Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Crowdfunding

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry o tematyce crowdfunding ułożone według popularności.

PlayStation
Sony PlayStation 4136Sony PlayStation 313
Sony PlayStation 2
Sony PlayStation 1
PlayStation Portable
PlayStation Vita35
Xbox
Microsoft XBOX ONE113Microsoft Xbox 3609
Microsoft Xbox
Mobile
Android29Apple iOS33Windows Phone2
Nintendo
Nintendo Switch73
Nintendo Wii
Nintendo DS
Nintendo Wii U24Nintendo 3DS4
Game Boy Advance
Nintendo GameCube
Więcej
Mniej
Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance

RPG 13 lutego 2018

Zrealizowane na silniku CryEngine 3 epickie RPG akcji, osadzone w historycznych realiach krwawych wojen husyckich, które wstrząsnęły środkową Europą pierwszej połowy XV wieku. Za powstanie tytułu odpowiada czeskie studio Warhorse, w skład którego weszli m.in. współtwórcy popularnej serii Mafia. W grze wcielamy się w postać młodego kowala, który na wojnie stracił wszystko, co posiadał. Realizując ostatnią wolę ojca, wplątuje się on w spisek, którego celem jest ocalenie porwanego króla i zapobieżenie krwawemu konfliktowi. W olbrzymim, otwartym świecie gry nasz protagonista rozwija umiejętności, które, w zależności od woli gracza, uczynią go bardziej rycerzem lub łotrzykiem. Cechą charakterystyczną gry jest olbrzymi realizm oraz swoboda w wykonywaniu poszczególnych zadań. Autorzy zachowali wierność źródłom historycznym. Opracowano też nietypowy system craftingu oraz rozbudowany model walki, pozwalający na wykonywanie precyzyjnych ataków i ciosów specjalnych.

PCPS4XONE

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
Divinity: Original Sin II - Definitive Edition

RPG 14 września 2017

Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzechu Pierworodnego. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellon, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.

PCPS4XONESwitch

Shenmue III
Shenmue III

Akcji 19 listopada 2019

Kontynuacja serii japońskich RPG-ów akcji zapoczątkowanych w 1999 roku na konsoli Dreamcast. Za stworzenie Shenmue III odpowiedzialny jest ojciec serii, Yu Suzuki, który współpracował nad nią ze studiem Neilo. Ponieważ trójka ukazała się kilkanaście lat po premierze poprzedniej części, trafiła ona na komputery PC i konsolę PlayStation 4. Mimo patronatu firmy Sony, projekt został zrealizowany dzięki funduszom fanów zgromadzonym w serwisie Kickstarter. Shenmue III podejmuje przerwany wątek Ryo Hazukiego, młodego adepta sztuk walki, poszukującego zabójców ojca. Wraz ze swą nową towarzyszką, dziewczyną o imieniu Shenhua, Ryo coraz bardziej zagłębia się w tajemnicę luster. Trzecia odsłona cyklu oferuje otwarty świat gęsto wypełniony interesującą zawartością oraz nową mechanikę walki, która czyni ją jeszcze bardziej widowiskową. Shenmue III oferuje też lepsze AI wrogów, bardziej zaawansowaną fizykę i rozbudowane relacje między bohaterami. Oprawa wizualna gry powstała w oparciu o technologię Unreal Engine 4.

PCPS4

Pillars of Eternity II: Deadfire
Pillars of Eternity II: Deadfire

RPG 8 maja 2018

Kontynuacja klasycznej, izometrycznej gry RPG opracowanej przez zespół Obsidian Entertainment w 2015 roku. Opowiedziana w grze historia kontynuuje wątki rozpoczęte w pierwszej odsłonie cyklu – Eothas, czyli bóg światła i odrodzenia, powraca do życia, wcielając się w posąg pogrzebany pod należącą do protagonisty warownią. Pomimo że twierdza zostaje zniszczona, bohater uchodzi z życiem. Od tej pory ma jednak do wykonania kolejne zadanie polegające nie tylko na odszukaniu Eothasa, lecz także na uzyskaniu odpowiedzi na pytania, jakie mogą wprowadzić chaos do świata bóstw i śmiertelników. Jak sugeruje tytuł, produkcja zabiera nas w podróż na położony daleko na wschodzie archipelag Deadfire, po którym poruszamy się zarówno na piechotę, jak i drogą wodną. Akcja prezentowana jest w rzucie izometrycznym, a rozgrywka po raz kolejny została oparta na eksploracji, wykonywaniu rozmaitych, mniej lub bardziej ważnych misji oraz na walce z napotkanymi przeciwnikami. Warto nadmienić, że świat Pillars of Eternity II: Deadfire żyje własnym życiem, a wybory dokonane przez nas w pierwszej części serii nie pozostają tutaj bez znaczenia. Zmian i usprawnień doczekały się interfejs i system dialogów, a także sama oprawa graficzna, wzbogacona choćby o dynamicznie zmieniającą się pogodę.

