Europa Universalis 4: Dynastia i ustrój - Administracja

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Dynastia i ustrój

Zmiany ustroju można dokonać klikając na ikonkę korony w zakładce Government - Europa Universalis 4: Dynastia i ustrój - Administracja - Europa Universalis 4 - poradnik do gry
Zmiany ustroju można dokonać klikając na ikonkę korony w zakładce Government

W EU IV można wyróżnić dwa podstawowe typy ustrojów - monarchię i republikę. Ponadto istnieje teokracja i ustrój plemienny, który z czasem może ewoluować w bardziej oświeconą formę rządów. Różnica polega oczywiście na tym, że w przypadku monarchii rządzi dynastia, a w republice następca jest wybierany w wyborach.

Jeśli grasz monarchią niezwykle istotnym czynnikiem jest zadbanie o posiadanie następcy tronu. Następca może się narodzić po zawarciu królewskiego mariażu z innym państwem. Jeżeli król umrze, gdy następca jest jeszcze dzieckiem, rządy przejmie rada regencyjna. W tym czasie nie będziesz mógł podejmować żadnych decyzji dyplomatycznych, dopóki młody królewicz nie dorośnie. Znacznie gorzej będzie w sytuacji, gdy król umrze bez potomka. Wtedy zostaniesz połączony unią personalną z krajem, z którym zawarłeś mariaż i aż do śmierci króla będziesz całkowicie zależny. Oczywiście działa to także w dwie strony, więc jest szansa, by samemu łatwo przejąć pokojowo obcy tron, ale jest to hazard. Królewski mariaż to ogólnie potężne narzędzie, które warto umiejętnie wykorzystywać. Szczegóły znajdziesz w rozdziale poświęconym dyplomacji. Najważniejsze jednak, by monarchią zawsze wysyłać swoje 2-3 księżniczki do obcych krajów, gdyż brak dziedzica może być tragiczny w skutkach. Sytuacja jest natomiast znacznie prostsza w krajach islamskich, gdyż te mają +100% szansy na dziedzica. Cóż, haremy robią swoje.

Republika z kolei pozbawiona jest opcji mariaży, co utrudnia twardą ekspansję dyplomatyczną, ale też nie będziesz się musiał przejmować spadkami stabilności i różnymi wojnami o tron. W przypadku śmierci władcy od razu odbywają się wybory nowego lidera.

Dodatkowo oba ustroje mają dwie charakterystyczne wartości wpływające na przebieg gry:

Legitimacy - Prawowitość władcy do posiadania tronu. Mieści się w granicach 0-100%. Im wyższe, tym większe prawo do tronu ma aktualny władca, a co za tym idzie tym mniej ma przeciwników w kraju. Wiąże się to z dodatkowymi bonusami, w postaci, aż do maksymalnie -3 do buntów, +1 tolerancji wszystkich religii oraz +2,5 reputacji dyplomatycznej. Oczywiście więc warto dbać, by była ona jak najwyższa. Wzrasta rocznie w zależności od prestiżu (1 prestiż=0,01% legitimacy) oraz o 0,20% za każdy królewski mariaż. Spada w wyniku eventów (np. gdy się okaże, że król jest bękartem) oraz w momencie podpisania każdego nowego królewskiego mariażu (-2%).

Republican Tradition - tradycja republikańska odzwierciedla ideały demokracji w państwie. Podobnie jak legitimacy określana jest wartością między 0, a 100%. Niska wartość wiąże się z wzrostem ceny za stabilizację, oraz z ryzykiem przywrócenia monarchii (kraj zmieni się automatycznie przy 0%), z kolei przy 100 RT otrzymasz -3 do buntów. Zyskuje się 1 procent rocznie za sam fakt bycia republiką. Traci się 10%, jeśli drugi raz wybierzesz tego samego lidera w czasie wyborów, ale będzie to także wiązało ze wzrostem wszystkich jego umiejętności o +1. Sam fakt, że podczas wyborów decydujesz, którego z dostępnych liderów wybrać również jest dużym plusem republiki. Każda nowa republika zacznie tylko z 1% tradycji. Więc, przy braku eventów, czy decyzji przyspieszających jej rozwój dojście do maksymalnej wartości zajmie 100 lat!

Zmiana ustroju kosztuje 100 punktów administracji Monarch Power oraz 50% posiadanego legitimacy lub tradycji. Wymagany jest także odpowiedni poziom technologii administracyjnej. Monarchie pokojowo mogą przemieniać się tylko w monarchię. Z kolei republika może się zamienić w inny typ republiki, lub w monarchię, jeśli posiada niską tradycję. Dodatkowo każdy kraj może zostać przejęty przez buntowników, których celem może być wprowadzenie monarchii lub republiki.

Monarchie

Absolutna

+10% dyscyplina

-1 ryzyko buntu

Wymaga 20 poziomu technologii administracyjnej

Administracyjna

+10% wydajność produkcji

+5% modyfikator podatków

Wymaga 12 poziomu

Despotyczna

-1% ryzyko buntu

+10% Nieusprawiedliwione żądania.

Wymaga 2 poziomu. Republika z niską tradycją, która ciągle wybiera tego samego lidera zmieni się w ten typ monarchii.

Feudalna

+10% przychód z posiadania wasali

+10% zasoby ludzkie

Wymaga 2 poziomu.

Konstytucyjna

-1% bazowy spadek prestiżu

+1% legitimacy rocznie

+10% szybkość odbudowy zasobów ludzkich

Wymaga 22 poziomu.

Oświecony Despotyzm

+20% obrona przed szpiegami

+10% zasoby ludzkie

-5% koszt utworzenia rdzennej prowincji.

Wymaga 29 poziomu.

Rewolucyjne Cesarstwo

+1 Tradycja armii

+25% zasoby ludzkie

+0,5 morale armi

Wymaga 31 poziomu.

Republiki

Administracyjna

+1 tolerancja wszystkich religii

+10% wydajność handlu

Wymaga 12 poziomu administracji. Wybory co pięć lat.

Biurokratyczny despotyzm

+1 tolerancja

-20% koszt stabilności.

Wymaga 29 poziomu. Władca rządzi aż do śmierci.

Dyktatura

+1 tolerancja

+0,1 morale armii

Wymaga 20 poziomu. Władca rządzi aż do śmierci.

Konstytucyjna

+1 tolerancja

+20% wydajność produkcji

Wymaga 26 poziomu. Wybory co cztery lata.

Kupiecka

+1 kupiec

+10% siła handlu

+5% wydajność handlu.

Nie wymaga żadnego poziomu technologii. Wybory co cztery lata. Nie może zmienić się w żadną inną formę.

Rewolucyjna

+2 tolerancja

+0,5 morale armii

Wymaga 31 poziomu. Wybory co cztery lata. Możliwa tylko w europejskim kraju.

Szlachecka

+1 tolerancja

+0,25 morarle armii

Wymaga 7 poziomu. Wybory co 8 lat, jedyna republika zezwalająca na królewskie mariaże.

Plemienne

Ustroje plemienne mogą przemienić się w zreformowane formy rządu. Wymaga to 200 punktów administracji, +3 stabilności, 90 legitimacy lub tradycji republikańskiej, a także w pełni rozwiniętej idei ekonomicznej albo administracyjnej albo innowacyjnej. Reforma spowoduje utratę 5 punktów stabilności.

Demokracja

+20% zasoby ludzkie

+20% limit sił lądowych

-100% siła handlu

Po zreformowaniu zostaje Republiką Szlachecką.

Despotyzm

-10 koszt tworzenia prowincji rdzennej

+1 ryzyko buntu

-100% siła handlu

Po zreformowaniu zostaje Monarchią Despotyczną.

Federacja

+20% zasoby ludzkie

+20% limit sił lądowych

-100% siła handlu.

Po zreformowaniu zostaje Monarchią Feudalną.

Nomadowie

+100% zasoby ludzkie

+100% limit sił lądowych

-50% relacje z innymi krajami.

Zawsze ma Casus Belli na wszystkich sąsiadów. Bonusy do walk odbywających się w domowych prowincjach pustynnych lub równinnych.

Po zreformowaniu zostanie Monarchią Despotyczną.

Pozostałe

Istnieją także specyficzne ustroje dostępne tylko dla konkretnych krajów, których nie można zmienić. Niektóre mogą zostać aktywowane tylko w przypadku podjęcia odpowiednich decyzji.

Arcyksięstwo

+10% zyski z wasali

+1 dyplomata

+10% zasoby ludzkie

Dostępny tylko dla Austrii, po zaskoczeniu eventu Privilegium Maius. By go aktywować Austria musi kontrolować Święte Cesarstwo Rzymskie, Habsburgowie muszą rządzić w Austrii, a rok musi być po 1500.

Cesarstwo

+0,25 Morale armii

+10% zyski z wasali

Dostępny tylko dla Bizancjum, po zaimportowaniu Cesarstwa Bizantyjskiego z konwertera Crusader Kings 2

Daimyo

+0,5 morale armii

+10% siła piechoty.

Dostępny tylko dla wasali Japonii. Nie może rozpocząć wojny przeciwko innym ustrojom Daimyo

Iqta

+33% zyski z wasali

+100% szansy na dziedzica.

Iqta to odpowiednik teokracji w państwach muzułmańskich, funkcjonuje np. w Trypolisie.

Królestwo Niebieskie

-3 globalne ryzyko buntu

-przy dodatniej stabilności uzyskuje tzw. Mandat Niebios, który zmniejsza koszt stabilności o 10% i redukuje ryzyko buntu o kolejne 5%

Dostępny tylko dla Chin.

Republika Ambrozjańska

+10% modyfikator podatków

+0,20 morale armii

Wybory co 3 lata. Dostępny tylko dla Mediolanu w starcie między latami 1447-1449, lub w wyniku eventu w czasie regencji albo przy niskiej legitimacy.

Republika Zjednoczonych Prowincji Niderlandzkich

+33% limit floty

+10% zysk z handlu

Władca rządzi do końca życia. Umożliwia mariaże królewskie. Dostępna tylko dla Holandii w starcie po 1581, lub w wyniku rewolty.

Szogunat

+4 relacje dyplomatyczne

Ustrój dostępny tylko dla Japonii

Teokracja

Tolerancja własnej religii +2

Tolerancja heretyków -2

+0,1 wpływ na papiestwo, jeśli kraj ma religię katolicką.

Dostępna tylko dla wybranych krajów typowo religijnych, jak Państwo Kościelne czy Zakon Krzyżacki. Nie może zmienić ustroju.

Europa Universalis IV

13 sierpnia 2013

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2013-09-09
19:16

DUST DEVIL Legionista

Po sformowaniu "Russian Nation" warto zachować "Przenieś stolicę do Petersburga" (+3 Stability) do czasu aż zaczniemy Westernizację.

Komentarz: DUST DEVIL
2013-09-14
12:13

Rodzyn85 Chorąży

😒

Szkoda, że gra nie jest po Polsku :(

Komentarz: Rodzyn85
2013-10-08
10:46

zanonimizowany870023 Centurion

To słownik i ucz się... co za problem? ...

Komentarz: zanonimizowany870023
2013-10-17
21:53

zanonimizowany307509 Legend

@krisfield Mądralo się znalazł. Czy myślisz, że niektórzy gracze nauczą się tak łatwo przy nauki języka obcy? Może Tobie przychodzi łatwo, ale inni niekonieczne. Gdyby było inaczej, to już dawno wszystkie ludzi na Ziemi zostali profesorze i geniusze.

Komentarz: zanonimizowany307509
2013-10-18
15:26

zanonimizowany948182 Junior

Witam, gram w EU IV ale nie grałem w poprzednie części. Mam sporo pytań, a nie chciałbym zaśmiecać forum. Czy ktoś ograny w tą grą lub w poprzednie części był by tak miły i podał e-mail lub jakieś gg czy cokolwiek innego i chciał by sie podzielić swoją wiedzą.. Pozdrawiam

Komentarz: zanonimizowany948182
2014-01-20
17:58

mayer85 Pretorianin

mayer85

Jakie są drogi wyjścia (oprócz wojny) z unii personalnej w sytuacji jeśli jest się państwem podległym w takiej unii?

Komentarz: mayer85
2014-01-20
18:12

mayer85 Pretorianin

mayer85

Dobra już wiem. W chwili śmierci króla, nasze państwo musi mieć negatywna opinię o kraju z którego pochodzi król, lub prestiż kraju nadrzędnego w unii jest negatywny. Pojawi się wtedy event o ogłoszeniu niepodległości i wyborze oddzielnego króla, ale dawny senior otrzyma przeciw nam casus belli "restauracja unii".

Komentarz: mayer85
2015-08-19
21:29

Jager99 Junior

Mam pytanie w sprawie Holy Roman Empire. Jak sprawić by członkowie imperium od niego nieodchodzili? Da sie jakoś ich zatrzymać?

Komentarz: Jager99
2016-09-20
20:07

helprealy Junior

mam pytanie czy można zmienić ustrój z republiki ambrozyjskiej? /\
|
edit

Komentarz: helprealy
2018-11-20
21:30

JedenPies Junior

Ehhh widać, że nawet umieralność władców jest odwzorowana. Kompetentni giną jak muchy, a kompletni kretyni rujnujący państwo nie chcą zdychać.

Komentarz: JedenPies

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl