnia 2019
Dziś piszemy o debiutach gier They Are Billions i Stationeers we Wczesnym Dostępie Steam, premierze remastera Ty the Tasmanian Tiger 2, prawdopodobnych odwiedzinach Predatora w Ghost Recon: Wildlands, testach dedykowanych serwerów w For Honor oraz porcie Wasteland 2 na Nintendo Switch. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Sobiepan
13 grudnia 2017
To kompendium stanowi bazę wiedzy na temat post-apokaliptycznej gry RPG Wasteland 2. Zebrane w nim zostały najistotniejsze informacje i najciekawsze materiały na jej temat.
gry
Michał Jodłowski
4 stycznia 2016
Od kilku dni możemy bawić się grą Wasteland 2: Director's Cut, czyli ulepszonym wydaniem produkcji RPG z 2014 roku. Jeżeli jeszcze nie zdecydowaliście się na zakup, to być może decyzję ułatwi Wam nagranie opublikowane na kanale YouTube Rob Cram, na którym porównano oprawę graficzną starej i nowej wersji.
gry
Kamil Zwijacz
19 października 2015
Ubiegłoroczny Wasteland 2 zadebiutował dzisiaj w wersji rozszerzonej na komputerach osobistych z systemami Windows, Mac OS i Linux. Posiadacze oryginalnej edycji tego postapokaliptycznego RPG-a mogą dokonać darmowej aktualizacji.
gry
Michał Jodłowski
13 października 2015
W sieci pojawił się filmik przedstawiający nowości w grze Wasteland 2: Director’s Cut – rozszerzonej edycji kickstarterowego RPG w klimacie postapokaliptycznym – okraszony deweloperskim komentarzem. Director's Cut zadebiutuje 16 października.
gry
Michał Jodłowski
7 października 2015
Studio inXile Entertainment zapowiedziało, że odświeżona edycja Wasteland 2 - Wasteland 2: Director's Cut – zadebiutuje na konsolach Xbox One oraz PlayStation 4 16 października tego roku. Trzy dni wcześniej (13 października) darmowa aktualizacja udostępniona zostanie również posiadaczom podstawowej wersji gry na komputerach PC.
gry
Krzysztof Nieradko
31 lipca 2015
Latem tego roku do sprzedaży trafi gra Wasteland 2 w edycji Game of the Year, która zawierać będzie liczne poprawki w systemach rozgrywki oraz dodatkowe misje i dialogi. Studio inExile potwierdziło, że wszystkie nowości dostępne w tej wersji trafią za darmo do obecnych posiadaczy tytułu pod postacią patcha.
gry
Michał Kułakowski
7 maja 2015
Eric Schwarz ze studia inXile entertainment ujawnił plany wydania Wasteland 2: GOTY na konsolę PlayStation 4. Ładniejszy i rozbudowany sequel pradziadka Fallouta trafi na urządzenie firmy Sony w okresie wakacyjnym.
gry
Jakub Błażewicz
5 marca 2015
Firma Microsoft ujawniła, że na konsolę Xbox One zmierza kolejna porcja gier od niezależnych twórców. Wśród powstających tytułów wymieniono m.in. cRPG Wasteland 2 i The Flame in the Flood od współtwórców BioShocka.
gry
Kamil Zwijacz
4 marca 2015
Popularne pliki do pobrania do gry Wasteland 2.
trainer Wasteland 2 - +6 Trainer #2 beta - 2 stycznia 2014
trainer Wasteland 2 - +6 Trainer beta - 2 stycznia 2014
trainer Wasteland 2 - v20141106 +1 TRAINER - 12 listopada 2014
mod Wasteland 2 - Save Editor (Director’s Cut) v.1.0.4 - 20 lipca 2021
mod Wasteland 2 - CameraFix v.2.0 - 7 grudnia 2020
mod Wasteland 2 - Wasteland2ModInjector v.1.05 - 15 grudnia 2021
mod Wasteland 2 - Fan Made Patch v.0.9.4.1.1.8 - 30 czerwca 2025
Wymagania sprzętowe gry Wasteland 2:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core i5 3.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 460 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows Vista(SP1)/7(SP1)/8.
Średnie Oceny:
Średnia z 16 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1864 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 4636 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Szymon Liebert
Recenzent GRYOnline.pl
2014.09.22
Twórcy Wasteland 2 obiecywali na Kickstarterze powrót postapokaliptycznych erpegów w wielkim stylu. Czy gra rzeczywiście jest następcą Fallouta?
buddookann
Ekspert
2025.02.09
Na początku myślałem że będzie fajnie. Nie było.Gra wydaje się być mocno niedopracowana. Pomijam liczne błędy jak strzelanie przez ściany lub na odwrót - brak widoczności celu stojąc na górce tuż przed wrogiem.- na średnim poziomie mamy szybko mnóstwo kasy i nic ciekawego w sklepach.- nie da się uciec z walki. Gra jest tak skonstruowana że musisz walkę dokończyć, a twoi ludzie będą lecieć pod karabiny tracąc kontrolę żebyś czasem nie chciał oszukać tego systemu - nie podniesiesz ekwipunku nieprzytomnego towarzysza. Jak akurat on ma zestaw reanimacyjny to mu nie pomożesz. - gra ma nieciekawe misję. Większość się kończy zanim się rozkręci.- mocno sklepany jest system procentowej szansy. Np. broń która ma szanse zacięcia 3% zacina się prawie za każdym strzałem. ( to tylko przykład jeden z wielu)- cały gameplay jest mocno sklepany. Nie czujemy rozwoju postaci bo z drużyny która nie umie strzelać bardzo szybko mam drużyne która strzela z CKM na 100% z bardzo dużej odległości. - mapy są tragicznie pomyślane i zrobione. Dlaczego nie wszystkie lokacje mają pole wyboru gdzie chcemy iść ?! -muzyka jest słaba. Najlepszy motyw to ten który udaje muzykę z fallout w pierwszych nutach.- te umiejętności przekonbinowane. Zamiast retoryki mamy : Lizus, Cwaniak, Zakapior i ... Charyzma. Wszystkie mają wpływać na dialogi. Prawda jest taka że ich wpływ jest znikomy i bezsensowny, a inwestycje w te statystyki bardzo drogie.- gra jest irytująca. Zabrała mi Panią Angel Dead z nienacka i co ? Ładowałem w jej umiejętności i nagle okazuje się że spada. - praca kamery irytuje. Jak już tak bardzo chciano zrobić obracającą kamere to mogli pomyśleć o lepszym chowaniu rzeczy. Ogólnie to obracanie jak i cała koncepcja mi nie pasuje.- gra jest mocno liniowa- eksploracja mapy jak i terenów jest nudna jak flaki z olejem.- czesto gdy widzimy coś ciekawego to gra nawet tego nie opisuje. Nie da się też tego zbadać. Mam wrażenie, że twórcy mieli sporo pomysłów, ale nikt nie sprawdzał ich w praktyce. Gra jest posklejana, płaska i niejaka. Brakuje jej tego czegoś co miał Fallout.
Toril
Ekspert
2021.07.21
Nie wszystko się udało ale ponieważ gra jest tak barwna i przebojowa to mniej zwracałem uwagę na te potknięcia w trakcie rozgrywki. Miałem wrażenie, że twórcy nawet nie próbowali stworzyć perfekcyjnego dzieła które wszystkich zadowoli a po prostu realizowali własną śmiałą wizję dobrze się przy tym bawiąc.Zalety:1. Czarny humor w połączeniu z brutalną postapokliptyczną rzeczywistością. To do mnie trafiło ale muszę zaznaczyć, że twórcy naprawdę się nie cackali i granie w wastelanda momentami przypomina szaloną jazdę bez trzymanki i nie zdziwię się jeśli wiele osób uzna, że trochę tutaj z tym przesadzono. Poza tym dowcipy bywają czerstwe a humor nie tylko czarny ale i absurdalny. Ale tak miało być.2. Bardzo ciekawe i oryginalne zadania poboczne oraz lokacje które odwiedzamy. Do tego możemy podejmować sporo decyzji z których to niektóre wpływają na to jakie obszary będziemy mogli zwiedzić. Większość zadań możemy rozwiązać na wiele sposobów a wiele z nich jest niejednoznaczna moralnie.3. Wiele spotkanych przez nas NPCków to naprawdę ciekawe i charakterystyczne osoby a dialogi jakie prowadzimy są bardzo dobrze napisane. Choć nie brakuje też tych nudniejszych sprowadzających się do zwyczajnego i przedłużającego się wypytywania. 4. Rozwój postaci, możliwości wykorzystywania wybranych umiejętności w praktyce oraz taktyczna walka. To jedna z tych gier w których czeka się na każdy poziom a w kreatorze postaci spędziłem nieprzyzwoitą ilość czasu.5. Opisy znalezionych przez nas przedmiotów i śmieci. Rzadko kiedy chce mi się aż tak dokładnie czytać opis każdej podniesionej przeze mnie rzeczy.6. Radio przez które kontraktujemy się z przełożonymi oraz słuchamy różnych audycji i komunikatów wzbogacających naszą wiedzę o świecie oraz dających nam różne wskazówki.7. Duża liczba obiektów na które możemy kliknąć by uzyskać dodatkowe, często zabawne informacje. Przeklikując wszystko w głównej sali Agrocentrum parę razy autentycznie parsknąłem śmiechem.Wady:1. Do naszej drużyny możemy przyłączyć kilku towarzyszy ale po przyłączeniu już sobie z nimi nie pogadamy. Nie mają oni żadnych osobistych zadań i ogólnie sprawiają wrażenie dość mało aktywnych. Zdarza się, że ktoś z nich spotka w tracie podróży jakiegoś znajomego z którym wymieni parę zdań, raz czy dwa wtrąci się do rozmowy którą prowadzimy ale jest tego zbyt mało bym był usatysfakcjonowany. Na plus daję to, że niektórzy z towarzyszy są nawet ciekawi oraz często rzucają krótkie 'dymkowe' komentarze.2. Wątek główny jest nie tylko dość nudny ale i średnio poprowadzony. Największa wada.3. Pamiętam dwie krótkie piosenki i końcowy utwór ale poza tym nie mogą sobie przypomnieć niczego innego. W żadnym momencie nie zatrzymałem się wsłuchać w muzykę, nigdy nie kusiło mnie by odpalić soundtrack co z innymi grami robię regularnie do czytania książek.4. Grafika mnie nie zachwyciła a ponoć przed Directors Cut było jeszcze gorzej. Cieszę się, że nie musiałem się o tym przekonywać na własnej skórze.5. Miałem wrażenie, że pod koniec było trochę zbyt dużo walki i byłem nią już trochę zmęczony.
Legalizex
Ekspert
2020.08.29
Moim zdaniem gra jest niezbyt dobra, niestety nie dobrnąłem do końca, po około 20 godzinach gry zanudziła mnie na tyle że nie chciało mi się już w to grać. Bo fabuła szczerze mówiąc jest o niczym. Wątek główny nie ma "tego czegoś" co trzyma cię przy komputerze w zainteresowaniu, nie chce mi się latać po pustkowiach tam i z powrotem kiedy moim największym celem na horyzoncie jest zamontowanie nadajnika na wieży. W takiego Fallouta 1 i 2 to grałem i nie potrafiłem się odkleić, a tutaj niestety wątek główny bez polotu, zadania poboczne też w większości przynieś mi to albo zabij tę grupkę bandytów, często też infantylny humor, który jak dla mnie jest jakiś taki sztuczny, nie wiem dlaczego ale ten humor z oryginalnych Falloutów jest dla mnie niepowtarzalny. System walki na początku mi się spodobał bo bardzo lubię walkę turową ze starych Falloutów, ale potem zaczął męczyć i faktycznie mam wrażenie że coś tu jest nie tak z RNG, bo czasem mam 95% szans na trafienie a czuję się jakby to bylo 50%. Tak samo z jakimiś checkami skilli np. podczas włamywania się do skrzyni, mam 80% szans a czuję się jakby to było 20% i próbuję i próbuję i próbuję, w międzyczasie jeszcze porażka krytyczna i postać łamie nogę. Denerwowała mnie też kamera, którą ciągle musiałem kręcić żeby cokolwiek zobaczyć na mapie. Ogólnie gra zapowiadała się dobrze ale po kilku godzinach jej mechaniki zaczynają męczyć a fabuła nie wciąga
Janczes
Ekspert
2020.08.19
z mojego pkt widzenia bardzo słaba gra...w pewnym momencie gry w naszej bazie mozna wcisnać pstryczek w muzeum i wybucha bomba atomowa... Jest to jedno z oficjalnych zakonczen gry.Tak tez zrobilem... nie dalem rady wiecej w to grac a tak to moge chociaz oznaczyc jako gre ukonczona...masakra ile mozna pudłować podczas takich pojedynków... czasem to bylo 80% wszystkich ciosów/strzałow... wygladalo to jakbym strzelal slepakami, kompletna strata czasu
MadtPL
Ekspert
2018.08.05
RPG w klasycznym stylu z walką turową, która nie nudzi nawet po kilkudziesięciu potyczkach. Eksploracja świata wciąga. Ocena wersji reżyserskiej.
game _hunter
Ekspert
2014.11.07
Jeszcze przed premierą mialem wysokie oczekiwania wobec tej gry i musze przyznać, że Wasteland 2 spełnił moje oczekiwania. Zalety: bardzo długa, ładna grafika, świetny klimat, bardzo podobna do Fallouta, ciekawe misje, system rozwoju postaci, bardzo dobry RPG. Wady: słabo rozwiniety kreator postaci oraz cała masa bugów uniemożliwiających ukończenie wielu misji jak i samej gry (grałem w pierwszą wersję, jeszcze przed patchem, wiec nie wiem jak jest teraz).
stud3nciq
Ekspert
2014.09.26
Co mi się w tej grze podoba:- dużo tekstu, rozbudowane wypowiedzi i opisy.- wieczne braki w amunicji. Nawet na drugim poziomie trudności trzeba oszczędzać naboje i uważać, w co się strzela. Buduje to klimat, czuć że jest się w zniszczonym świecie, w którym wszystkiego brakuje;- fabuła zapowiada się ciekawie;- dobra AI przeciwników. Choćbyś nie wiem, co zrobił, wrogowie starają się obstawić wszystkich członków drużyny, sprytnie przy tym miotają się tak, aby karę do strzelania z bliska miały te osoby, które za chwilę będą miały kolejkę.Co mi się nie podoba:- błędy w lokalizacji;- masa bugów, w tym wiele utrudniających rozgrywkę. Ktoś to w ogóle testował?- bardzo ograniczona swoboda. O sandboxie można zapomnieć, bardziej jest to Fallout: Tactics. Tyle, że gorszy.- nieciekawa grafika. Wychowałem się na Falloucie 1 i 2, więc nie chodzi mi o wodotryski. Po prostu - w starych Falloutach grafika była fajna i dobrze zrobiona. Tutaj cały czas mam poczucie, jakby ktoś po prostu chciał jak najszybciej odwalić swoją robotę i iść na piwo.- marna optymalizacja. W zasadzie to brak optymalizacji. Gra mająca taką 'grafikę' powinna śmigać jak tornado i wczytywać się błyskawicznie. Jest oczywiście na odwrót, a komputer mam zupełnie dobry.- KRETYŃSKA mechanika walki, w szczególności strzelania. Jeśli wróg jest tuż przede mną - OK, faktycznie dla karabinu szturmowego może to być problem. Nie rozumiem jednak, dlaczego wszyscy obok mnie też mają karę do trafienia - przecież nie są atakowani i mogą swobodnie wycelować. Powinni wręcz mieć bonus do trafienia, bo wróg jest zajęty czymś innym.Przed każdą bitwą trzeba rozrzucać ludzi, bo inaczej nikt w nic nie trafi.- KRETYŃSKA mechanika walki v2, czyli losowość mająca w dupie liczby. Przy 88% szansie na trafienia zaliczam seryjne pudła. Moja drużyna ma broń z szansą zacięcia 3% - mimo to w każdej turze komuś się zablokuje, a czasem to i kilku osobom. Gdy drużyna parę razy mi seryjnie spudłowała przy szansach 80%, a potem broń im się pozacinała, to prawie wywaliłem to dziadostwo z dysku. - KRETYŃSKA mechanika walki v3, czyli wyciągnięte z dupy kolejki. Królik terminator podbiega mi do postaci ze strzelbą - zamiast wystrzelić tą postacią, muszę przelecieć wszystkie pozostałe akurat w takiej i nie innej kolejności, jaką mi wylosowało. Dopiero potem przychodzi kolej na gościa ze strzelbą - który oczywiście już nie ma do czego strzelać. Dodatkowy KRETYNIZM kolejek -> skoro zaatakowałem pierwszy, to moja drużyna powinna mieć pierwszą kolejkę dla siebie, prawda? Tymczasem jest tak: jedna postać strzela -> zwala się cała chmara wrogów -> wszyscy mają karę do trafienia i nic nie zrobią. Do tego zacinająca się broń.- kupa pomniejszych baboli - brak minimapy, słaba nawigacja i poruszanie się, notoryczne i debilne nawalanie się nawzajem po plecach. Oczywiście walą wtedy za max obrażeń albo krytycznie, podczas gdy do wroga ledwo dają radę pierdnąć.Ogólna ocena - jest słabo. Maksymalnie po godzinie grania mam dość - nagromadzenie idiotyzmów jest zbyt duże i muszę odpocząć. Twórcy chcieli dobrze, ale przedobrzyli. Gra wymaga całej masy poprawek i zmian, aby była grywalna.Mogli żywcem zerżnąć mechanikę walki z Fallout: Tactics z możliwością gry w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą - nikt by im tego za złe nie miał. Mogli zrobić normalną walkę turową jak w Jagged Alliance (najpierw kolejka całej drużyny, potem wroga ew na odwrót). Na razie - wielki zawód i poczucie zmarnowanych pieniędzy.
Adam Kaczmarek
GRYOnline.pl Team
2014.09.20
Gra jest fajna, z jednej strony wygląda jak prawdziwy następca Fallouta 2 który miał się pojawić gdzieś w 2003-2004 roku :) A z drugiej strony broni się jako oddzielny twór, zresztą ma tyle cech odróżniających go od F1 i F2, że spokojnie sobie poradzi na rynku jako własny brand. Co denerwuje:- amunicja dosłownie na styk- częstotliwość blokowania się broni- nieco dziwny rozwój postaci (jeszcze nie wiem czy jestem na tak czy nie)- za mało "życia" w lokacjach. Ale grafika mi zupełnie nie przeszkadza.- niewykorzystany patent z papierosami, mogłyby regenerować kilka hp ;) tak na przekór :P
boy3
Gracz
2024.02.19
Największe zalety gry to przede wszystkim świetnie wykonana walka turowa, jednak nie jest tak różowo, bo gra ma mnóstwo baboli które znacznie przeszkadzają w grze Zacznijmy od rozwoju postaci, jest trochę gorzej wykonany od tego z falloutów, w sumie nie do końca wiadomo jak rozłożyć statystyki postaci bo atrybuty są dziwnie zrobione Niektóre umiejętności są bardziej użyteczne od innych, inne są prawie bezużyteczne, taka percepcja to nie mam pojęcia po co jest, bo prawie do niczego się przydaję, mechaniki użyłem z raz gdy musiałem naprawić studnię jakiejś farmerceBalans rozgrywki jest bardzo dobry, chociaż nie jest idealny, przede wszystkim jest za dużo śmieci do zbierania które są warte z 15-20 złomu, bronie są koszmarnie drogie, za to sprzedaje się je za ułamek kwoty które są warteWalki jest dużo, moim zdaniem za dużo, do tego podróżowanie po mapie ciągle wnerwia nieustannymi walkami gdy nie mamy trapera dość rozwiniętego Nawigacja po lokacjach to istna tragedia, ciągle trzeba jak debil obracać i zaglądać na mapę, która jest tragicznie wykonana, mało czytelna i nie można jej powiększyć Same lokacje są dość średnio wykonaneZa to trzeba pochwalić modele zwierząt i ludzi, oraz animację, jak dla mnie są bardzo ładnie wykonane, patrzenie na animację śmierci daję bardzo dużą satysfakcjęWątek główny nie jest jakiś wybitny, ale był ciekawy, i przez całą grę potrafił mnie zaciekawić, w porównaniu do wątku szukania ojca w falloucie 3 który był tragicznyNiestety najbardziej oberwało się questom, które są tragicznie wykonane, mało intuicyjne, bez solucji ciężko odgadnąć jak je wykonać, same historie też nie porywają jakoś szczególnie Grało mi się dobrze, ale to taki mocny średniak na ocenę 6.5-7Wasteland 2 nie ma startu do falloutów 1 i 2, nawet new vegas jest lepszy który miał świetnie wykonane questy i fabułęJeśli ktoś lubi post apo i turowe gry, to grę polecam, ale niech kupi w jakiej promocji bo sama gra jest dość średnia, nie mogę się doczekać aż zagram w wasteland 3!
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Patrick Homa
GRYOnline.pl Team
2021.05.01
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
Butryk89
Ekspert
2016.04.22
SULIK
Ekspert
2016.03.30
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Toril Pretorianin
Nie wszystko się udało ale ponieważ gra jest tak barwna i przebojowa to mniej zwracałem uwagę na te potknięcia w trakcie rozgrywki. Miałem wrażenie, że twórcy nawet nie próbowali stworzyć perfekcyjnego dzieła które wszystkich zadowoli a po prostu realizowali własną śmiałą wizję dobrze się przy tym bawiąc.
Zalety:
1. Czarny humor w połączeniu z brutalną postapokliptyczną rzeczywistością. To do mnie trafiło ale muszę zaznaczyć, że twórcy naprawdę się nie cackali i granie w wastelanda momentami przypomina szaloną jazdę bez trzymanki i nie zdziwię się jeśli wiele osób uzna, że trochę tutaj z tym przesadzono. Poza tym dowcipy bywają czerstwe a humor nie tylko czarny ale i absurdalny. Ale tak miało być.
2. Bardzo ciekawe i oryginalne zadania poboczne oraz lokacje które odwiedzamy. Do tego możemy podejmować sporo decyzji z których to niektóre wpływają na to jakie obszary będziemy mogli zwiedzić. Większość zadań możemy rozwiązać na wiele sposobów a wiele z nich jest niejednoznaczna moralnie.
3. Wiele spotkanych przez nas NPCków to naprawdę ciekawe i charakterystyczne osoby a dialogi jakie prowadzimy są bardzo dobrze napisane. Choć nie brakuje też tych nudniejszych sprowadzających się do zwyczajnego i przedłużającego się wypytywania.
