Firmy

Paradox Development Studio

Paradox Development Studio to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Paradox Development Studio, Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Paradox Development Studio

Hearts of Iron IV

Hearts of Iron IV

6 czerwca 2016

Strategiczne

Hearts of Iron IV
Crusader Kings III

Crusader Kings III

1 września 2020

Strategiczne

Crusader Kings III
Victoria 3

Victoria 3

25 października 2022

Strategiczne

Victoria 3
Europa Universalis IV

Europa Universalis IV

13 sierpnia 2013

Strategiczne

Europa Universalis IV
Stellaris

Stellaris

9 maja 2016

Strategiczne

Stellaris
Crusader Kings III: All Under Heaven

Crusader Kings III: All Under Heaven

28 października 2025

Strategiczne

Crusader Kings III: All Under Heaven

Paradox Development Studio jest szwedzkim studiem deweloperskim z siedzibą w Sztokholmie. Jego szefem jest Johan Andersson, który wcześniej zasilał szeregi firmy FunCom. Na przestrzeni lat zespół wyspecjalizował się w tworzeniu skomplikowanych gier strategicznych, cechujących się wysokim poziomem trudności oraz wyjątkową złożonością rozgrywki. Warto odnotować, że większość tworzonych przez tę ekipę produkcji odwołuje się do wydarzeń historycznych.

Historia

Rozpoczęcie działalności i wewnętrzne podziały

Historia studia sięga 1995 roku, kiedy to firma została założona w Sztokholmie. W 1999 roku podjęto decyzję o podzieleniu jej na dwie dywizje – od tej pory Paradox Interactive miało skoncentrować się na tworzeniu gier komputerowych, z kolei nowo powstałe Paradox Entertainment działało na rynku gier planszowych i fabularnych. Taki stan rzeczy utrzymał się do 2012 roku, kiedy to firma została ponownie podzielona. Paradox Development Studio zajmowało się odtąd produkcją gier wideo, natomiast Paradox Interactive – ich wydawaniem na światowych rynkach.

Debiut i wyznaczenie ścieżki rozwoju na kolejne lata

Debiutanckim dziełem zespołu była Europa Universalis – niebywale złożona gra strategiczna, której akcja została osadzona na Starym Kontynencie w trakcie trzystu burzliwych lat: od wielkich odkryć geograficznych (1492), aż po wojny napoleońskie (1792). Zabawa toczyła się na dwuwymiarowej mapie podzielonej na 700 prowincji – jej poszczególne sektory można było podbijać lub kolonizować, a od poczynań graczy zależały nie tylko losy prowadzonego przez nich państwa, lecz także dzieje jego sąsiadów. Kluczem do sukcesu było zarówno doglądanie gospodarki i ekonomii oraz zadbanie o rozwój armii, jak i dyplomacja, zawiązywanie sojuszy i prowadzenie wojen.

Europa Universalis wytyczyła ścieżkę, jaką zespół miał podążać przez kolejne lata. Studio skoncentrowało się bowiem na dostarczaniu rozbudowanych gier strategicznych spod znaku „grand strategy”, osadzonych w znakomitej większości w realiach historycznych. Przez kolejnych kilkanaście lat zespół zdobył międzynarodową sławę między innymi dzięki takim seriom, jak Hearts of Iron, Crusader Kings oraz wspomniana wcześniej Europa Universalis.

Opracowanie autorskiej technologii…

Warto nadmienić, że w 2007 roku studio stworzyło autorski silnik graficzny, Clausewitz Engine (nazwany od pruskiego generała Carla von Clausewitza), który zadebiutował w grze Europa Universalis III. Po latach technologia doczekała się rozwinięcia – pierwszą pozycją wykorzystującą Clausewitz 2 było Sengoku wydane w 2011 roku. Opracowując ową technologię, deweloperzy mieli na uwadze przede wszystkim wsparcie dla moderów, co w krótkim czasie doprowadziło do dynamicznego powiększenia społeczności graczy skupionych wokół gier studia.

…i mniej lub bardziej znaczące skoki w bok

Na przestrzeni lat zespołowi zdarzały się również swego rodzaju „skoki w bok”. Przykładowo, w 2011 roku studio ukończyło pracę nad Hearts of Iron: The Card Game, czyli nad przeglądarkową, kolekcjonerską grą karcianą, której akcja, podobnie jak miało to miejsce w innych grach spod znaku Hearts of Iron, rozgrywała się w czasach II wojny światowej. Rok 2015 z kolei przyniósł premierę Magicka: Wizard Wars, czyli produkcji typu MOBA, będącej spin-offem serii Magicka. Rok później w portfolio studia pojawiła się gra Stellaris – strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, w której gracze mogli wyruszyć w podbój kosmosu. Tytuł spotkał się z na tyle entuzjastyczną reakcją ze strony graczy i recenzentów, że w kolejnych miesiącach i latach doczekał się szeregu rozszerzeń.

Wielki sukces Crusader Kings III

Oczywiście w międzyczasie twórcy dostarczali kolejne odsłony swoich flagowych serii, a także inne tytuły pokrewne im gatunkowo. Lwia część z nich cieszyła się wsparciem ze strony deweloperów przez wiele lat po premierze. W 2019 roku światło dzienne ujrzała reprezentująca nurt „grand strategy” produkcja zatytułowana Imperator: Rome, z kolei w czerwcu 2020 na urządzenia mobilne trafił spin-off gry Stellaris o podtytule Galaxy Command.

Największym sukcesem studia okazała się jednak wydana we wrześniu 2020 roku gra Crusader Kings III. Jej imponująca zawartość oraz szeroki wachlarz możliwości oferowanych graczom przyczyniły się do jej rekordowej sprzedaży. Jak w październiku 2020 informowali analitycy z SuperData, Crusader Kings III do końca września znalazło 1,1 mln nabywców, co zapewniło temu tytułowi miano najszybciej sprzedającej się gry strategicznej w historii.

Wielka restrukturyzacja i jej ofiara

W czerwcu 2020 roku firma Paradox Interactive otworzyła nowe studio deweloperskie, Paradox Tinto, które przejęło od Paradox Development Studio pieczę nad rozwojem gry Europa Universalis IV. Pierwszym owocem jego pracy był dodatek pod tytułem Leviathan, który doczekał się niezwykle chłodnego przyjęcia ze strony graczy na platformie Steam.

Niedługo po jego premierze, Paradox Development Studio (które, co warto zaznaczyć, nie brało udziału w jego produkcji) ogłosiło, że przeprowadziło restrukturyzację i reorganizację swoich zespołów. Firmę podzielono na trzy oddziały, mające zajmować się rozwojem odrębnych projektów. Podczas gdy zespół PDS Green miał odpowiadać za markę Stellaris, ekipa PDS Red miała rozwijać Crusader Kings III, z kolei PDS Gold – tworzyć kolejne dodatki do Hearts of Iron IV. Niejako ofiarą tego przedsięwzięcia padła gra Imperator: Rome; rozwój tej produkcji został tymczasowo wstrzymany, a jej autorów oddelegowano do prac nad priorytetowymi projektami studia. Ów stan rzeczy miał być tylko przejściowy; firma planowała zatrudnić nowych pracowników, którzy mieli uformować odrębny zespół sprawujący pieczę nad tym projektem.

Z czasem w strukturze opisanej powyżej nastąpiły pewne zmiany. Pieczę nad Crusader Kings III przejęło bowiem studio PDS Black, zaś PDS Red otrzymało zadanie opracowania innej produkcji. Mowa o grze Victoria 3, która zadebiutowała na komputerach osobistych w październiku 2022 roku. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, o czym świadczyła średnia ocen wynosząca 83/100 (według serwisu Metacritic). Gracze byli dla niej nieco mniej łaskawi – na platformie Steam cieszyła się ona jedynie „mieszanymi” recenzjami. Nieco ponad pół roku po premierze, tytuł otrzymał pierwsze duże rozszerzenie, czyli Voice of the People.

Gry w produkcji

Lista wszystkich gier będących w produkcji przez Paradox Development Studio.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Paradox Development Studio.

Paradox Development Studio jest szwedzkim studiem deweloperskim z siedzibą w Sztokholmie. Jego szefem jest Johan Andersson, który wcześniej zasilał szeregi firmy FunCom. Na przestrzeni lat zespół wyspecjalizował się w tworzeniu skomplikowanych gier strategicznych, cechujących się wysokim poziomem trudności oraz wyjątkową złożonością rozgrywki. Warto odnotować, że większość tworzonych przez tę ekipę produkcji odwołuje się do wydarzeń historycznych.

Historia

Rozpoczęcie działalności i wewnętrzne podziały

Historia studia sięga 1995 roku, kiedy to firma została założona w Sztokholmie. W 1999 roku podjęto decyzję o podzieleniu jej na dwie dywizje – od tej pory Paradox Interactive miało skoncentrować się na tworzeniu gier komputerowych, z kolei nowo powstałe Paradox Entertainment działało na rynku gier planszowych i fabularnych. Taki stan rzeczy utrzymał się do 2012 roku, kiedy to firma została ponownie podzielona. Paradox Development Studio zajmowało się odtąd produkcją gier wideo, natomiast Paradox Interactive – ich wydawaniem na światowych rynkach.

Debiut i wyznaczenie ścieżki rozwoju na kolejne lata

Debiutanckim dziełem zespołu była Europa Universalis – niebywale złożona gra strategiczna, której akcja została osadzona na Starym Kontynencie w trakcie trzystu burzliwych lat: od wielkich odkryć geograficznych (1492), aż po wojny napoleońskie (1792). Zabawa toczyła się na dwuwymiarowej mapie podzielonej na 700 prowincji – jej poszczególne sektory można było podbijać lub kolonizować, a od poczynań graczy zależały nie tylko losy prowadzonego przez nich państwa, lecz także dzieje jego sąsiadów. Kluczem do sukcesu było zarówno doglądanie gospodarki i ekonomii oraz zadbanie o rozwój armii, jak i dyplomacja, zawiązywanie sojuszy i prowadzenie wojen.

Europa Universalis wytyczyła ścieżkę, jaką zespół miał podążać przez kolejne lata. Studio skoncentrowało się bowiem na dostarczaniu rozbudowanych gier strategicznych spod znaku „grand strategy”, osadzonych w znakomitej większości w realiach historycznych. Przez kolejnych kilkanaście lat zespół zdobył międzynarodową sławę między innymi dzięki takim seriom, jak Hearts of Iron, Crusader Kings oraz wspomniana wcześniej Europa Universalis.

Opracowanie autorskiej technologii…

Warto nadmienić, że w 2007 roku studio stworzyło autorski silnik graficzny, Clausewitz Engine (nazwany od pruskiego generała Carla von Clausewitza), który zadebiutował w grze Europa Universalis III. Po latach technologia doczekała się rozwinięcia – pierwszą pozycją wykorzystującą Clausewitz 2 było Sengoku wydane w 2011 roku. Opracowując ową technologię, deweloperzy mieli na uwadze przede wszystkim wsparcie dla moderów, co w krótkim czasie doprowadziło do dynamicznego powiększenia społeczności graczy skupionych wokół gier studia.

…i mniej lub bardziej znaczące skoki w bok

Na przestrzeni lat zespołowi zdarzały się również swego rodzaju „skoki w bok”. Przykładowo, w 2011 roku studio ukończyło pracę nad Hearts of Iron: The Card Game, czyli nad przeglądarkową, kolekcjonerską grą karcianą, której akcja, podobnie jak miało to miejsce w innych grach spod znaku Hearts of Iron, rozgrywała się w czasach II wojny światowej. Rok 2015 z kolei przyniósł premierę Magicka: Wizard Wars, czyli produkcji typu MOBA, będącej spin-offem serii Magicka. Rok później w portfolio studia pojawiła się gra Stellaris – strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, w której gracze mogli wyruszyć w podbój kosmosu. Tytuł spotkał się z na tyle entuzjastyczną reakcją ze strony graczy i recenzentów, że w kolejnych miesiącach i latach doczekał się szeregu rozszerzeń.

Wielki sukces Crusader Kings III

Oczywiście w międzyczasie twórcy dostarczali kolejne odsłony swoich flagowych serii, a także inne tytuły pokrewne im gatunkowo. Lwia część z nich cieszyła się wsparciem ze strony deweloperów przez wiele lat po premierze. W 2019 roku światło dzienne ujrzała reprezentująca nurt „grand strategy” produkcja zatytułowana Imperator: Rome, z kolei w czerwcu 2020 na urządzenia mobilne trafił spin-off gry Stellaris o podtytule Galaxy Command.

Największym sukcesem studia okazała się jednak wydana we wrześniu 2020 roku gra Crusader Kings III. Jej imponująca zawartość oraz szeroki wachlarz możliwości oferowanych graczom przyczyniły się do jej rekordowej sprzedaży. Jak w październiku 2020 informowali analitycy z SuperData, Crusader Kings III do końca września znalazło 1,1 mln nabywców, co zapewniło temu tytułowi miano najszybciej sprzedającej się gry strategicznej w historii.

Wielka restrukturyzacja i jej ofiara

W czerwcu 2020 roku firma Paradox Interactive otworzyła nowe studio deweloperskie, Paradox Tinto, które przejęło od Paradox Development Studio pieczę nad rozwojem gry Europa Universalis IV. Pierwszym owocem jego pracy był dodatek pod tytułem Leviathan, który doczekał się niezwykle chłodnego przyjęcia ze strony graczy na platformie Steam.

Niedługo po jego premierze, Paradox Development Studio (które, co warto zaznaczyć, nie brało udziału w jego produkcji) ogłosiło, że przeprowadziło restrukturyzację i reorganizację swoich zespołów. Firmę podzielono na trzy oddziały, mające zajmować się rozwojem odrębnych projektów. Podczas gdy zespół PDS Green miał odpowiadać za markę Stellaris, ekipa PDS Red miała rozwijać Crusader Kings III, z kolei PDS Gold – tworzyć kolejne dodatki do Hearts of Iron IV. Niejako ofiarą tego przedsięwzięcia padła gra Imperator: Rome; rozwój tej produkcji został tymczasowo wstrzymany, a jej autorów oddelegowano do prac nad priorytetowymi projektami studia. Ów stan rzeczy miał być tylko przejściowy; firma planowała zatrudnić nowych pracowników, którzy mieli uformować odrębny zespół sprawujący pieczę nad tym projektem.

Z czasem w strukturze opisanej powyżej nastąpiły pewne zmiany. Pieczę nad Crusader Kings III przejęło bowiem studio PDS Black, zaś PDS Red otrzymało zadanie opracowania innej produkcji. Mowa o grze Victoria 3, która zadebiutowała na komputerach osobistych w październiku 2022 roku. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, o czym świadczyła średnia ocen wynosząca 83/100 (według serwisu Metacritic). Gracze byli dla niej nieco mniej łaskawi – na platformie Steam cieszyła się ona jedynie „mieszanymi” recenzjami. Nieco ponad pół roku po premierze, tytuł otrzymał pierwsze duże rozszerzenie, czyli Voice of the People.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Paradox Development Studio.

Wiadomości o firmie Paradox Development Studio

Paradox ogłasza datę premiery Stellaris: Infernals. To „najambitniejszy pakiet gatunków” w historii kosmicznej strategii

Paradox ogłasza datę premiery Stellaris: Infernals. To „najambitniejszy pakiet gatunków” w historii kosmicznej strategii

Gracze Stellaris wkrótce otrzymają kolejne DLC, ale jakoś nie okazują wielkiego entuzjazmu po ujawnieniu daty premiery Infernals.

gry

Jakub Błażewicz

24 października 2025 13:30

Paradox ogłasza datę premiery Stellaris: Infernals. To „najambitniejszy pakiet gatunków” w historii kosmicznej strategii
W ciągu roku gracze „wielkiej strategii” Paradoxu wyludnili Ziemię 107 milionów razy. Victoria 3 zebrała krwawy plon

W ciągu roku gracze „wielkiej strategii” Paradoxu wyludnili Ziemię 107 milionów razy. Victoria 3 zebrała krwawy plon

Twórcy świętują trzecią rocznicę premiery strategii Victoria 3 i podzielili się imponującymi statystykami. Tylko w ostatnim roku fani spędzili przy grze ponad 440 milionów godzin.

gry

Krzysztof Kałuziński

21 października 2025 18:57

W ciągu roku gracze „wielkiej strategii” Paradoxu wyludnili Ziemię 107 milionów razy. Victoria 3 zebrała krwawy plon
Paradox zarzeka się, że tym razem odrobił pracę domową i premiera nowego dodatku do strategii Crusader Kings 3 przebiegnie bez problemu

Paradox zarzeka się, że tym razem odrobił pracę domową i premiera nowego dodatku do strategii Crusader Kings 3 przebiegnie bez problemu

Według twórców Crusader Kings 3 nadchodzący dodatek All Under Heaven nie zepsuje produkcji. Deweloperzy są zadowoleni z optymalizacji DLC i informują o zmianie wymagań sprzętowych gry.

gry

Zuzanna Domeradzka

16 października 2025 19:10

Paradox zarzeka się, że tym razem odrobił pracę domową i premiera nowego dodatku do strategii Crusader Kings 3 przebiegnie bez problemu
„Wasza chciwość jest nie do zniesienia”. Najnowsze zagrywki Paradoxu tylko potęgują gniew fanów wielkiej strategii HoI4

„Wasza chciwość jest nie do zniesienia”. Najnowsze zagrywki Paradoxu tylko potęgują gniew fanów wielkiej strategii HoI4

Hearts of Iron 4 doczeka się kolejnej edycji, ale gracze wciąż są niechętni firmie Paradox Development po niedawnej decyzji wydawcy.

gry

Jakub Błażewicz

16 października 2025 09:54

„Wasza chciwość jest nie do zniesienia”. Najnowsze zagrywki Paradoxu tylko potęgują gniew fanów wielkiej strategii HoI4
Nadchodzi największe DLC w historii Paradoxu. Crusader Kings 3: All Under Heaven ma zaskakująco bliską datę premiery

Nadchodzi największe DLC w historii Paradoxu. Crusader Kings 3: All Under Heaven ma zaskakująco bliską datę premiery

Crusader Kings 3 wkrótce otrzyma kolejny dodatek. Ma to być największe DLC w historii gier firmy Paradox Interactive.

gry

Jakub Błażewicz

9 października 2025 11:00

Nadchodzi największe DLC w historii Paradoxu. Crusader Kings 3: All Under Heaven ma zaskakująco bliską datę premiery
Gracz na Steam gra przez 8000 godzin w trudną grę strategiczną i wyjaśnia, że pierwsze 1000 godzin to tylko samouczek

Gracz na Steam gra przez 8000 godzin w trudną grę strategiczną i wyjaśnia, że pierwsze 1000 godzin to tylko samouczek

Paradox Interactive tworzy gry, na których opanowanie trzeba poświęcić więcej czasu niż na wymaksowanie kilku dużych produkcji.

gry

Jakub Błażewicz

6 października 2025 14:55

Gracz na Steam gra przez 8000 godzin w trudną grę strategiczną i wyjaśnia, że pierwsze 1000 godzin to tylko samouczek
„Ekstremistyczne grupy są wciąż łatwe do znalezienia na Steam”. Nowy raport oskarża Valve o bezczynność

„Ekstremistyczne grupy są wciąż łatwe do znalezienia na Steam”. Nowy raport oskarża Valve o bezczynność

Kolejne badanie wskazuje na „wojny” ekstremistów na Steamie, płynnie mieszających nawet sprzeczną symbolikę i świętujących „zwycięstwa” nad rywalami bądź moderacją Valve.

gry

Jakub Błażewicz

3 października 2025 13:59

„Ekstremistyczne grupy są wciąż łatwe do znalezienia na Steam”. Nowy raport oskarża Valve o bezczynność
Ostra reakcja fanów HoI4 po zapowiedzi kolejnego pakietu DLC

Ostra reakcja fanów HoI4 po zapowiedzi kolejnego pakietu DLC

Poznaliśmy zawartość Expansion Passa 2 do Hearts of Iron IV. Gracze nie są zachwyceni, zwłaszcza że cena za ten zestaw poszła mocno w górę.

gry

Adrian Werner

26 września 2025 10:37

Ostra reakcja fanów HoI4 po zapowiedzi kolejnego pakietu DLC
W cieniu hitów rodzą się ukryte perełki. Na Steam zadebiutowały dwie nowe, dobrze oceniane strategie, o których nikt nie mówi

W cieniu hitów rodzą się ukryte perełki. Na Steam zadebiutowały dwie nowe, dobrze oceniane strategie, o których nikt nie mówi

Gry strategiczne walczą o uwagę graczy w cieniu głośnych przebojów, a Victoria 3 wreszcie otrzymała najwyraźniej udane DLC i dobrą aktualizację.

gry

Jakub Błażewicz

24 września 2025 10:49

W cieniu hitów rodzą się ukryte perełki. Na Steam zadebiutowały dwie nowe, dobrze oceniane strategie, o których nikt nie mówi
Gracze „wielkich strategii” mają już tego dość, Paradox w ogóle ich nie słucha. Kolejne DLC do HoI4 stanie się darmowe po tym, jak wiele osób słono za nie zapłaciło

Gracze „wielkich strategii” mają już tego dość, Paradox w ogóle ich nie słucha. Kolejne DLC do HoI4 stanie się darmowe po tym, jak wiele osób słono za nie zapłaciło

Hearts of Iron 4 czeka duża aktualizacja – Paradox za darmo doda do gry zawartość starszego DLC. Fani nie kryją oburzenia decyzją studia.

gry

Krzysztof Kałuziński

23 września 2025 20:14

Gracze „wielkich strategii” mają już tego dość, Paradox w ogóle ich nie słucha. Kolejne DLC do HoI4 stanie się darmowe po tym, jak wiele osób słono za nie zapłaciło

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl