Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka RimWorld (PC)

RimWorld PC

Osadzona w realiach science-fiction gra strategiczna, w której zajmujemy się zarządzaniem pozaziemską kolonią. Za jej powstanie odpowiada debiutujące niezależne studio Ludeon, założone przez byłego członka Irrational Games, pracującego m.in. przy serii BioShock.

Strategiczne | science fiction | ekonomiczne | RTS | 2D | top-down | crowdfunding | indie

PC Windows
Okładka RimWorld (PC)

Polskie napisy

Angielskie napisy

data premiery gry w wersji PC:

14stycznia2014

wczesny dostęp

17października2018

17października2018

Steam

RimWorld to strategia opowiadająca o zarządzaniu pozaziemską kolonią. Jest to debiutancka produkcja studia Ludeon, a głównym projektantem gry był Tynan Sylvester, który wcześniej w studiu Irrational Games pracował nad BioShock i BioShock Infinite.

Akcja RimWorld toczy się w odległej przyszłości, w czasach, gdy ludzkość skolonizowała niezliczone obce systemy. Mimo to, wciąż nie udało się jej wynaleźć sposobu na przekroczenie prędkości światła, co powoduje, że poszczególne kolonie są mocno odizolowane i najczęściej zdane wyłącznie na siebie. Gracze obejmują dowództwo nad niewielką grupą ocalałych z katastrofy statku kosmicznego, który w wyniku awarii rozbił się na obcej planecie. Do naszej dyspozycji oddani zostają więc przypadkowi pasażerowie, a nie wyszkoleni specjaliści.

Każda postać posiada własną historię, która determinuje sposób, w jaki funkcjonuje w grze. Przykładowo, były szlachcic doskonale poradzi sobie w sytuacjach wymagających negocjacji, takich jak ustalanie cen w handlu. Z kolei naukowiec świetnie spisze się w laboratorium, ale próba wykorzystania go do interakcji społecznych zakończy się porażką. Szeregi kolonistów powiększamy poprzez integrowanie złapanych w bitwach więźniów, kupując ich od handlarzy niewolników lub przyjmując uchodźców.

Podczas zabawy zajmujemy się konstruowaniem budynków, produkcją żywności, gromadzeniem surowców, handlem oraz rozwijaniem kolonii. W przeciwieństwie do większości gier tego typu RimWorld oferuje rozbudowany taktycznie system walki. Postacie mogą m.in. korzystać z osłon oraz wychylać się zza rogów, a kluczową rolę odgrywa uzyskiwanie odpowiednich pozycji na polu bitewnym.

Jednym z najciekawszych elementów gry jest dynamiczny system sztucznej inteligencji odpowiadający za kształtowanie historii. Potrafi on analizować sytuację na mapie i na tej podstawie generować nowe wątki oraz wydarzenia tak, aby zapewnić większy dramatyzm historii. Co godne pochwały, RimWorld posiada trzy odmienne osobowości AI do wyboru. Cassandra Classic powoli zwiększa napięcie, krok po kroku piętrząc przed nami coraz bardziej drastyczne trudności. Phoebe Friendly z kolei postara się zaoferować nam bardziej relaksującą i optymistyczną zabawę. Ostatnia sztuczna inteligencja nazwana została Randy Random. Jest on ucieleśnieniem chaosu i zapewnia najbardziej nieprzewidywalną rozgrywkę.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 9.5 / 10 na podstawie 92 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.4 / 10 na podstawie 1051 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 107,99 PLN

Gry podobne do RimWorld

Wymagania wiekowe RimWorld

odpowiednia dla każdego wieku

Wymagania sprzętowe RimWorld

PC Windows

Minimalne: Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, karta grafiki 384 MB Intel HD 3000 lub lepsza, 500 MB HDD, Windows XP

Graliśmy w RimWorlda – hardkorowy miks Fireflya i Dwarf Fortress

Przed premierą 17 grudnia 2015, 15:03

RimWorld to gra prawdziwie sandboksowa. Nie ma w niej tej sztuczności otwartej rozgrywki, która sprowadza się do odbijania wież i wykonywania w kółko zestawu tych samych czynności. Zamiast tego wybieramy po prostu pewne elementy początkowe (rodzaj mapy, osobowość osadników, SI etc.), a potem historia powstaje już samoczynnie. Spora w tym zasługa dużej losowości, bo nigdy do końca nie wiemy, jak potoczy się rozgrywka. W jednej z moich osad narwany myśliwy z syndromem trigger-happy postrzelił na polowaniu swoją towarzyszkę, która później przez wiele dni dochodziła do siebie. W innej udomowioną alpakę zasztyletował dziki, a zarazem bezmyślny napastnik (bezmyślny, bo chwilę później ustrzeliło go działko, dla alpaki nie miało to już jednak większego znaczenia).