Firmy

Funcom

Funcom to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Funcom, Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Funcom

Dune: Awakening

Dune: Awakening

10 czerwca 2025

Akcji

Dune: Awakening
Conan Exiles

Conan Exiles

8 maja 2018

Akcji

Conan Exiles
The Longest Journey

The Longest Journey

20 kwietnia 2000

Przygodowe

The Longest Journey
Age of Conan: Hyborian Adventures

Age of Conan: Hyborian Adventures

20 maja 2008

RPG

Age of Conan: Hyborian Adventures
Dreamfall: The Longest Journey

Dreamfall: The Longest Journey

17 kwietnia 2006

Przygodowe

Dreamfall: The Longest Journey
The Secret World

The Secret World

3 lipca 2012

RPG

The Secret World

FunCom jest norweskim studiem deweloperskim z siedzibą w Oslo. Od 1993 roku firma produkuje gry na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Bez wątpienia jej największym hitem jest seria gier przygodowych pod tytułem The Longest Journey, obecna w jej portfolio od 1999 roku. W lutym 2020 roku FunCom został przejęty przez chiński konglomerat Tencent.

Historia

Historia FunComu rozpoczyna się w 1993 roku, kiedy to firma została założona przez Erika Gloersena, Andre'a Backena, Gaute'a Godagera i Olava Morkrida. Jej siedziba mieściła się w norweskim Oslo. Debiutanckim dziełem zespołu było wydane w tym samym roku Samurai Showdown – udana gra akcji, czerpiąca garściami z dorobku japońskiej popkultury. Nim rok 1993 dobiegł końca, do sprzedaży trafiła kolejna produkcja nowo powstałego studia – udoskonalona wersja Fatal Fury 2, wydana pod nazwą Fatal Fury Special.

W kolejnym roku FunCom podążał wyznaczoną przez siebie ścieżką, dostarczając następne ciepło przyjęte tytuły: A Dinosaur's Tale oraz Daze Before Christmas. To właśnie wtedy założono drugi oddział firmy z siedzibą w Dublinie, skoncentrowany na opracowywaniu gier na konsole. Spod jego dłuta wyszły zaledwie cztery produkcje – mowa o Impact Racing wydanym na pierwsze PlayStation, Speed Punks, Championship Motocross Featuring Ricky Carmichael i jej kontynuacji wydanej w 2001 roku przez Activision. Wtedy też dubliński człon firmy został zamknięty, w związku z czającymi się na horyzoncie problemami finansowymi, co pociągnęło ze sobą anulowanie prac nad xboksowym tytułem Jet Sprint MX.

Prawdziwe apogeum twórczości FunComu przyniósł rok 1996 – to właśnie wtedy do sprzedaży trafiły aż cztery gry autorstwa utalentowanego młodego zespołu. DragonHeart: Fire & Steel bazowało na filmie fantastycznym o tym samym tytule (w Polsce dystrybuowanym jako Ostatni smok); Winter Gold traktowało o sportach zimowych; Casper został oparty na opowieściach o sympatycznym duszku popularnym również w Polsce; NBA Hang Time z kolei było zręcznościową wariacją na temat koszykówki.

Przez kolejne trzy lata w temacie studia zapanowała niepokojąca cisza. W 1999 roku wyszło jednak na jaw, że gracze nie mieli powodów do zmartwień – do sprzedaży trafiło bowiem prawdziwe magnum opus ekipy, czyli The Longest Journey, znane w Polsce pod tytułem Najdłuższa Podróż. Mowa o niezwykle ciepło przyjętej grze przygodowej, która odcisnęła swoje piętno na całym gatunku. Gracze wcielali się tutaj w April Ryan, która została postawiona przed koniecznością uratowania dwóch bliźniaczych światów – Arcadii i Stark. Produkcja spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem, zdobywając liczne grono zwolenników na całym świecie.

