Codemasters Software Company Ltd. (znany powszechnie pod skróconą nazwą handlową Codemasters) to funkcjonujący w branży od 1986 roku brytyjski producent i wydawca gier na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Siedziba główna Codemasters Software mieści się w brytyjskim miasteczku Southam, w hrabstwie Warwickshire. Codemasters posiada jednak również studia między innymi w Birmingham i Runcorn (Wlk. Brytania), Malezji oraz Indiach, a także rozsianą po świecie sieć biur regionalnych.
Od początku działalności Codemasters koncentrowało się przede wszystkim na działalności deweloperskiej, tworząc gry na popularne w latach 80. i 90. komputery osobiste oraz konsole (8- i 16-bitowe). Do najważniejszych tytułów z tego okresu należą liczne symulatory sportowe i wyścigowe, a także serie Dizzy, Pete Sampras Tennis oraz Micro Machines, która stała się pierwszą kluczową marką firmy i przez długie lata znakiem rozpoznawczym Codemasters.
W późniejszym okresie działalności firma skupiła się na tworzeniu tytułów na komputery PC i kolejne generacje konsol Microsoftu oraz Sony (okazjonalnie również platformy Nintendo i urządzenia mobilne). W portfolio firmy znalazły się zaś m.in. gry sportowe (np. serie LMA Manager czy Brian Lara Cricket), gry akcji (np. Bodycount czy seria Operation Flashpoint), a nawet programy muzyczne (cykl Music Generator). Przede wszystkim jednak, Codemasters dało się poznać jako producent gier wyścigowych, z których najważniejszymi okazały się zapoczątkowane pod koniec lat 90. ubiegłego wieku serie Race Driver / GRID oraz Colin McRae Rally (kontynuowana obecnie pod nazwą DiRT). Od połowy 2012 roku firma koncentruje się wyłącznie na tym właśnie gatunku, rozwijając swe trzy kluczowe marki, tzn. GRID, DiRT oraz zapoczątkowaną w 2009 roku serię F1.
W ramach Codemasters funkcjonują obecnie następujące studia:
Praktycznie od początku istnienia, poza nielicznymi wyjątkami (np. gry konsolowe), Codemasters pełniło rolę wydawcy produkowanych przez siebie gier. W miarę rozwoju firmy i zdobywania pozycji rynkowej, Brytyjczycy zajęli się również wydawaniem gier stworzonych przez deweloperów zewnętrznych, a szczyt tej działalności przypadł na pierwszą dekadę XXI wieku. Obecnie Codemasters zrezygnowało jednak ze współpracy z innymi twórcami i koncentruje się ponownie na wydawaniu produkcji własnych.
Wśród najważniejszych tytułów stworzonych przez innych producentów i wydanych na świecie przez firmę Codemasters wymienić warto takie pozycje, jak
Mimo braku oficjalnego przedstawicielstwa w naszym kraju, Codemaster Software Company Ltd. zaznaczyło swą obecność również na rodzimym rynku wydawniczym, pełniąc w latach 2007-2010 rolę polskiego dystrybutora gier. Co jednak znamienne, firma sprowadziła nad Wisłę nie tylko najważniejsze produkcje własne, ale także kilka innych gier, których oficjalnym światowym wydawcą były zupełnie inne podmioty.
Codemasters Software Company Ltd. zostało założone 6 sierpnia 1986 roku przez braci Davida, Richarda i Jima Darlingów, którzy swoje pierwsze kroki w branży stawiali w szeregach Mastertronic. Pierwotnie firma funkcjonowała pod nazwą Electric Games Company Ltd., którą jednak zmieniono jeszcze w tym samym roku. W początkowym okresie działalności, Codemasters skoncentrowało się na dynamicznie rozwijającym się rynku gier na komputery osobiste ZX Spectrum, choć w dorobku firmy znalazło się także oprogramowanie na Amstrada CPC, Commodore 64, Amigę, Atari XL i Atari ST. W latach 1986-91 brytyjski deweloper dał się poznać głównie jako twórca niskobudżetowych gier akcji, urozmaiconych prostymi zagadkami logicznymi. Do najważniejszych tytułów z tego okresu należy niewątpliwie zapoczątkowana w 1987 roku seria Dizzy, która stała się pierwszym dużym sukcesem studia i doczekała się wielu kontynuacji. Codemasters zasłynęło również jako twórca ogromnej liczby prostych gier symulacyjnych, wśród których znalazły się głównie symulacje sportowe oraz wyścigowe, choć nie zabrakło też produkcji zrealizowanych z przymrużeniem oka, np. symulatora czołgu czy kosiarki do trawy.
W roku 1992 firma Codemasters rozpoczęła stopniowy odwrót od rynku gier niskobudżetowych, koncentrując się na poważniejszych produkcjach. Rok później ukazała się zaś ostatnia odsłona niezwykle popularnej (choć wciąż z niższej półki) serii Dizzy. Wraz ze zmierzchem komputerów 8-bitowych, firma zwróciła się nieco bardziej w stronę konsol, takich jak Nintendo Entertainment System czy Sega Genesis oraz handheldów Sega Game Gear. Swoistą ciekawostkę stanowić może fakt, że spora część produkcji Codemasters ukazała się nakładem niesławnej firmy Camerica, która, obchodząc zabezpieczenia firmy Nintendo, wydawała nielicencjonowane gry na konsolę NES.
Do listy „niechlubnych” osiągnięć brytyjskich programistów zaliczyć należy też urządzenie o nazwie Game Genie, przeznaczone na najpopularniejsze w owym czasie konsole. Pozwalało ono na modyfikację kodu gier (w tym wielu funkcji ukrytych i zablokowanych przez producentów), co przekładało się na możliwość manipulowania różnymi aspektami rozgrywki, a co za tym idzie, oszukiwania w grach konsolowych. Co ciekawe, o ile firma Nintendo uznała ów patent za łamanie prawa i próbowała na różne sposoby powstrzymać sprzedaż urządzenia, konkurencja z Segi w pełni zaaprobowała Game Genie jako jeden z oficjalnych akcesoriów do swej konsoli. Warunkiem Segi było jednak niewykorzystywanie urządzenia w grach oferujących możliwość zapisywania stanu rozgrywki.
W roku 1991 na rynku ukazała się pierwsza odsłona zręcznościowej serii wyścigowej Micro Machines, która w kolejnych latach stała się prawdziwym znakiem rozpoznawczym studia Codemasters i doczekała się czterech pełnoprawnych odsłon oraz niezwykle licznych naśladownictw. Sporym sukcesem okazały się też serie sportowe, takie jak wydawany w latach 1994-97 cykl Pete Sampras Tennis oraz rozwijany w latach 1996-2007 Brian Lara Cricket. Brytyjczycy dołożyli też swą cegiełkę do popularnego gatunku pinballi, wydając w roku 1994 ciepło przyjęty Psycho Pinball.
Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku Codemasters zwróciło się na dobre w stronę produkcji wyścigowych. W roku 1997 na rynku ukazała się pierwsza część gry TOCA Touring Car Championship, która zapoczątkowała jedną z najważniejszych serii w dorobku firmy, rozwijaną następnie jako Race Driver, a obecnie GRID. Rok później Brytyjczycy wzięli zaś na warsztat rajdy samochodowe, wydając grę Colin McRae Rally, firmowaną nazwiskiem wielokrotnego rajdowego mistrza świata, zwanego „Latającym Szkotem”. Gra okazała się ogromnym sukcesem i w kolejnych latach stała się kluczową marką w portfolio studia Codemasters, choć podobnie jak ww. TOCA, obecnie rozwijaną już pod zupełnie inną nazwą DiRT.
