FunCom jest norweskim studiem deweloperskim z siedzibą w Oslo. Od 1993 roku firma produkuje gry na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Bez wątpienia jej największym hitem jest seria gier przygodowych pod tytułem The Longest Journey, obecna w jej portfolio od 1999 roku. W lutym 2020 roku FunCom został przejęty przez chiński konglomerat Tencent.
Historia FunComu rozpoczyna się w 1993 roku, kiedy to firma została założona przez Erika Gloersena, Andre'a Backena, Gaute'a Godagera i Olava Morkrida. Jej siedziba mieściła się w norweskim Oslo. Debiutanckim dziełem zespołu było wydane w tym samym roku Samurai Showdown – udana gra akcji, czerpiąca garściami z dorobku japońskiej popkultury. Nim rok 1993 dobiegł końca, do sprzedaży trafiła kolejna produkcja nowo powstałego studia – udoskonalona wersja Fatal Fury 2, wydana pod nazwą Fatal Fury Special.
W kolejnym roku FunCom podążał wyznaczoną przez siebie ścieżką, dostarczając następne ciepło przyjęte tytuły: A Dinosaur's Tale oraz Daze Before Christmas. To właśnie wtedy założono drugi oddział firmy z siedzibą w Dublinie, skoncentrowany na opracowywaniu gier na konsole. Spod jego dłuta wyszły zaledwie cztery produkcje – mowa o Impact Racing wydanym na pierwsze PlayStation, Speed Punks, Championship Motocross Featuring Ricky Carmichael i jej kontynuacji wydanej w 2001 roku przez Activision. Wtedy też dubliński człon firmy został zamknięty, w związku z czającymi się na horyzoncie problemami finansowymi, co pociągnęło ze sobą anulowanie prac nad xboksowym tytułem Jet Sprint MX.
Prawdziwe apogeum twórczości FunComu przyniósł rok 1996 – to właśnie wtedy do sprzedaży trafiły aż cztery gry autorstwa utalentowanego młodego zespołu. DragonHeart: Fire & Steel bazowało na filmie fantastycznym o tym samym tytule (w Polsce dystrybuowanym jako Ostatni smok); Winter Gold traktowało o sportach zimowych; Casper został oparty na opowieściach o sympatycznym duszku popularnym również w Polsce; NBA Hang Time z kolei było zręcznościową wariacją na temat koszykówki.
Przez kolejne trzy lata w temacie studia zapanowała niepokojąca cisza. W 1999 roku wyszło jednak na jaw, że gracze nie mieli powodów do zmartwień – do sprzedaży trafiło bowiem prawdziwe magnum opus ekipy, czyli The Longest Journey, znane w Polsce pod tytułem Najdłuższa Podróż. Mowa o niezwykle ciepło przyjętej grze przygodowej, która odcisnęła swoje piętno na całym gatunku. Gracze wcielali się tutaj w April Ryan, która została postawiona przed koniecznością uratowania dwóch bliźniaczych światów – Arcadii i Stark. Produkcja spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem, zdobywając liczne grono zwolenników na całym świecie.
Wydane w 2000 roku No Escape było cichym zwiastunem nowego kierunku, jaki niedługo mieli obrać deweloperzy. Już rok później do sprzedaży trafiło Anarchy Online, które wywróciło do góry nogami specyfikę studia. Deweloperzy podjęli się bowiem stworzenia rozbudowanego MMORPG-a osadzonego w klimatach science fiction. Tytuł zdobył spore grono zwolenników, dzięki czemu żyje i jest rozwijany nawet po kilkunastu latach od premiery. Niestety w tym samym roku firma zwolniła 30 ze 150 pracowników – wstrzymano też prace nad Midgardem, czyli kolejnym MMORPG-iem, jaki miał zasilić jej portfolio. Przez kilka następnych lat twórcy poświęcili się doskonaleniu Anarchy Online i tworzeniu kolejnych dodatków.
W 2006 roku ekipa postanowiła powrócić do korzeni, czego owocem było Dreamfall: The Longest Journey – kontynuacja ich największego dzieła, której akcja została osadzona dziesięć lat po wydarzeniach, jakie miały miejsce w pierwowzorze. Jak nietrudno się domyślić, również ta produkcja stała się międzynarodowym hitem. W tej sytuacji zamknięcie trylogii wydawało się kwestią czasu… Niestety, takowe nadeszło dopiero w 2014 roku i to nie tylko z inicjatywy FunComu, lecz także niezależnego zespołu Red Thread Games, założonego przez byłych pracowników tego studia. Dreamfall Chapters, nad którym pieczę sprawował Ragnar Tornquist odpowiedzialny za powstanie poprzednich części serii, ujrzało światło dzienne dzięki udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter. Sam FunCom natomiast zadowolił się udziałami w zyskach ze sprzedaży.