Wydane w 2000 roku No Escape było cichym zwiastunem nowego kierunku, jaki niedługo mieli obrać deweloperzy. Już rok później do sprzedaży trafiło Anarchy Online, które wywróciło do góry nogami specyfikę studia. Deweloperzy podjęli się bowiem stworzenia rozbudowanego MMORPG-a osadzonego w klimatach science fiction. Tytuł zdobył spore grono zwolenników, dzięki czemu żyje i jest rozwijany nawet po kilkunastu latach od premiery. Niestety w tym samym roku firma zwolniła 30 ze 150 pracowników – wstrzymano też prace nad Midgardem, czyli kolejnym MMORPG-iem, jaki miał zasilić jej portfolio. Przez kilka następnych lat twórcy poświęcili się doskonaleniu Anarchy Online i tworzeniu kolejnych dodatków.

W 2006 roku ekipa postanowiła powrócić do korzeni, czego owocem było Dreamfall: The Longest Journeykontynuacja ich największego dzieła, której akcja została osadzona dziesięć lat po wydarzeniach, jakie miały miejsce w pierwowzorze. Jak nietrudno się domyślić, również ta produkcja stała się międzynarodowym hitem. W tej sytuacji zamknięcie trylogii wydawało się kwestią czasu… Niestety, takowe nadeszło dopiero w 2014 roku i to nie tylko z inicjatywy FunComu, lecz także niezależnego zespołu Red Thread Games, założonego przez byłych pracowników tego studia. Dreamfall Chapters, nad którym pieczę sprawował Ragnar Tornquist odpowiedzialny za powstanie poprzednich części serii, ujrzało światło dzienne dzięki udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter. Sam FunCom natomiast zadowolił się udziałami w zyskach ze sprzedaży.

Rok 2008 przyniósł premierę kolejnej gry MMORPG autorstwa Norwegów, czyli Age of Conan: Hyborian Adventures. Niestety tytuł nie odniósł spodziewanego sukcesu, toteż twórcy byli zmuszeni do zmiany modelu dystrybucji na free-to-play, co zapewniło mu drugie życie.

Następne dzieło studia – The Secret World – nie powtórzyło sukcesu Anarchy Online. Nie udało się to również LEGO Minifigures Online, czyli MMO dla najmłodszych, które trafiło do sprzedaży w roku 2014. Umiarkowanie ciepłego przyjęcia doczekało się natomiast wydane rok później The Park – pierwszoosobowa gra przygodowa utrzymana w klimacie horroru. Rok 2016 przyniósł udaną premierę Hide and Shriek, czyli swoistej wariacji na temat zabawy w chowanego przeznaczonej do gry w trybie multiplayer.

W 2017 roku ekipa powróciła do uniwersum Conana, serwując Conan Exiles. Produkcja zadebiutowała w usłudze Wczesnego Dostępu Steam i szybko okazała się prawdziwym bestsellerem. Pełna wersja zadebiutowała na PC i konsolach stacjonarnych w maju 2018 roku, natomiast w lipcu tytuł został okrzyknięty najlepiej i najszybciej sprzedającą się pozycją z portfolio firmy. Projekt doczekał się szeroko zakrojonego wsparcia obejmującego zarówno darmowe aktualizacje, jak i płatne rozszerzenia.

W międzyczasie, bo w 2017 roku, The Secret World zostało wydane ponownie jako Secret World Legends, dystrybuowane w modelu free-to-play. W lutym 2019 roku FunCom ogłosił z kolei, że nawiązał współpracę z wytwórnią Legendary Entertainment, której owocem miały być gry wideo oparte na filmowych adaptacjach Diuny Franka Herberta.

Co zaś tyczy się działalności wydawniczej FunComu po premierze Conan Exiles – firma wypuściła między innymi takie pozycje, jak strategia Conan Unconquered, taktyczne Mutant Year Zero: Road to Eden, a także survival horror zatytułowany Moons of Madness.

Przejście pod skrzydła Tencenta

We wrześniu 2019 roku chiński Tencent ogłosił, że nabył 29% udziałów w FunComie, stając się jego największym udziałowcem. W styczniu 2020 roku azjatycki gigant poszedł o krok dalej i poinformował o zamiarze przejęcia całego FunComu, do czego doszło w lutym. Transakcja opiewała na kwotę 148 milionów dolarów.

W czerwcu 2021 roku, już pod skrzydłami nowego właściciela, FunCom przejął szwedzkie studio The Outsiders, a także poinformował o planach stworzenia nowego oddziału w Rumunii. We wrześniu natomiast w rękach FunComu znalazła się firma Cabinet Group, posiadająca prawa do marek Conan, Mutant i Solomon Kane oraz innych dzieł Roberta E. Howarda.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Funcom.

FunCom jest norweskim studiem deweloperskim z siedzibą w Oslo. Od 1993 roku firma produkuje gry na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Bez wątpienia jej największym hitem jest seria gier przygodowych pod tytułem The Longest Journey, obecna w jej portfolio od 1999 roku. W lutym 2020 roku FunCom został przejęty przez chiński konglomerat Tencent.

Historia

Historia FunComu rozpoczyna się w 1993 roku, kiedy to firma została założona przez Erika Gloersena, Andre'a Backena, Gaute'a Godagera i Olava Morkrida. Jej siedziba mieściła się w norweskim Oslo. Debiutanckim dziełem zespołu było wydane w tym samym roku Samurai Showdown – udana gra akcji, czerpiąca garściami z dorobku japońskiej popkultury. Nim rok 1993 dobiegł końca, do sprzedaży trafiła kolejna produkcja nowo powstałego studia – udoskonalona wersja Fatal Fury 2, wydana pod nazwą Fatal Fury Special.

W kolejnym roku FunCom podążał wyznaczoną przez siebie ścieżką, dostarczając następne ciepło przyjęte tytuły: A Dinosaur's Tale oraz Daze Before Christmas. To właśnie wtedy założono drugi oddział firmy z siedzibą w Dublinie, skoncentrowany na opracowywaniu gier na konsole. Spod jego dłuta wyszły zaledwie cztery produkcje – mowa o Impact Racing wydanym na pierwsze PlayStation, Speed Punks, Championship Motocross Featuring Ricky Carmichael i jej kontynuacji wydanej w 2001 roku przez Activision. Wtedy też dubliński człon firmy został zamknięty, w związku z czającymi się na horyzoncie problemami finansowymi, co pociągnęło ze sobą anulowanie prac nad xboksowym tytułem Jet Sprint MX.

Prawdziwe apogeum twórczości FunComu przyniósł rok 1996 – to właśnie wtedy do sprzedaży trafiły aż cztery gry autorstwa utalentowanego młodego zespołu. DragonHeart: Fire & Steel bazowało na filmie fantastycznym o tym samym tytule (w Polsce dystrybuowanym jako Ostatni smok); Winter Gold traktowało o sportach zimowych; Casper został oparty na opowieściach o sympatycznym duszku popularnym również w Polsce; NBA Hang Time z kolei było zręcznościową wariacją na temat koszykówki.

Przez kolejne trzy lata w temacie studia zapanowała niepokojąca cisza. W 1999 roku wyszło jednak na jaw, że gracze nie mieli powodów do zmartwień – do sprzedaży trafiło bowiem prawdziwe magnum opus ekipy, czyli The Longest Journey, znane w Polsce pod tytułem Najdłuższa Podróż. Mowa o niezwykle ciepło przyjętej grze przygodowej, która odcisnęła swoje piętno na całym gatunku. Gracze wcielali się tutaj w April Ryan, która została postawiona przed koniecznością uratowania dwóch bliźniaczych światów – Arcadii i Stark. Produkcja spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem, zdobywając liczne grono zwolenników na całym świecie.

Wydane w 2000 roku No Escape było cichym zwiastunem nowego kierunku, jaki niedługo mieli obrać deweloperzy. Już rok później do sprzedaży trafiło Anarchy Online, które wywróciło do góry nogami specyfikę studia. Deweloperzy podjęli się bowiem stworzenia rozbudowanego MMORPG-a osadzonego w klimatach science fiction. Tytuł zdobył spore grono zwolenników, dzięki czemu żyje i jest rozwijany nawet po kilkunastu latach od premiery. Niestety w tym samym roku firma zwolniła 30 ze 150 pracowników – wstrzymano też prace nad Midgardem, czyli kolejnym MMORPG-iem, jaki miał zasilić jej portfolio. Przez kilka następnych lat twórcy poświęcili się doskonaleniu Anarchy Online i tworzeniu kolejnych dodatków.

W 2006 roku ekipa postanowiła powrócić do korzeni, czego owocem było Dreamfall: The Longest Journeykontynuacja ich największego dzieła, której akcja została osadzona dziesięć lat po wydarzeniach, jakie miały miejsce w pierwowzorze. Jak nietrudno się domyślić, również ta produkcja stała się międzynarodowym hitem. W tej sytuacji zamknięcie trylogii wydawało się kwestią czasu… Niestety, takowe nadeszło dopiero w 2014 roku i to nie tylko z inicjatywy FunComu, lecz także niezależnego zespołu Red Thread Games, założonego przez byłych pracowników tego studia. Dreamfall Chapters, nad którym pieczę sprawował Ragnar Tornquist odpowiedzialny za powstanie poprzednich części serii, ujrzało światło dzienne dzięki udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter. Sam FunCom natomiast zadowolił się udziałami w zyskach ze sprzedaży.

Rok 2008 przyniósł premierę kolejnej gry MMORPG autorstwa Norwegów, czyli Age of Conan: Hyborian Adventures. Niestety tytuł nie odniósł spodziewanego sukcesu, toteż twórcy byli zmuszeni do zmiany modelu dystrybucji na free-to-play, co zapewniło mu drugie życie.

Następne dzieło studia – The Secret World – nie powtórzyło sukcesu Anarchy Online. Nie udało się to również LEGO Minifigures Online, czyli MMO dla najmłodszych, które trafiło do sprzedaży w roku 2014. Umiarkowanie ciepłego przyjęcia doczekało się natomiast wydane rok później The Park – pierwszoosobowa gra przygodowa utrzymana w klimacie horroru. Rok 2016 przyniósł udaną premierę Hide and Shriek, czyli swoistej wariacji na temat zabawy w chowanego przeznaczonej do gry w trybie multiplayer.

W 2017 roku ekipa powróciła do uniwersum Conana, serwując Conan Exiles. Produkcja zadebiutowała w usłudze Wczesnego Dostępu Steam i szybko okazała się prawdziwym bestsellerem. Pełna wersja zadebiutowała na PC i konsolach stacjonarnych w maju 2018 roku, natomiast w lipcu tytuł został okrzyknięty najlepiej i najszybciej sprzedającą się pozycją z portfolio firmy. Projekt doczekał się szeroko zakrojonego wsparcia obejmującego zarówno darmowe aktualizacje, jak i płatne rozszerzenia.

W międzyczasie, bo w 2017 roku, The Secret World zostało wydane ponownie jako Secret World Legends, dystrybuowane w modelu free-to-play. W lutym 2019 roku FunCom ogłosił z kolei, że nawiązał współpracę z wytwórnią Legendary Entertainment, której owocem miały być gry wideo oparte na filmowych adaptacjach Diuny Franka Herberta.

Co zaś tyczy się działalności wydawniczej FunComu po premierze Conan Exiles – firma wypuściła między innymi takie pozycje, jak strategia Conan Unconquered, taktyczne Mutant Year Zero: Road to Eden, a także survival horror zatytułowany Moons of Madness.

Przejście pod skrzydła Tencenta

We wrześniu 2019 roku chiński Tencent ogłosił, że nabył 29% udziałów w FunComie, stając się jego największym udziałowcem. W styczniu 2020 roku azjatycki gigant poszedł o krok dalej i poinformował o zamiarze przejęcia całego FunComu, do czego doszło w lutym. Transakcja opiewała na kwotę 148 milionów dolarów.

W czerwcu 2021 roku, już pod skrzydłami nowego właściciela, FunCom przejął szwedzkie studio The Outsiders, a także poinformował o planach stworzenia nowego oddziału w Rumunii. We wrześniu natomiast w rękach FunComu znalazła się firma Cabinet Group, posiadająca prawa do marek Conan, Mutant i Solomon Kane oraz innych dzieł Roberta E. Howarda.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Funcom.

