Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Europa Universalis IV (PC)

Europa Universalis IV PC

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio.

Strategiczne | ekonomiczne | RTS | multiplayer | strategiczne wojenne | historyczne

Na przestrzeni kilkunastu lat seria Europa Universalis doczekała się wiernego grona entuzjastów i jednocześnie miana jednej z najważniejszych w gatunku komputerowych strategii. Ekipa deweloperska firmy Paradox Interactive długo, bo ponad sześć lat kazała czekać na czwartą odsłonę (trzecia część ukazała się na początku 2007 roku), starając się, by trafiła ona w gusta fanów.

Wzorem wcześniejszych odsłon cyklu, w Europa Universalis IV gracz wciela się w rolę szarej eminencji, która kieruje rozwojem wybranego kraju na przestrzeni wieków. Tym razem do wyboru jest ponad 250 nacji zamieszkujących praktycznie cały glob. Zależnie od scenariusza długość historycznego okresu gry może wynosić nawet blisko 400 lat (w kampanii głównej).

Zadanie jest o tyle skomplikowane, że w rękach gracza znajduje się całe spektrum spraw związanych z rządzeniem – począwszy od ustroju, poprzez politykę zagraniczną, handel, gospodarkę i strukturę społeczną, a na badaniach naukowych, wojskowości, działaniach militarnych, eksploracji świata i kolonizacji nowych terytoriów skończywszy.

W Europa Universalis IV deweloperzy zdecydowali się wzbogacić dobrze znaną fanom mechanikę o nowe elementy. Jedną ze znaczących innowacji stanowi system Monarch Power, w którym osobowość władcy wpływa na możliwość podejmowania działań (przykładowo monarcha o wojowniczym usposobieniu będzie szybciej rozwijał technologie militarne). Spore zmiany wprowadzono również w sferze dyplomacji i handlu.

Twórcy gry postarali się o solidne fundamenty historyczne. W EU IV pojawia się 4 tys. nazwisk przywódców państw i cała plejada innych postaci znanych z kart podręczników do historii. Zadbano również o zaakcentowanie najważniejszych wydarzeń w dziejach, które nierzadko mają wpływ na rozgrywkę.

Gra oferuje kilka trybów rozgrywki, zarówno dla pojedynczego gracza jak i do zabawy wieloosobowej za pośrednictwem Internetu. W zmaganiach multiplayer uczestniczyć mogą maksymalnie 32 osoby. Zależnie od wybranej opcji możliwa jest kooperacja lub rywalizacja.

Europa Universalis IV bazuje na sprawdzonym, choć stale udoskonalanym silniku Clausewitz Engine 2.5, który wcześniej zastosowany został m.in. w grach Victoria II oraz Crusader Kings II. W porównaniu z poprzednią odsłoną cyklu wiele wysiłku włożono w ulepszenie warstwy wizualnej. Trójwymiarowa mapa świata w grze wykonana została z uwzględnieniem przebiegu granic historycznych prowincji, a także z naniesieniem właściwej rzeźby terenu i dynamicznym przedstawieniem zmieniających się pór roku.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1-32  

Ocena gry 9.115 / 10 na podstawie 3065 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.6 / 10 na podstawie 813 głosów czytelników.

Gry podobne do Europa Universalis IV

Klasyfikacja PEGI Europa Universalis IV

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Europa Universalis IV

PC Windows

Rekomendowane: Intel Pentium IV 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB MB GeForce 8800 GT lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 7/8

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Recenzja 29 sierpnia 2013, 12:00

Ułatwienie komunikacji z grą nie oznacza wcale uproszczenia rozgrywki – mimo pozorów ta jest jeszcze bardziej złożona niż poprzednio. Podstawową wersję tytułu zbudowano z co najmniej tylu elementów, co „trójkę” z wszystkimi dodatkami. Szczególnie cieszy rozszerzenie opcji dyplomatycznych, umożliwiających bardziej skomplikowane operacje, jak i rozbudowany wątek szpiegowski (pozwalający nie tylko na podburzanie poddanych wroga, ale wręcz psucie jego reputacji, podrabianie dokumentów itd.). Ewolucji i poprawie uległ praktycznie każdy aspekt zabawy. Budynków i oddziałów wojskowych jest odczuwalnie więcej, a różnice między nimi są znacznie wyraźniejsze – dotyczy to nie tylko poziomu danej technologii, ale też kultury czy religii. Podobnemu rozszerzeniu poddano także opcje ustrojowe, które są częściowo typowe dla wybranego kraju (Polska posiada między innymi wojsko komputowe i konstytucję nihil novi), ale w głównej mierze zależą od decyzji gracza. Jest tak, ponieważ co kilka poziomów rozwoju administracji możemy wybrać jedną z 15 zróżnicowanych ścieżek ideowych, gwarantujących różne bonusy i modyfikatory, odblokowywane w ustalonym porządku. Warto zaznaczyć, że system ten jest czytelniejszy i przyjemniejszy niż w Europie Universalis III.