Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Europa Universalis II (PC)

Europa Universalis II PC

Kontynuacja rozbudowanej gry strategicznej firmy Paradox, pozwalającej na kierowanie rozwojem największych europejskich potęg na przestrzeni setek lat.

Strategiczne | ekonomiczne | RTS | strategiczne wojenne

PC Windows
Okładka Europa Universalis II (PC)

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

20listopada2001

12grudnia2001

pudełko PL

Europa Universalis II to kontynuacja znanego strategicznego przeboju firmy Paradox Entertainment, który pozwalał graczom na sterowanie rozwojem największych europejskich potęg na przestrzeni 300 lat począwszy od roku 1492. Ta część jest jeszcze bardziej łakomym kąskiem dla fanów strategii ponieważ teraz rozgrywka obejmuje 400 lat historii (1419-1820) nie tylko Europy lecz całego świata, a do naszego wyboru oddanych zostało nie osiem lecz ponad 180 różnych narodów, w tym też Japoński Szogunat, Imperium Chińskie oraz plemiona afrykańskie.

Twórcy zadbali o ulepszenie i dostosowanie do nowego terytorialnego zasięgu gry wszystkich mechanizmów i zależności rządzących światem (ekonomia, polityka, dyplomacja, itp.) oraz wprowadzili szereg udoskonaleń jak: całkowicie nowy tutorial oraz edytor umożliwiający tworzenie własnych scenariuszy. Teraz gracze mają większą kontrolę nad swym krajem, mogą między innymi sami decydować, czy zcentralizować władzę w państwie czy też ją zdecentralizować, lub też czy kontrolować handel, czy też uczynić go „wolnym”.

  • Możliwość władania każdym ze 180 rzeczywistych krajów.
  • Mapy rozszerzone o 120 nowych prowincji.
  • Udoskonalona oprawa audiowizualna, rozdzielczość nawet do 1280 x 1024, odtworzone wzornictwo i stylistyka poszczególnych narodów.
  • Zaawansowane i udoskonalone zależności polityczne, ekonomiczne, militarne i handlowe.
  • Szczegółowo odtworzona rola religii w rozwoju naszego świata.
  • Możliwość samodzielnego tworzenia scenariuszy.
Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Ocena gry 8.86 / 10 na podstawie 1524 ocen czytelników.

Wymagania wiekowe Europa Universalis II

odpowiednia dla każdego wieku

Wymagania sprzętowe Europa Universalis II

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 350MHz, 64MB RAM

Europa Universalis II - recenzja gry

Recenzja 28 grudnia 2001, 11:14

Niezaprzeczalnym atutem nowej Europy jest oprawa dźwiękowa, która naprawdę mnie zauroczyła. Akurat w moim przypadku to duży komplement, ponieważ z reguły nie zwracam na takie rzeczy uwagi. Ot, w każdej grze jest kilka muzyczek, które sobie szemrzą w tle. Ci z was którzy grali w pierwszą cześć wiedzą, że muzyka była, po prostu była i tyle. Tu zaś cały czas rozgrywkę umilają nam cudne klasyczne utwory (kilkadziesiąt utworów w formacie MP3 - 192kbps) z okresu, w którym toczy się akcja gry. A toczy się ona na przestrzeni 400 lat, od 1419 do 1820 roku. Jak widać w porównaniu z poprzedniczką okres rozgrywki wydłużył się o sto lat (poprzednio 1492 - 1792) i to nie byle jakich. Już poprzednio chwaliłem autorów za świetny wybór okresu historycznego. To wówczas kształtował się znanym nam teraz świat, walki i prześladowania na tle religijnym, protestantyzm, gwałtowny rozwój nauki i kultury, podbój nowego świata i bestialskie wybijanie plemion indiańskich, powstawanie teraźniejszych potęg, Stanów Zjednoczonych, itd. - mówić można by długo. A do tego całego galimatiasu doszło jeszcze 100 lat, w których dla przykładu możemy na własnej skórze doświadczyć trudu wojen napoleońskich i ich wpływu na świat. To wprost uczta dla strategów. Jakby tego było mało to autorzy poszerzyli świat gry. Do ogromnej liczby byłych prowincji i regionów doszło 120 nowych. Dodano także możliwość władania nie tylko potęgami europejskimi, jak to miało miejsce w pierwszej części, ale w sumie 200 ówczesnymi państwami, w tym plemionami indiańskimi np. Inków, oraz największym państwem spoza Europy - Chinami. Przy okazji chciałem przeciwstawić się zarzutom niektórych, dotyczących ahistoryczności gry. Często zarzucano pierwszej Europie, że np. pod rządami komputera Polska przeszła na protestantyzm. Co w tym złego? Przecież to komputerowe AI decyduje o tym, co jest podczas danej rozgrywki najważniejsze. Gdyby wszystkie kraje zachowywały się tak jak mało to miejsce w historii, to co to byłaby za gra. Z góry wiedzielibyśmy kto, co i kiedy zrobi. Tu zgodność z historią polega na eleganckim odtworzeniu państw, ich herbów, godeł, głównych dowódców, zaawansowania naukowo-technicznego, wydarzeń historycznych, które miały ogromny wpływ na całą cywilizację (np. Reformacja i Sobór Trydencki), poszczególnych władców państw, ich cech osobowych i wpływu na rozwój kraju, handlu, religii oraz dyplomacji. Od momentu rozpoczęcia gry to gracz ( w przypadku kierowanego przez siebie kraju) i komputer (w przypadku innych krajów) decyduje o rozwoju i dalszych losach kierowanych przez siebie narodów. W taki oto sposób doszliśmy do tego co jest rdzeniem gry, tzn. komputerowego AI oraz wszystkich zależności rządzących światem wyświetlanym na monitorze. Europa Universalis II kontynuuje i jednocześnie rozwija wszystko to co zaważyło o olbrzymim sukcesie pierwszej Europy Universalis. Firma Paradox zrobiła bardzo dobrze, że nie zajęła się niepotrzebnymi zmianami i udziwnieniami, a po prostu wszystko bardziej dopracowała i dodała kilka brakujących opcji, o których powiem później.