W latach 1999-2006 Codemasters skupiło się na rozwijaniu swych dwóch serii wyścigowych, tj. Colin Mc Rae Rally oraz TOCA / Race Driver, do których w 2003 dołączyła nowa marka IndyCar Series. Produkcja nie powtórzyła jednak sukcesu swych poprzedniczek i w 2004 roku, po wydaniu kontynuacji, została ostatecznie porzucona. W tym samym czasie firma wkroczyła też na rynek menadżerów sportowych, rozwijając początkowo wyłącznie konsolową serię LMA Manager (1999-2006) oraz nietypową grę Club Football (2003-2004), złożoną z kilkunastu odrębnych programów, z których każdy poświęcony został jednemu z popularnych, europejskich klubów piłkarskich.
Aby nieco bardziej zaznaczyć swą obecność za oceanem, Codemasters otworzyło też oddział w amerykańskim Oakhurst (w stanie Kalifornia), wykorzystując byłą siedzibę firmy Sierra Entertainment i zatrudniając zwolnionych w połowie 1999 roku pracowników studia Yosemite Entertainment. Nietypowym, choć niezwykle udanym „skokiem w bok” okazał się stworzony we współpracy ze studiem Jester Interactive oraz stacją telewizyjną MTV cykl Music Generator, który w latach 1998-2004 zdominował segment programów muzycznych na konsole PlayStation oraz Xbox. Na początku XXI wieku Codemasters próbowało też po raz pierwszy wkroczyć na rynek MMO, jednak dobrze zapowiadająca się gra Dragon Empires po przeprowadzeniu oficjalnych betatestów została anulowana.
W roku 2005 stanowisko dyrektora zarządzającego Codemasters przejął Rod Cousens, były pracownik Acclaim Entertainment, a firma pozyskała znaczne dofinansowanie od Benchmark Capital Europe, które wcześniej przyczyniło się do rozwoju takich serwisów, jak Twitter, Snapchat czy Instagram. Brytyjczycy pozyskali też licencję na rozwijanie popularnego symulatora militarnego Operation Flashpoint i we współpracy ze studiem Bohemia Interactive wydali konsolowe Operation Flashpoint: Elite, a w latach 2009-2011 stworzyli dwie kolejne, pełnoprawne odsłony cyklu.
Również w roku 2005 utworzony został oddział Codemasters Online Gaming, w swych założeniach koncentrujący się w całości na grach MMO. Pierwszą wydaną przezeń grą był Archlord, stworzony we współpracy z południowokoreańskim NHN Games. W sierpniu założono zaś Codemasters Mobile, którego zadaniem było wprowadzenie produktów firmy na rynek urządzeń przenośnych. Dwa lata później, w ramach Codemasters powstało też studio deweloperskie w Guildford (Wielka Brytania), na którego czele stanął Adrian Bolton. Pierwszą (i jedyną) grą tej ekipy była wydana w 2011 roku strzelanina Bodycount, będąca duchowym spadkobiercą kultowego Blacka z konsol Xbox i PlayStation 2. Po dość chłodnym przyjęciu gry, studio Codemasters Guildford zostało jednak zamknięte.
W roku 2007 słynna seria rajdowa Colin McRae Rally została przemianowana na DiRT, co w zamierzeniu twórców odzwierciedlać miało zwrot zmarłego niedługo później kierowcy w stronę rajdów terenowych. Podobny los spotkał wydaną rok później, kolejną odsłonę serii Race Driver, przemianowaną na GRID i odchodzącą od typowych dla wcześniejszych części cyklu wyścigów torowych. W międzyczasie Codemasters skoncentrowało się nieco bardziej na wydawaniu gier deweloperów zewnętrznych, czego efektem okazały się m.in. takie tytuły, jak Hospital Tycoon, Clive Barker’s Jericho, Rise of the Argonauts, Damnation i Fuel, czy serie Sensible Soccer oraz Overlord. W czerwcu 2007 roku, w wyniku przejęcia przez grupę Balderton Capital, Codemasters utraciło niezależność. Zmianie uległo też logo firmy, pochodzące jeszcze z 1991 roku. W kwietniu 2007 roku firma podpisała umowę dystrybucyjną z Warner Bros Interactive Entertainment (rozwiązaną jednak już rok później) i ponownie zaznaczyła swą obecność na rynku gier MMO, wydając na terenie Europy Fury oraz The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar.
W marcu 2008 roku ogłoszono rozpoczęcie współpracy z firmą Majesco Entertainment, w wyniku której Codemasters przygotowało kilka mniej znanych tytułów na konsole Nintendo DS oraz Wii. Miesiąc później firma dokonała przejęcia SEGA Racing Studios, które po komercyjnej klapie gry SEGA Rally, zgodnie z planami firmy SEGA zostało przeznaczone do likwidacji. Na czele zespołu stanął jeden z byłych producentów serii Colin McRae Rally, Guy Wilday. W tym samym roku założyciele Codemasters, bracia Darling, zostali uhonorowani Orderem Imperium Brytyjskiego za swoje zasługi w rozwoju branży gier wideo.
W międzyczasie firma pozyskała należącą wcześniej do Sony Computer Entertainment licencję na gry związane z wyścigami Formuły 1, co stało się początkiem zupełnie nowej, a jednocześnie jednej z najważniejszych marek w dziejach Codemasters, aktywnie rozwijanej do dnia dzisiejszego. W listopadzie 2008 roku firma przejęła jeden z oddziałów Swordfish Studios i przemianowała go na Codemasters Birmingham. W późniejszych latach ekipa ta zajęła się głównie rozwijaniem właśnie serii F1.
W kwietniu roku 2010 indyjska firma Reliance BIG Entertainment ogłosiła przejęcie 50 procent udziałów w Codemasters Software Company. W kolejnych miesiącach, gra The Lord of the Rings Online zadebiutowała w nowym modelu free-to-play, jednak w maju 2011 roku Codemasters ostatecznie przekazało dalszą kontrolę nad jej rozwojem oryginalnym twórcom ze studia Turbine Entertainment. W połowie 2012 roku ogłoszono, że firma rezygnuje z tworzenia i rozwijania gier innych niż wyścigowe, by skupić się na swych kluczowych markach: DiRT, GRID oraz F1, zaś wszystkie gry produkowane przez Codemasters firmowane będą marką Codemasters Racing.
W 2016 roku firma wycofała się jednak z tego pomysłu, w kolejnych odsłonach serii powracając do swego standardowego logo. 9 czerwca 2013 roku Reliance Entertainment zwiększyło swój udział w Codemasters z poziomu 50 do 60,41 procent, stając się tym samym jego większościowym właścicielem. W kwietniu 2015 roku firmę opuścił Rod Cousens, a szefem Codemasters stał się dotychczasowy dyrektor operacyjny, Frank Sagnier. W kwietniu 2016 roku Codemasters zatrudniło zaś w swych szeregach większość pracowników Evolution Studios, rozwiązanego przez firmę Sony Computer Entertainment.
W tym samym miesiącu na PlayStation 4 oraz Xboksie One zadebiutowała gra DiRT Rally, będąca pierwszą symulacyjną odsłoną cyklu DiRT; wcześniej, bo jeszcze w 2015 roku, produkcję mogli sprawdzić komputerowi gracze. W 2017 roku cykl DiRT doczekał się pełnoprawnej czwartej odsłony, w której twórcy próbowali znaleźć złoty środek pomiędzy realistycznym DiRT-em Rally, a wcześniejszymi, zręcznościowymi DiRT-ami. Rok 2017 przyniósł również premierę gry Micro Machines: World Series, jednak przeszła ona bez większego echa.
