Europa Universalis 4: Stany mieszczańskie
Przywileje rozdane stanom mieszczańskim determinują ich wpływ na politykę państwa oraz lojalność wobec władcy. Poniższa strona poradnika do gry Europa Universalis IV przedstawi Wam, w jaki sposób zarządzać przywilejami stanów oraz jaki realny wpływ mają na rozgrywkę.
Aktualizacja:
Na tej stronie poradnika do gry Europa Universalis IV wyjaśniamy, jak dzielą się stany mieszczańskie oraz w jaki sposób rozdawać przywileje. Informacje przedstawione poniżej pozwolą Wam również uniknąć nieprzyjemnych sytuacji takich jak bunt jednego ze stanów lub nielojalność wobec obozu władzy.
- Jak dzielą się stany?
- Lojalność i wpływ
- Przywileje
- Wydarzenia związane z lojalnością oraz wpływem
- Bonusy i kary
- Agendy
- Ziemie koronne (Crown Land)
Jak dzielą się stany?

W grze EU4 rozróżniamy trzy podstawowe stany: duchowieństwo, szlachtę oraz mieszczaństwo. Każdy ze stanów ma swoje unikatowe przywileje jak i te dostępne dla każdego. Stany posiadają dwa wskaźniki: lojalność (loyalty) oraz wpływ (influence).
Lojalność i wpływ

Każdy ze stanów ma swoją bazową wartość lojalności oraz wpływu. Wskaźniki są modyfikowane poprzez różne bonusy bądź minusy, na przykład ustrój polityczny. Najeżdżając kursorem na wskaźnik lojalności lub wpływu zobaczycie pełną rozpiskę na jego temat, czyli jaka wartość jest w tym momencie, co na nią wpływa, do kiedy są potencjalne modyfikatory oraz w przypadku lojalności jak zmienia się jej wartość po każdym miesiącu. O ile zmianę wpływu widzimy od razu, lojalność rośnie bądź spada stopniowo. Wartość, do której dąży lojalność, nazywamy równowagą (equilibrium).
Przywileje

Przywileje dają Wam bonusy, które są aktywne do momentu, gdy cofniemy dany przywilej. Cofnięcie przywileju kosztuje natychmiastową utratę 20 punktów lojalności. Bonusy pozwolą Wam zwiększyć limit wojska, siłę handlu a nawet zmniejszyć koszt wszystkich akcji wymagających punktów monarchy. Każdy z przywilejów modyfikuje również poziom lojalności oraz wartość wpływu ddanego stanu. Czytajcie uważnie każde z uprawnień, aby nie przekroczyć 100% wartości wpływów.
Wydarzenia związane z lojalnością oraz wpływem

Prowadząc kampanię w EU4 natkniemy się na wydarzenia (events), które będą modyfikowały naszą lojalność oraz wpływ. Eventy często żonglują między dwoma stanami, czyli wybierając decyzję zabieramy lojalność jednego stanu i dodajemy drugiemu. Mając to na uwadze pamiętajcie, aby unikać sytuacji, w której jeden ze stanów ma powyżej 90 wpływu lub poniżej 35 lojalności. Jeżeli w losowym momencie wyskoczy wam event, może być nieprzyjemnie.
Bonusy i kary

Od każdego ze stanów otrzymujecie bonusy lub kary zależne od poziomu lojalności. Gdy lojalność spadnie poniżej 30 wartości, zaczniecie otrzymywać minusy. Im niższa będzie lojalność, tym dotkliwsze będą konsekwencje. Jeżeli lojalność będzie wynosiła powyżej 50, stan zacznie Was wspierać, gwarantując bonusy. Tak samo - im większa lojalność, tym mocniejszy bonus.
Sytuacją, której powinniście unikać, jest wpływ na poziomie 100%. Wówczas stan zacznie się przeciw Wam buntować, za czym idą bardzo uciążliwe minusy. Po pierwszym miesiącu utrzymującym taki stan rzeczy, w zakładce Stabilność i Ekspansja (stability and expansion), zauważycie rosnący wskaźnik katastrofy (diseaster). Po uzupełnieniu wskaźnika otrzymacie minusy prezentowane pod katastrofą. Jedyny sposób, aby ten modyfikator usunąć, to obniżyć poziom wpływu poniżej 100.
Agendy

Używając opcji zwołać Sejm (Summon the Diet) ukazuje nam się wybór pomiędzy trzema decyzjami. Każda z decyzji jest misją, ściśle powiązaną z odpowiadającym jej stanem mieszczańskim. Dla przykładu wybierając zadanie dla stanu szlachty, możemy się spodziewać zlecenia na poszerzenie granic lub zwiększenia naszej armii. Poprawne wykonanie misji pozwoli Wam na otrzymanie bonusu w postaci modyfikatorów oraz najczęściej tańszego doradcy, którego możemy zatrudnić w naszej radzie. Natomiast niespełnienie w określonym czasie wymagań misji będzie skutkować minusami, z którymi możemy się zapoznać podczas wyboru zlecenia. Agendę możecie pobrać każdorazowo, gdy minie okres 5 lat od poprzednio pobranej agendy.
Ziemie koronne (Crown Land)

Ziemie koronne to ziemie kontrolowane bezpośrednio przez władcę. W trakcie rozgrywki Powinniście zbierać swoje tereny korzystając z możliwości przejęcia ziemi (Seize Land). Opcja ta pozwala na natychmiastowe odzyskanie 5% ziemi od stanów mieszczańskich oraz obniża poziom lojalności u wszystkich stanów o 20. Czynność możemy powtarzać co 5 lat.
Tereny możemy również utracić przyjmując niektóre przywileje lub korzystając z opcji sprzedaży tytułów (Sale of Titles), co pozwoli nam na szybkie pozyskanie funduszy oraz zwiększy poziom lojalności stanów mieszczańskich. Sprzedaż nie jest opłacalna, jeżeli posiadacie mniej niż 40% ziemi koronnej. Każde rozdanie obniża naszą kontrolę o 10%. Jeżeli poziom kontroli spadnie poniżej 30%, otrzymamy uciążliwe ograniczenia. Im niższy poziom, tym dotkliwsze staną się minusy.
- Europa Universalis 4 - poradnik do gry
- Europa Universalis 4: Europa Universalis IV - poradnik do gry
- Europa Universalis 4: Administracja
- Europa Universalis 4: Władca - Administracja
- Europa Universalis 4: Dynastia i ustrój - Administracja
- Europa Universalis 4: Ważne pojęcia i współczynniki
- Europa Universalis 4: Doradcy - Administracja
- Europa Universalis 4: Misje, decyzje i eventy historyczne
- Europa Universalis 4: Rozwój
- Europa Universalis 4: Stany mieszczańskie
- Europa Universalis 4: Administracja
- Europa Universalis 4: Europa Universalis IV - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Ehhh widać, że nawet umieralność władców jest odwzorowana. Kompetentni giną jak muchy, a kompletni kretyni rujnujący państwo nie chcą zdychać.
mam pytanie czy można zmienić ustrój z republiki ambrozyjskiej? /\
|
edit
Mam pytanie w sprawie Holy Roman Empire. Jak sprawić by członkowie imperium od niego nieodchodzili? Da sie jakoś ich zatrzymać?
Dobra już wiem. W chwili śmierci króla, nasze państwo musi mieć negatywna opinię o kraju z którego pochodzi król, lub prestiż kraju nadrzędnego w unii jest negatywny. Pojawi się wtedy event o ogłoszeniu niepodległości i wyborze oddzielnego króla, ale dawny senior otrzyma przeciw nam casus belli "restauracja unii".
Jakie są drogi wyjścia (oprócz wojny) z unii personalnej w sytuacji jeśli jest się państwem podległym w takiej unii?
Witam, gram w EU IV ale nie grałem w poprzednie części. Mam sporo pytań, a nie chciałbym zaśmiecać forum. Czy ktoś ograny w tą grą lub w poprzednie części był by tak miły i podał e-mail lub jakieś gg czy cokolwiek innego i chciał by sie podzielić swoją wiedzą.. Pozdrawiam
@krisfield Mądralo się znalazł. Czy myślisz, że niektórzy gracze nauczą się tak łatwo przy nauki języka obcy? Może Tobie przychodzi łatwo, ale inni niekonieczne. Gdyby było inaczej, to już dawno wszystkie ludzi na Ziemi zostali profesorze i geniusze.
To słownik i ucz się... co za problem? ...
Po sformowaniu "Russian Nation" warto zachować "Przenieś stolicę do Petersburga" (+3 Stability) do czasu aż zaczniemy Westernizację.
W przypadku Polski jeśli chodzi o westernizację, proponuję zostawić decyzję o nazwie "Przenieś stolicę do Warszawy". Daje to +3 stabilności. Autor możliwe, że to przeoczył.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
