Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS4SwitchXONE
Okładka Wasteland 2 (PC)

Wasteland 2

Wasteland 2: Director's Cut

Utrzymana w postapokaliptycznej konwencji gra cRPG, stanowiąca kontynuację przeboju z 1988 roku.

RPG | turowe | postapokalipsa | widok izometryczny | crowdfunding | indie | klasyczne RPG

Wasteland 2 to kontynuacja gry RPG wydanej pierwotnie w 1988 roku, nazywanej „matką postapokaliptycznych rolplejów”. Stworzeniem drugiej odsłony zajęło się studio InXile Entertainment, które pieniądze potrzebne do sfinansowania produkcji zebrało za pośrednictwem serwisu Kickstarter, gdzie każdy chętny mógł wesprzeć projekt. Pieczę nad procesem developingu objął Brian Fargo, oryginalny twórca pierwszej części Wasteland, a także m.in. The Bard’s Tale. Gra początkowo trafiła na komputery PC, by wraz z upływem czasu i wymianą silnika z Unity 4.5 na Unity 5 zawędrować także na konsole, z podtytułem Director’s Cut.

Fabuła

Stworzony ponad ćwierć wieku od wydania oryginału sequel rozgrywa się piętnaście lat po wydarzeniach z poprzedniczki. Pod kontrolę gracza oddano oddział Desert Rangers, jedynych pozostałych przy życiu przedstawicieli armii Stanów Zjednoczonych po tym, jak wojna nuklearna postawiła gatunek ludzki na skraju wyginięcia. Twórcy szczególnie duży nacisk położyli na całkowicie zależny od gracza rozwój postaci i zaakcentowanie konsekwencji wyborów, jakich dokonał podczas swojej podróży poprzez post-apokaliptyczne pustkowia. Od umiejętności, jakie rozwijamy, zależy także wachlarz sposobów, w jaki można wykonywać poszczególne misje. Co ważne, gra pozwala na personalizację nie tylko wszystkich członków drużyny, ale również broni czy nawet interfejsu.

Mechanika

Wasteland 2 nie podążyło za głównymi trendami obecnymi w ówczesnych produkcjach i zaoferowało graczom bardzo klasyczne RPG. Walka toczy się w systemie turowym, świat oraz członków drużyny obserwujemy z lotu ptaka, zaś pustkowia są bezlitosne i nie wybaczają błędów. Ponadto w grze napotykamy wiele odniesień i zapożyczeń względem oryginału z 1988 roku.

System dialogów w Wasteland 2 opiera się na budowaniu podczas interakcji z bohaterami niezależnymi biblioteki słów kluczowych. W trakcie rozmów ich lista rozszerza się o nowe pozycje, które po wybraniu, przenoszą nas do kolejnych wątków dialogowych, te zaś zapewniają następne wpisy do biblioteki. Autorzy gry przychyli się do prośby graczy i każde słowo kluczowe zostało wplecione w pełne wypowiedzi. W ten sposób kontrolowani przez nas bohaterowie posługują się całymi zdaniami, a nie „rzucają” jednym słowem i otrzymują na nie kompletną odpowiedź. W grze umieszczono swoisty ukłon w kierunku miłośników pierwszej części i fanów retrogamingu – gracze mogą wpisać do konsoli własne propozycje słów kluczowych i przy odrobinie szczęścia odkryć unikalne opcje dialogowe. Jest to jednak wyłącznie ciekawy dodatek, a nie coś, od czego zależą dalsze losy fabuły.

Biblioteka słów kluczowych jest uzupełniana również o nowe pozycje poprzez interakcje z otoczeniem. Oznacza to, że używanie odpowiednich umiejętności związanych z badaniem terenu, obiektów i przedmiotów występujących w grze, pozwala na odkrycie nowych słów kluczowych, które można później wykorzystać podczas rozmów z bohaterami niezależnymi.

Reakcje NPC zależą od dużej ilości czynników. Wśród nich znajdują się m.in.: skład drużyny, dokonane przez gracza dotychczas wybory, wcześniej użyte słowa kluczowe, reakcje graczy na pytania bohaterów niezależnych i umiejętności oraz atrybuty posiadane przez postacie. Wasteland 2 oferuje ogromne zróżnicowanie możliwych do osiągnięcia rozstrzygnięć dialogów, które nigdy nie kształtują się według zasady: „jedno słowo kluczowe – jedna określona reakcja”. Nawet kolejność wykorzystywania słów kluczowych podczas prowadzonych rozmów ma ogromny wpływ na ich przebieg.

W Wasteland 2 broń podzielono na kilka typów, charakteryzujących się określonym zastosowaniem, wadami i zaletami. Gracz rozwija umiejętności prowadzonych postaci w posługiwaniu się poszczególnymi typami broni, co znacząco wpływa na ich skuteczność oraz celność.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 5,8 / 10 na podstawie 1589 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 6,3 / 10 na podstawie 1613 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 134,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Wasteland 2

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która zachęca do uprawiania hazardu lub go uczy.

Wymagania sprzętowe Wasteland 2

PC Windows

Rekomendowane: Core i5 3.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 460 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows Vista(SP1)/7(SP1)/8

Recenzja gry Wasteland 2 - najlepszy Fallout, na jakiego stać Kickstartera

Recenzja 22 września 2014, 13:00

Na czym polega fenomen Wasteland 2? Na dwóch rzeczach. Po pierwsze, w odróżnieniu od wczesnych Falloutów, tutaj postawiono na mniej lokacji miejskich, ale za to upewniono się, że każda z nich jest jakimś mikroświatem. Niemal wszędzie, gdzie docieramy, musimy zapomnieć o wszystkim, co było wcześniej i poznać nowy układ sił. Dwa zwaśnione plemiona, szalone gangi, religijna sekta kontra militarna, świetnie uzbrojona jednostka – praktycznie zawsze istnieje jakaś równowaga. Co gorsza dla naszego sumienia, bardzo rzadko możemy jasno określić, kto jest zły, a kto dobry. Nawet z tymi ewidentnie złymi da się też dogadać, co dodatkowo komplikuje podejmowanie wyborów. I to drugi świetny motyw w tej grze - dostajemy naprawdę różne opcje rozwiązywania sytuacji, a wybory między jasną, a ciemną stroną mocy raczej nie istnieją. Dać jednej ze zwaśnionych stron dostęp do atomówki czy ją rozbroić? Odpowiedź wydawałaby się oczywista, ale gdy zobaczyłem konsekwencje decyzji, poddałem mój pacyfizm w wątpliwość. W Wasteland 2 ginie bardzo dużo ludzi. Większość w wyniku działań gracza.

PC
XONE
PS4
Switch