W czerwcu 2018 roku natomiast poznaliśmy owoc pracy „przygarniętych” przez Codemasters Software deweloperów z Evolution Studios. Mowa o OnRush, czyli nietypowej grze wyścigowej, czerpiącej garściami z tak zwanych „hero shooterów”. Tytuł nie trafił w gusta graczy, a jego bardzo kiepska sprzedaż sprawiła, że po niecałym miesiącu od premiery wśród jego twórców przeprowadzono masowe zwolnienia. Deweloperzy, którzy chcieli pozostać w szeregach studia, musieli ponownie przejść proces rekrutacji, by w konsekwencji i tak zająć nisko sytuowane stanowiska.
Wyglądało jednak na to, że porażka gry OnRush nie wpłynęła negatywnie na kondycję studia Codemasters Software. W lutym 2019 roku zadebiutowała gra DiRT Rally 2.0, a w czerwcu – bardzo ciepło przyjęte przez fanów F1 2019. Poza tym październik przyniósł premierę GRID-a, czyli czwartej części serii gier wyścigowych, zapoczątkowanej jeszcze w 2008 roku (a czerpiącej z dorobku cyklu Race Driver). Pod koniec listopada 2019 roku firma Codemasters obwieściła, że kupiła zespół Slightly Mad Studios, przejmując nie tylko wszystkich jego pracowników (przez co od tej pory miała zatrudniać około siedmiuset osób), lecz również całe jego portfolio, na czele z marką Project CARS.
Dowiedzieliśmy się wówczas, że zmiana nie wpłynie na strukturę obu zespołów – podczas gdy Frank Sagnier miał pozostać na stanowisku dyrektora generalnego Codemasters, Ian Bell miał wciąż pełnić rolę szefa Slightly Mad Studios. Omawiane przedsięwzięcie kosztowało Codemasters 30 milionów dolarów, z czego 25 milionów zapłacono w gotówce, a 5 milionów – w akcjach. W zależności od zysku operacyjnego wypracowanego przez Slightly Mad Studios, w ciągu następnych trzech lat owa kwota mogła jednak wzrosnąć. W 2020 roku Codemasters dostarczyło grę F1 2020, a także przygotowało DiRT-a 5, który był jednym z tytułów startowych konsol dziewiątej generacji, czyli Xboksów Series X/S oraz PlayStation 5.
W listopadzie 2020 roku gruchnęła wiadomość, że Codemasters zostało kupione przez koncern Take-Two Interactive. Nowy właściciel zapłacił za opisywaną firmę niespełna 980 milionów dolarów. Transakcja miała zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2021 roku. Strauss Zelnick, czyli prezes Take-Two Interactive, nie tylko wiązał spore nadzieje z bliską współpracą z brytyjskimi deweloperami, lecz również cieszył się ze znaczącego wzmocnienia sportowego portfolio 2K Games. Plany pokrzyżowała mu jednak firma Electronic Arts, która w grudniu złożyła znacznie wyższą ofertę, proponując Codemasters zakup za około 1,2 miliarda dolarów.
Wówczas to stojący na czele studia Gerhard Florin mówił o „wspólnej ambicji, by stać się liderem w kategorii gier wyścigowych” dzielonej przez oba podmioty, natomiast dyrektor generalny EA – Andrew Wilson – przekonywał, że fuzja firm to „fascynująca okazja” do „tworzenia niesamowitych oraz innowacyjnych gier wyścigowych”. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku nieudanego zakupu Codemasters przez Take-Two Interactive, transakcja miała zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2021 roku.
Pod skrzydłami nowego właściciela Codemasters miało kontynuować dotychczasową działalność. Niemniej w strukturze firmy szybko doszło do zmian, gdyż w lipcu 2021 roku dyrektor generalny Frank Sagnier oraz dyrektor finansowy Rashid Varachia zrezygnowali ze stanowisk. Kierownictwo objęli Clive Moody oraz Jonathan Bunney. Następnie w maju 2022 roku studio Codemasters Cheshire zostało wcielone do Criterion Games i pomogło w stworzeniu gry Need for Speed: Unbound. W grudniu 2023 roku gruchnęła zaś wiadomość o tym, że przez Codemasters przeszła fala zwolnień. Firma EA próbowała uspokoić fanów, przekonując o ich „niewielkim” wymiarze.
Co tyczy się gier sygnowanych przez tego dewelopera – w lipcu 2021 roku do sprzedaży trafiło F1 2021, zaś luty 2022 roku przyniósł premierę następnej części serii GRID, zatytułowanej GRID Legends. W kolejnych latach zespół skupił się na dalszym rozwoju serii F1, a także na pracy nad swoją nową grą rajdową. Mowa o WRC, które trafiło na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S w listopadzie 2023 roku. Tytuł doczekał się dość ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, o czym świadczyła średnia ocen, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 76-80/100.
Niemniej WRC miało swoje problemy i finalnie nie odniosło na tyle dużego sukcesu, by zadowolić firmę Electronic Arts. Z czasem Codemasters skoncentrowało się więc wyłącznie na rozwoju serii F1, w maju 2025 roku oficjalnie kończąc swoją przygodę z marką WRC oraz tworzeniem gier rajdowych. Jakby tego było mało, przez studio przeszła fala zwolnień, a niektórzy jego pracownicy zostali przeniesieni do innych ekip należących do EA Sports.
Niedługo później pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi Electronic Arts miało przymierzać się do zamknięcia Codemasters. Oszczędzeni (i wchłonięci przez EA) mieli zostać pracownicy tworzący serię F1, a także ci, którzy zostaliby oddelegowani do pracy nad nowym Need for Speedem.
Lista wszystkich gier będących w produkcji przez Codemasters.
Racing Master - 2026 - AND, iOS
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Codemasters.
F1 25 - 30 maja 2025 - PC, PS5, XSX
F1 24 - 31 maja 2024 - PC, PS5, PS4, XSX, XONE
WRC - 3 listopada 2023 - PC, PS5, XSX
F1 23 - 16 czerwca 2023 - PC, PS5, XSX, PS4, XONE
F1 22 - 1 lipca 2022 - PC, PS5, XSX, PS4, XONE
GRID Legends - 24 lutego 2022 - PC, PS4, XONE, PS5, XSX, AND, iOS
F1 2021 - 16 lipca 2021 - PC, PS4, XONE, PS5, XSX
DiRT 5 - 6 listopada 2020 - PC, PS4, XONE, XSX, PS5
F1 2020 - 10 lipca 2020 - PC, PS4, XONE
GRID - 11 października 2019 - PC, PS4, XONE
F1 2019 - 28 czerwca 2019 - PC, PS4, XONE
DiRT Rally 2.0 - 26 lutego 2019 - PC, PS4, XONE
F1 2018 - 24 sierpnia 2018 - PC, PS4, XONE
OnRush - 5 czerwca 2018 - PC, XONE, PS4
F1 2017 - 25 sierpnia 2017 - PC, PS4, XONE
Micro Machines: World Series - 30 czerwca 2017 - PC, PS4, XONE
DiRT 4 - 9 czerwca 2017 - PC, PS4, XONE
F1 2016 Mobile - 9 listopada 2016 - iOS
F1 2016 - 19 sierpnia 2016 - PC, XONE, PS4
Micro Machines (2016) - 12 lipca 2016 - AND, iOS
DiRT Rally - 7 grudnia 2015 - PC, PS4, XONE
Overlord: Fellowship of Evil - 20 października 2015 - PC, PS4, XONE
F1 2015 - 10 lipca 2015 - PS4, XONE, PC
Toybox Turbos - 11 listopada 2014 - PC, PS3, X360
F1 2014 - 17 października 2014 - PC, PS3, X360
GRID: Autosport - 24 czerwca 2014 - PC, X360, PS3, Switch
F1 Race Stars: Powered Up Edition - 20 grudnia 2013 - WiiU
F1 2013 - 4 października 2013 - PC, PS3, X360
Colin McRae Rally - 27 czerwca 2013 - PC, AND, iOS
GRID 2 - 28 maja 2013 - X360, PS3, PC
F1 Race Stars - 13 listopada 2012 - PC, X360, PS3
F1 2012 - 18 września 2012 - PC, X360, PS3
F1 Online: The Game - 26 czerwca 2012 - PC
DiRT Showdown - 24 maja 2012 - PC, X360, PS3
F1 2011 - 20 września 2011 - PC, X360, PS3, 3DS, PSV
Bodycount - 30 sierpnia 2011 - X360, PS3
DiRT 3 - 24 maja 2011 - X360, PS3, PC, Wii, NDS, PSP
Operation Flashpoint: Red River - 21 kwietnia 2011 - PC, X360, PS3
F1 2010 - 21 września 2010 - PS3, X360, PC
Race Driver: GRID Reloaded - 11 marca 2010 - PS3, X360
Operation Flashpoint: Dragon Rising - 6 października 2009 - PC, PS3, X360
Colin McRae: DiRT 2 - 8 września 2009 - X360, PS3, PSP, NDS, Wii, PC
Race Driver: GRID - 30 maja 2008 - PC, X360, PS3
Emergency Mayhem - 15 kwietnia 2008 - Wii
Sensible World of Soccer (2007) - 19 grudnia 2007 - X360, PC
Race Driver: Create & Race - 7 września 2007 - NDS
Brian Lara 2007 Pressure Play - 17 sierpnia 2007 - PSP
DiRT - 15 czerwca 2007 - PS3, PC, X360
Brian Lara International Cricket 2007 - 23 marca 2007 - PC, PS2, X360
Dance Factory - 29 sierpnia 2006 - PS2
Micro Machines v4 - 27 czerwca 2006 - NDS, PC, PS2, PSP
TOCA Race Driver 3 - 21 lutego 2006 - PC, PS2, XBOX
LMA Manager 2007 - 18 listopada 2005 - PC, X360, PS2, XBOX
Brian Lara International Cricket 2005 - 21 lipca 2005 - PC
Club Football 2005 - 8 października 2004 - PC
Colin McRae Rally 2005 - 24 września 2004 - PSP, PC, PS2, XBOX
IndyCar Series 2005 - 22 czerwca 2004 - XBOX, PS2
Race Driver 2 - 13 kwietnia 2004 - PS2, XBOX, PC
LMA Professional Manager 2005 - 12 marca 2004 - PS2, PC
Club Football - 19 października 2003 - PC
Colin McRae Rally 04 - 26 września 2003 - PS2, XBOX, PC
IndyCar Series - 21 maja 2003 - PC
Colin McRae Rally 3 - 25 października 2002 - PC, PS2, XBOX
TOCA Race Driver - 23 sierpnia 2002 - PC, XBOX, PS2
Micro Maniacs - 5 października 2000 - PS1
Colin McRae Rally 2.0 - 7 lipca 2000 - PS1, PC
TOCA 2 Touring Cars - 13 listopada 1999 - PC
LMA Manager - 1 stycznia 1999 - PS1
Colin McRae Rally (1998) - 30 lipca 1998 - PS1, PC
TOCA Touring Car Championship - 15 października 1997 - PC, PS1
Micro Machines V3 - 1 marca 1997 - PS1, PC, GBA
Micro Machines 2: Turbo Tournament - 31 grudnia 1995 - PC
Psycho Pinball - 15 marca 1995 - PC
Cannon Fodder - 29 listopada 1994 - PSP
Micro Machines (1994) - 6 kwietnia 1994 - PC
Seymour Goes to Hollywood - 10 listopada 1993 - PC
Captain Dynamo - 12 kwietnia 1993 - PC
Fantastic Dizzy - 21 kwietnia 1991 - PC
Dizzy: Prince of the Yolkfolk - 5 maja 1990 - PC
Bubble Dizzy - 3 maja 1990 - PC
Magicland Dizzy - 12 października 1989 - PC
Fast Food! - 22 sierpnia 1989 - PC
Dragon Empires - Anulowana - PC
Codemasters Software Company Ltd. (znany powszechnie pod skróconą nazwą handlową Codemasters) to funkcjonujący w branży od 1986 roku brytyjski producent i wydawca gier na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Siedziba główna Codemasters Software mieści się w brytyjskim miasteczku Southam, w hrabstwie Warwickshire. Codemasters posiada jednak również studia między innymi w Birmingham i Runcorn (Wlk. Brytania), Malezji oraz Indiach, a także rozsianą po świecie sieć biur regionalnych.
Od początku działalności Codemasters koncentrowało się przede wszystkim na działalności deweloperskiej, tworząc gry na popularne w latach 80. i 90. komputery osobiste oraz konsole (8- i 16-bitowe). Do najważniejszych tytułów z tego okresu należą liczne symulatory sportowe i wyścigowe, a także serie Dizzy, Pete Sampras Tennis oraz Micro Machines, która stała się pierwszą kluczową marką firmy i przez długie lata znakiem rozpoznawczym Codemasters.
W późniejszym okresie działalności firma skupiła się na tworzeniu tytułów na komputery PC i kolejne generacje konsol Microsoftu oraz Sony (okazjonalnie również platformy Nintendo i urządzenia mobilne). W portfolio firmy znalazły się zaś m.in. gry sportowe (np. serie LMA Manager czy Brian Lara Cricket), gry akcji (np. Bodycount czy seria Operation Flashpoint), a nawet programy muzyczne (cykl Music Generator). Przede wszystkim jednak, Codemasters dało się poznać jako producent gier wyścigowych, z których najważniejszymi okazały się zapoczątkowane pod koniec lat 90. ubiegłego wieku serie Race Driver / GRID oraz Colin McRae Rally (kontynuowana obecnie pod nazwą DiRT). Od połowy 2012 roku firma koncentruje się wyłącznie na tym właśnie gatunku, rozwijając swe trzy kluczowe marki, tzn. GRID, DiRT oraz zapoczątkowaną w 2009 roku serię F1.
W ramach Codemasters funkcjonują obecnie następujące studia:
Praktycznie od początku istnienia, poza nielicznymi wyjątkami (np. gry konsolowe), Codemasters pełniło rolę wydawcy produkowanych przez siebie gier. W miarę rozwoju firmy i zdobywania pozycji rynkowej, Brytyjczycy zajęli się również wydawaniem gier stworzonych przez deweloperów zewnętrznych, a szczyt tej działalności przypadł na pierwszą dekadę XXI wieku. Obecnie Codemasters zrezygnowało jednak ze współpracy z innymi twórcami i koncentruje się ponownie na wydawaniu produkcji własnych.
Wśród najważniejszych tytułów stworzonych przez innych producentów i wydanych na świecie przez firmę Codemasters wymienić warto takie pozycje, jak
Mimo braku oficjalnego przedstawicielstwa w naszym kraju, Codemaster Software Company Ltd. zaznaczyło swą obecność również na rodzimym rynku wydawniczym, pełniąc w latach 2007-2010 rolę polskiego dystrybutora gier. Co jednak znamienne, firma sprowadziła nad Wisłę nie tylko najważniejsze produkcje własne, ale także kilka innych gier, których oficjalnym światowym wydawcą były zupełnie inne podmioty.
