Seria gier Pillars of Eternity
Pillars of Eternity to seria gier RPG w rzucie izometrycznym, mocno nawiązująca do takich klasyków gatunku jak Baldur's Gate czy Icewind Dale. Gracz przemierza autorski świat fantasy, dowodząc drużyną barwnych postaci. Na czele kompanii stoi protagonista, którego cechy można dowolnie dostosować na początku zabawy. Bogaty w opisy i historie, starannie wykreowany świat oferuje całe szeregi opcji dialogowych i możliwości interakcji z postaciami niezależnymi. Nie zabrakło też oczywiście walk, które toczone są w czasie rzeczywistym (z opcją aktywnej pauzy). W miarę wykonywania kolejnych zadań nasza drużyna rośnie w siłę, ucząc się nowych umiejętności i zdobywając coraz lepszy sprzęt.
Tworzeniem gier z cyklu PoE zajmuje się studio Obsidian Entertainment (Neverwinter Nights 2, Tyranny), utworzone w 2003 roku przez weteranów z Black Isle Studios (Fallout 2, Planescape Torment, Icewind Dale II). Pierwsze Pillars of Eternity ukazało się w marcu 2015 na komputerach PC, a w sierpniu 2017 także na konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One. Rolę wydawcy spełnił Paradox Interactive. W wersji konsolowej, nazwanej Pillars of Eternity: Complete Edition, zawarto rozszerzenia, jakie ukazywały się na pecetach: The White March Part I (sierpień 2015) oraz The White March Part II (luty 2016). Pełnoprawna część druga, Pillars of Eternity II: Deadfire, ukazała się na komputerach PC w maju 2018. Wersję konsolową na PS4, XONE oraz Nintendo Switch zaplanowano na grudzień 2018. Tym razem rolę wydawcy spełniła firma Versus Evil. Twórcy przygotowali trzy dodatki do dwójki: Beast of Winter (lipiec 2018), Seeker, Slayer, Survivor (wrzesień 2018) oraz The Forgotten Sanctum (listopad 2018).
Charakterystyczną cechą Pillars of Eternity jest ogromna ilość tekstu: opisy wydarzeń, w których nasi bohaterowie biorą udział, opisy wyglądu i zachowania napotykanych bohaterów niezależnych, różnorodne linie dialogowe do wyboru… Warto dodać, że dostępność danych kwestii dialogowych zależy od wielu czynników, m.in. wyborów dokonanych podczas tworzenia postaci protagonisty. Podejmowane decyzje i wypowiadane kwestie mają wpływ na świat gry oraz nastawienie postaci niezależnych.
Podczas tworzenia głównego bohatera wybieramy jego płeć oraz rasę. Oprócz standardowych dla gatunku fantasy ludzi, elfów i krasnoludów mamy też np. wielkich siłaczy o niebieskiej skórze, nieco przypominających Na’vi z filmu Avatar. Każda rasa ma też swoje podrasy, np. krasnoludy dzielą się na górskie i tundrowe. Wybieramy też jedną z wielu klas postaci (wojownik, barbarzyńca, kapłan itd.), która będzie określać możliwości naszej postaci w bitwie. Część druga rozwinęła ten aspekt gry o dwuklasowość.
Pierwsza odsłona Pillars of Eternity rozpoczyna się na trakcie. Protagonista jest członkiem karawany, która musi się zatrzymać w lesie na nocleg, gdyż dalszą drogę zagradza zwalone drzewo. Postój przerywa magiczna burza, która zmusza bohatera do skrycia się w starożytnych ruinach. Jest on tam światkiem magicznego rytuału, który zmienia go w „widzącego”, czyli człowieka mogącego wchodzić w interakcje z duszami. Szybko okazuje się, że nowe możliwości mają swoją cenę – grozi nam popadnięcie w szaleństwo. W poszukiwaniu remedium pomaga nam fakt, że stajemy się właścicielami imponującej twierdzy. Na początku jest ona co prawda zrujnowana, ale z biegiem czasu możemy przywrócić jej dawną świetność i zostać prawdziwym lordem.
Na początku Pillars of Eternity II: Deadfire nasza twierdza zostaje zniszczona: znajdujący się w podziemiach zamku kolosalny posąg zostaje opanowany przez jednego z bogów, wydostaje się na powierzchnię i zaczyna siać chaos i zniszczenie. Na skutek tych wypadków my sami lądujemy na tamtym świecie, ale nie jest to bynajmniej koniec naszej wędrówki. Boskie siły pozwalają nam wrócić do świata żywych, o ile zobowiążemy się ścigać ożywionego kolosa. Pościg za zbuntowanym bogiem prowadzi nas na tytułowy archipelag Martwego Ognia, po którym poruszamy się własnym okrętem. Środek lokomocji zastępuje tu twierdzę z jedynki – statek możemy rozbudowywać i ulepszać. Gra pozwala też brać udział w bitwach morskich, toczonych w formie turowo-tekstowej.
Ewolucja serii Pillars of Eternity
2018
Pillars of Eternity II: Deadfire
2015
Pillars of Eternity

Pillars of Eternity II: Deadfire
8 maja 2018
RPG, Crowdfunding, Fantasy, Indie, Klasyczne RPG, Romanse, Singleplayer, Statki, Turowe, Widok izometryczny, Xbox Game Pass Ultimate, Xbox Game Pass Premium, singleplayer.
Kontynuacja klasycznej, izometrycznej gry RPG opracowanej przez zespół Obsidian Entertainment w 2015 roku. Opowiedziana w grze historia kontynuuje wątki rozpoczęte w pierwszej odsłonie cyklu – Eothas, czyli bóg światła i odrodzenia, powraca do życia, wcielając się w posąg pogrzebany pod należącą do protagonisty warownią. Pomimo że twierdza zostaje zniszczona, bohater uchodzi z życiem. Od tej pory ma jednak do wykonania kolejne zadanie polegające nie tylko na odszukaniu Eothasa, lecz także na uzyskaniu odpowiedzi na pytania, jakie mogą wprowadzić chaos do świata bóstw i śmiertelników. Jak sugeruje tytuł, produkcja zabiera nas w podróż na położony daleko na wschodzie archipelag Deadfire, po którym poruszamy się zarówno na piechotę, jak i drogą wodną. Akcja prezentowana jest w rzucie izometrycznym, a rozgrywka po raz kolejny została oparta na eksploracji, wykonywaniu rozmaitych, mniej lub bardziej ważnych misji oraz na walce z napotkanymi przeciwnikami. Warto nadmienić, że świat Pillars of Eternity II: Deadfire żyje własnym życiem, a wybory dokonane przez nas w pierwszej części serii nie pozostają tutaj bez znaczenia. Zmian i usprawnień doczekały się interfejs i system dialogów, a także sama oprawa graficzna, wzbogacona choćby o dynamicznie zmieniającą się pogodę.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Dodatki:
- Pillars of Eternity II: Deadfire - Beast Of Winter 2 sierpnia 2018
- Pillars of Eternity II: Deadfire - Seeker, Slayer, Survivor 25 września 2018
- Pillars of Eternity II: Deadfire - The Forgotten Sanctum 13 grudnia 2018

Pillars of Eternity
26 marca 2015
RPG, Crowdfunding, Fantasy, Klasyczne RPG, PS Plus Extra, PS Plus Premium, Singleplayer, Widok izometryczny, Xbox Game Pass Ultimate, Xbox Game Pass Premium, singleplayer.
Izometryczna gra RPG w klasycznym stylu, wyprodukowana przez studio Obisidian Entertainment. Akcja Pillars of Eternity osadzona została w tradycyjnym świecie fantasy, którego centralnym elementem jest reinkarnacja dusz.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Dodatki:
- Pillars of Eternity: The White March Part I 25 sierpnia 2015
- Pillars of Eternity: The White March Part II 16 lutego 2016
Newsy o grach z serii Pillars of Eternity
Za 2 dni fani Pillars of Eternity dostaną to, na co czekali od ponad 10 lat. Obsidian w końcu podał konkrety dotyczące pożądanej funkcji
Obsidian Entertainment ujawniło datę startu publicznej bety nowego trybu turowego w Pillars of Eternity. Testy, w których wezmą udział gracze na Steamie i Xbox Store, ruszą lada dzień.
gry
Kamil Kleszyk
3 listopada 2025 20:47
Gry RPG w stylu Baldur’s Gate na długo przestały powstawać, bo twórcy zostali oszukani lub wprowadzeni w błąd. „Powiedzieli, żebyśmy im zaufali”
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego deweloperzy na długi czas przestali tworzyć RPG-i w stylu Baldur’s Gate? Okazuje się, że winne były sklepy z grami.
gry
Adrian Werner
11 października 2025 09:54
To największy błąd twórców RPG. Reżyser Fallout: New Vegas ostrzega przed rezygnacją z głębi na rzecz przystępności
Josh Sawyer uważa, że złożoność to jeden z najważniejszych elementów RPG, z którego nie należy rezygnować. Jego zdaniem można osiągnąć przystępność bez przesadnego uproszczania gry.
gry
Marcin Bukowski
2 lipca 2025 12:35
Legenda RPG potwierdza: to był największy błąd kontynuacji kultowego Pillars of Eternity. Baldur’s Gate 3 wskazane jako wzór
Podczas rozmowy z naszym redaktorem na imprezie Digital Dragons Josh Sawyer opowiedział o tym, z jakich elementów Pillars of Eternity 2 jest dumny, a jakich żałuje.
gry
Adrian Werner
14 czerwca 2025 10:03
Gracze nie chcą „głupich RPG". Baldur's Gate 3 zmieniło sposób, w jaki patrzymy na gry, twierdzi założyciel New Blood Interactive
Dave Oshry z New Blood Interactive uważa, że „żyjemy w świecie po Baldur’s Gate 3”, w którym wydawcy powinni zdawać sobie sprawę, że gracze nie chcą „spłyconych RPG”.
gry
Jakub Błażewicz
21 kwietnia 2025 14:32
10 lat po premierze twórcy kultowego RPG Pillars of Eternity ogłosili ważną zmianę w systemie walki
Twórcy Pillars of Eternity, studio Obsidian Entertainment, zapowiedzieli nowy tryb walki do 10-letniego RPG-a. Ponadto gra otrzymała update zawierający sporo poprawek i ulepszeń.
gry
Kamil Kleszyk
26 marca 2025 21:16
Strategia w świecie RPG-a Pillars of Eternity to coś, czego chce wielu deweloperów w Obsidianie. Josh Sawyer mówi, co stoi na przeszkodzie
Josh Sawyer zapewnia, że wiele osób w studiu Obsidian Entertainment wciąż chce stworzyć Pillars of Eternity w stylu Fallout Tactics, ale jest jeden problem.
gry
Jakub Błażewicz
24 lutego 2025 12:26
Nowa wersja Pillars of Eternity TTRPG ma „za dużo tekstu”. Josh Sawyer niespodziewanie pokazał nieco gry
Josh Sawyer przerwał długi okres milczenia i opublikował kilka screenów z prac nad papierową wersją RPG Pillars of Eternity.
gry
Michał Harat
16 stycznia 2025 18:34
Od Pillars of Eternity 3 wolałby stworzyć zupełnie nową markę. „Zobaczymy, dokąd zaprowadzi mnie przyszłość”, mówi Josh Sawyer
Reżyser Fallout: New Vegas nie wyklucza powrotu do Pillars of Eternity, ale chętniej zająłby się czymś zupełnie nowym.
gry
Jakub Błażewicz
26 listopada 2024 13:48
„Nie nadążam za tym i trudno mi to zrozumieć”. Reżyser Pillars of Eternity stwierdził ze smutkiem, że nie byłby w stanie powtórzyć sukcesu Baldur's Gate 3
Sukces Baldur's Gate 3 ożywił fanów RPG, ale uświadomił też twórcy z Obsidian Entertainment - Joshowi Sawyerowi - że chyba nie powinien odpowiadać za ewentualne Pillars of Eternity 3.
gry
Jakub Błażewicz
13 sierpnia 2024 12:20