Data wydania: 18 czerwca 2002
Gra przygodowa zaprojektowana przez Benoita Sokala, słynnego belgijskiego twórcę komiksów, we współpracy ze studiem Microids. Syberia stanowi pierwszy rozdział przygód Kate Walker, amerykańskiej prawniczki wynajętej przez firmę produkującą automatony, mechaniczne zabawki, by dokończyć formalności związanych z przejęciem fabryki położonej w małym miasteczku w Europie.
Gracze
Steam
OpenCritic
Syberia to wydana na platformę PC, AND itd. klasyczna gra przygodowa z interfejsem point-and-click. Za powstanie tytułu odpowiada doświadczone, francuskie studio Microids, zaś jego głównym projektantem był uznany belgijski rysownik i autor komiksów Benoît Sokal, mający już na swoim koncie cenioną przygodówkę Amerzone: Testament Odkrywcy. Produkcja ukazała się pierwotnie w roku 2002 na komputerach PC, zaś rok później na konsolach szóstej generacji. Kilka lat później tytuł trafił również na konsolkę przenośną Nintendo DS, zaś po ponad dziesięciu latach od premiery, w lekko odświeżonej wersji, ukazał się także na konsolach siódmej generacji oraz popularnych urządzeniach mobilnych.
W grze Syberia wcielamy się w postać wziętej prawniczki z Nowego Jorku imieniem Kate Walker. Pewnego dnia zostaje ona wynajęta przez amerykański koncern zabawkowy, aby sfinalizować formalności związane z przejęciem przez niego fabryki mechanicznych zabawek, położonej w małym europejskim miasteczku. Po przybyciu na miejsce okazuje się, że jej właścicielka, Anna Voralberg, nie żyje, zaś Hans Voralberg, czyli jej jedyny spadkobierca, znajduje się aktualnie w Rosji, poszukując wyspy, na której rzekomo nadal żyją mamuty. Aby wypełnić powierzone zadanie, nasza protagonistka będzie musiała udać się w ślad za nim.
Pod względem mechaniki, Syberia jest klasyczną przygodówką point-and-click. Zabawa sprowadza się więc do odwiedzania kolejnych lokacji, prowadzenia rozmów z napotkanymi postaciami, a także odnajdywania potrzebnych przedmiotów i rozwiązywania zróżnicowanych zagadek logicznych. Podczas swej podróży Kate Walker odwiedza cztery fikcyjne miejscowości: poczynając od szwajcarskiego Valadilene, przez niemieckie miasteczko uniwersyteckie Barrockstadt, opuszczony kompleks przemysłowy Komkolzgrad (Rosja) po kurort uzdrowiskowy w rosyjskim Aralbadzie. Podobnie jak w większości tego typu produkcji, kluczem do sukcesu jest umiejętność obserwacji elementów otoczenia, zdolność łączenia ze sobą faktów oraz właściwe wykorzystywanie zgromadzonych przedmiotów. Ciekawą opcję stanowi możliwość wyboru jednego z kilku poziomów trudności, które dostosowują rozgrywkę do indywidualnych umiejętności gracza.
Wydana na platformie PC, AND itd. gra Syberia odznacza się wysokiej jakości oprawą graficzną, wykonaną w charakterystycznym dla Sokala stylu. Szczególną uwagę zwraca umiejętne użycie elementów stylistyki nurtu steampunk – jako że jeden z głównych wątków fabuły obraca się wokół automatonów, na każdym kroku natrafiamy na nakręcane roboty i mechanizmy zegarowe. Całość składa się z dwuwymiarowych lokacji, po których poruszają się trójwymiarowe postaci bohaterów. W większości przypadków kamera ustawiona jest w taki sposób, aby objąć swym zasięgiem jak największy obszar, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby przyjrzeć się z bliska poszczególnym przedmiotom. Rozgrywce towarzyszy klimatyczna ścieżka dźwiękowa, na którą składają się cztery przeplatające się tematy muzyczne.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 18 czerwca 2002
Xbox 23 lipca 2003
Xbox 360 3 grudnia 2014
Apple iOS 4 czerwca 2013
PlayStation 3 2 grudnia 2014
PlayStation 2 28 marca 2003
Nintendo Switch 20 października 2017
Android 23 grudnia 2013
Nintendo DS 13 listopada 2008
Producent: Microids/Anuman Interactive
Wydawca: Microids/Anuman Interactive
Gry podobne:
7GIER
Ciesząca się dużą popularnością seria gier przygodowych typu point & click. Cykl został zapoczątkowany i jest rozwijany przez francuską firmę Microids. „Ojcem” serii Syberia jest Benoît Sokal – belgijski twórca komiksów i projektant gier wideo.
Recenzja GRYOnline
Syberia to gra przygodowa stworzona przez twórcę znakomitej gry przygodowej Amerzone. Gracze wcielają się w postać Kathe Walker, wziętej prawniczki z Nowego Jorku. Została ona wynajęta przez firmę zabawkową, by dokończyć formalności...
Aktualizacja: 10 sierpnia 2018
Prawniczka Kate Walker przybywa do francuskiej wioski Valadilene aby sfinalizować przejęcie fabryki zabawek. Po niespodziewanej śmierci dotychczasowej właścicielki musi odszukać jej prawowitego spadkobiercę. Tutaj dowiecie się krok po kroku jak to zrobić.
6 marca 2007
Benoit Sokal, twórca kultowych dziś gier przygodowych Amerzone i Syberia. W Belgii, gdzie się urodził, we Francji, dokąd wyjechał za żoną, uznawany za jednego z najważniejszych twórców współczesnego komiksu.
30 kwietnia 2002
Syberia to gra przygodowa stworzona przez twórcę znakomitej gry przygodowej Amerzone. Gracze wcielają się w postać Kathe Walker, wziętej prawniczki z Nowego Jorku.
Zapowiedziano Syberia: Remastered, czyli odświeżoną wersję jednej z najważniejszych przygodówek w historii. Mamy przy tym dobre wieści na temat polskiej wersji językowej.
gry
Adrian Werner
2 lipca 2025
Kultowa seria przygodówek pod tytułem Syberia ma szansę dotrzeć do nowych odbiorców. Marka doczeka się bowiem adaptacji w formie serialu animowanego, będącego owocem współpracy firmy Microids i wytwórni What The Prod.
gry
Krystian Pieniążek
6 czerwca 2023
Po raz kolejny można zgarnąć za darmo Syberię i Syberię II – tym razem w wersji bez żadnych zabezpieczeń DRM.
gry
Hubert Śledziewski
13 stycznia 2023
Do 17 lipca na platformie GOG.com można za darmo odebrać dwie klasyczne przygodówki point-and-click Syberia 1 & 2.
promocje
Agnieszka Adamus
14 lipca 2021
Dziś piszemy o funkcji cross-network w nadchodzącej edycji Killer Instinct na Steama, ostatnim DLC do platformówki Shovel Knight (King of Cards), dacie premiery Syberii na Nintendo Switch i zapowiedzi Animal Farm, czyli growej adaptacji Folwarku zwierzęcego George’a Orwella. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Sobiepan
7 września 2017
Dziś piszemy o darmowych weekendach z grami Mirage: Arcane Warfare i Deformers, planach wydawniczych firmy Microids (porty na Nintendo Switch, Blacksad i Gear.Club) oraz nominacji do Oscara dla trailera gry Everything. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Sobiepan
9 czerwca 2017
Przed Wami kolejne wydanie cyklu poświęconego najciekawszym promocjom cenowym na gry mobilne. W przeglądzie zamieściliśmy informacje o przecenach takich gier jak Call of Duty: Strike Team, XCOM: Enemy Within, BioShock, Civilization Revolution 2, Oddworld: Stranger’s Wrath oraz Syberia.
gramynawynos.pl
Piotr Doroń
28 marca 2015
Firma Microids podzieliła się pierwszymi dwoma screenami z wczesnej wersji gry Syberia 3, a także ujawniła przy okazji parę dodatkowych szczegółów na temat jej fabuły. Ponadto okazało się, że wszystkie odsłony serii Syberia trafią na więcej platform sprzętowych.
gry
Krzysztof Mysiak
14 sierpnia 2014
W najnowszym przeglądzie najlepszych gier na iOS omawiamy przygodówki Syberia i Ace Attorney: Phoenix Wright Trilogy HD, RPG-i Knights of the Old Republic i Warhammer Quest, strategie Sid Meier’s Ace Patrol, Star Command i Frozen Synapse oraz paragrafówkę Sorcery!.
gramynawynos.pl
Adrian Werner
21 czerwca 2013
Syberia od studia Microids, będąca jedną z najciekawszych pecetowych przygodówek XXI wieku, jest rozpamiętywana z niemałym rozrzewnieniem. Tytuł zdobył uznanie nie tylko graczy, ale i krytyków, trafiając na przestrzeni 11 lat, jakie minęły od jego premiery na PC, na szereg dodatkowych platform sprzętowych (PlayStation 2, Xbox i Nintendo DS). W tym tygodniu dołączył do nich mobilny port przeznaczony dla urządzeń z systemem iOS. Póki co, Syberia dostępna jest tylko w ofercie kanadyjskiego App Store.
gramynawynos.pl
Piotr Doroń
21 maja 2013
Popularne pliki do pobrania do gry Syberia.
Wymagania sprzętowe gry Syberia:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 350 MHz, 64 MB RAM, karta grafiki 16 MB (Riva TNT2 lub lepsza), 400 MB HDD, Windows 98/Me/2000/XP.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
PlayStation 3
Wspiera:
PlayStation Network
Średnie Oceny:
Średnia z 3760 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 3688 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Bolesław Wójtowicz
Recenzent GRYOnline.pl
2003.01.03
Syberia to gra przygodowa stworzona przez twórcę znakomitej gry przygodowej Amerzone. Gracze wcielają się w postać Kathe Walker, wziętej prawniczki z Nowego Jorku. Została ona wynajęta przez firmę zabawkową, by dokończyć formalności...
papież Flo IV
Ekspert
2022.01.13
Średnio podobała mi się ta gra i tak też ją oceniam, choć ciągle się zastanawiam czy w ogóle powinienem robić to tak starej produkcji. Nie wiem jak było te 20 lat temu, ale patrząc na dzisiejsze warunki, w których gry są ułatwiane w jak największy sposób, to gra jest niebywale frustrująca. Tak naprawdę polega ona na szukaniu dziwnych przedmiotów w dziwnych miejscach, dzięki którym można pociągnąć różnorakie wajchy, które w dodatku z podstarzałą grafiką często zlewają się z tłem i nieraz utrudniało mi to zadanie. Łącząc to z ograniczeniem do minimum wszelakich wskazówek dostajemy grę, w której trzeba niezliczoną ilość razy sięgać po poradnik, a takie granie to żadna przyjemność.I pewnie już dawno bym tą grę porzucił gdyby nie historia. Nie była ona wybitna (część w tej rosyjskiej fabryce do zapomnienia), ale miała w sobie coś magicznego, niekonwencjonalnego. Większość gier komputerowych jest nastawione na jak największą ilość akcji, a tu wręcz przeciwnie. Nie pamiętam przy której ostatnio grze tak się wyciszyłem, czasem czułem się przy niej jakbym naprawdę cofnął się o te 20 lat i tylko mój płaski panoramiczny monitor ciągle przypominał mi o dacie w kalendarzu. Także mimo wielu boleści przy ogrywaniu tej gry, to wryła mi się w jakiś sposób w pamięć (wykład na uniwersytecie to na pewno najlepszy wykład w historii gier) i z miłą chęcią poznam też i drugą część.
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Dla mnie trochę rozczarowanie jednak. Tak, gra ma swój specyficzny klimat, ale dla mnie jest jednak aż za bardzo... przesłodzona. Dialogi i sama główna bohaterka i jej czerstwe poczucie humoru - to jednak nie mój klimat. Poza tym gra była po prostu zbyt łatwa. Naprawdę nie licząc może jednej, dwóch pauz, wszystko szło jak po sznurku. A pauzy i tak bardziej wynikały z tego, że czasem po prostu pewne obiekty, z którymi można było wejść w interakcję - były zwyczajnie zlane z tłem lub mało widoczne. Uwierzcie, to nic przyjemnego. Może jedna lub dwie zagadki, nad którymi bardziej trzeba było pomyśleć. Na ogół jednak ma się zawsze w swoim ekwipunku maksymalnie kilka przedmiotów, więc nie trzeba nawet się wysilać i często nawet metoda prób i błędów wystarczy żeby czegoś użyć. Nie lubię czegoś takiego w przygodówkach.Ale żeby nie było, że za bardzo narzekam - powtórzę, gra ma swój specyficzny urok. Historia jest totalnie unikatowa i wciąga. Gracz stara się zbliżyć do tej tytułowej Syberii jak najszybciej, mimo wielu przeszkód na swej drodze. Świat jaki tutaj jest wykreowany jest mimo wszystko trudny do wyrzucenia z pamięci. Czas upływa przy tym tytule przyjemnie, a to też ważne w grach przygodowych - żeby nie męczyły, a zachęcały do spędzania z nimi kolejnych godzin. Żeby wciągały w tę intrygę, a myślę, że z tym tytułem tak jest. Powtórzę jednak raz jeszcze. Gra mogła być dużo bardziej urozmaicona pod kątem interfejsu i wymyślności zagadek. Dla mnie nie umywa się do tych najlepszych gier z tego gatunku.
Orzech
Ekspert
2019.01.05
Wysoka ocena może skutecznie zachęcić do zagrania w Syberię, natomiast to co przychodzi do głowy po ukończeniu to myśl że głównym bodźcem do wychwalania tejże gry pod niebiosa jest nostalgia. Nuda to nieodłączne uczucie towarzyszące mi przez zdecydowaną większość czasu spędzonym przy tej produkcji. Wiele błahych zagadek/interakcji, niektóre wręcz idiotyczne i niezrozumiałe, postacie nieciekawe, dialogi jałowe, a sam wątek fabularny dający na początku zielone światło na ciekawą przygodę bardzo szybko rozwiał nadzieje. Ładne obrazki i przyjemna ścieżka dźwiękowa, niestety niewiele ponad to
gutosaw
Ekspert
2017.06.18
++ Ciekawe postaci (te z USA) i dialogi z nimi ++ Rozwój głównej bohaterki ++ Główny wątek fabularny + Wskazówki w książkach, broszkach itp. + Interesujące konstrukcje mechaniczne - - - Kilka zagadek jest na niezwykłym poziomie nielogiczności i absurdu - - Zachowanie automatów - - Istnieją przejścia i przedmioty, które nie wyglądają jak używalne - - W niektórych momentach jest zbyt surrealistyczna - Niezbyt realistyczne i często nieciekawe wątki poboczne - Powolne wychodzenie po schodach i drabinach
10 cent
Ekspert
2016.12.27
Dziś ją skończyłem. Genialna przygodówka. Uwielbiam gry typu point & click i Syberia jest jednym z najlepszych tytułów, w jakie miałem przyjemność grać. Mam nadzieję w niedługim czasie przejść drugą część, a potem tylko czekać na trójeczkę :)
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Syberia to klasyk. Niezwykła i pełna barwnych postaci poruszająca przygoda, którą przeżywamy wraz z bohaterką. Owszem, są tutaj pewne znaczące wady, takie jak mozolne przemieszczanie się między planszami, ale po ukończeniu rozgrywki szybko je grze wybaczamy.
T20
Ekspert
2014.07.13
Pamiętam jak w to grałam całe wieki temu. Teraz znalazłam ten tytuł za 10zł w realu to wziełam, bo czemu nie. Do białej gorączki doprowadzał mnie Oskar z tym swoim pozwoleniem na odjazd i okazywaniem biletu. Strasznie przepisowy koleś. Wszędzie gdzie się nie pójdzie to jest jakiś problem do rozwiązania...grrrrr :P Szkoda tylko, że nie można zwiększyć rozdzielczości ekranu bo na nowszym monitorze grać w 800x600 to jest tragedia pixelowa.Bardzo dobra gra, ale trochę krótka.
Norbert Szamota
GRYOnline.pl Team
2025.07.26
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2025.01.30
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2024.07.31
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2023.03.06
Michał Grygorcewicz
GRYOnline.pl Team
2021.04.06
Butryk89
Ekspert
2016.03.23
kęsik
Ekspert
2016.03.19
Michał Mańka
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Ocena OpenCritic
63% rekomendacji (13)
NintendoWorldReport
David Keremes
RPG Fan
David Kirakosyan
Cubed3
Impulsegamer
Jamie Kirk
VGamingNews
Drew Sherratt
Miodowy Generał
Chciałem sprawdzić grę, która obrosła taką legendą i trochę się zawiodłem.
O ile klimat jest naprawdę ok (głownie za sprawą fantastycznego designu), to z reszta jest gorzej.
Wizualnie zestarzała się gdzieniegdzie spoko, a innym razem nie najlepiej. (ale tego nie ma co wypominać 20-letniej grze)
Fabuła, choć prosta i niezbyt porywająca sporo nadrabia sposobem jej podania.
Zadania niezbyt rzutkie typu: narysuj mamuta, przegoń ptaki, zrób drinka...
Najgorzej jednak jest z ultra ślimaczym tempem i przemierzaniem licznych, pustych i bardzo statycznych lokacji (nie wspominając, że część z nich niczemu nie służy poza błądzeniem).
Nie było by to tak uciążliwe gdyby dało się jak w niektórych grach pomijać animację chodzenia zamiast gapić się jak postać przejdzie cały ekran. A tak w połączeniu z faktem, że wiele rzeczy i miejsc jest bardzo łatwo pominąć (wszystko w zasięgu wzroku trzeba macać kursorem w poszukiwaniu czegokolwiek do kliknięcia, a co gorsza - nie jest nic podpisane a może niczym się nie wyróżniać) i musisz się cofać sprawdzić czy coś ci nie umknęło i tak szwendasz się ekranami przejściowymi od Annasza do Kajfasza i szwendasz... Jako, że bohaterka nie bardzo komunikuje w czym problem to myślisz, że coś przegapiłeś i znowu się szwendasz...
zanonimizowany1395350 Centurion
super przygodówka, opowieść bardzo ciekawa, graficznie fajna, dubbing super, zagadki sztos xd, jedynie mi sie nie podobała ostatnia zagadka ze zrobieniem drinku w barze w kurorcie, trudne
DanDiHouse Junior
A ja mam takie pytanko czy ktos moze odkryl co jest za brama w ogrodzie w valadeline??
Moze jakies easteregii ktos cos??
wve23829 Junior
Wiele o tej grze słyszałem więc uznałem, ze pora ją nadrobić. Nie mam więc żadnej nostalgii w stosunku do tego tytułu. Ten tytuł idealnie moim zdaniem pokazuje dlaczego point and clicki musiały zniknąć. Jedyny ciekawy element który mnie trzymał przez godziny rozgrywki to fabuła. Gameplay jest niestety tragiczny i kilkukrotnie chciałem przełączyć się na obejrzenie czyjegoś przejścia na YT. Najbardziej wkurzające rzeczy:
- ślamazarność rozgrywki. Postać porusza się jak mucha w smole. Twórcy bardzo chcieli aby gracze mogli docenić prezentowane animacje - nie ma więc żadnej możliwości ich przerywania. Dobrze, że chociaż dialogi się da skipować.
- backtracking - zagadki wielokrotnie wymuszają bieganie po mapie w obie strony. A jak już zapamiętasz gdzie jest NPC do którego idziesz po raz trzeci to twórcy zmienią ci jego pozycję żebyś nie miał za łatwo. Grając miałem poczucie, że ten mechanizm służy tylko i wyłącznie przedłużaniu rozgrywki.
- zagadki - o ile większość jest w miarę logiczna to niektóre z nich są dość trudne do rozwiązania. Przy czym ta trudność nie wynika z jakiejś przebiegłości autorów - ot po prostu nie mówią ci na czym zagadka polega. Albo się domyślisz albo nie. Na szczęście są solucje w Internecie - bez nich trzeba by opukiwać każdy pixel ekranu jak na początku lat 90-tych.
Pozytywnym aspektem jest na pewno fabuła, która jednak utrzymała mnie w grze do samego końca. Robotę robi również polski dubbing - mocno mnie zaskoczyło, że w 2022 roku ktoś się o to pokusił.