Codemasters Software Company Ltd. zostało założone 6 sierpnia 1986 roku przez braci Davida, Richarda i Jima Darlingów, którzy swoje pierwsze kroki w branży stawiali w szeregach Mastertronic. Pierwotnie firma funkcjonowała pod nazwą Electric Games Company Ltd., którą jednak zmieniono jeszcze w tym samym roku. W początkowym okresie działalności, Codemasters skoncentrowało się na dynamicznie rozwijającym się rynku gier na komputery osobiste ZX Spectrum, choć w dorobku firmy znalazło się także oprogramowanie na Amstrada CPC, Commodore 64, Amigę, Atari XL i Atari ST. W latach 1986-91 brytyjski deweloper dał się poznać głównie jako twórca niskobudżetowych gier akcji, urozmaiconych prostymi zagadkami logicznymi. Do najważniejszych tytułów z tego okresu należy niewątpliwie zapoczątkowana w 1987 roku seria Dizzy, która stała się pierwszym dużym sukcesem studia i doczekała się wielu kontynuacji. Codemasters zasłynęło również jako twórca ogromnej liczby prostych gier symulacyjnych, wśród których znalazły się głównie symulacje sportowe oraz wyścigowe, choć nie zabrakło też produkcji zrealizowanych z przymrużeniem oka, np. symulatora czołgu czy kosiarki do trawy.
W roku 1992 firma Codemasters rozpoczęła stopniowy odwrót od rynku gier niskobudżetowych, koncentrując się na poważniejszych produkcjach. Rok później ukazała się zaś ostatnia odsłona niezwykle popularnej (choć wciąż z niższej półki) serii Dizzy. Wraz ze zmierzchem komputerów 8-bitowych, firma zwróciła się nieco bardziej w stronę konsol, takich jak Nintendo Entertainment System czy Sega Genesis oraz handheldów Sega Game Gear. Swoistą ciekawostkę stanowić może fakt, że spora część produkcji Codemasters ukazała się nakładem niesławnej firmy Camerica, która, obchodząc zabezpieczenia firmy Nintendo, wydawała nielicencjonowane gry na konsolę NES.
Do listy „niechlubnych” osiągnięć brytyjskich programistów zaliczyć należy też urządzenie o nazwie Game Genie, przeznaczone na najpopularniejsze w owym czasie konsole. Pozwalało ono na modyfikację kodu gier (w tym wielu funkcji ukrytych i zablokowanych przez producentów), co przekładało się na możliwość manipulowania różnymi aspektami rozgrywki, a co za tym idzie, oszukiwania w grach konsolowych. Co ciekawe, o ile firma Nintendo uznała ów patent za łamanie prawa i próbowała na różne sposoby powstrzymać sprzedaż urządzenia, konkurencja z Segi w pełni zaaprobowała Game Genie jako jeden z oficjalnych akcesoriów do swej konsoli. Warunkiem Segi było jednak niewykorzystywanie urządzenia w grach oferujących możliwość zapisywania stanu rozgrywki.
W roku 1991 na rynku ukazała się pierwsza odsłona zręcznościowej serii wyścigowej Micro Machines, która w kolejnych latach stała się prawdziwym znakiem rozpoznawczym studia Codemasters i doczekała się czterech pełnoprawnych odsłon oraz niezwykle licznych naśladownictw. Sporym sukcesem okazały się też serie sportowe, takie jak wydawany w latach 1994-97 cykl Pete Sampras Tennis oraz rozwijany w latach 1996-2007 Brian Lara Cricket. Brytyjczycy dołożyli też swą cegiełkę do popularnego gatunku pinballi, wydając w roku 1994 ciepło przyjęty Psycho Pinball.
Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku Codemasters zwróciło się na dobre w stronę produkcji wyścigowych. W roku 1997 na rynku ukazała się pierwsza część gry TOCA Touring Car Championship, która zapoczątkowała jedną z najważniejszych serii w dorobku firmy, rozwijaną następnie jako Race Driver, a obecnie GRID. Rok później Brytyjczycy wzięli zaś na warsztat rajdy samochodowe, wydając grę Colin McRae Rally, firmowaną nazwiskiem wielokrotnego rajdowego mistrza świata, zwanego „Latającym Szkotem”. Gra okazała się ogromnym sukcesem i w kolejnych latach stała się kluczową marką w portfolio studia Codemasters, choć podobnie jak ww. TOCA, obecnie rozwijaną już pod zupełnie inną nazwą DiRT.
W latach 1999-2006 Codemasters skupiło się na rozwijaniu swych dwóch serii wyścigowych, tj. Colin Mc Rae Rally oraz TOCA / Race Driver, do których w 2003 dołączyła nowa marka IndyCar Series. Produkcja nie powtórzyła jednak sukcesu swych poprzedniczek i w 2004 roku, po wydaniu kontynuacji, została ostatecznie porzucona. W tym samym czasie firma wkroczyła też na rynek menadżerów sportowych, rozwijając początkowo wyłącznie konsolową serię LMA Manager (1999-2006) oraz nietypową grę Club Football (2003-2004), złożoną z kilkunastu odrębnych programów, z których każdy poświęcony został jednemu z popularnych, europejskich klubów piłkarskich.
Aby nieco bardziej zaznaczyć swą obecność za oceanem, Codemasters otworzyło też oddział w amerykańskim Oakhurst (w stanie Kalifornia), wykorzystując byłą siedzibę firmy Sierra Entertainment i zatrudniając zwolnionych w połowie 1999 roku pracowników studia Yosemite Entertainment. Nietypowym, choć niezwykle udanym „skokiem w bok” okazał się stworzony we współpracy ze studiem Jester Interactive oraz stacją telewizyjną MTV cykl Music Generator, który w latach 1998-2004 zdominował segment programów muzycznych na konsole PlayStation oraz Xbox. Na początku XXI wieku Codemasters próbowało też po raz pierwszy wkroczyć na rynek MMO, jednak dobrze zapowiadająca się gra Dragon Empires po przeprowadzeniu oficjalnych betatestów została anulowana.
W roku 2005 stanowisko dyrektora zarządzającego Codemasters przejął Rod Cousens, były pracownik Acclaim Entertainment, a firma pozyskała znaczne dofinansowanie od Benchmark Capital Europe, które wcześniej przyczyniło się do rozwoju takich serwisów, jak Twitter, Snapchat czy Instagram. Brytyjczycy pozyskali też licencję na rozwijanie popularnego symulatora militarnego Operation Flashpoint i we współpracy ze studiem Bohemia Interactive wydali konsolowe Operation Flashpoint: Elite, a w latach 2009-2011 stworzyli dwie kolejne, pełnoprawne odsłony cyklu.
Również w roku 2005 utworzony został oddział Codemasters Online Gaming, w swych założeniach koncentrujący się w całości na grach MMO. Pierwszą wydaną przezeń grą był Archlord, stworzony we współpracy z południowokoreańskim NHN Games. W sierpniu założono zaś Codemasters Mobile, którego zadaniem było wprowadzenie produktów firmy na rynek urządzeń przenośnych. Dwa lata później, w ramach Codemasters powstało też studio deweloperskie w Guildford (Wielka Brytania), na którego czele stanął Adrian Bolton. Pierwszą (i jedyną) grą tej ekipy była wydana w 2011 roku strzelanina Bodycount, będąca duchowym spadkobiercą kultowego Blacka z konsol Xbox i PlayStation 2. Po dość chłodnym przyjęciu gry, studio Codemasters Guildford zostało jednak zamknięte.
W roku 2007 słynna seria rajdowa Colin McRae Rally została przemianowana na DiRT, co w zamierzeniu twórców odzwierciedlać miało zwrot zmarłego niedługo później kierowcy w stronę rajdów terenowych. Podobny los spotkał wydaną rok później, kolejną odsłonę serii Race Driver, przemianowaną na GRID i odchodzącą od typowych dla wcześniejszych części cyklu wyścigów torowych. W międzyczasie Codemasters skoncentrowało się nieco bardziej na wydawaniu gier deweloperów zewnętrznych, czego efektem okazały się m.in. takie tytuły, jak Hospital Tycoon, Clive Barker’s Jericho, Rise of the Argonauts, Damnation i Fuel, czy serie Sensible Soccer oraz Overlord. W czerwcu 2007 roku, w wyniku przejęcia przez grupę Balderton Capital, Codemasters utraciło niezależność. Zmianie uległo też logo firmy, pochodzące jeszcze z 1991 roku. W kwietniu 2007 roku firma podpisała umowę dystrybucyjną z Warner Bros Interactive Entertainment (rozwiązaną jednak już rok później) i ponownie zaznaczyła swą obecność na rynku gier MMO, wydając na terenie Europy Fury oraz The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar.
W marcu 2008 roku ogłoszono rozpoczęcie współpracy z firmą Majesco Entertainment, w wyniku której Codemasters przygotowało kilka mniej znanych tytułów na konsole Nintendo DS oraz Wii. Miesiąc później firma dokonała przejęcia SEGA Racing Studios, które po komercyjnej klapie gry SEGA Rally, zgodnie z planami firmy SEGA zostało przeznaczone do likwidacji. Na czele zespołu stanął jeden z byłych producentów serii Colin McRae Rally, Guy Wilday. W tym samym roku założyciele Codemasters, bracia Darling, zostali uhonorowani Orderem Imperium Brytyjskiego za swoje zasługi w rozwoju branży gier wideo.
W międzyczasie firma pozyskała należącą wcześniej do Sony Computer Entertainment licencję na gry związane z wyścigami Formuły 1, co stało się początkiem zupełnie nowej, a jednocześnie jednej z najważniejszych marek w dziejach Codemasters, aktywnie rozwijanej do dnia dzisiejszego. W listopadzie 2008 roku firma przejęła jeden z oddziałów Swordfish Studios i przemianowała go na Codemasters Birmingham. W późniejszych latach ekipa ta zajęła się głównie rozwijaniem właśnie serii F1.
W kwietniu roku 2010 indyjska firma Reliance BIG Entertainment ogłosiła przejęcie 50 procent udziałów w Codemasters Software Company. W kolejnych miesiącach, gra The Lord of the Rings Online zadebiutowała w nowym modelu free-to-play, jednak w maju 2011 roku Codemasters ostatecznie przekazało dalszą kontrolę nad jej rozwojem oryginalnym twórcom ze studia Turbine Entertainment. W połowie 2012 roku ogłoszono, że firma rezygnuje z tworzenia i rozwijania gier innych niż wyścigowe, by skupić się na swych kluczowych markach: DiRT, GRID oraz F1, zaś wszystkie gry produkowane przez Codemasters firmowane będą marką Codemasters Racing.
W 2016 roku firma wycofała się jednak z tego pomysłu, w kolejnych odsłonach serii powracając do swego standardowego logo. 9 czerwca 2013 roku Reliance Entertainment zwiększyło swój udział w Codemasters z poziomu 50 do 60,41 procent, stając się tym samym jego większościowym właścicielem. W kwietniu 2015 roku firmę opuścił Rod Cousens, a szefem Codemasters stał się dotychczasowy dyrektor operacyjny, Frank Sagnier. W kwietniu 2016 roku Codemasters zatrudniło zaś w swych szeregach większość pracowników Evolution Studios, rozwiązanego przez firmę Sony Computer Entertainment.
W tym samym miesiącu na PlayStation 4 oraz Xboksie One zadebiutowała gra DiRT Rally, będąca pierwszą symulacyjną odsłoną cyklu DiRT; wcześniej, bo jeszcze w 2015 roku, produkcję mogli sprawdzić komputerowi gracze. W 2017 roku cykl DiRT doczekał się pełnoprawnej czwartej odsłony, w której twórcy próbowali znaleźć złoty środek pomiędzy realistycznym DiRT-em Rally, a wcześniejszymi, zręcznościowymi DiRT-ami. Rok 2017 przyniósł również premierę gry Micro Machines: World Series, jednak przeszła ona bez większego echa.
W czerwcu 2018 roku natomiast poznaliśmy owoc pracy „przygarniętych” przez Codemasters Software deweloperów z Evolution Studios. Mowa o OnRush, czyli nietypowej grze wyścigowej, czerpiącej garściami z tak zwanych „hero shooterów”. Tytuł nie trafił w gusta graczy, a jego bardzo kiepska sprzedaż sprawiła, że po niecałym miesiącu od premiery wśród jego twórców przeprowadzono masowe zwolnienia. Deweloperzy, którzy chcieli pozostać w szeregach studia, musieli ponownie przejść proces rekrutacji, by w konsekwencji i tak zająć nisko sytuowane stanowiska.
Wyglądało jednak na to, że porażka gry OnRush nie wpłynęła negatywnie na kondycję studia Codemasters Software. W lutym 2019 roku zadebiutowała gra DiRT Rally 2.0, a w czerwcu – bardzo ciepło przyjęte przez fanów F1 2019. Poza tym październik przyniósł premierę GRID-a, czyli czwartej części serii gier wyścigowych, zapoczątkowanej jeszcze w 2008 roku (a czerpiącej z dorobku cyklu Race Driver). Pod koniec listopada 2019 roku firma Codemasters obwieściła, że kupiła zespół Slightly Mad Studios, przejmując nie tylko wszystkich jego pracowników (przez co od tej pory miała zatrudniać około siedmiuset osób), lecz również całe jego portfolio, na czele z marką Project CARS.
Dowiedzieliśmy się wówczas, że zmiana nie wpłynie na strukturę obu zespołów – podczas gdy Frank Sagnier miał pozostać na stanowisku dyrektora generalnego Codemasters, Ian Bell miał wciąż pełnić rolę szefa Slightly Mad Studios. Omawiane przedsięwzięcie kosztowało Codemasters 30 milionów dolarów, z czego 25 milionów zapłacono w gotówce, a 5 milionów – w akcjach. W zależności od zysku operacyjnego wypracowanego przez Slightly Mad Studios, w ciągu następnych trzech lat owa kwota mogła jednak wzrosnąć. W 2020 roku Codemasters dostarczyło grę F1 2020, a także przygotowało DiRT-a 5, który był jednym z tytułów startowych konsol dziewiątej generacji, czyli Xboksów Series X/S oraz PlayStation 5.
W listopadzie 2020 roku gruchnęła wiadomość, że Codemasters zostało kupione przez koncern Take-Two Interactive. Nowy właściciel zapłacił za opisywaną firmę niespełna 980 milionów dolarów. Transakcja miała zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2021 roku. Strauss Zelnick, czyli prezes Take-Two Interactive, nie tylko wiązał spore nadzieje z bliską współpracą z brytyjskimi deweloperami, lecz również cieszył się ze znaczącego wzmocnienia sportowego portfolio 2K Games. Plany pokrzyżowała mu jednak firma Electronic Arts, która w grudniu złożyła znacznie wyższą ofertę, proponując Codemasters zakup za około 1,2 miliarda dolarów.
Wówczas to stojący na czele studia Gerhard Florin mówił o „wspólnej ambicji, by stać się liderem w kategorii gier wyścigowych” dzielonej przez oba podmioty, natomiast dyrektor generalny EA – Andrew Wilson – przekonywał, że fuzja firm to „fascynująca okazja” do „tworzenia niesamowitych oraz innowacyjnych gier wyścigowych”. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku nieudanego zakupu Codemasters przez Take-Two Interactive, transakcja miała zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2021 roku.
Pod skrzydłami nowego właściciela Codemasters miało kontynuować dotychczasową działalność. Niemniej w strukturze firmy szybko doszło do zmian, gdyż w lipcu 2021 roku dyrektor generalny Frank Sagnier oraz dyrektor finansowy Rashid Varachia zrezygnowali ze stanowisk. Kierownictwo objęli Clive Moody oraz Jonathan Bunney. Następnie w maju 2022 roku studio Codemasters Cheshire zostało wcielone do Criterion Games i pomogło w stworzeniu gry Need for Speed: Unbound. W grudniu 2023 roku gruchnęła zaś wiadomość o tym, że przez Codemasters przeszła fala zwolnień. Firma EA próbowała uspokoić fanów, przekonując o ich „niewielkim” wymiarze.
Co tyczy się gier sygnowanych przez tego dewelopera – w lipcu 2021 roku do sprzedaży trafiło F1 2021, zaś luty 2022 roku przyniósł premierę następnej części serii GRID, zatytułowanej GRID Legends. W kolejnych latach zespół skupił się na dalszym rozwoju serii F1, a także na pracy nad swoją nową grą rajdową. Mowa o WRC, które trafiło na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S w listopadzie 2023 roku. Tytuł doczekał się dość ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, o czym świadczyła średnia ocen, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 76-80/100.
Niemniej WRC miało swoje problemy i finalnie nie odniosło na tyle dużego sukcesu, by zadowolić firmę Electronic Arts. Z czasem Codemasters skoncentrowało się więc wyłącznie na rozwoju serii F1, w maju 2025 roku oficjalnie kończąc swoją przygodę z marką WRC oraz tworzeniem gier rajdowych. Jakby tego było mało, przez studio przeszła fala zwolnień, a niektórzy jego pracownicy zostali przeniesieni do innych ekip należących do EA Sports.
Niedługo później pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi Electronic Arts miało przymierzać się do zamknięcia Codemasters. Oszczędzeni (i wchłonięci przez EA) mieli zostać pracownicy tworzący serię F1, a także ci, którzy zostaliby oddelegowani do pracy nad nowym Need for Speedem.
Lista wszystkich gier wydanych przez Codemasters.
DiRT 5 - 6 listopada 2020 - XSX, PS5, PC, PS4, XONE
F1 2020 - 10 lipca 2020 - PC, PS4, XONE
GRID - 11 października 2019 - PC, PS4, XONE
F1 2019 - 28 czerwca 2019 - PC, PS4, XONE
DiRT Rally 2.0 - 26 lutego 2019 - PC, PS4, XONE
F1 Mobile Racing - 18 października 2018 - AND, iOS
F1 2018 - 24 sierpnia 2018 - PC, PS4, XONE
OnRush - 5 czerwca 2018 - XONE, PS4, PC
F1 2017 - 25 sierpnia 2017 - PC, PS4, XONE
Micro Machines: World Series - 30 czerwca 2017 - PC, PS4, XONE
DiRT 4 - 9 czerwca 2017 - PC, PS4, XONE
F1 2016 Mobile - 9 listopada 2016 - iOS
F1 2016 - 19 sierpnia 2016 - PC, XONE, PS4
DiRT Rally - 7 grudnia 2015 - PC, PS4, XONE
Overlord: Fellowship of Evil - 20 października 2015 - PC, PS4, XONE
F1 2015 - 10 lipca 2015 - PC, PS4, XONE
Toybox Turbos - 11 listopada 2014 - PC, PS3, X360
F1 2014 - 17 października 2014 - PC, PS3, X360
GRID: Autosport - 24 czerwca 2014 - PC, X360, PS3, Switch, AND, iOS
F1 Race Stars: Powered Up Edition - 20 grudnia 2013 - WiiU
F1 2013 - 4 października 2013 - PC, PS3, X360
Colin McRae Rally - 27 czerwca 2013 - PC
GRID 2 - 28 maja 2013 - X360, PS3, PC
F1 Race Stars - 13 listopada 2012 - PC, X360, PS3
The Lord of The Rings Online: Riders Of Rohan - 15 października 2012 - PC
F1 2012 - 18 września 2012 - PC, X360, PS3
F1 Online: The Game - 26 czerwca 2012 - PC
DiRT Showdown - 24 maja 2012 - PC, X360, PS3
Cannon Fodder 3 - 19 grudnia 2011 - PC, X360
F1 2011 - 20 września 2011 - PC, X360, PS3, 3DS, PSV
Bodycount - 30 sierpnia 2011 - X360, PS3
DiRT 3 - 24 maja 2011 - X360, PS3, Wii, NDS, PSP, PC
Operation Flashpoint: Red River - 21 kwietnia 2011 - PC, X360, PS3
F1 2010 - 21 września 2010 - PS3, X360, PC
International Cricket 2010 - 18 czerwca 2010 - X360, PS3
Race Driver: GRID Reloaded - 11 marca 2010 - PS3, X360
The Lord of the Rings Online: Siege of Mirkwood - 1 grudnia 2009 - PC
F1 2009 - 17 listopada 2009 - Wii, PSP
Dragonology - 5 listopada 2009 - Wii, NDS
Operation Flashpoint: Dragon Rising - 6 października 2009 - PS3, X360, PC
Colin McRae: DiRT 2 - 8 września 2009 - PC, X360, PS3, PSP, NDS, Wii
Ashes Cricket 2009 - 7 sierpnia 2009 - PC, X360, PS3, Wii
Overlord II - 23 czerwca 2009 - PC, X360, PS3
Overlord: Dark Legend - 23 czerwca 2009 - Wii
Overlord: Minions - 23 czerwca 2009 - NDS
Fuel - 2 czerwca 2009 - PC, X360, PS3
Damnation - 22 maja 2009 - PC, X360, PS3
Leisure Suit Larry: Box Office Bust - 26 marca 2009 - PC, X360, PS3
Rise of the Argonauts - 12 grudnia 2008 - PC, X360, PS3
Cake Mania: In the Mix! - 25 listopada 2008 - Wii
The Lord of the Rings Online: Mines of Moria - 18 listopada 2008 - PC
You're in the Movies - 18 listopada 2008 - X360
Race Driver: GRID - 30 maja 2008 - X360, PS3, NDS, PC
Emergency Mayhem - 15 kwietnia 2008 - Wii
Bliss Island - 12 marca 2008 - X360
Turning Point: Fall of Liberty - 26 lutego 2008 - PC, X360, PS3
Sensible World of Soccer (2007) - 19 grudnia 2007 - X360, PC
Dirty Dancing The Video Game - 20 listopada 2007 - PC
Clive Barker's Jericho - 23 października 2007 - PC, PS3, X360
Race Driver: Create & Race - 7 września 2007 - NDS
Brian Lara 2007 Pressure Play - 17 sierpnia 2007 - PSP
Overlord - 26 czerwca 2007 - PC, X360, PS3
DiRT - 15 czerwca 2007 - PC, PS3, X360
Hospital Tycoon - 8 czerwca 2007 - PC
The Lord of the Rings Online - 24 kwietnia 2007 - PC
Heatseeker - 30 marca 2007 - PS2, Wii, PSP
Brian Lara International Cricket 2007 - 23 marca 2007 - PC, PS2, X360
Maelstrom (2007) - 9 lutego 2007 - PC
Rafa Nadal Tennis - 5 stycznia 2007 - NDS
Archlord - 28 września 2006 - PC
Dance Factory - 29 sierpnia 2006 - PS2
Micro Machines v4 - 27 czerwca 2006 - PC, PS2, PSP, NDS
Sensible Soccer 2006 - 9 czerwca 2006 - PC, PS2, XBOX
RF Online - 24 lutego 2006 - PC
TOCA Race Driver 3 - 21 lutego 2006 - PC, PS2, XBOX
LMA Manager 2007 - 18 listopada 2005 - PS2, XBOX, PC, X360
Operation Flashpoint: Elite - 28 października 2005 - XBOX
Heroes of the Pacific - 23 września 2005 - PS2, XBOX, PC
Worms 4: Mayhem - 29 lipca 2005 - PC, PS2, XBOX
Brian Lara International Cricket 2005 - 21 lipca 2005 - PC
Club Football 2005 - 8 października 2004 - PC
Colin McRae Rally 2005 - 24 września 2004 - PSP, PS2, XBOX, PC
Second Sight - 3 września 2004 - PS2, XBOX, GCN, PC
Operation Flashpoint: Game of the Year - 12 sierpnia 2004 - PC
Soldiers: Heroes of World War II - 29 czerwca 2004 - PC
World Championship Snooker 2004 - 25 czerwca 2004 - PC
IndyCar Series 2005 - 22 czerwca 2004 - XBOX, PS2
MTV Music Generator 3: This is the Remix - 18 czerwca 2004 - PS2, XBOX
Perimeter - 21 maja 2004 - PC
Race Driver 2 - 13 kwietnia 2004 - PSP, PC, PS2, XBOX
LMA Professional Manager 2005 - 12 marca 2004 - PS2, PC
World Championship Snooker 2003 - 28 listopada 2003 - PC
American Idol - 2 listopada 2003 - PC
Club Football - 19 października 2003 - PC
Colin McRae Rally 04 - 26 września 2003 - PC, PS2, XBOX
IndyCar Series - 21 maja 2003 - PS2, XBOX, PC
I.G.I. 2: Covert Strike - 21 lutego 2003 - PC
Colin McRae Rally 3 - 25 października 2002 - PC, PS2, XBOX
TOCA Race Driver - 23 sierpnia 2002 - PS2, XBOX, PC
Prisoner of War - 19 lipca 2002 - PS2, XBOX, PC
Operation Flashpoint: Resistance - 28 czerwca 2002 - PC
Mike Tyson Heavyweight Boxing - 17 maja 2002 - PS2, XBOX
Operation Flashpoint: Gold Upgrade - 3 grudnia 2001 - PC
Operation Flashpoint: Cold War Crisis - 22 czerwca 2001 - PC
MTV Music Generator 2 - 25 maja 2001 - PS2
Blade of Darkness - 21 lutego 2001 - PC
World Championship Snooker 2002 - 7 lutego 2001 - PC
Insane (2001) - 6 lutego 2001 - PC
Micro Maniacs - 5 października 2000 - PS1
Star Trek Voyager: Elite Force - 20 września 2000 - PS2
Colin McRae Rally 2.0 - 7 lipca 2000 - PC, PS1
Music 2000 - 5 czerwca 2000 - PS1
TOCA 2 Touring Cars - 13 listopada 1999 - PC
LMA Manager - 1 stycznia 1999 - PS1
Colin McRae Rally (1998) - 30 lipca 1998 - PC, PS1
Micro Machines V3 - 1 marca 1997 - PC, PS1
Micro Machines 2: Turbo Tournament - 31 grudnia 1995 - PC
Psycho Pinball - 15 marca 1995 - PC
Cannon Fodder - 29 listopada 1994 - PSP
Micro Machines (1994) - 6 kwietnia 1994 - PC
Seymour Goes to Hollywood - 10 listopada 1993 - PC
Captain Dynamo - 12 kwietnia 1993 - PC
Fantastic Dizzy - 21 kwietnia 1991 - PC
Dizzy: Prince of the Yolkfolk - 5 maja 1990 - PC
Bubble Dizzy - 3 maja 1990 - PC
Fantasy World Dizzy - 4 kwietnia 1990 - PC
Magicland Dizzy - 12 października 1989 - PC
Fast Food! - 22 sierpnia 1989 - PC
Dizzy: The Ultimate Cartoon Adventure - 12 maja 1987 - PC
Firma Electronic Arts postanowiła zmienić harmonogram i przyspieszyć wyłączenie serwerów czterech produkcji opracowanych przez studio Codemasters. Na multiplayerową rozgrywkę mamy jeszcze nieco ponad miesiąc.
gry
Krystian Pieniążek
6 października 2025 11:00
LOTRO udostępnia ponad 20 zestawów questów za darmo dla wszystkich graczy. Promocja potrwa do 3 listopada.
gry
Danuta Repelowicz
4 września 2025 21:05
Po trzech latach niepowodzeń, grupa hobbitów w końcu dotarła do Góry Przeznaczenia w The Lord of the Rings Online. Uczestnicy „Great Hobbit Run” uczcili sukces, wskakując do lawy. Niestety wcześniej o czymś „zapomnieli”.
gry
Maciej Gaffke
9 lipca 2025 05:30
W 2001 roku na komputery osobiste trafiła produkcja, którą dzisiaj twórcy określają mianem protoplasty serii Souls. Choć jest w tym stwierdzeniu sporo przesady, to jednak Severance: Blade of Darkness potrafiło „usadzić” niejednego gracza.
opinie
Krystian Pieniążek
21 czerwca 2025 20:00
Jesteśmy po dwóch istotnych premierach – polskim JDM: Japanese Drift Master oraz F1 25. Przed nami zaś m.in. kolejna duża aktualizacja TDU: Solar Crown w lipcu, a w bliższej perspektywie – prawdopodobnie – oficjalna zapowiedź Forzy Horizon 6.
gry
Krzysztof Mysiak
1 czerwca 2025 22:29
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Elden Ring: Nightreign, F1 25, Disney Illusion Island, Fuga: Melodies of Steel 3 czy Cattle Country.
gry
Adrian Werner
26 maja 2025 09:59
Odłożenie Motoprzeglądu o dodatkowy tydzień zaowocowało wzbogaceniem go o szereg ważnych wieści. Premiera Forzy Horizon 5 na PS5, oficjalna prezentacja Project Motor Racing i koniec gier rajdowych od Codemasters to tylko ułamek tematów, które dziś omawiam.
gry
Krzysztof Mysiak
4 maja 2025 18:47
Studio Codemasters przekazało smutne wieści na temat swojej działalności na poletku gier rajdowych. Rozwój WRC został wstrzymany, a w obecnych planach dewelopera nie ma miejsca na następną pozycję tego typu (np. nową odsłonę serii DiRT). Doszło też do zwolnień.
gry
Krzysztof Mysiak
3 maja 2025 16:46
Studio Codemasters i firma Electronic Arts oficjalnie zapowiedziały grę F1 25. Będzie pierwszą odsłoną serii, która nie wyjdzie na PS4 i XOne, ale bynajmniej nie oznacza to technologicznego przełomu.
gry
Krzysztof Mysiak
26 marca 2025 20:58
Nowy rok przyniesie ze sobą kolejne wyścigi Formuły 1 od firmy EA Sports. Oficjalna zapowiedź nastąpi (rzekomo) wkrótce.
gry
Jakub Błażewicz
19 marca 2025 14:01