PCPS4XONESwitch

Crossroads Inn
Crossroads Inn

Strategiczne 23 października 2019

Dzieło polskiego studia Kraken Unleashed Games, łączące elementy strategii ekonomicznej, symulacji i RPG-a. W Crossroads Inn wcielamy się we właściciela tytułowej karczmy, którego zadaniem jest przekształcenie jej w przybytek znany w całej krainie Delcrys.

PC

Stygian: Reign of the Old Ones
Stygian: Reign of the Old Ones

RPG 26 września 2019

Klasyczna gra RPG z turowym systemem walki, osadzona w świecie wykreowanym przez legendarnego amerykańskiego pisarza H.P. Lovecrafta. Wcielamy się w postać jednego z mieszkańców miasteczka Arkham, które pewnego dnia zostało przeniesione w inny wymiar i poddane działaniu pradawnych, mrocznych sił. Mechanika rozgrywki łączy elementy klasycznych gier cRPG z końca lat 90. ubiegłego wieku z szeregiem unikalnych, autorskich rozwiązań.

PC

Wasteland 3
Wasteland 3

RPG 19 maja 2020

Trzecia odsłona klasycznego cyklu postapokaliptycznych gier RPG, opracowana przez studio inXile Entertainment. Akcja Wasteland 3 przenosi nas z piaszczystych terenów Arizony do skutego lodem Kolorado. Wcielamy się w rolę członka oddziału Strażników Pustkowi, którego partnerzy zostali zamordowani, a na jego barki spada obowiązek zbudowania swej pozycji praktycznie od zera. Trzon zabawy stanowi tradycyjnie eksploracja, wykonywanie rozmaitych zadań głównych i pobocznych oraz rozgrywana w systemie turowym walka z przeciwnikami. Zwiedzanie rozległego terenu pustkowi ułatwia wprowadzenie pojazdów, które oprócz środka transportu pełnią także rolę mobilnego magazynu. Na potrzeby gry rozbudowano model walki i system dialogowy. Znacznie większą rolę zyskała też baza Strażników, stanowiąca centralny element świata gry. Podczas zabawy gracz musi stworzyć ją od podstaw, a następnie sukcesywnie rozwijać, implementując kolejne ulepszenia.

PCPS4XONE

Chernobylite
Chernobylite

Akcji 2021 (wczesny dostęp od 16 października 2019)

Przygodowa gra akcji FPP typu survival horror, stworzona przez polskie studio The Farm 51 – autorów m.in. Get Even i strzelanki World War 3. Rozgrywka toczy się w tzw. Strefie Wykluczenia wokół elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Gracz wciela się w fizyka, który rusza do Zony 30 lat po katastrofie, by odnaleźć zaginioną narzeczoną.

PCPS4XONE

Divinity: Grzech Pierworodny
Divinity: Grzech Pierworodny

RPG 30 czerwca 2014

Divinity: Original Sin to wyprodukowana przez belgijskie studio Larian gra cRPG, stanowiąca kolejną odsłonę marki Divinity. Akcja osadzona została przed wydarzeniami przedstawionymi w Divine Divinity (2002). Fabuła ukazuje perypetie pary młodych Łowców Źródła, którzy muszą zgłębić arkana zakazanej magii i przeciwdziałać jej skutkom. Rozgrywka bazuje na klasycznych mechanizmach cRPG. Gracz kieruje poczynaniami drużyny złożonej z maksymalnie czterech herosów, z którymi wykonuje zlecane misje, eksploruje lokacje i walczy z wrogami. Wraz z nabywanym doświadczeniem, postaci mogą zwiększać posiadane atrybuty psycho-fizyczne i opanowywać nowe umiejętności. Poza trybem jednoosobowym Divinity: Original Sin oferuje również możliwość zabawy w kooperacji z drugim graczem za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.

PC

Grim Dawn
Grim Dawn

RPG 25 lutego 2016

Osadzona w realiach dark fantasy gra z gatunku RPG akcji. Grim Dawn jest dziełem ekipy deweloperskiej studia Crate Entertainment, założonego przez byłych członków Iron Lore (Titan Quest). Akcja gry toczy się w mrocznym świecie Cairn, w którym wojna pomiędzy dwoma potężnymi siłami nieomal doprowadziła do całkowitej zagłady ludzkiej rasy. Nieliczni pozostali przy życiu ludzie zamieszkują niewielkie enklawy. Gracz wciela się w rolę bohatera, który wykorzystując swoje niezwykłe umiejętności, stara się ocalić pozostałości dawnego Cairn. Jak przystało na hack'n'slash w klasycznym wydaniu, sednem zabawy są widowiskowe potyczki z hordami przeciwników. Uzupełnienie dla kampanii trybu jednoosobowego stanowi multiplayer, w którym nacisk położono na współpracę w grupie.

PCXONE

Phoenix Point
Phoenix Point

Strategiczne 3 grudnia 2019 (wczesny dostęp od 1 maja 2018)

Taktyczna strategia turowa, czerpiąca garściami z serii X-COM i stworzona przez ojca tegoż cyklu, Juliana Gollopa. Akcja Phoenix Point rozgrywa się w roku 2046, kiedy to wymykający się spod kontroli starożytny wirus zamienia wszelkie formy życia na Ziemi w zmutowane potwory. Pod względem mechaniki tytuł jest zbliżony do serii XCOM studia Firaxis Games, a podczas zabawy gracze przejmują kontrolę nad ostatnim bastionem ludzkości, starając się dbać o jego rozwój oraz bezpieczeństwo. Większość czasu w grze spędzamy na toczeniu kolejnych, turowych pojedynków z przeciwnikami, które rozgrywane są na proceduralnie generowanych mapach. W trakcie rozgrywki operujemy jednak także na globalnej mapie świata, pozyskując zasoby niezbędne do rozwoju, a także poszukując innych osad i wykonując zlecane przez nie misje. Możemy także nawiązywać kontakty z innymi frakcjami i wykorzystywać posiadane przez nie unikalne technologie oraz bronie.

PCPS4XONE

Children of Morta
Children of Morta

RPG 3 września 2019

Utrzymane w stylu retro roguelike’owe RPG akcji typu hack-and-slash z elementami narracyjnej przygodówki, przygotowane przez niezależne studio Dead Mage. Tytułowa Morta to góra, której od pokoleń strzegą członkowie rodziny Bergsonów. Kiedy w wyniku działań tajemniczej siły znajdujące się wewnątrz góry źródło życia zostaje skażone, a okoliczne stworzenia zamieniły się w krwiożercze monstra, jako kolejni członkowie rodziny mamy za zadanie odnaleźć nasiona życia i powstrzymać szerzący się chaos. Zabawa w Children of Morta sprowadza się do przemierzania proceduralnie generowanych poziomów, zbierania przedmiotów oraz zręcznościowej walki z napotkanymi potworami. Całość uzupełnia typowy system rozwoju postaci i ekwipunku, wzbogacony przez alchemię oraz rzemiosło. Mimo dość oldskulowej formuły, gra odznacza się bogatą i wielowątkową warstwą fabularną, a podczas gry dość często musimy podejmować trudne wybory, kształtujące dalszy bieg historii.

PCPS4XONESwitch

RimWorld
RimWorld

Strategiczne 17 października 2018

Osadzona w realiach science-fiction gra strategiczna, w której zajmujemy się zarządzaniem pozaziemską kolonią. Za jej powstanie odpowiada debiutujące niezależne studio Ludeon, założone przez byłego członka Irrational Games, pracującego m.in. przy serii BioShock. Akcja gry toczy się w przyszłości, w której ludzkość skolonizowała szereg obcych systemów, lecz oddalone od siebie kolonie są z reguły zdane wyłącznie na własne siły. Podczas zabawy obejmujemy dowództwo nad niewielką grupką ocalałych z katastrofy statku kolonistów, a naszym zadaniem jest rozwój i dbanie o bezpieczeństwo bazy. Poza wznoszeniem budynków, zdobywaniem żywności i surowców, musimy też przypisać poszczególnym kolonistom zadania adekwatnie do ich umiejętności. RimWorld wyróżnia się rozbudowanym taktycznie systemem walki, oraz trzema niezależnymi mechanizmami sztucznej inteligencji, które podczas gry – w zależności od rozwoju sytuacji - losowo generują kolejne wątki fabularne, dbając o odpowiednią dramaturgię rozgrywki.

PC

Wolcen: Lords of Mayhem
Wolcen: Lords of Mayhem

RPG styczeń 2020 (wczesny dostęp od 24 marca 2016)

Opracowane przez studio SolarFall Games RPG akcji w realiach dark fantasy, w którym szczególny nacisk położony został na ogromną swobodę rozgrywki oraz rozwoju bohatera. W grze wcielamy się w postać byłego oficera Republiki Ludzi, który zostaje skazany za wynalezienie nowych magicznych mocy. Uciekając przed niechybną śmiercią, bohater trafia w szeregi tajemniczego zakonu Templariuszy, gdzie musi odkryć prawdę o mrocznym sekrecie, który może doprowadzić do zagłady rodzaju ludzkiego. Rozgrywka bazuje na klasycznych elementach gatunku hack’n’slash, jednakże twórcy wprowadzili szereg autorskich rozwiązań, znacząco urozmaicających rozgrywkę. Jedną z nich jest niezwykle rozbudowany system rzemiosła, pozwalający na pełną dowolność tworzenia elementów ekwipunku i uzbrojenia. Nietypowy jest także system rozwoju postaci - bohaterowie gry nie uczą się z góry narzuconych umiejętności, lecz ich ciała ulegają mutacjom, ściśle uzależnionym od indywidualnego stylu rozgrywki.

PC

Pillars of Eternity
Pillars of Eternity

RPG 26 marca 2015

Izometryczna gra RPG w klasycznym stylu, wyprodukowana przez studio Obisidian Entertainment przy wsparciu ze strony użytkowników Kickstartera. Akcja gry osadzona została w tradycyjnym świecie fantasy, którego centralnym elementem jest reinkarnacja dusz. Gracz kieruje poczynaniami tzw. Widzącego (lub Widzącej - dostępny jest rozbudowany kreator postaci), który z pomocą pięcioosobowej drużyny towarzyszy musi udaremnić niebezpieczną intrygę. Rozgrywka w Pillars of Eternity wzorowana jest na klasykach pokroju Baldur's Gate, Icewind Dale czy Planescape: Torment. Twórcy zdecydowali się sięgnąć po takie rozwiązania jak chociażby mechanika walki z systemem aktywnej pauzy. W grze nie brakuje również rozbudowanego systemu rozwoju postaci oraz bogatego asortymentu broni i elementów wyposażenia, którym bohaterowie mogą się posługiwać.

PCPS4XONESwitch

The Beast Inside
The Beast Inside

Przygodowe 17 października 2019

Polski survival horror, w którym poznajemy losy kryptoanalityka CIA Adama. Po przybyciu do nowego domu znajduje on pamiętnik niejakiego Nicolasa. Spisane w nim koszmary wdzierają się do rzeczywistości, zmuszając mężczyznę do walki o życie.

PCPS4XONE

Wasteland 2
Wasteland 2

RPG 19 września 2014

Utrzymana w postapokaliptycznej konwencji gra cRPG, stanowiąca kontynuację przeboju z 1988 roku. Produkcji Wasteland 2 podjęło się założone przez Briana Fargo (twórcę oryginalnego Wasteland) studio InXile Entertainment przy wsparciu finansowym ze strony użytkowników platformy crowdfundingowej Kickstarter. Akcja gry toczy się 15 lat po wydarzeniach przedstawionych w „jedynce”. Gracz wciela się w rolę członka oddziału Desert Rangers i przemierza tytułowe pustkowia Stanów Zjednoczonych po wojnie nuklearnej. Rozgrywka opiera się na klasycznych elementach cRPG, w tym turowej mechanice walki, możliwości wielokierunkowego rozwoju głównego bohatera, a także podejmowaniu decyzji wpływających na dalszy bieg fabuły. Gra korzysta z popularnego silnika Unity, zapewniającego trójwymiarową oprawę wizualną, która prezentowana jest w rzucie izometrycznym.

