Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCPS4XONE
Okładka Dreamfall Chapters (PC)

Dreamfall Chapters

Trzecia odsłona cyklu przygodówek zapoczątkowanego w 1999 roku grą Dreamfall: The Longest Journey (polski tytuł: Najdłuższa podróż). Produkcją Dreamfall: Chapters zajęło się studio Red Thread Games, pod kierunkiem Ragnara Tornquista.

Przygodowe | TPP | cyberpunk | fantasy | science fiction | crowdfunding | Oculus Rift | epizodyczne | rzeczywistość wirtualna

Dreamfall Chapters na PC, XONE i PS4 to trójwymiarowa gra przygodowa, będąca trzecią odsłoną cyklu, w skład którego wchodzi The Longest Journey z 1999 roku i wydane siedem lat później Dreamfall: The Longest Journey. Produkcję stworzyło studio Red Thread Games, w którym pracuje większość osób odpowiedzialnych za poprzednie części, w tym główny scenarzysta i projektant, Ragnar Tornquist.

Fabuła

Fabuła kontynuuje wątki przedstawione w Dreamfall: The Longest Journey. Gracz poznaje dalsze losy trzech światów – pełnej magii Arcadii, zdominowanego przez technikę Stark oraz tajemniczego Storytime, gdzie rodzą się wszystkie opowieści, a marzenia stają się rzeczywistością. W Stark akcja rozpoczyna się w roku 2220. Przedstawiona przez autorów wizja tych czasów nie należy do optymistycznych. Po wypuszczeniu przez firmę WatiCorp umożliwiającej świadome eksplorowanie snów technologii Dreamer, społeczeństwo stanęło na skraju przepaści, gdyż coraz więcej ludzi preferuje świat marzeń od rzeczywistości. Nie najlepiej prezentuje się też sytuacja w Arcadii. Imperium Azadi żelazną ręką rządzi wschodnimi ziemiami, a jego armie opanowały również północne krainy z ich stolicą, czyli miastem Marcuria.

Dreamfall Chapters stanowi zwieńczenie historii Zoe Castillo – pochodzącej ze Stark dziewczyny, która w snach potrafi podróżować do Arcadii. W późniejszych fragmentach kampanii możemy pokierować również mężczyzną imieniem Kian Alvane, który po wydarzeniach z poprzedniej części został skazany za zdradę Imperium Azadi i oczekuje w więzieniu na egzekucję.

Mechanika

Pod względem mechanizmów rozgrywki Dreamfall Chapters stanowi klasyczną przygodówkę. Zabawa polega więc głównie na gromadzeniu przedmiotów, prowadzeniu rozmów i rozwiązywaniu zagadek. W grze nie znajdziemy sekwencji zręcznościowych. Świat gry jest w pełni trójwymiarowy i zachęca do eksploracji. Wiele lokacji ma strukturę otwartą; otrzymujemy w nich kilka zadań do wykonania i tylko od nas zależy, w jakiej kolejności je zrealizujemy. Gdy podróżujemy po wirtualnych światach, małe ikonki informują nas o wartych uwagi miejscach i przedmiotach, co zapobiega żmudnemu klikaniu na wszystko, co znajduje się na ekranie. Gra łączy system bezpośredniego poruszania się, typowy dla trzecioosobowych gier akcji, z przygodówkowym interfejsem point-n-click, służącym do interakcji z otoczeniem. Bardziej tradycyjnie nastawieni fani gatunku mogą też pokierować postaciami wyłącznie za pomocą myszki.

Kwestie techniczne

Dreamfall Chapters oferuje atrakcyjną trójwymiarową grafikę, która wykorzystuje silnik Unity. Produkcja współfinansowana była ze środków Norweskiego Instytutu Filmowego oraz pieniędzy pozyskanych w wyniku zbiórki przeprowadzonej na popularnej platformie finansowania społecznościowego. Pomimo niższego budżetu, autorom udało się stworzyć produkcję równie obszerną co Dreamfall: The Longest Journey i wyraźnie lepszą pod względem wizualnym.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 6,9 / 10 na podstawie 313 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9,2 / 10 na podstawie 462 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Dreamfall Chapters

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Dreamfall Chapters

PC Windows

Rekomendowane: Core i5 2.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 660 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows XP(SP3)/Vista(SP2)/7/8

Recenzja gry Dreamfall Chapters – koniec wyboistej podróży

Recenzja 22 czerwca 2016, 15:20

Na szczęście pozbyto się elementów zręcznościowych, w których tak samo drewniane postacie okładały się po głowach kijami czy co tam było pod ręką. Tyle że dekadę temu wszystko to aż tak bardzo nie raziło. Mocap nie był normą. Był dobrem ekskluzywnym dla najlepszych, tych o najbardziej zasobnych portfelach. Dzisiaj, no cóż… pod względem zastosowanej technologii produkcja nie ma się właściwie czym pochwalić. Co gorsza, gra jest bardzo słabo zoptymalizowana i nawet na bardzo wydajnym sprzęcie nie jest w stanie utrzymać idealnej płynności. W tej samej lokacji w jednej chwili może być sześćdziesiąt klatek na sekundę, by już za moment framerate zaczynał szaleć i spadał do trzydziestu klatek. Tego, jak bardzo takie wahania przeszkadzają w zabawie, nie muszę chyba podkreślać.

PC
PS4
XONE