Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Terra Invicta (PC)
OkładkaTerra Invicta (PC)

Terra Invicta PC

Terra Invicta to rozbudowana strategia od twórców popularnych modyfikacji serii XCOM. W grze stajemy wobec kryzysu inwazji obcych na Ziemię i manipulujemy państwami, by odeprzeć lub przywitać kosmitów.

Strategiczne | science fiction | ekonomiczne | RTS | 4X | taktyczne | kosmiczne | crowdfunding | indie | Game Pass | grand strategy

Terra Invicta Premiera PC

wczesny dostęp

26września2022

producent: Pavonis Interactive wydawca: Hooded Horse Strona oficjalna

Polskie napisyPolskie napisyAngielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Terra Invicta to gra strategiczna reprezentująca gatunek grand strategy game, w której musimy zmierzyć się z inwazją Obcych. Twórcy tytułu ze studia Pasovian Games zyskali rozgłos za sprawą modów do serii XCOM i ich pierwszy w pełni samodzielny projekt jest wyraźnie inspirowany taktycznym cyklem zespołu Firaxis Games. Dzięki temu deweloperom udało się znaleźć wydawcę – firmę Hooded Horse – ale też przeprowadzić udaną kampanię crowdfundingową na Kickstarterze. W ramach tejże zebrano ponad 216 tysięcy dolarów przy minimalnym celu ustalonym na 20 tys. dol.

Fabuła

Terra Invicta Ziemia stoi w obliczu inwazji Obcych, których aktywność wykryto w Pasie Kuipera, a więc tuż za orbitą Neptuna. Jednak nawet groźba kosmicznego najazdu nie jest w stanie zjednoczyć podzielonej ludzkości. Przeciwnie, w obliczu zagrożenia politycy, naukowcy i wojskowi zaczynają formować ponadnarodowe stronnictwa o różnych celach. Nawet ci, którzy chcą bronić Ziemi przed Obcymi, nie zgadzają się ze sobą w pełni, a nie brakuje takich, którzy myślą o nawiązaniu sojuszu z kosmitami, a nawet poddaniu się najeźdźcom.

Mechanika

Jak wiele podobnych serii (Victoria etc.), Terra Invicta pozwala nam wcielić się w dowódcę wybranego stronnictwa, a naszym zadaniem jest rozszerzanie jego wpływów, czy to zbrojnie, czy też poprzez dyplomację. W grze jest siedem grywalnych frakcji, każda z innymi warunkami zwycięstwa. Na przykład organizacja Po Pierwsze Ludzkość dąży do całkowitego wyeliminowania Obcych i ich sympatyków, podczas gdy Akademia myśli o zawiązaniu sojuszu z najeźdźcami, a Projekt Exodus – o ucieczce z Układu Słonecznego.

Zgodnie z konwencją gatunku, tytuł wymaga od nas zanurzenia się w skomplikowanym systemie gospodarczym i politycznym. Co ciekawe, świat nie jest po prostu podzielony pomiędzy siedem wspomnianych frakcji. Na Ziemi funkcjonują bowiem narody z własnymi wojskami, organizacjami etc. To na te państwa wpływamy w celu osiągnięcia własnych celów, na przykład naciskając na agencje wywiadowcze, by wykrywały i eliminowały najeźdźców, oraz prowadząc do boju narodowe floty. Kosmici zresztą nie pozostają bezczynni: ich aktywność przejawia się poprzez bazy Obcych oraz tajemnicze lub niszczycielskie wydarzenia losowe. Całość rozgrywa się w czasie rzeczywistym, aczkolwiek w każdym momencie możemy skorzystać z funkcji aktywnej pauzy, by bez pośpiechu wydać rozkazy.

Nietypowo rozwiązano też kwestię rozwoju. Zamiast osobnych drzewek technologicznychTerra Invicta mamy współdzielone postępy naukowe dla całej Ziemi, które odblokowują prywatne projekty dla każdego stronnictwa. Te drugie są niezbędne do osiągnięcia celów danej frakcji i możemy skupić się tylko na nich. To jednak spore ryzyko: nie tylko osłabi to całą planetę, ale też odda kontrolę nad kierunkiem badań w ręce rywali, co utrudni nam dostęp do kolejnych prywatnych projektów. W efekcie frakcje mogą nie tylko rywalizować, lecz również współpracować.

Z czasem konflikt przenosi się także w przestrzeń kosmiczną, złożoną z ponad 300 planet, księżyców oraz asteroid. Wszystkie pozostają w ciągłym ruchu, przez co mapa nieustannie zmienia się w trakcie rozgrywki. Równie realistycznie twórcy podeszli do projektowania statków i walki. Do wyboru mamy wiele rodzajów kadłubów oraz umieszczanych na nich broni, napędów i chłodnic, a starcia toczą się w czasie rzeczywistym w trójwymiarowej przestrzeni kosmicznej.

W bitwach pęd i manewry jednostek mają równie wielkie znaczenie, co ich siła ognia. Trzeba też zadbać o odprowadzanie stale gromadzącego się ciepła, co jednak może przełożyć się na dodanie słabych punktów (na przykład podatnego na uszkodzenia radiatora). To wszystko sprawia, że przewaga technologiczna i ekonomiczna nie przesądza o zwycięstwie, jak ma to miejsce w wielu strategiach 4X.

Tryby gry

Kampania Terra Invicta na Kickstarterze pozwoliła twórcom na dodanie dwóch dodatkowych scenariuszy. W pierwszym akcja gry przenosi się do czasów zimnej wojny, w drugiej – do przyszłości, w której dawno już rozpoczęła się kolonizacja Układu Słonecznego. Ten pierwszy pozwala sprawdzić się w czasach, kiedy ludzkość była na skraju wojny atomowej, co znacznie utrudni wspólną obronę przed Obcymi. W drugim można od razu przystąpić do starć w kosmosie, jako że zaczynamy z już wybudowanymi stacjami.

Grafika i mody

Trójwymiarowa grafika Terra Invicta nie odstaje od tego, co możemy kojarzyć z innych strategii. Rozgrywce towarzyszy muzyka skomponowana przez hamburski zespół Breakdown Epiphanies, który ma na swoim koncie ścieżkę dźwiękową z uznanego Battle Brothers. Ponadto dzięki Kickstarterowi twórcom udało się zaangażować profesjonalnych aktorów głosowych przemawiających w wielu językach.

Grę od początku projektowano z myślą o modach. Terra Invicta pozwala fanom na łatwe tworzenie własnych modyfikacji, bez potrzeby posiadania wiedzy o programowaniu.

Ostatnia modyfikacja 19 marca 2024

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 9.3 / 10 na podstawie 22 głosów czytelników.

Terra Invicta cena w dniu premiery: 149,99 PLN

Wymagania wiekowe Terra Invicta: 12+

Terra Invicta Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core i3
  • 6 GB RAM
  • karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 lub lepsza
  • 25 GB HDD
  • Windows 7 SP1 64-bit
  • Zalecane:
  • Intel Core i5
  • 8 GB RAM
  • karta grafiki 2 GB GeForce GTX 960 lub lepsza
  • 25 GB HDD
  • Windows 10 64-bit