Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Hearts of Iron IV (PC)

Hearts of Iron IV PC

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive.

Strategiczne | II wojna światowa | RTS | wojenne | multiplayer | strategiczne wojenne | dwudziestolecie międzywojenne

PC Windows
Okładka Hearts of Iron IV (PC)

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

6czerwca2016

6czerwca2016

pudełko PL

Hearts of Iron IV jest następną odsłoną serii popularnych gier strategicznych, w której gracze kierują polityką jednego z państw okresu międzywojennego oraz czasów II wojny światowej – za granice chronologiczne epoki uznano lata 1936–1948. Od nas zależy wybór strategii, rozwój wojska i decyzje o sojuszach czy wojnie. Za produkcję odpowiada szwedzkie studio Paradox Development, znane ze złożonych historycznych gier strategicznych. Firma z siedzibą w Sztokholmie wyprodukowała i wydała m.in. serię Europa Universalis czy nawiązujące do niej w wielu aspektach Crusader Kings oraz cykl Hearts of Iron. Najnowsza część działa na tym samym, nowym silniku co Europa Universalis IV oraz posiada odświeżony, bardziej czytelny interfejs użytkownika.

Cechą charakterystyczną czwartej odsłony serii gier Hearts of Iron, podobnie jak poprzedniczek, jest wierne odtworzenie realiów historycznych, połączone z pełną swobodą kreowania alternatywnej przyszłości. W Hearts of Iron IV gracze spotykają wiele autentycznych postaci czasów wojny (premierów, ministrów, dowódców), dokładnie odwzorowane są także wojska i technologie poszczególnych krajów. W produkcji pojawiają się również słynne wydarzenia historyczne – jako mini misje, kolejne etapy naszej rozgrywki, które możemy sobie wyznaczać. Ich wykonywanie zapewnia nam szybki zastrzyk punktów potęgi politycznej – kolejnej nowości w czwartej części. Stały zapas punktów jest nam potrzebny choćby po to, by wpływać na ministrów w rządzie lub wybierać kolejne mini etapy naszej kampanii.

Podobnie jak we wcześniejszych częściach, gracze mogą kierować zarówno państwem aktywnie zaangażowanym w II wojnę światową (np. Wielką Brytanią czy Francją), jak i z obrzeża ówczesnych wydarzeń, np. z Ameryki Południowej. Twórcy postanowili rozłożyć akcenty w kwestii zarządzania wojskami nieco inaczej niż poprzednich częściach. Uproszczono strukturę dowodzenia, pozostawiając jedynie dywizje i armie, a także jednostkę organizacyjną zwaną teatrem działań. W zamian zaś pojawiły się nowe możliwości planowania taktycznego, takie jak wytyczanie linii frontu i wyznaczanie kierunków natarcia, a następnie automatycznego wykonania tych rozkazów przez naszych generałów.

W Hearts of Iron występuje zarówno cykl dnia i nocy, jak również zmieniające się pory roku, które trzeba wziąć pod uwagę przy planowaniu działań wojennych.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 32  

Ocena gry 8.085 / 10 na podstawie 779 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.5 / 10 na podstawie 729 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 119,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Hearts of Iron IV

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Hearts of Iron IV

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i3-2100 3.1 GHz / AMD Phenom II X4 850 3.3 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 560 Ti / Radeon HD 6850 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit
Minimalne: Intel Core 2 Quad 9400 2.66 GHz / AMD Athlon II X4 640 3.0 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 / Radeon HD 5770 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows Vista/7/8

Recenzja gry Hearts of Iron IV - powrót w wielkim stylu

Recenzja 7 czerwca 2016, 11:38

Rozgrywkę w Hearts of Iron IV można z grubsza podzielić na dwie części – prowadzenie wojny oraz całą resztę, w skład której wchodzi ekonomia, handel, badania nad nowymi technologiami, polityka międzynarodowa itp. Oczywiście nie oznacza to, że któreś aspekty są tu nieistotne. W tej grze wszystko musi działać jak dobrze naoliwiony mechanizm, zaś zaniedbanie choćby jednej kwestii natychmiast powoduje brzemienny w skutkach efekt domina, odbijający się w końcu na sprawności naszej armii.