Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikWyścigiPCPS3X360NDS
Okładka Race Driver: GRID (PC)

Race Driver: GRID

Opracowana przez studio Codemasters gra wyścigowa, stanowiąca bezpośrednią kontynuację serii zapoczątkowanej przez TOCA Touring Cars i TOCA Race Driver.

Wyścigi | samochodowe | multiplayer

Okładka Race Driver: GRID (PC)

data premiery gry:

30maj2008

PC X360 PS3

5sie2008

NDS

GRID jest czwartą odsłoną cyklu Race Driver, jak zwykle przygotowaną przez brytyjską firmę Codemasters. Nie mamy tu jednak do czynienia z typową kontynuacją, a zupełnie nowym produktem, oferującym wiele rozwiązań nieznanych do tej pory miłośnikom tej serii. Całość pod wieloma względami nawiązuje do takich gier jak chociażby Project Gotham Racing, czy Forza Motorsport.

Opisywany produkt do zaoferowania ma trzy zasadnicze rodzaje zabawy. Decydując się na wyścigi rozgrywane w Stanach Zjednoczonych można przede wszystkim liczyć na ściganie się ulicami największych amerykańskich metropolii, takich jak Waszyngton, Detroit czy San Francisco. Do wygrywania zawodów używa się natomiast zaopatrzonych w potężne silniki V8 muscle-carów, między innymi Chevroleta Corvette, Dodge’a Challengera, Forda Mustanga, Plymoutha Barracudę czy Dodge’a Vipera. Imprezy organizowane na Starym Kontynencie obfitują w wyścigi rozgrywane na profesjonalnie przygotowanych do tego celu torach. Są to między innymi tak znane obiekty jak Donington Park, Silverstone, Spa Francorchamps czy Nurburgring. Jeśli zaś chodzi o pojazdy, są to auta tak znanych i cenionych marek jak Aston Martin, TVR, Audi czy Koenigsegg. Ostatnią grupę formują wyścigi rozgrywane w Japonii. Zawody te opierają się w głównej mierze na rywalizacji typu drift, w której używa się specyficznie przerobionych pojazdów od takich producentów jak Mazda, Subaru czy Toyota. Gracz ma tu okazję zwiedzić zarówno najsłynniejsze japońskie miasta (m.in. Tokio), jak i znane z gry Need for Speed: Carbon górskie serpentyny. W miarę swoich postępów kupuje się nowe pojazdy, a także odblokowuje kolejne turnieje.

Gra charakteryzuje się zbliżonym modelem jazdy do poprzednich odsłon cyklu Race Driver. Wymagane jest więc perfekcyjne opanowanie rajdowej maszyny, gdyż tylko to może zapewnić ostateczne zwycięstwo. