Data wydania: 1 września 2020
Gra RTS osadzona w unikalnym dieselpunkowym uniwersum 1920+ polskiego artysty Jakuba Różalskiego. Iron Harvest ukazuje alternatywną Europę z przełomu XIX i XX wieku, w której ludzkość zainwestowała dostępną wiedzę oraz środki w produkcję potężnych maszyn kroczących.
GRYOnline
Gracze
Steam
Iron Harvest jest grą strategiczną osadzoną w dieselpunkowym uniwersum 1920+, stworzonym przez polskiego artystę Jakuba Różalskiego. Produkcja została opracowana przez niemieckie studio KING Art, które ma na swoim koncie między innymi ciepło przyjęte The Book of Unwritten Tales 2 oraz przygodówkę The Raven: Dziedzictwo mistrza złodziei. Wydawcą omawianego tytułu jest firma Deep Silver.
Akcja Iron Harvest rozgrywa się w uniwersum 1920+, wykreowanym przez Jakuba Różalskiego. To alternatywna wizja rzeczywistości, w której na frontach I wojny światowej można było spotkać mechy, zaś po zakończeniu globalnego konfliktu potężne maszyny wpasowały się w ludzką codzienność, stając się nieodłącznym elementem krajobrazu. Europa została podzielona pomiędzy trzy mocarstwa, nieustannie walczące o wpływy: Imperium Saksonii, Republikę Polanii oraz Rusviet, wzorowane odpowiednio na Niemczech, Polsce oraz Rosji. Podczas gdy pierwszy z wymienionych krajów skapitulował podczas Wielkiej Wojny, a teraz stara się odzyskać dawną pozycję, drugi, oparty na rolnictwie, próbuje za wszelką cenę utrzymać status quo, jednocześnie prowadząc szeroko zakrojoną modernizację armii. Trzeci i zarazem największy z nich boryka się z wewnętrznymi problemami – siła cara Nikołaja słabnie, a o schedę po nim ubiega się Grigori Rasputin, planujący przeprowadzenie rewolucji.
Gra opowiada o próbie wywołania kolejnego wielkiego konfliktu w Europie, za czym stoją nieznane, tajemnicze siły. Fabułę poznajemy na przestrzeni trzech kampanii, osobnych dla każdego państwa. W każdym przypadku prowadzimy innego bohatera i jego zwierzęcego towarzysza: Annę i jej niedźwiedzia Wojtka, Guntera z wilkami o imionach Nacht i Tag, oraz Olgę i tygrysicę imieniem Changa.
Inspirację dla twórców Iron Harvest stanowiły między innymi gry Company of Heroes oraz Men of War. Jest to strategia czasu rzeczywistego, w której nacisk położono przede wszystkim na taktyczne działania militarne – rozbudowa bazy odgrywa tutaj drugorzędną rolę, a kluczowe znaczenie ma kierowanie jednostkami (właściwa pozycje, dobór odpowiednich celów etc.), a także przejmowanie punktów kontrolnych na mapie.
Do dyspozycji gracza oddano kilkadziesiąt zróżnicowanych oddziałów – mamy zarówno piechotę, jak i szeroką gamę wspomnianych wcześniej mechów. Można wśród nich znaleźć machiny walczące wręcz, korzystające z CKM-ów, miotaczy płomieni, dział przeciwpancernych, haubic czy wyrzutni rakiet. Ponadto każda z frakcji posiada swoich bohaterów, dających większe możliwości strategiczne (niektórym z nich towarzyszą też zwierzęta, które pomagają w walce).
Ciekawym pomysłem jest mechanika rezerw – przed rozpoczęciem danej misji możemy wybrać kilka jednostek rezerwowych, które będziemy mogli odblokować, wydając określone zasoby w trakcie gry. Dodaje to produkcji studia KING Art dodatkowej głębi strategicznej – gracz jest zmuszony do podjęcia kilku ważnych decyzji przed startem właściwej rozgrywki.
Zabawa toczy się na stosunkowo dużych mapach, typowych dla gatunku RTS; odpowiednia strategia przewiduje nie tylko konieczność korzystania z osłon, lecz także bierze pod uwagę fakt, że otoczenie jest podatne na zniszczenia – kontrolowane przez nas wojska muszą więc być w nieustannym ruchu.
Iron Harvest oferuje trzy kampanie dla pojedynczego gracza – po jednej na stronę. Łącznie twórcy przygotowali ponad 20 misji, które można przejść zarówno samotnie, jak i w kooperacji (gracze kontrolują wówczas po połowie armii).
Mamy też potyczki ze sztuczną inteligencją (które także można rozegrać we współpracy z inną osobą), scenariusze ze specjalnymi wyzwaniami oraz tryb multiplayer, w którym mierzymy się z innymi ludźmi.
Iron Harvest charakteryzuje się oryginalną stylistyką, inspirowaną realiami okresu międzywojennego. Na uwagę zasługują dopracowane, pełne detali otoczenie i modele jednostek.
Autor opisu gry: Łukasz Szliselman
Platformy:
PC Windows 1 września 2020Polskie napisy i dialogi
PlayStation 5 26 października 2021Polskie napisy i dialogi
PlayStation 4 AnulowanaPolskie napisy i dialogi
Xbox One AnulowanaPolskie napisy i dialogi
Xbox Series X/S 26 października 2021Polskie napisy i dialogi
Producent: KING Art Games
Wydawca: Deep Silver / Plaion
Polski wydawca: Plaion Polska / Koch Media Poland
Recenzja GRYOnline
Dawno temu, kiedy RTS-y były niezwykle popularne, pewnie nie zwrócilibyśmy na tę grę większej uwagi. Teraz Iron Harvest ma spore szanse na tytuł najlepszej gry tego gatunku od lat mimo kopiowania pomysłów bez dodawania niczego od siebie. Jedyną nowalijką jest ciekawy klimat, który też nie został do końca wykorzystany.
14 grudnia 2020
W kończącym się powoli roku na rynku pojawiło się sporo bardzo odmiennych gier strategicznych. Każdy znajdzie coś dla siebie. Pytanie tylko, na które tytuły warto zwrócić uwagę?
25 października 2020
Pamiętacie lipiec 2002 roku? Rzesza fanów Warcrafta rzuciła się do sklepów, żeby wykupić pudełka z sequelem. Graliśmy w to po szkole, graliśmy w kafejkach internetowych, graliśmy, graliśmy… i już nie gramy. Dlaczego?
30 sierpnia 2020
Sezon ogórkowy za nami - we wrześniu czekają nas debiuty wielu głośnych hitów, takich jak Mafia: Definitive Edition, Marvel's Avengers czy wczesna wersja Baldur's Gate 3.
25 lipca 2020
Świat gier zaczyna budzić się z pandemicznego snu. Liczba premier jaka zaleje nas już od końcówki wakacji jest naprawdę imponująca. Oto najciekawsze z nich.
12 grudnia 2019
Rok 2019 obrodził w ciekawe produkcje na setki godzin. Kilka mocnych premier – w tym Iron Harvest czy Diablo Immortal – przełożono jednak na 2020. Przyjrzyjmy się tej gromadce tytułów.
Studio King Art Games poinformowało, że Iron Harvest wkrótce otrzyma aktualizację z obszernym nowym trybem do rozgrywek singleplayer.
gry
Adrian Werner
31 maja 2022 09:05
Poznaliśmy tytuły, które trafią do usługi Xbox Game Pass w ciągu najbliższego tygodnia. Tym razem zagramy m.in. w Iron Harvest, Need for Speed Hot Pursuit Remastered oraz Worms: Zadymę. Usługę opuszczą natomiast Monster Hunter: World, Outer Wilds i Soulcalibur VI.
gry
Hubert Śledziewski
24 czerwca 2021 12:56
Następne tygodnie zapowiadają się obficie dla fanów Iron Harvest. Gra otrzyma patch z nowym trybem rozgrywki, fabularne DLC oraz demo. W planach jest także turniej.
gry
Adrian Werner
21 listopada 2020 12:04
Deweloperzy ze studia KING Art Games podzielili się swoimi planami odnośnie rozwoju gry Iron Harvest. Jeszcze w tym miesiącu produkcja doczeka się między innymi nowych map oraz pełnoprawnego trybu współpracy.
gry
Krystian Pieniążek
3 września 2020 16:39
Od dawna nie było tak dobrego dnia dla fanów strategii jak dzisiejszy. Na PC zadebiutowała już gra Iron Harvest, a za kilka godzin odbędzie się premiera Crusader Kings III.
gry
Adrian Werner
1 września 2020 12:25
Gra Iron Harvest doczekała się pierwszych recenzji. Krytycy chwalą dzieło studia KING Art Games za rozgrywkę oraz warstwę techniczną, aczkolwiek nie obyło się bez pewnych uwag pod adresem produkcji.
gry
Jakub Błażewicz
31 sierpnia 2020 18:45
Studio KING Art wypuściło aktualizację 0.11.2 do otwartej bety RTS-a Iron Harvest. Aktualizacja znosi limit 60 FPS-ów i wprowadza wiele poprawek błędów.
gry
Adrian Werner
7 sierpnia 2020 10:29
Jeszcze miesiąc dzieli nas od premiery Iron Harvest, ale już teraz można sprawdzić tego RTS-a dzięki udostępnieniu otwartej bety na PC.
gry
Adrian Werner
31 lipca 2020 09:28
Serwis IGN zamieścił kinowy zwiastun gry Iron Harvest. Materiał pokazuje starcie wojsk Polanii z oddziałami Saksonii.
gry
Jakub Błażewicz
29 lipca 2020 20:58
Popularne pliki do pobrania do gry Iron Harvest.
trainer Iron Harvest - v1.0 +14 Trainer - 7 września 2020
mod Iron Harvest - Steel Harvest v.3.8 - 10 września 2025
trainer Iron Harvest - v1.0.0.1600 rev. 37863 +13 Trainer (promo) - 2 września 2020
trainer Iron Harvest - v1.2.0 +14 Trainer - 12 czerwca 2021
trainer Iron Harvest - v1.3.0 +15 Trainer - 5 stycznia 2022
trainer Iron Harvest - v1.1.2.2001 rev. 44788 +13 Trainer - 5 lutego 2021
trainer Iron Harvest - v1.1.1.1961 rev. 44056 +13 Trainer (promo) - 20 stycznia 2021
mod Iron Harvest - Tesla's Revenge v.0.4.1 Alpha - 7 kwietnia 2021
mod Iron Harvest - Maybe Balance Re v.1.7 - 10 września 2025
trainer Iron Harvest - v1.10 +14 Trainer - 6 stycznia 2021
Wymagania sprzętowe gry Iron Harvest:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4460, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 960 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-8700K, 16 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce RTX 2060 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Lista dodatków do gry Iron Harvest:
Dodatek
27 maja 2021
Strategiczne
Pierwszy duży dodatek do wydanego w 2020 roku Iron Harvest. Operation Eagle wprowadza m.in. czwartą frakcję, Usonię, poświęconą jej kampanię oraz nowe jednostki dla oryginalnych nacji. Jest to zarówno rozszerzenie, jak i samodzielna gra.
Gracze
Lista małych dodatków do gry Iron Harvest:
DLC Operation Eagle 27 maja 2021
DLC Rusviet Revolution 17 grudnia 2020
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 269 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 11155 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Marcin Strzyżewski
Recenzent GRYOnline.pl
2020.09.01
Jak często się zdarza, żeby seria grafik stała się popkulturową marką? Iron Harvest, oparte na pracach Jakuba Różalskiego jest jedynym takim przypadkiem, jaki znam, a czy jest dobrą grą? Niezłą, ale…
Ocena STEAM
W większości pozytywne (11 155)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
zanonimizowany1281263 Konsul
Gra jest bardzo słaba, oczekiwałem chociaż średniaka, albo taką o imitację coha, ale niestety wyszedł totalny crap, a granie w to to najczęściej mordęga. Widać, że twórcy nie mieli ani budżetu a ich umiejętności są niskie.
Więc tak, co najwyżejsze w rtsach - gameplayowo jest tu padaka, gra jest po prostu męcząca do grania. Projekt rozgrywki to dno, niby miała być imitacja coh ale zamiast chamskiego klona 1:1 niestety jest to imitacja na poziomie chińskich gierek na telefon. Wszystko jest takie ubogie, nieprzemyślane, niezbalansowane i nieprzyjemne do grania. Od interfejsu, przez poruszanie, wygląd jednostek, pociski i ich nieistniejący ciężar i wszystko co związane z walką jest po prostu źle zrobione. Pewnie byłoby tu parę zdatnych elementów, ale w zalewie wad trudno je zauważyć, np. jednostki nie są złe z wyglądu i projektu, ale przez to jak wyglądają w brzydkich mapach to wygląda to wszystko ogólnie źle.
Frakcje nudne i źle zaprojektowane, nie różnią się prawie niczym istotnym.
Kampania to zbiór nacjonalistycznego cringeu, durnej fabuły i rozwleczonych, nudnych misji.
Grafika jest strasznie brzydka, chyba była robiona przez ludzi, którym po prostu brakuje umiejętności jak zrobić niskopologonowe ale ładne assety, które ładnie wyglądałyby z góry.
W grze jest sporo bugów i glitchy graficznych, ale największą wtopę dała osoba, która robiła w tym crapie efekty na głosach. Tak irytującego i trzaskającego przesteru mającego imitować radio nie słyszałem nigdy. Grę wielokrotnie wyłączałem po paru minutach, bo była nudna i nie chciało mi się grać ale z 50% tych wyłączeń było przez to cholerne trzaskanie xD serio nie wiem jak mogli dać taką wtopę
Miodowy Generał
Przykład tego, że nawet najciekawszy koncept nie wystarczy przy zbyt małych nakładach środków czy doświadczeniu. Gra jest nawet przyjemna, ale ciężko jest się w niej zatopić na dłużej. Jak zrobisz sobie przerwę, to nie bardzo chce się wracać.
PLUSY:
- Fajny design jednostek
- Jednostki dość różnorodne
- Nienajgorszy aspekt taktyczny
MINUSY:
- Kupa błędów małych i dużych. Sporo rzeczy nie działa z nieznanych przyczyn (np. zamiast użyć umiejętności bohater się odznacza i nic się nie dzieje)
- Większość uzna, że aspekt budowania i ulepszeń jest ubogi
- Umiejętności bohaterów i jednostek są jakieś takie... mało praktyczne.
- Bardzo zła realizacja dialogów. Brzmią źle. Masa nie zgadza się z wyświetlanym tekstem.
- Przerywniki po taniości.
- Historia w kampanii jest pisana na kolanie.
Ricos Junior
Dlaczego jak gram to nie zapisuje mi postępów mojego dowódcy ? Po wyjściu z misji mam komunikat że jestem offline. Potwierdziłem umowę EULA w opcjach (podobno pomaga), ale w moim przypadku nie zadziałało.
sawor24 Junior
Gra w przedsprzedaży na kickstarterze była po 45$, czyli została wyceniona jako tytuł AAA. I tak ją będę oceniał. Gdyby gra była od początku przedstawiana jako typowy średniak to podejście by też było inne.
NA PLUS:
+ artworki Różalskiego oraz uniwersum 1920+,
+ mechy całkiem dają radę.
NA MINUS:
- sterowanie oraz obsługa piechoty strasznie chaotyczna (kryją się do osłony po obu stronach murka, nieprzyjemny interfejs, wolne ruchy),
- grafika jak sprzed 10 lat,
- misje generyczne, czułem się jakbym ciągle robił to samo, mapy stylistycznie wyglądały bardzo podobnie,
- w każdym aspekcie wydaje się uboższa niż kilka lat starsze Company of Heroes,
- problemy optymalizacyjne.
Ocena końcowa 5.5/10 Zwykły średniak, na szczęście obecnie dostępny za grosze.