Wiadomości o firmie Funcom

Koniec strachu i męczarni. Wielkie czerwie pustyni z popularnej gry survivalowej z otwartym światem stały się mniejszym utrapieniem dla graczy Dune: Awakening

Koniec strachu i męczarni. Wielkie czerwie pustyni z popularnej gry survivalowej z otwartym światem stały się mniejszym utrapieniem dla graczy Dune: Awakening

Strata pojazdu po spotkaniu z pustynnym czerwiem już nie boli tak bardzo. Funcom wprowadził do Dune: Awakening aktualizację 1.2.10.0, która dodaje m.in. tryb odzyskiwania maszyn.

gry

Kamil Kleszyk

8 października 2025 20:40

Koniec strachu i męczarni. Wielkie czerwie pustyni z popularnej gry survivalowej z otwartym światem stały się mniejszym utrapieniem dla graczy Dune: Awakening
„Niesamowity brak szacunku wobec ludzi, którzy właśnie stracili pracę”. Właściciel serwisu o grach rozwścieczył graczy swoją ignorancją i egoizmem

„Niesamowity brak szacunku wobec ludzi, którzy właśnie stracili pracę”. Właściciel serwisu o grach rozwścieczył graczy swoją ignorancją i egoizmem

Studio Funcom jest zmuszone do restrukturyzacji, ponieważ nie wysłało wszystkim serwisom gamingowym kluczy recenzenckich do Dune: Awakening. Tak przynajmniej uważa jeden z właścicieli tego rodzaju portali.

gry

Maciej Gaffke

8 października 2025 18:30

„Niesamowity brak szacunku wobec ludzi, którzy właśnie stracili pracę”. Właściciel serwisu o grach rozwścieczył graczy swoją ignorancją i egoizmem
„Wszyscy teraz cierpimy”. Twórcy popularnej gry survivalowej z otwartym światem, Dune: Awakening, zaczęli czystki od autorów znakomitej strzelanki

„Wszyscy teraz cierpimy”. Twórcy popularnej gry survivalowej z otwartym światem, Dune: Awakening, zaczęli czystki od autorów znakomitej strzelanki

Twórcy wysoko ocenianego shootera Metal: Hellsinger zostaną zwolnieni, a samo studio The Outsiders zamknięte. Założyciel firmy, David Goldfarb, przekazał złe wieści po restrukturyzacji rozpoczętej przez Funcom.

gry

Maciej Gaffke

6 października 2025 20:09

„Wszyscy teraz cierpimy”. Twórcy popularnej gry survivalowej z otwartym światem, Dune: Awakening, zaczęli czystki od autorów znakomitej strzelanki
Świętowali „największą premierę” w swojej historii, a teraz będą zwalniani. Popularna gra survivalowa z otwartym światem, Dune: Awakening, nie uratowała swoich twórców

Świętowali „największą premierę” w swojej historii, a teraz będą zwalniani. Popularna gra survivalowa z otwartym światem, Dune: Awakening, nie uratowała swoich twórców

Twórcy Dune: Awakening są w trakcie zwalniania pracowników. Nie ujawniono jednak, ile osób straci posadę po zakończeniu firmowej restrukturyzacji.

gry

Maciej Gaffke

1 października 2025 19:55

Świętowali „największą premierę” w swojej historii, a teraz będą zwalniani. Popularna gra survivalowa z otwartym światem, Dune: Awakening, nie uratowała swoich twórców
Znów za darmo, tym razem bez żadnych ograniczeń. Popularna gra survivalowa z otwartym światem, Dune: Awakening, szuka ratunku na każdy możliwy sposób

Znów za darmo, tym razem bez żadnych ograniczeń. Popularna gra survivalowa z otwartym światem, Dune: Awakening, szuka ratunku na każdy możliwy sposób

Dune: Awakening doczekało się darmowego weekendu, w ramach którego można ogrywać tę produkcję bez żadnych ograniczeń. Ponadto firma Funcom przygotowała czasową obniżkę ceny tego tytułu.

gry

Krystian Pieniążek

12 września 2025 00:20

Znów za darmo, tym razem bez żadnych ograniczeń. Popularna gra survivalowa z otwartym światem, Dune: Awakening, szuka ratunku na każdy możliwy sposób
75 procent negatywnych opinii: użytkownicy Steam ostrzegają przed pierwszym dodatkiem do gry Dune: Awakening

75 procent negatywnych opinii: użytkownicy Steam ostrzegają przed pierwszym dodatkiem do gry Dune: Awakening

Najnowszy dodatek do Dune: Awakening został zmiażdżony na Steam – 75 procent recenzji jest negatywnych, a społeczność zarzuca studiu Funcom brak treści i ignorowanie problemów podstawowej gry.

gry

Kamil Kleszyk

11 września 2025 12:20

75 procent negatywnych opinii: użytkownicy Steam ostrzegają przed pierwszym dodatkiem do gry Dune: Awakening
Jedni mówili „tragiczne”, drudzy „super sprawa”. Gracze popularnego survivalu Dune: Awakening podzielili się na dwa obozy: teraz się okaże, kto miał rację

Jedni mówili „tragiczne”, drudzy „super sprawa”. Gracze popularnego survivalu Dune: Awakening podzielili się na dwa obozy: teraz się okaże, kto miał rację

Dzisiejsza aktualizacja do Dune: Awakening wprowadza mnóstwo zmian i nowości, ale reakcje graczy na nią nie były jednogłośne. Zamiast tego w sieci widzieliśmy mieszankę entuzjazmu, ironii i krytyki. Teraz się przekonamy, która część społeczności miała rację.

gry

Kamil Kleszyk

9 września 2025 20:20

Jedni mówili „tragiczne”, drudzy „super sprawa”. Gracze popularnego survivalu Dune: Awakening podzielili się na dwa obozy: teraz się okaże, kto miał rację
Nadchodzi największa aktualizacja w historii Dune: Awakening. Zmieni się w zasadzie wszystko

Nadchodzi największa aktualizacja w historii Dune: Awakening. Zmieni się w zasadzie wszystko

Studio Funcom szykuje największą łatkę w historii Dune: Awakening. Aktualizacja 1.2.0.0 przyniesie m.in. nowy rozdział fabularny oraz długo wyczekiwane poprawki.

gry

Kamil Kleszyk

31 sierpnia 2025 10:43

Nadchodzi największa aktualizacja w historii Dune: Awakening. Zmieni się w zasadzie wszystko
Niedorzeczne skórki nie zawitają do Dune: Awakening. „Nie zobaczycie tu biegających kucyków” jak w CoD i Fortnite

Niedorzeczne skórki nie zawitają do Dune: Awakening. „Nie zobaczycie tu biegających kucyków” jak w CoD i Fortnite

Nowa skórka do Dune: Awakening wywołała niepokój wśród fanów. Twórcy musieli przyznać się do błędu i obiecali, że gra pozostanie wierna oryginalnemu uniwersum.

gry

Marcin Bukowski

25 sierpnia 2025 10:50

Niedorzeczne skórki nie zawitają do Dune: Awakening. „Nie zobaczycie tu biegających kucyków” jak w CoD i Fortnite
Zagraj za darmo, zamiast w ciemno płacić 200 złotych. Popularna gra survivalowa Dune: Awakening otrzymała specjalną bezpłatną wersję, ale trzeba się spieszyć

Zagraj za darmo, zamiast w ciemno płacić 200 złotych. Popularna gra survivalowa Dune: Awakening otrzymała specjalną bezpłatną wersję, ale trzeba się spieszyć

Funcom daje graczom okazję do sprawdzenia Dune: Awakening bez ryzyka. Przez kilka najbliższych dni dostępna jest darmowa wersja próbna, w której można spędzić aż 10 godzin, a postępy przenieść do pełnej edycji gry.

gry

Kamil Kleszyk

21 sierpnia 2025 05:30

Zagraj za darmo, zamiast w ciemno płacić 200 złotych. Popularna gra survivalowa Dune: Awakening otrzymała specjalną bezpłatną wersję, ale trzeba się spieszyć

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl