Europa Universalis 4: Kolonizacja - Zasięg terytorialny i wojny

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Zasięg terytorialny i wojny

Zielone prowincje na kolonialnej mapie są w zasięgu - Europa Universalis 4: Kolonizacja - Zasięg terytorialny i wojny - Europa Universalis 4 - poradnik do gry
Zielone prowincje na kolonialnej mapie są w zasięgu

Zasięg terytorialny określa jak daleko możesz wysłać kolonizatora. Jest to kluczowy wyznacznik zasięgu kolonizacji, nie przeskoczysz "dziury" między Europą, a Ameryką, jeśli nie będziesz miał wystarczającego zasięgu. Zasięg liczony jest od najbliższej rdzennej prowincji, nad którą masz kontrolę, a wpływa na niego przede wszystkim poziom technologii dyplomatycznej oraz, kolejny raz, grupa Exploration, w której znajdziesz ideę zwiększającą zasięg o 50%. Niektóre kraje mają też bonus z idei narodowej, np. Portugalia (+25%).

Co zrobić, jeśli nie jesteś w stanie sięgnąć Nowego Świata? Grając np. Austrią, Polską czy Szwecją będzie to dużo cięższe niż grając krajami na samym krańcu Europy. Możesz dyplomatycznie wystosować prośbę do krajów, które już mają jakieś tereny zamorskie o dostęp do ich portów, a wówczas zasięg będzie liczony od ich prowincji. Można tym sposobem dość łatwo ominąć mniej istotne prowincje po drodze, by od razu zdobyć przyczółek na bogatszych terenach. Niestety wiąże się to z dość dużymi opłatami, z którymi szczególnie na początku gry państwo może sobie nie radzić. Umowę o dostępach do portów możesz zerwać, kiedy tylko chcesz, więc jeśli nie jesteś w stanie poradzić sobie finansowo z jej utrzymaniem, możesz wysłać kolonistę i od razu, gdy ten zacznie tworzyć kolonię zerwać umowę, by pozbyć się opłat. Gdy kolonia zostanie założona i będziesz chciał przenieść swojego kolonizatora do innej prowincji ponownie podpiszesz umowę i ponownie zerwiesz ją, gdy tylko zacznie tworzyć osadę.

W sytuacji, w której czy to z powodów finansowych, czy z powodu niskich relacji prośba o dostęp do portów zostanie odrzucona nie pozostanie nic innego, jak ręczne wykształtowanie drogi poprzez kontrolę kluczowych wysp na środku oceanów. Do Ameryki łatwo się dostać np. przez Islandię, a potem do Grenlandii. Islandia w 1444 jest pod kontrolą Norwegii, która jest związana unią z Danią, a ta z kolei ze Szwecją, co oznaczać będzie wojnę z całą Skandynawią, tym nie mniej na typ etapie gry są to kraje posiadające relatywnie małą armię. Drugą opcją są wyspy na zachód od północnej Afryki. Szczególnie Azory (w stronę Karaibów) i Cape Verde (w stronę "garba" Ameryki Południowej). Azory należą do Portugalii, Cape Verde z kolei na początku jest niczyje, ale z racji tego, że Portugalia zaczyna grę z odkrywcą i konkwistadorem najpewniej szybko znajdzie się w ich rękach. Alternatywą mogą też być prowincję w Afryce graniczące po najkrótszej linii prostej z Ameryką. Pamiętaj, że te regiony, w przeciwieństwie do Islandii, zaczynają jako kolonie, więc najpierw muszą zostać przekształcone w miasto, nim będzie można utworzyć na nich core.

Wojny kolonialne

Granicząc koloniami z innymi krajem zyskujecie wzajemnie na siebie casus belli - Colonial Conquest. Zauważ, że nie muszą to być kolonie w pełni tego słowa znaczeniu (mniej niż 1000 mieszkańców). W tym przypadku kolonią jest posiadłość zamorska (nie na tym samym kontynencie, co stolica, chyba że ma połączenie lądowe). Jeśli toczy się wojna i wroga armia wejdzie na teren prawdziwej kolonii (mniej niż 1000 osadników), to ta zostaje z miejsca przejęta (kolonie nie mają fortu, więc nie mogą się bronić). Wówczas wroga armia może całkowicie spalić zabudowania pozostawiając ziemię gotową do ponownej kolonizacji, lub zagarnąć ją siłą dla siebie, ale akcje takie wpłyną negatywnie na reakcje pobliskich sąsiadów.

Europa Universalis IV

13 sierpnia 2013

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2013-09-09
19:16

DUST DEVIL Legionista

Po sformowaniu "Russian Nation" warto zachować "Przenieś stolicę do Petersburga" (+3 Stability) do czasu aż zaczniemy Westernizację.

Komentarz: DUST DEVIL
2013-09-14
12:13

Rodzyn85 Chorąży

😒

Szkoda, że gra nie jest po Polsku :(

Komentarz: Rodzyn85
2013-10-08
10:46

zanonimizowany870023 Centurion

To słownik i ucz się... co za problem? ...

Komentarz: zanonimizowany870023
2013-10-17
21:53

zanonimizowany307509 Legend

@krisfield Mądralo się znalazł. Czy myślisz, że niektórzy gracze nauczą się tak łatwo przy nauki języka obcy? Może Tobie przychodzi łatwo, ale inni niekonieczne. Gdyby było inaczej, to już dawno wszystkie ludzi na Ziemi zostali profesorze i geniusze.

Komentarz: zanonimizowany307509
2013-10-18
15:26

zanonimizowany948182 Junior

Witam, gram w EU IV ale nie grałem w poprzednie części. Mam sporo pytań, a nie chciałbym zaśmiecać forum. Czy ktoś ograny w tą grą lub w poprzednie części był by tak miły i podał e-mail lub jakieś gg czy cokolwiek innego i chciał by sie podzielić swoją wiedzą.. Pozdrawiam

Komentarz: zanonimizowany948182
2014-01-20
17:58

mayer85 Pretorianin

mayer85

Jakie są drogi wyjścia (oprócz wojny) z unii personalnej w sytuacji jeśli jest się państwem podległym w takiej unii?

Komentarz: mayer85
2014-01-20
18:12

mayer85 Pretorianin

mayer85

Dobra już wiem. W chwili śmierci króla, nasze państwo musi mieć negatywna opinię o kraju z którego pochodzi król, lub prestiż kraju nadrzędnego w unii jest negatywny. Pojawi się wtedy event o ogłoszeniu niepodległości i wyborze oddzielnego króla, ale dawny senior otrzyma przeciw nam casus belli "restauracja unii".

Komentarz: mayer85
2015-08-19
21:29

Jager99 Junior

Mam pytanie w sprawie Holy Roman Empire. Jak sprawić by członkowie imperium od niego nieodchodzili? Da sie jakoś ich zatrzymać?

Komentarz: Jager99
2016-09-20
20:07

helprealy Junior

mam pytanie czy można zmienić ustrój z republiki ambrozyjskiej? /\
|
edit

Komentarz: helprealy
2018-11-20
21:30

JedenPies Junior

Ehhh widać, że nawet umieralność władców jest odwzorowana. Kompetentni giną jak muchy, a kompletni kretyni rujnujący państwo nie chcą zdychać.

Komentarz: JedenPies

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl