
Dodatek do gry Hearts of Iron IV
HoI4 Man the Guns
Data wydania: 28 lutego 2019
Czwarte duże rozszerzenie do drugowojennej globalnej strategii firmy Paradox Interactive. Man the Guns rozbudowuje morski aspekt tej gry, wprowadzając nowe opcje projektowania i ulepszania statków oraz niedostępne wcześniej szlaki wodne.
Gracze
Steam
Hearts of Iron IV: Man the Guns to wydany na PC dodatek do strategii Hearts of Iron IV z 2016 roku. Jest to rozszerzenie niesamodzielne, więc do działania wymaga podstawowej wersji gry. Oba tytuły wyszły spod rąk pracowników studia Paradox Developments, mającego na koncie również takie pozycje jak Crusader Kings II, Stellaris, czy Europa Universalis IV.
Jak na typowy dodatek przystało Man the Guns nie oferuje radykalnych zmian w stosunku do Hearts of Iron IV. Wciąż otrzymujemy więc strategię rozgrywaną w dużej skali, w której dowodzimy jednym z państw z czasów II wojny światowej oraz lat ją poprzedzających.
Zamiast wprowadzać rewolucyjne rozwiązania autorzy postawili więc na dodanie nowej zawartości i rozwinięcie kilku elementów podstawowej gry. W przypadku Hearts of Iron IV: Man the Guns skoncentrowali się na rozbudowaniu morskiego aspektu wojny. Gracz otrzymuje większe możliwości projektowania własnych statków, mogąc decydować m.in. o pancerzach czy typie uzbrojenia. Pojawia się także opcja ulepszania starszych modeli, tak aby nie odstawały od nowszych nabytków floty.
Dodatek wprowadza również dodatkowe opcje dla demokratycznych krajów oraz nowe szlaki morskie do Stanów Zjednoczonych i innych wielkich potęg.
Wydane na platformę PC Hearts of Iron IV: Man the Guns nie oferuje żadnych większych ulepszeń technicznych i prezentuje taki sam poziom wykonania, jak podstawowa wersja z 2016 roku. Warto dodać, że tak jak w przypadku innych dodatków, premierze DLC towarzyszył darmowy patch, rozbudowujący Hearts of Iron IV o dodatkowe opcje.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
Producent: Paradox Development Studio
Wydawca: Paradox Interactive



7GIER
Seria RTS-ów typu grand strategy (ang. wielka strategia), za którą stoi zespół Paradox Development Studio. Mowa o deweloperach mających w swoim portfolio między innymi takie marki, jak Crusader Kings, Victoria oraz Europa Universalis.
Hearts of Iron 4 doczeka się kolejnej edycji, ale gracze wciąż są niechętni firmie Paradox Development po niedawnej decyzji wydawcy.
gry
Jakub Błażewicz
16 października 2025 09:54
Hearts of Iron 4 czeka duża aktualizacja – Paradox za darmo doda do gry zawartość starszego DLC. Fani nie kryją oburzenia decyzją studia.
gry
Krzysztof Kałuziński
23 września 2025 20:14
Firma Paradox Interactive zapowiedziała Hearts of Iron IV: Man the Guns, czyli czwarty duży dodatek do popularnej strategii. Ponadto poinformowano, że sprzedaż podstawowej wersji gry przekroczyła milion egzemplarzy.
gry
Adrian Werner
20 maja 2018 12:18
Wymagania sprzętowe gry Hearts of Iron IV: Man the Guns:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Quad Q9400 2.66 GHz / AMD Athlon II X4 650 3.2 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 470 / Radeon HD 5850 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5 750 2.66 GHz / AMD Phenom II X4 955 3.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 570 / Radeon HD 6950 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 119 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 1985 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Ocena STEAM
Mieszane (1 985)
Główne zalety gry
Podsumowanie
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
pawelek86 Legionista
Dodatek został zapowiedziany w maju 2018 roku, a ma mieć premierę w marcu 2019 roku??? Prawie rok czasu robić DLC??? Coś chyba nie halo!
\
Misiaty Legend
Ceny dodatków są uczciwe. 72 zł to ogromne pieniądze? Ciekawe. Nie chcecie grać to nie grajcie. Ja wole płacić jeśli za tym idzie rozwój gry.
Nirgar Pretorianin
Nie rozumiem ludzi narzekających na ceny dodatku i fakt, że w ogóle wychodzą. Czy ktoś komuś każe im je kupować? Czy gra nie działa, jeśli ich się nie kupi? Nie chcesz, nie kupuj, a będziesz miał cały czas to samo doświadczenie za które zapłaciłeś. Grasz 1101 godzinę i kochasz tą grę, to 72 zł nie będzie dla Ciebie za dużo.
Fakt, że poświęciłeś tyle życia (np. 1101 godzin) na granie w dany tytuł pokazuje, że albo jesteś masochistą, który lubi "wydawać" bezproduktywnie swój czas (mógłbyś chociażby ten czas poświęcić na pracę i więcej zarobić, prawda?), albo ją kochasz i w takim wypadku tylko się cieszyć, że dzięki DLC Developer wspiera ponad 7 rok grę (np. CK2). Dzięki temu nie jest to bubel, który rok po wydaniu przestaje być wspierany.
Paradox wydaje Grand Strategy, w które ludzie chcą grać, nie 40,60,100 godzin, ale 1000, 3000, czy 5000 godzin. I przynajmniej dla mnie, jest ważne, aby tytuł był długo wspierany, bo dzięki temu mamy produkty, które tak szybko się nie starzeją, a rocznie wydane 72 zł (a nawet na co pół roku) przestaje być majątkiem, bo osobiście wolę pograć 1005 godzinę w HoI 4, CK2 czy EU IV niż w nowość, którą jutro zapomnę.
Proste równania:
- Kocham grę + mam kasę = kupuję dodatek (bo chcę aby Developer jak najdłużej ją wpierał, a dodatkowo mam DLC)
- Nie kocham gry + mam kasę = nie kupuję
- Kocham grę + (nie mam) kasy = oszczędzam, lub nie kupuję.
- Nie kocham gry + nie mam kasy = nie kupuję.
I niezależnie jak głosy niezadowolonych byłyby słyszalne, to sprzedaż Paradoxu za 2018 rok to tylko potwierdza. Wydali same DLC, bez nowości, a firma rośnie i to mocno. Dodatkowo na swoim podcaście o biznesowej stronie gier Paradox sam mówi, że sprzedaż jest wyznacznikiem, a nie głosy niezadowolonej mniejszości, bo w większości sytuacji, ludzie nie komentują, tylko grają, a nieliczni zdenerwowani komentują.
Rumcykcyk Legend
Na myśl o nowym dodatku do ulubionej strategii dostaje dreszczy padaczkowych.
pawelek86 Legionista
Dodatek zakupiony w dniu premiery i już ograny przez kilkanaście godzin.
Plusy:
- mapa wygląda ładniej
- wskaźnik paliwa szczególnie w późniejszych etapach gry nabiera bardzo dużego znaczenia
- rozbudowane drzewko rozwoju floty
- dwa nowe kraje z drzewkiem narodowym
- wreszcie jakieś nowe mechaniki (handel w przypadku Holandii, kwestia kościoła katolickiego w przypadku Meksyku)
Minusy:
- wbrew temu co zapowiadano flota nadal odgrywa trzeciorzędne znaczenie
- drzewko rozwoju floty jest co prawda rozbudowane, ale cały system ulepszeń i produkcji okrętów jest jak dla mnie póki co nieczytelny, np. wynalezienie niszczyciela z 36r. nie powoduje, że poprzedni staje się przestarzały?!
- dwa kraje z drzewkiem narodowym to fajna sprawa, ale tak naprawdę są to TYLKO dwa kraje
- oba dodane kraje mają dość liniową rozgrywkę, Holandia musi sprzymierzyć się z III Rzeszą bo alternatywą jest prowadzenie wojny z terenu azjatyckich kolonii, czyli de facto oznacza to oglądanie tego co robią inni. Meksyk z kolei wymiata w obu Amerykach do czasu jak USA zachowują neutralnosć, potem następuje wojna na wyniszczenie w której gracz ma znikome szanse powodzenia
Podsumowując - pod względem zawartości jest to chyba najbardziej lipny dodatek ze wszystkich do tej pory wydanych.