Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCNDSPS2SwitchiOSPS3ANDX360XBOX
Okładka Syberia (NDS)
OkładkaSyberia (NDS)

Syberia

Gra przygodowa zaprojektowana przez Benoita Sokala, słynnego belgijskiego twórcę komiksów, we współpracy ze studiem Microids.

Przygodowe | point-and-click | elementy logiczne

Syberia Premiera

18cze2002

PC

28mar2003

PS2

23lip2003

XBOX

13lis2008

NDS

4cze2013

iOS

23gru2013

AND

2gru2014

PS3

3gru2014

X360

20paź2017

Switch

producent: Mindscape wydawca: Mindscape Strona oficjalna

Syberia to wydana na platformę PC, AND itd. klasyczna gra przygodowa z interfejsem point-and-click. Za powstanie tytułu odpowiada doświadczone, francuskie studio Microids, zaś jego głównym projektantem był uznany belgijski rysownik i autor komiksów Benoît Sokal, mający już na swoim koncie cenioną przygodówkę Amerzone: Testament Odkrywcy. Produkcja ukazała się pierwotnie w roku 2002 na komputerach PC, zaś rok później na konsolach szóstej generacji. Kilka lat później tytuł trafił również na konsolkę przenośną Nintendo DS, zaś po ponad dziesięciu latach od premiery, w lekko odświeżonej wersji, ukazał się także na konsolach siódmej generacji oraz popularnych urządzeniach mobilnych.

Fabuła

W grze Syberia wcielamy się w postać wziętej prawniczki z Nowego Jorku imieniem Kate Walker. Pewnego dnia zostaje ona wynajęta przez amerykański koncern zabawkowy, aby sfinalizować formalności związane z przejęciem przez niego fabryki mechanicznych zabawek, położonej w małym europejskim miasteczku. Po przybyciu na miejsce okazuje się, że jej właścicielka, Anna Voralberg, nie żyje, zaś Hans Voralberg, czyli jej jedyny spadkobierca, znajduje się aktualnie w Rosji, poszukując wyspy, na której rzekomo nadal żyją mamuty. Aby wypełnić powierzone zadanie, nasza protagonistka będzie musiała udać się w ślad za nim.

Mechanika

Pod względem mechaniki, Syberia jest klasyczną przygodówką point-and-click. Zabawa sprowadza się więc do odwiedzania kolejnych lokacji, prowadzenia rozmów z napotkanymi postaciami, a także odnajdywania potrzebnych przedmiotów i rozwiązywania zróżnicowanych zagadek logicznych. Podczas swej podróży Kate Walker odwiedza cztery fikcyjne miejscowości: poczynając od szwajcarskiego Valadilene, przez niemieckie miasteczko uniwersyteckie Barrockstadt, opuszczony kompleks przemysłowy Komkolzgrad (Rosja) po kurort uzdrowiskowy w rosyjskim Aralbadzie. Podobnie jak w większości tego typu produkcji, kluczem do sukcesu jest umiejętność obserwacji elementów otoczenia, zdolność łączenia ze sobą faktów oraz właściwe wykorzystywanie zgromadzonych przedmiotów. Ciekawą opcję stanowi możliwość wyboru jednego z kilku poziomów trudności, które dostosowują rozgrywkę do indywidualnych umiejętności gracza.

Kwestie techniczne

Wydana na platformie PC, AND itd. gra Syberia odznacza się wysokiej jakości oprawą graficzną, wykonaną w charakterystycznym dla Sokala stylu. Szczególną uwagę zwraca umiejętne użycie elementów stylistyki nurtu steampunk – jako że jeden z głównych wątków fabuły obraca się wokół automatonów, na każdym kroku natrafiamy na nakręcane roboty i mechanizmy zegarowe. Całość składa się z dwuwymiarowych lokacji, po których poruszają się trójwymiarowe postaci bohaterów. W większości przypadków kamera ustawiona jest w taki sposób, aby objąć swym zasięgiem jak największy obszar, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby przyjrzeć się z bliska poszczególnym przedmiotom. Rozgrywce towarzyszy klimatyczna ścieżka dźwiękowa, na którą składają się cztery przeplatające się tematy muzyczne.

Ostatnia modyfikacja 22 kwietnia 2015

Tryb gry: single player  

Ocena użytkowników: 3,6 / 10 na podstawie 3720 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9,5 / 10 na podstawie 19 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Syberia

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra może przestraszyć młodsze dzieci.

Syberia Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Zalecane:
  • Pentium III 350 MHz
  • 64 MB RAM
  • karta grafiki 16 MB (Riva TNT2 lub lepsza)
  • 400 MB HDD
  • Windows 98/Me/2000/XP
Microsoft Xbox 360

Xbox 360

  • Wykorzystuje:
  • Xbox Live
Sony PlayStation 3

PlayStation 3

  • Wykorzystuje:
  • PlayStation Network
PC
XBOX
PS2
NDS
X360
iOS
AND
PS3
Switch