Seria gier Stellaris
Zapoczątkowana w 2016 roku seria strategii kosmicznych. Cykl Stellaris został wykreowany przez zespół Paradox Development Studio, czyli firmę wyspecjalizowaną w gatunku gier strategicznych, mającą w swoim portfolio między innymi takie marki, jak Europa Universalis, Hearts of Iron, Victoria oraz Crusader Kings.
Pierwsza produkcja spod tego szyldu, zatytułowana po prostu Stellaris, była strategią czasu rzeczywistego z elementami RPG, która w maju 2016 roku trafiła na komputery osobiste, a po niespełna trzech latach pojawiła się również na PlayStation 4 oraz Xboksie One. Tytuł pozwalał graczom przejąć kontrolę nad wybraną rasą i poprowadzić ją ku dominacji nad pozostałymi. Produkcja oferowała szeroki wachlarz opcji związanych z dyplomacją, rozwojem technologicznym czy prowadzeniem działań wojennych, a mapa kosmosu, na której walczyliśmy o zwycięstwo, była generowana proceduralnie. Ponadto gra umożliwiała zarówno zabawę w pojedynkę, jak i multiplayerową rozgrywkę.
Stellaris odniósł wielki sukces artystyczny oraz komercyjny. Na platformie Steam cieszył się „bardzo pozytywnymi” recenzjami, z kolei według serwisu Metacritic średnia jego ocen od branżowych mediów mieściła się w przedziale 77-81/100 (w zależności od platformy). Autorzy szybko przystąpili do rozwoju tego projektu, toteż na przestrzeni lat doczekał się on istnego zatrzęsienia dodatków, wśród których można było znaleźć zarówno stosunkowo niewielkie DLC, jak i obszerne rozszerzenia.
W czerwcu 2020 roku światło dzienne ujrzał mobilny spin-off tej produkcji, zatytułowany Stellaris: Galaxy Command. Dzieło Paradox Development Studio czerpało garściami z dorobku pierwowzoru, pozwalając graczom poprowadzić cywilizację na drodze do odzyskania dawnej świetności. Grę opracowano z myślą o zabawie w trybie multiplayer, w którym tysiące graczy dzieliły wspólne uniwersum, a ich poczynania kształtowały całą galaktykę.
W 2024 roku światło dzienne ujrzał następny spin-off Stellaris, pod tytułem Stellaris: Nexus. Produkcja, za której opracowaniem stał zepół Whatboy Games, była strategią turową typu 4X, przygotowaną z myślą o multiplayerowej rozgrywce. Gracze prowadzili w niej cywilizację do walki o kontrolę nad tytułową planetą Nexus. Oryginalnym rozwiązaniem zastosowanym w tej pozycji było przyspieszenie wszystkich wydarzeń do tego stopnia, by pojedyncza sesja w grze trwała nie dłużej niż godzinę.
Produkcje spod szyldu Stellaris mogą pochwalić się oprawą graficzną wysokiej jakości. Podobać się mogą zarówno kosmiczne widoki, często wręcz zapierające dech w piersiach, jak i modele jednostek przemierzających przestrzeń międzyplanetarną.
Ewolucja serii Stellaris
2024
Nexus 5X
2020
Stellaris: Galaxy Command
2016
Stellaris
Nexus 5X
18 kwietnia 2024
Strategiczne, 4X, Grand strategy, Indie, Internet, Kooperacja, Kosmiczne, Multiplayer, Science fiction, Sieciowe, Singleplayer, Turowe.
Strategia turowa typu 4X w realiach science fiction. Nexus 5X (wcześniej Stellaris Nexus) zostało opracowane głównie z myślą o multiplayerowych rozgrywkach trwających nie dłużej niż godzinę. Tytuł pozwala na zabawę w towarzystwie maksymalnie pięciu osób.
Gracze
Steam
Stellaris: Galaxy Command
29 czerwca 2020
Strategiczne, 4X, Ekonomiczne, Grand strategy, Internet, Kosmiczne, Multiplayer, Sandbox, Science fiction, Zagraj za darmo.
Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego będąca mobilnym spin-offem gry Stellaris. Stellaris: Galaxy Command opracowano z myślą o zabawie wieloosobowej. Tytuł jest oferowany w modelu free-to-play.
Stellaris
9 maja 2016
Strategiczne, 4X, Ekonomiczne, Grand strategy, Internet, Kosmiczne, Multiplayer, PC Game Pass, PS Plus Extra, PS Plus Premium, RTS, Sandbox, Science fiction, Singleplayer, Xbox Game Pass Premium, Xbox Game Pass Ultimate, Xbox Game Pass Essential, singleplayer, multiplayer.
Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings. Miejscem akcji gry jest generowana w sposób proceduralny, rozległa przestrzeń kosmiczna, a zadaniem graczy jest stworzenie własnego galaktycznego imperium. Przystępując do rozgrywki, możemy opowiedzieć się po stronie jednej z grywalnych ras, różniących się między sobą pojęciem etyki, wyglądem oraz unikalnymi zdolnościami. Zabawa sprowadza się do przemierzania przestrzeni kosmicznej i ustawicznego rozwoju wybranej frakcji, a także zawierania sojuszy z innymi nacjami z wykorzystaniem zaawansowanego systemu dyplomacji. W grze nie zabrakło też rozlicznych potyczek z wrogo nastawionymi wspólnotami, które niejednokrotnie napotkamy podczas swej międzygwiezdnej podróży. Tytuł oferuje trzy niezależne drzewka technologiczne, tak więc w zależności od preferencji możemy postawić na rozwój społeczności, inżynierii lub fizyki.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Dodatki:
- Stellaris: Leviathans 20 października 2016
- Stellaris: Utopia 6 kwietnia 2017
- Stellaris: Synthetic Dawn 21 września 2017
- Stellaris: Apocalypse 22 lutego 2018
- Stellaris: Distant Stars 22 maja 2018
- Stellaris: MegaCorp 6 grudnia 2018
- Stellaris: Ancient Relics 4 czerwca 2019
- Stellaris: Federations 17 marca 2020
- Stellaris: Nemesis 15 kwietnia 2021
- Stellaris: Overlord 12 maja 2022
- Stellaris: First Contact 14 marca 2023
- Stellaris: Galactic Paragons 9 maja 2023
- Stellaris: Astral Planes 16 listopada 2023
- Stellaris: The Machine Age 7 maja 2024
- Stellaris: Cosmic Storms 10 września 2024
- Stellaris: Grand Archive 29 października 2024
- Stellaris: BioGenesis 5 maja 2025
- Stellaris: Shadows of the Shroud 22 września 2025
- Stellaris: Infernals 25 listopada 2025
Newsy o grach z serii Stellaris
To miał być koniec frustracji po potężnej przebudowie w wielkiej kosmicznej strategii Paradoxu. Zamiast tego Stellaris może stać się jeszcze trudniejsze
Aktualizacja 4.2.3 do strategii Stellaris nie zdążyła jeszcze ostygnąć, a studio Paradox już testuje betę kolejnej. Twórcy chcą m.in. zwiększyć poziom trudności, osłabiając flotę i gospodarkę graczy.
gry
Krzysztof Kałuziński
6 grudnia 2025 17:39
5 gier w tańszych wersjach Xbox Game Pass. Wśród nich polski symulacyjny RPG i wielka kosmiczna strategia
Na dzisiaj Microsoft przygotował 5 produkcji dla abonentów tańszych wersji Xbox Game Pass. 3 z nich trafiły do Xbox Game Pass Essential, a 2 – do Xbox Game Pass Premium.
gry
Krystian Pieniążek
3 grudnia 2025 07:35
To miał być największy pakiet gatunków w historii kosmicznej strategii Paradoxu, i faktycznie nim jest. Mimo to fani Stellaris ignorują DLC i żądają napraw
Stellaris: Infernal Species Pack i patch 4.2.1 są już dostępne, ale graczy bardziej od DLC interesują wciąż niezałatane błędy z poprzednich aktualizacji.
gry
Jakub Błażewicz
26 listopada 2025 12:25
Wielka kosmiczna strategia Paradoxu rozpoczyna podbój nowych platform, ale z uwagi na kiepski stan techniczny nie zagracie na nich w całą zawartość Stellaris
Stellaris wciąż jest łatane na pecetach, lecz kosmiczna strategia 4X wreszcie zawitała na konsole PlayStation 5 i Xbox Series X/S.
gry
Jakub Błażewicz
7 listopada 2025 13:25
Nowa frakcja w Stellaris musi zarządzać eskalującą paranoją swojej ludności, ale mimo to i tak jest skazana na porażkę. Premiera Shadows of the Shroud
Nieubłagany koniec i rosnąca paranoja – takie wyzwania staną przed graczami Stellaris: Shadows of the Shroud, którzy wybiorą nowe, apokaliptyczne pochodzenie. Dodatek jest już dostępny, ale spotkał się ze sporą krytyką.
gry
Jakub Błażewicz
22 września 2025 21:47
Twoje wybory moralne w kosmicznej strategii Paradoxu doprowadzą do „całkowitej anihilacji”. Nowy, rozszerzony Koniec Cyklu już wkrótce w Stellaris
W Stellaris: Shadows of the Shroud otworzą się nowe ścieżki psionicznego rozwoju, ale cena za potęgę Woalu będzie wysoka.
gry
Jakub Błażewicz
3 września 2025 12:20
Rozpoczyna się wielka przebudowa popularnej strategii Paradoxu. Twórcy Stellaris cenią uwagi graczy: „Wasze opinie pomogły nam obrać kierunek”
Paradox Development Studio wzięło się za kolejne problemy Stellaris: Biogenesis. Przy okazji debiutu aktualizacji 4.0.22 zaprezentowano także zmianę z następnego uaktualnienia.
gry
Jakub Błażewicz
22 sierpnia 2025 14:20
Trwa walka o dobre imię popularnej kosmicznej strategii. Stellaris mają pomóc eksperymentalne zmiany
Stellaris: BioGenesis wciąż potrzebuje poprawek. Zwłaszcza w przypadku nowego i intrygującego pochodzenia, które dostało własne beta-testy z eksperymentalnymi zmianami.
gry
Jakub Błażewicz
16 czerwca 2025 13:33
Reżyser Stellaris przyznaje: AI w kosmicznej strategii 4X nadal niedomaga po fatalnej aktualizacji 4.0
Twórca Stellaris, Stephen „Eladrin” Muray, poruszył temat konieczności poprawy sztucznej inteligencji przeciwników, aby zapewnić fanom bardziej satysfakcjonujące wyzwania w popularnej strategii 4X.
gry
Kamil Kleszyk
22 maja 2025 20:33
Paradox przeprasza za fatalny stan Stellaris 4.0. „BioGenesis to fantastyczne rozszerzenie, ale ta darmowa aktualizacja…”
Reżyser Stellaris wziął odpowiedzialność za fatalny stan aktualizacji 4.0. Kosmiczna strategia 4X doczekała się już kilku hotfixów, ale łatanie gry wciąż trwa.
gry
Jakub Błażewicz
9 maja 2025 15:05