Rok 2008 przyniósł premierę kolejnej gry MMORPG autorstwa Norwegów, czyli Age of Conan: Hyborian Adventures. Niestety tytuł nie odniósł spodziewanego sukcesu, toteż twórcy byli zmuszeni do zmiany modelu dystrybucji na free-to-play, co zapewniło mu drugie życie.
Następne dzieło studia – The Secret World – nie powtórzyło sukcesu Anarchy Online. Nie udało się to również LEGO Minifigures Online, czyli MMO dla najmłodszych, które trafiło do sprzedaży w roku 2014. Umiarkowanie ciepłego przyjęcia doczekało się natomiast wydane rok później The Park – pierwszoosobowa gra przygodowa utrzymana w klimacie horroru. Rok 2016 przyniósł udaną premierę Hide and Shriek, czyli swoistej wariacji na temat zabawy w chowanego przeznaczonej do gry w trybie multiplayer.
W 2017 roku ekipa powróciła do uniwersum Conana, serwując Conan Exiles. Produkcja zadebiutowała w usłudze Wczesnego Dostępu Steam i szybko okazała się prawdziwym bestsellerem. Pełna wersja zadebiutowała na PC i konsolach stacjonarnych w maju 2018 roku, natomiast w lipcu tytuł został okrzyknięty najlepiej i najszybciej sprzedającą się pozycją z portfolio firmy. Projekt doczekał się szeroko zakrojonego wsparcia obejmującego zarówno darmowe aktualizacje, jak i płatne rozszerzenia.
W międzyczasie, bo w 2017 roku, The Secret World zostało wydane ponownie jako Secret World Legends, dystrybuowane w modelu free-to-play. W lutym 2019 roku FunCom ogłosił z kolei, że nawiązał współpracę z wytwórnią Legendary Entertainment, której owocem miały być gry wideo oparte na filmowych adaptacjach Diuny Franka Herberta.
Co zaś tyczy się działalności wydawniczej FunComu po premierze Conan Exiles – firma wypuściła między innymi takie pozycje, jak strategia Conan Unconquered, taktyczne Mutant Year Zero: Road to Eden, a także survival horror zatytułowany Moons of Madness.
We wrześniu 2019 roku chiński Tencent ogłosił, że nabył 29% udziałów w FunComie, stając się jego największym udziałowcem. W styczniu 2020 roku azjatycki gigant poszedł o krok dalej i poinformował o zamiarze przejęcia całego FunComu, do czego doszło w lutym. Transakcja opiewała na kwotę 148 milionów dolarów.
W czerwcu 2021 roku, już pod skrzydłami nowego właściciela, FunCom przejął szwedzkie studio The Outsiders, a także poinformował o planach stworzenia nowego oddziału w Rumunii. We wrześniu natomiast w rękach FunComu znalazła się firma Cabinet Group, posiadająca prawa do marek Conan, Mutant i Solomon Kane oraz innych dzieł Roberta E. Howarda.
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Funcom.
Dune: Awakening - Lost Harvest - 9 września 2025 - PC
Dune: Awakening - 10 czerwca 2025 - PC
Conan Chop Chop - 1 marca 2022 - XONE, PS4, Switch
Conan Exiles: Isle of Siptah - 27 maja 2021 - XSX, PC, XONE, PS4
Conan Exiles - 8 maja 2018 - PC, XONE, PS4, XSX
Secret World Legends - 26 czerwca 2017 - PC
Hide and Shriek - 25 października 2016 - PC
The Park - 27 października 2015 - PC, PS4, XONE
LEGO Minifigures Online - 29 czerwca 2015 - PC, iOS, AND
The Secret World - 3 lipca 2012 - X360, PC
Pets vs. Monsters - 26 lutego 2012 - PC
Age of Conan: Rise of the Godslayer - 11 maja 2010 - PC
Age of Conan: Hyborian Adventures - 20 maja 2008 - PC
Anarchy Online: Lost Eden - 13 grudnia 2006 - PC
Dreamfall: The Longest Journey - 17 kwietnia 2006 - PC, XBOX
Anarchy Online: Alien Invasion - 31 sierpnia 2004 - PC
Anarchy Online: Shadowlands - 9 września 2003 - PC
Anarchy Online: Notum Wars - 26 listopada 2002 - PC
Anarchy Online - 27 czerwca 2001 - PC
No Escape - 22 listopada 2000 - PC
The Longest Journey - 20 kwietnia 2000 - PC, iOS
Midgard - Anulowana - PC
FunCom jest norweskim studiem deweloperskim z siedzibą w Oslo. Od 1993 roku firma produkuje gry na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Bez wątpienia jej największym hitem jest seria gier przygodowych pod tytułem The Longest Journey, obecna w jej portfolio od 1999 roku. W lutym 2020 roku FunCom został przejęty przez chiński konglomerat Tencent.
Historia FunComu rozpoczyna się w 1993 roku, kiedy to firma została założona przez Erika Gloersena, Andre'a Backena, Gaute'a Godagera i Olava Morkrida. Jej siedziba mieściła się w norweskim Oslo. Debiutanckim dziełem zespołu było wydane w tym samym roku Samurai Showdown – udana gra akcji, czerpiąca garściami z dorobku japońskiej popkultury. Nim rok 1993 dobiegł końca, do sprzedaży trafiła kolejna produkcja nowo powstałego studia – udoskonalona wersja Fatal Fury 2, wydana pod nazwą Fatal Fury Special.
W kolejnym roku FunCom podążał wyznaczoną przez siebie ścieżką, dostarczając następne ciepło przyjęte tytuły: A Dinosaur's Tale oraz Daze Before Christmas. To właśnie wtedy założono drugi oddział firmy z siedzibą w Dublinie, skoncentrowany na opracowywaniu gier na konsole. Spod jego dłuta wyszły zaledwie cztery produkcje – mowa o Impact Racing wydanym na pierwsze PlayStation, Speed Punks, Championship Motocross Featuring Ricky Carmichael i jej kontynuacji wydanej w 2001 roku przez Activision. Wtedy też dubliński człon firmy został zamknięty, w związku z czającymi się na horyzoncie problemami finansowymi, co pociągnęło ze sobą anulowanie prac nad xboksowym tytułem Jet Sprint MX.
Prawdziwe apogeum twórczości FunComu przyniósł rok 1996 – to właśnie wtedy do sprzedaży trafiły aż cztery gry autorstwa utalentowanego młodego zespołu. DragonHeart: Fire & Steel bazowało na filmie fantastycznym o tym samym tytule (w Polsce dystrybuowanym jako Ostatni smok); Winter Gold traktowało o sportach zimowych; Casper został oparty na opowieściach o sympatycznym duszku popularnym również w Polsce; NBA Hang Time z kolei było zręcznościową wariacją na temat koszykówki.
Przez kolejne trzy lata w temacie studia zapanowała niepokojąca cisza. W 1999 roku wyszło jednak na jaw, że gracze nie mieli powodów do zmartwień – do sprzedaży trafiło bowiem prawdziwe magnum opus ekipy, czyli The Longest Journey, znane w Polsce pod tytułem Najdłuższa Podróż. Mowa o niezwykle ciepło przyjętej grze przygodowej, która odcisnęła swoje piętno na całym gatunku. Gracze wcielali się tutaj w April Ryan, która została postawiona przed koniecznością uratowania dwóch bliźniaczych światów – Arcadii i Stark. Produkcja spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem, zdobywając liczne grono zwolenników na całym świecie.
Wydane w 2000 roku No Escape było cichym zwiastunem nowego kierunku, jaki niedługo mieli obrać deweloperzy. Już rok później do sprzedaży trafiło Anarchy Online, które wywróciło do góry nogami specyfikę studia. Deweloperzy podjęli się bowiem stworzenia rozbudowanego MMORPG-a osadzonego w klimatach science fiction. Tytuł zdobył spore grono zwolenników, dzięki czemu żyje i jest rozwijany nawet po kilkunastu latach od premiery. Niestety w tym samym roku firma zwolniła 30 ze 150 pracowników – wstrzymano też prace nad Midgardem, czyli kolejnym MMORPG-iem, jaki miał zasilić jej portfolio. Przez kilka następnych lat twórcy poświęcili się doskonaleniu Anarchy Online i tworzeniu kolejnych dodatków.
W 2006 roku ekipa postanowiła powrócić do korzeni, czego owocem było Dreamfall: The Longest Journey – kontynuacja ich największego dzieła, której akcja została osadzona dziesięć lat po wydarzeniach, jakie miały miejsce w pierwowzorze. Jak nietrudno się domyślić, również ta produkcja stała się międzynarodowym hitem. W tej sytuacji zamknięcie trylogii wydawało się kwestią czasu… Niestety, takowe nadeszło dopiero w 2014 roku i to nie tylko z inicjatywy FunComu, lecz także niezależnego zespołu Red Thread Games, założonego przez byłych pracowników tego studia. Dreamfall Chapters, nad którym pieczę sprawował Ragnar Tornquist odpowiedzialny za powstanie poprzednich części serii, ujrzało światło dzienne dzięki udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter. Sam FunCom natomiast zadowolił się udziałami w zyskach ze sprzedaży.
Rok 2008 przyniósł premierę kolejnej gry MMORPG autorstwa Norwegów, czyli Age of Conan: Hyborian Adventures. Niestety tytuł nie odniósł spodziewanego sukcesu, toteż twórcy byli zmuszeni do zmiany modelu dystrybucji na free-to-play, co zapewniło mu drugie życie.
Następne dzieło studia – The Secret World – nie powtórzyło sukcesu Anarchy Online. Nie udało się to również LEGO Minifigures Online, czyli MMO dla najmłodszych, które trafiło do sprzedaży w roku 2014. Umiarkowanie ciepłego przyjęcia doczekało się natomiast wydane rok później The Park – pierwszoosobowa gra przygodowa utrzymana w klimacie horroru. Rok 2016 przyniósł udaną premierę Hide and Shriek, czyli swoistej wariacji na temat zabawy w chowanego przeznaczonej do gry w trybie multiplayer.
W 2017 roku ekipa powróciła do uniwersum Conana, serwując Conan Exiles. Produkcja zadebiutowała w usłudze Wczesnego Dostępu Steam i szybko okazała się prawdziwym bestsellerem. Pełna wersja zadebiutowała na PC i konsolach stacjonarnych w maju 2018 roku, natomiast w lipcu tytuł został okrzyknięty najlepiej i najszybciej sprzedającą się pozycją z portfolio firmy. Projekt doczekał się szeroko zakrojonego wsparcia obejmującego zarówno darmowe aktualizacje, jak i płatne rozszerzenia.
W międzyczasie, bo w 2017 roku, The Secret World zostało wydane ponownie jako Secret World Legends, dystrybuowane w modelu free-to-play. W lutym 2019 roku FunCom ogłosił z kolei, że nawiązał współpracę z wytwórnią Legendary Entertainment, której owocem miały być gry wideo oparte na filmowych adaptacjach Diuny Franka Herberta.
Co zaś tyczy się działalności wydawniczej FunComu po premierze Conan Exiles – firma wypuściła między innymi takie pozycje, jak strategia Conan Unconquered, taktyczne Mutant Year Zero: Road to Eden, a także survival horror zatytułowany Moons of Madness.
We wrześniu 2019 roku chiński Tencent ogłosił, że nabył 29% udziałów w FunComie, stając się jego największym udziałowcem. W styczniu 2020 roku azjatycki gigant poszedł o krok dalej i poinformował o zamiarze przejęcia całego FunComu, do czego doszło w lutym. Transakcja opiewała na kwotę 148 milionów dolarów.
W czerwcu 2021 roku, już pod skrzydłami nowego właściciela, FunCom przejął szwedzkie studio The Outsiders, a także poinformował o planach stworzenia nowego oddziału w Rumunii. We wrześniu natomiast w rękach FunComu znalazła się firma Cabinet Group, posiadająca prawa do marek Conan, Mutant i Solomon Kane oraz innych dzieł Roberta E. Howarda.
Lista wszystkich gier wydanych przez Funcom.
Dune: Awakening - Lost Harvest - 9 września 2025 - PC
Dune: Awakening - 10 czerwca 2025 - PC, PS5, XSX
Aloft - 15 stycznia 2025 - PC
Dune: Spice Wars - House Vernius of Ix - 7 marca 2024 - PC
Dune: Spice Wars - 14 września 2023 - XSX, PC
Metal: Hellsinger - 15 września 2022 - PC, PS4, XONE, PS5, XSX
Conan Chop Chop - 1 marca 2022 - PC, XONE, PS4, Switch
Conan Exiles: Isle of Siptah - 27 maja 2021 - PC, XONE, PS4, XSX
Moons of Madness - 22 października 2019 - PS4, XONE, PC
Mutant Year Zero: Seed of Evil - 30 lipca 2019 - PC, PS4, Switch, XONE
Conan Unconquered - 29 maja 2019 - PC
Mutant Year Zero: Road to Eden - 4 grudnia 2018 - Switch, PC, PS4, XONE
Conan Exiles - 8 maja 2018 - XSX
Secret World Legends - 26 czerwca 2017 - PC
Hide and Shriek - 25 października 2016 - PC
The Park - 27 października 2015 - PC, PS4, XONE
LEGO Minifigures Online - 29 czerwca 2015 - PC, iOS, AND
Hyper Fighters - 14 czerwca 2011 - PC
Bloodline Champions - 13 stycznia 2011 - PC
Calvin Tucker's Redneck: Farm Animal Racing Tournament - 25 czerwca 2010 - PC, Wii
Anarchy Online: Lost Eden - 13 grudnia 2006 - PC
Anarchy Online: Alien Invasion - 31 sierpnia 2004 - PC
Anarchy Online: Shadowlands - 9 września 2003 - PC
Anarchy Online: Notum Wars - 26 listopada 2002 - PC
Anarchy Online - 27 czerwca 2001 - PC
No Escape - 22 listopada 2000 - PC
The Longest Journey - 20 kwietnia 2000 - iOS, PC
Strata pojazdu po spotkaniu z pustynnym czerwiem już nie boli tak bardzo. Funcom wprowadził do Dune: Awakening aktualizację 1.2.10.0, która dodaje m.in. tryb odzyskiwania maszyn.
gry
Kamil Kleszyk
8 października 2025 20:40
Studio Funcom jest zmuszone do restrukturyzacji, ponieważ nie wysłało wszystkim serwisom gamingowym kluczy recenzenckich do Dune: Awakening. Tak przynajmniej uważa jeden z właścicieli tego rodzaju portali.
gry
Maciej Gaffke
8 października 2025 18:30
Twórcy wysoko ocenianego shootera Metal: Hellsinger zostaną zwolnieni, a samo studio The Outsiders zamknięte. Założyciel firmy, David Goldfarb, przekazał złe wieści po restrukturyzacji rozpoczętej przez Funcom.
gry
Maciej Gaffke
6 października 2025 20:09
Twórcy Dune: Awakening są w trakcie zwalniania pracowników. Nie ujawniono jednak, ile osób straci posadę po zakończeniu firmowej restrukturyzacji.
gry
Maciej Gaffke
1 października 2025 19:55
Dune: Awakening doczekało się darmowego weekendu, w ramach którego można ogrywać tę produkcję bez żadnych ograniczeń. Ponadto firma Funcom przygotowała czasową obniżkę ceny tego tytułu.
gry
Krystian Pieniążek
12 września 2025 00:20
Najnowszy dodatek do Dune: Awakening został zmiażdżony na Steam – 75 procent recenzji jest negatywnych, a społeczność zarzuca studiu Funcom brak treści i ignorowanie problemów podstawowej gry.
gry
Kamil Kleszyk
11 września 2025 12:20
Dzisiejsza aktualizacja do Dune: Awakening wprowadza mnóstwo zmian i nowości, ale reakcje graczy na nią nie były jednogłośne. Zamiast tego w sieci widzieliśmy mieszankę entuzjazmu, ironii i krytyki. Teraz się przekonamy, która część społeczności miała rację.
gry
Kamil Kleszyk
9 września 2025 20:20
Studio Funcom szykuje największą łatkę w historii Dune: Awakening. Aktualizacja 1.2.0.0 przyniesie m.in. nowy rozdział fabularny oraz długo wyczekiwane poprawki.
gry
Kamil Kleszyk
31 sierpnia 2025 10:43
Nowa skórka do Dune: Awakening wywołała niepokój wśród fanów. Twórcy musieli przyznać się do błędu i obiecali, że gra pozostanie wierna oryginalnemu uniwersum.
gry
Marcin Bukowski
25 sierpnia 2025 10:50
Funcom daje graczom okazję do sprawdzenia Dune: Awakening bez ryzyka. Przez kilka najbliższych dni dostępna jest darmowa wersja próbna, w której można spędzić aż 10 godzin, a postępy przenieść do pełnej edycji gry.
gry
Kamil Kleszyk
21 sierpnia 2025 05:30