Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePCPS4XONE
Okładka Stellaris (PC)

Stellaris

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings.

Strategiczne | science fiction | ekonomiczne | RTS | 4X | sandbox | kosmiczne | multiplayer | Xbox Game Pass

Okładka Stellaris (PC)

data premiery gry:

9maj2016

PC

26lut2019

PS4 XONE

Stellaris to kosmiczna strategia czasu rzeczywistego (z opcją aktywnej pauzy), opracowana przez studio Paradox Development, twórców między innymi cyklu Europa Universalis czy dobrze ocenianej serii Crusader Kings. Produkcja reprezentuje podgatunek grand strategy i kładzie nacisk na eksplorację pokaźnych rozmiarów galaktyki oraz tworzenie potężnego międzyplanetarnego imperium.

Mechanika

Rozgrywkę w Stellaris rozpoczyna się od wybrania własnej rasy. Producenci stworzyli wiele gotowych nacji, jeśli jednak okażą się niezadowalające, to do dyspozycji gracza został oddany specjalny kreator, za pomocą którego można dostosować wygląd jej przedstawicieli oraz zdefiniować prezentowane przez nią cechy. Dodatkowo w edytorze można dobrać szereg innych parametrów, jak planeta macierzysta, ustrój imperium, typ rządu oraz jego etyka, a także pierwszy władca. Określamy również pochodzenie swojej rasy: wśród kilkunastu opcji są takie możliwości jak postapokalipsa (prowadzimy cywilizację, która przeżyła zagładę) czy sądny dzień (nasza rasa mieszka na niestabilnej planecie, która w przyszłości eksploduje). Co ciekawa, z puli stworzonych przez nas imperiów korzysta również sterowany przez komputer przeciwnik, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby w czasie drugiej czy trzeciej gry spotkać nasze poprzednie imperium.

Następnie gracz może ruszyć na podbój ogromnej, proceduralnie generowanej mapy i budować swoje galaktyczne imperium. Wpływać można na nie na różnych płaszczyznach, dzięki opracowywaniu technologii z trzech głównych nurtów: społeczeństwa, inżynierii lub fizyki. Dodatkowo gracz ma do dyspozycji szereg edyktów, które może wydać w celu osiągnięcia konkretnych efektów – tak na obszarze całego imperium, jak i dla pojedynczych planet.

Oczywiście nie na samym podboju opiera się imperium. Należy także zadbać o jego sprawy wewnętrzne. Gracz musi kontrolować jednocześnie wiele czynników, takich jak zapasy żywności, nauka, reformy, handel czy wydobycie minerałów. Najważniejszym z tych aspektów jest jednak energetyka. Zapewnienie odpowiedniej ilości kredytów energetycznych gwarantuje funkcjonowanie wszystkich budynków oraz okrętów w imperium. W produkcji nie brakuje także możliwości tworzenia własnych w pełni funkcjonalnych statków kosmicznych. Do tego celu oddano specjalne narzędzie, za pomocą którego można projektować okręty: dopasować do siebie szereg różnych modułów w celu uzyskania pożądanych parametrów. Wraz z postępami badań nad uzbrojeniem rosną możliwości budowy.

W czasie rozgrywki spotkać można inne cywilizacje, które cechują się różnym nastawieniem do naszej rasy oraz wewnętrzną sytuacją polityczną. Stellaris oddaje w ręce graczy rozbudowany system dyplomacji, który umożliwia nawiązywanie z nimi całego spektrum kontaktów: od porozumień badawczych, umów migracyjnych, przez sojusze militarne, wasalizację, federację po rozbudowany system wojen oparty na casus belli oraz roszczeniach.

Eksploracja oraz fabuła w Stellaris oparte są o system anomalii. Nasze statki badawcze przeczesują sąsiednie układy, powiększając naszą wiedzę o galaktyce. Anomalie to rozmaite zdarzenia, które mogą przynieść zarówno korzyści, jak i szkodę. Niemożliwe jest przy jednokrotnym przejściu gry zbadanie wszystkich anomalii, dlatego fabuła i eksploracja odznaczają się dużą regrywalnością.

W późniejszym etapie gry zawarto również tzw. mechanikę kryzysu. Wszystkie imperia w galaktyce zostają wówczas wystawione na próbę wobec jakiegoś zazwyczaj potężnego zagrożenia. Kryzysy zazwyczaj diametralnie odmieniają sytuację polityczną na mapie, przyczyniając się do zagłady wielu nacji.

Kwestie techniczne

Świat przedstawiony w Stellaris jest generowany proceduralnie. Przekłada się to olbrzymią liczbę różnorodnych pod względem wizualnym układów słonecznych zbudowanych na podstawie naszej wiedzy i wyobrażeń o kosmosie. W czasie rozgrywki odwiedzimy więc układy z czerwonymi karłami, pulsarami, a nawet czarnymi dziurami. W połączeniu ze szczegółową grafiką całość produkcji robi duże wrażenie.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1-32  

Ocena czytelników: 8,7 / 10 na podstawie 1217 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9,3 / 10 na podstawie 192 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 142,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Stellaris

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Stellaris

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core i3-530 2.93 GHz / AMD FX-6350 3.9 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 / Radeon HD 5870 lub lepsza
  • 10 GB HDD
  • Windows 7 SP1 64-bit
  • Rekomendowane:
  • Intel Core i5-3570K 3.4 GHz / AMD Ryzen 5 2400G 3.6 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 1 GB GeForce GTX 560 Ti lub lepsza
  • 10 GB HDD
  • Windows 10 64-bit
Recenzja gry Stellaris – Paradox podbija kosmos
Recenzja gry Stellaris – Paradox podbija kosmos

Recenzja 11 maja 2016, 15:33

Stellaris różni się od typowych strategii 4X kilkoma cechami. Nie ma tu tak charakterystycznego dla tego gatunku systemu turowego, a rozgrywka – podobnie jak w Europie Universalis – to swego rodzaju strategiczny sandbox, w którym do pewnego stopnia sami wyznaczamy sobie cele. Ważną rolę odgrywa również końcowa faza zabawy, w której musimy poradzić sobie z różnymi kryzysami – a to wspomnianymi buntami robotów, a to najazdem potężnej rasy obcych istot, zdolnych zniszczyć i splugawić całą galaktykę.

PC
PS4
XONE