Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikWyścigiPCPS1
Okładka Colin McRae Rally (1998) (PC)

Colin McRae Rally (1998)

Firmowana nazwiskiem mistrza świata Colina McRae gra wyścigowa, pozwalająca sprawdzić się za kierownicą precyzyjnie odwzorowanych samochodów rajdowych końca XX wieku. Produkcja bazuje na sezonie 1998 zmagań WRC.

Wyścigi | samochodowe | rajdy

Okładka Colin McRae Rally (1998) (PC)

data premiery gry:

30lip1998

PS1

18gru1998

PC

Colin McRea Rally to pierwsza odsłona jednej z najsłynniejszych serii gier wyścigowych. Stworzona przez Codemasters gra stara się znaleźć złoty środek w formule zabawy, łącząc pewne uproszczenia z możliwie wiernym odwzorowaniem zmagań na trasach.

Mechanika

Do dyspozycji graczy twórcy oddali dwanaście samochodów podzielonych na trzy kategorie, ze względu na stopień trudności prowadzenia. Cztery z nich są ukryte i muszą być odblokowane do zabawy. W stawce znajdują się najpopularniejsze modele ścigające się w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, jak subaru impreza WRC, mitsubishi lancer E4, renault maxi megane i toyota corolla WRC, ale też legendarne pojazdy sprzed lat, w tym ford RS200 i lancia delta integrale. Każdy z tych samochodów gracze mogą sprawdzić na w sumie pięćdziesięciu dwóch odcinkach rajdów w ośmiu krajach, które różnią się nawierzchnią i panującymi warunkami atmosferycznymi. Zmagania toczą się m.in. w Australii, Monako, Wielkiej Brytanii czy Grecji.

Colin McRea Rally łączy elementy zręcznościowe z próbą możliwie wiernego odwzorowania rajdowych zmagań. Błędy na trasie prowadzą do uszkodzeń samochodu, które gracze mogą próbować usunąć pomiędzy odcinkami w alei serwisowej. Ogranicza ich jednak krótki czas dostępny na naprawy. Problemy techniczne mogą skutkować brakiem pewnych przełożeń w skrzyni biegów czy świateł niezbędnych do skutecznej walki o czołowe miejsca podczas nocnych odcinków. Dodatkowo przed wyjazdem na trasę możliwa jest zmiana ustawień samochodu, m.in. hamulców, opon czy skrzyni biegów, by dopasować je do panujących warunków.

W grze dostępne są standardowe tryby zabawy, jak pojedynczy wyścig, szkoła jazdy czy walka z czasem. Podstawowy moduł pozwala wziąć udział w mistrzostwach, w których wyniki kolejnych rajdów sumują się do miejsca w klasyfikacji generalnej. Tytuł pozwala też rywalizować wielu graczom na zasadach gorącego krzesła lub na podzielonym ekranie.

Kwestie techniczne

Colin McRea Rally to trójwymiarowa gra wyścigowa, w której autorzy starali się dokładnie odwzorować zmagania sezonu 1998 rajdowych mistrzostw świata. Podczas zmagań opis trasy czyta graczowi pilot Colina McRea, Nicky Grist. Jedną z nowinek w grze jest zastosowana technologia HeadCam View, która po wybraniu jednej z kamer symuluje widok oczami kierowcy.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 1 CD

Ocena gry 8,5 / 10 na podstawie 918 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99 PLN

Wymagania wiekowe Colin McRae Rally (1998)

odpowiednia dla każdego wieku

Wymagania sprzętowe Colin McRae Rally (1998)

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 233Mhz, 32MB RAM, akcelerator 3D + wykorzystuje joystick

Colin McRae Rally - recenzja gry

Recenzja 28 lutego 2001, 14:03

Jak dotąd nie wspomniałem ani słowem dlaczego gra cieszyła się (i nadal się cieszy) taką popularnością. Chodzi o model fizyki zachowania pojazdów (programistom Codemasters udało się uzyskać kompromis między realizmem, a grywalnością) i połączenie go z umiejętną konstrukcją odcinków. Dzięki temu setki (tysiące, a może i setki tysięcy?) graczy na całym świecie może się cieszyć wrażeniami z rajdowej jazdy. Poszczególne samochody mają odmienne charakterystyki podczas jazdy i na sypkich nawierzchniach cechuje je dość spora bezwładność. To jeden z powodów dla których Colin odniósł sukces – poślizgi. Kiedy już uda nam się opanować umiejętność pokonywania zakrętów poślizgami, to czeka nas nieprawdopodobna zabawa. Tutaj ciekawostka – znacznie łatwiej uzyskiwać dobre czasy korzystając z klawiatury jako urządzenia sterującego, niż z urządzeń analogowych, takich jak kierownice i joysticki. Dlaczego? Odpowiedź tkwi w technice jazdy poślizgiem. Po wprowadzeniu samochodu w poślizg trzeba korygować (kontrować kierownicą) tor jazdy. Haczyk polega na tym, że podczas takich korekt samochód bardzo często wpada w kolejny poślizg, tym razem w drugą stronę i można tak praktycznie w nieskończoność. Trzeba więc dobrze wyważyć o ile trzeba skręcić, by samochód wszedł na właściwy (optymalny) tor jazdy i wyszedł z zakrętu w pozycji, która umożliwi rozwinięcie jak największej prędkości na prostej. O ile przy urządzeniach analogowych trzeba samemu wyczuć samochód i odpowiednio pracować kierownicą, to w przypadku klawiatury większość roboty odwala za nas komputer. Nie oznacza to wcale, że jest łatwo. Dobre „wyczucie” samochodu na pewno zajmie sporo czasu. A trzeba też poznać trasy. Mistrzostwa, w których weźmiemy udział składają się z ośmiu rajdów. Sezon zaczyna się od Rajdu Nowej Zelandii, potem czekają nas zmagania w Grecji (Rajd Akropolu), Monte Carlo, Australii, Szwecji, na Korsyce, w Indonezji i Wielkiej Brytanii. Niedużo? Wprost przeciwnie – czeka nas sporo zachodu, by ukończyć mistrzostwa, a co dopiero zająć jakieś punktowane miejsce. Nie wiem dlaczego, ale nie można przejść do kolejnego rajdu jeśli poprzedni ukończy się na pozycji niższej niż szósta. A zapewniam, że nie jest to zadanie najprostsze. Kiedy już uda nam się odnieść zwycięstwo na średnim poziomie trudności, to będzie można wybrać najwyższy „Expert” i ścigać się dalej.

PC
PS1