PCPS4XONESwitch

The Long Dark
The Long Dark

Akcji 1 sierpnia 2017

Zrealizowany w konwencji pierwszoosobowej sandboksowy symulator przetrwania, opracowany przez niezależną ekipę kanadyjskiego studia Hinterland. W jej skład weszli doświadczeni deweloperzy, mający za sobą współpracę m.in. z Relic Entertainment, Volition czy BioWare. Akcja gry przenosi nas do post-apokaliptycznego świata, ocalałego po wielkiej burzy geomagnetycznej. W sytuacji, w której nie działają żadne urządzenia elektroniczne, a dostęp do wody i jedzenia jest coraz trudniejszy, zadaniem graczy jest przetrwanie nadchodzącej srogiej zimy. Sandboksowy charakter gry i otwarta struktura świata pozwalają na sporą swobodę rozgrywki, kładąc nacisk na aspekty survivalowe oraz konieczność podejmowania trudnych wyborów moralnych. Jednocześnie na potrzeby gry stworzono interesującą historię fabularną, za którą odpowiada znana z God of War czy L.A. Noire Marianne Krawczyk. Oryginalność tytułu podkreśla nietypowa szata graficzna, autorstwa Hokyo Lima (m.in. League of Legends).

PCPS4XONE

Hollow Knight
Hollow Knight

Zręcznościowe 24 lutego 2017

Należąca do gatunku metroidvanii dwuwymiarowa platformówka autorstwa niezależnego Team Cherry. Akcja Hollow Knight przenosi nas do fantastycznego świata: podziemi, jakie rozciągają się pod miasteczkiem Dirtmouth. Choć miejsce to przyciąga kolejnych poszukiwaczy przygód, po przekroczeniu jego granic śmiałkowie przepadają bez wieści. W trakcie zabawy wcielamy się w postać bohatera, który postanawia stawić czoła wyzwaniu i odnaleźć w podziemiach bogactwo, sławę oraz odpowiedzi na dręczące go pytania. Akcja prezentowana jest w perspektywie bocznej, a rozgrywka koncentruje się na eksplorowaniu przepastnych lokacji, rozwijaniu umiejętności postaci, zdobywaniu coraz potężniejszego ekwipunku oraz oczywiście walce z napotkanymi po drodze przeciwnikami. Podczas eksploracji podziemi natykamy się również na liczne pułapki i niebezpieczeństwa, lecz także na przyjaźnie nastawione postaci, które chętnie wspomagają nas posiadaną wiedzą lub przydatnymi przedmiotami.

PCPS4XONESwitch

Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera

RPG 28 lutego 2017

Opracowana na licencji stołowej gry fabularnej Numenera produkcja RPG, łącząca w sobie elementy fantasy i science fiction. Tytuł został stworzony przez niezależne studio inXile, znane głównie za sprawą znakomitego remake’u The Bard’s Tale oraz postapokaliptycznego Wasteland 2. Gra jest duchowym spadkobiercą jednego z klasyków gatunku, Planescape: Torment studia Black Isle z 1999 roku, zaś jej głównym projektantem był współtwórca pierwowzoru, Colin McComb. Akcja toczy się w bardzo odległej przyszłości, w której ludzkość żyje na poziomie cywilizacyjnym odpowiadającym późnemu średniowieczu, wykorzystując pozostałości wymarłych, bardziej zaawansowanych cywilizacji. Rozgrywka bazuje na fundamentach papierowej wersji systemu Numenera, zmodyfikowanych dla potrzeb gry. Ukazana w rzucie izometrycznym akcja toczy się w czasie rzeczywistym, zaś walki prowadzone są w systemie turowym. Istotnym elementem gry jest rozbudowany system wyborów moralnych, wpływających na otaczający nas świat i reakcje postaci niezależnych.

PCPS4XONE

Star Citizen
Star Citizen

Symulacje jeszcze nie ogłoszona (wczesny dostęp od 4 czerwca 2014)

Kosmiczny symulator (space-sim) autorstwa Chrisa Robertsa i ekipy deweloperskiej Cloud Imperium Games. Akcja Star Citizen osadzona została w XXX wieku. Zjednoczona pod sztandarem United Earth Empire ludzkość rozpoczęła kolonizację Kosmosu, napotykając na swej drodze wiele obcych ras. Dla żądnych przygód pilotów to niepowtarzalna okazja, by zdobyć sławę i bogactwo, a także zyskać status obywatela międzygalaktycznego imperium. Rozgrywka łączy elementy symulacji lotu statkiem kosmicznym, strzelaniny, cRPG, a nawet strategii ekonomicznej. Gra oferuje dwa tryby zabawy. Squadron 42 to kampania offline, w której kreowany przez gracza bohater dołącza do elitarnej eskadry gwiezdnych myśliwców. Dla miłośników MMO deweloperzy przygotowali natomiast Tryb Galaktyki, pozwalający na wspólną zabawę z tysiącami graczy.

PC

Wreckfest
Wreckfest

Wyścigi 14 czerwca 2018

Dynamiczna gra wyścigowa opracowana przez studio Bugbear Entertainment. Wreckfest czerpie inspiracje z wcześniejszych dokonań studia i skupia się na szalonej rywalizacji, nie mającej wiele wspólnego z zasadami fair play. Prócz uzyskania możliwie najlepszego czasu oraz miejsca na mecie, liczy się także odpowiednio brutalne potraktowanie przeciwnika. Kolejne wyścigi wypełnione są więc ostrą walką, a trasy z czasem zapełniają się wrakami samochodów, wyeliminowanych z wyścigu. Gra daje szerokie możliwości modyfikacji naszych maszyn, zarówno pod względem wizualnym, jak i pod względem osiągów. Od strony technicznej zwraca uwagę dopracowana oprawa graficzna oraz zaawansowany model uszkodzeń, wpływający nie tylko na wygląd samochodów, ale również na ich właściwości jezdne. Rywalizację toczyć możemy w pojedynkę, bądź w jednym z wielu zwariowanych trybów multiplayer.

PCPS4XONE

Foundation
Foundation

Strategiczne kwiecień 2020 (wczesny dostęp od 1 lutego 2019)

Strategia ekonomiczna w stylu serii The Settlers. Podczas zabawy przenosimy się do średniowiecza i stajemy przed zadaniem zbudowania potężnego, dobrze prosperującego miasta.

PC

Ancient Cities
Ancient Cities

Strategiczne 2020

Gra strategiczna czasu rzeczywistego, wzbogacona o elementy RPG, produkcji typu city builder i gry survivalowej, za której opracowaniem stoi niezależne studio Uncasual Games. Gracz wciela się w przywódcę plemienia żyjącego w czasach neolitu, a postawione przed nim zadanie polega na zapewnieniu podopiecznym dachu nad głową i ochrony przed drapieżnikami oraz dostarczeniu pożywienia w ilości wystarczającej do przeżycia. Pozyskiwanie surowców, na których opiera się cała tutejsza gospodarka, przypomina nieco grę survivalową – fauna i flora są symulowane w ramach dynamicznego ekosystemu, a dzikie rośliny i zwierzęta szybko przestają zapewniać wystarczającą ilość zasobów dla ciągle rosnącego plemienia. W trudnych okresach należy balansować na granicy głodu i mądrze racjonować zgromadzone (i z czasem psujące się) zapasy. Sprawy komplikują także radykalne zmiany klimatu i katastrofy naturalne – często musimy decydować, czy porzucić osadę i udać się w przyjaźniejsze tereny, czy też spróbować przeczekać nieprzyjazny okres. W miarę postępów odblokowujemy kolejne pozycje na rozbudowanym drzewku technologicznym, pozwalającym doskonalić metody wyrobu narzędzi i uprawy ziemi, a w efekcie – ułatwić życie neolitycznego ludu, którego członków opisano indywidualnym zestawem statystyk, talentów i umiejętności. Dopełnieniem tych mechanizmów jest utrzymywanie mniej lub bardziej przyjaznych stosunków z innymi plemionami.

PC