4. Rozwój postaci, możliwości wykorzystywania wybranych umiejętności w praktyce oraz taktyczna walka. To jedna z tych gier w których czeka się na każdy poziom a w kreatorze postaci spędziłem nieprzyzwoitą ilość czasu.
5. Opisy znalezionych przez nas przedmiotów i śmieci. Rzadko kiedy chce mi się aż tak dokładnie czytać opis każdej podniesionej przeze mnie rzeczy.
6. Radio przez które kontraktujemy się z przełożonymi oraz słuchamy różnych audycji i komunikatów wzbogacających naszą wiedzę o świecie oraz dających nam różne wskazówki.
7. Duża liczba obiektów na które możemy kliknąć by uzyskać dodatkowe, często zabawne informacje. Przeklikując wszystko w głównej sali Agrocentrum parę razy autentycznie parsknąłem śmiechem.
Wady:
1. Do naszej drużyny możemy przyłączyć kilku towarzyszy ale po przyłączeniu już sobie z nimi nie pogadamy. Nie mają oni żadnych osobistych zadań i ogólnie sprawiają wrażenie dość mało aktywnych. Zdarza się, że ktoś z nich spotka w tracie podróży jakiegoś znajomego z którym wymieni parę zdań, raz czy dwa wtrąci się do rozmowy którą prowadzimy ale jest tego zbyt mało bym był usatysfakcjonowany. Na plus daję to, że niektórzy z towarzyszy są nawet ciekawi oraz często rzucają krótkie 'dymkowe' komentarze.
2. Wątek główny jest nie tylko dość nudny ale i średnio poprowadzony. Największa wada.
3. Pamiętam dwie krótkie piosenki i końcowy utwór ale poza tym nie mogą sobie przypomnieć niczego innego. W żadnym momencie nie zatrzymałem się wsłuchać w muzykę, nigdy nie kusiło mnie by odpalić soundtrack co z innymi grami robię regularnie do czytania książek.
4. Grafika mnie nie zachwyciła a ponoć przed Directors Cut było jeszcze gorzej. Cieszę się, że nie musiałem się o tym przekonywać na własnej skórze.
5. Miałem wrażenie, że pod koniec było trochę zbyt dużo walki i byłem nią już trochę zmęczony.
poezjusz Legionista
Przeszedłem 2 razy w ciągu kilku lat i kusi na 3ci.
Jakbym miał na siłę szukać minusów to:
- dla mnie trochę za dużo czytania, jestem casualowym graczem a nie maniakiem
- fabuła główna mogła by być trochę bardziej wciągająca
- walka szału nie robi
W gruncie rzeczy to chyba najlepsze crpg w jakie grałem.
boy3 Legend
Największe zalety gry to przede wszystkim świetnie wykonana walka turowa, jednak nie jest tak różowo, bo gra ma mnóstwo baboli które znacznie przeszkadzają w grze
Zacznijmy od rozwoju postaci, jest trochę gorzej wykonany od tego z falloutów, w sumie nie do końca wiadomo jak rozłożyć statystyki postaci bo atrybuty są dziwnie zrobione
Niektóre umiejętności są bardziej użyteczne od innych, inne są prawie bezużyteczne, taka percepcja to nie mam pojęcia po co jest, bo prawie do niczego się przydaję, mechaniki użyłem z raz gdy musiałem naprawić studnię jakiejś farmerce
Balans rozgrywki jest bardzo dobry, chociaż nie jest idealny, przede wszystkim jest za dużo śmieci do zbierania które są warte z 15-20 złomu, bronie są koszmarnie drogie, za to sprzedaje się je za ułamek kwoty które są warte
Walki jest dużo, moim zdaniem za dużo, do tego podróżowanie po mapie ciągle wnerwia nieustannymi walkami gdy nie mamy trapera dość rozwiniętego
Nawigacja po lokacjach to istna tragedia, ciągle trzeba jak debil obracać i zaglądać na mapę, która jest tragicznie wykonana, mało czytelna i nie można jej powiększyć
Same lokacje są dość średnio wykonane
Za to trzeba pochwalić modele zwierząt i ludzi, oraz animację, jak dla mnie są bardzo ładnie wykonane, patrzenie na animację śmierci daję bardzo dużą satysfakcję
Wątek główny nie jest jakiś wybitny, ale był ciekawy, i przez całą grę potrafił mnie zaciekawić, w porównaniu do wątku szukania ojca w falloucie 3 który był tragiczny
Niestety najbardziej oberwało się questom, które są tragicznie wykonane, mało intuicyjne, bez solucji ciężko odgadnąć jak je wykonać, same historie też nie porywają jakoś szczególnie
Grało mi się dobrze, ale to taki mocny średniak na ocenę 6.5-7
Wasteland 2 nie ma startu do falloutów 1 i 2, nawet new vegas jest lepszy który miał świetnie wykonane questy i fabułę
Jeśli ktoś lubi post apo i turowe gry, to grę polecam, ale niech kupi w jakiej promocji bo sama gra jest dość średnia, nie mogę się doczekać aż zagram w wasteland 3!
buddookann Konsul
Na początku myślałem że będzie fajnie. Nie było.
Gra wydaje się być mocno niedopracowana. Pomijam liczne błędy jak strzelanie przez ściany lub na odwrót - brak widoczności celu stojąc na górce tuż przed wrogiem.
- na średnim poziomie mamy szybko mnóstwo kasy i nic ciekawego w sklepach.
- nie da się uciec z walki. Gra jest tak skonstruowana że musisz walkę dokończyć, a twoi ludzie będą lecieć pod karabiny tracąc kontrolę żebyś czasem nie chciał oszukać tego systemu
- nie podniesiesz ekwipunku nieprzytomnego towarzysza. Jak akurat on ma zestaw reanimacyjny to mu nie pomożesz.
- gra ma nieciekawe misję. Większość się kończy zanim się rozkręci.
- mocno sklepany jest system procentowej szansy. Np. broń która ma szanse zacięcia 3% zacina się prawie za każdym strzałem. ( to tylko przykład jeden z wielu)
- cały gameplay jest mocno sklepany. Nie czujemy rozwoju postaci bo z drużyny która nie umie strzelać bardzo szybko mam drużyne która strzela z CKM na 100% z bardzo dużej odległości.
- mapy są tragicznie pomyślane i zrobione. Dlaczego nie wszystkie lokacje mają pole wyboru gdzie chcemy iść ?!
-muzyka jest słaba. Najlepszy motyw to ten który udaje muzykę z fallout w pierwszych nutach.
- te umiejętności przekonbinowane. Zamiast retoryki mamy : Lizus, Cwaniak, Zakapior i ... Charyzma. Wszystkie mają wpływać na dialogi. Prawda jest taka że ich wpływ jest znikomy i bezsensowny, a inwestycje w te statystyki bardzo drogie.
- gra jest irytująca. Zabrała mi Panią Angel Dead z nienacka i co ? Ładowałem w jej umiejętności i nagle okazuje się że spada.
- praca kamery irytuje. Jak już tak bardzo chciano zrobić obracającą kamere to mogli pomyśleć o lepszym chowaniu rzeczy. Ogólnie to obracanie jak i cała koncepcja mi nie pasuje.
- gra jest mocno liniowa
- eksploracja mapy jak i terenów jest nudna jak flaki z olejem.
- czesto gdy widzimy coś ciekawego to gra nawet tego nie opisuje. Nie da się też tego zbadać.
Mam wrażenie, że twórcy mieli sporo pomysłów, ale nikt nie sprawdzał ich w praktyce. Gra jest posklejana, płaska i niejaka. Brakuje jej tego czegoś co miał Fallout.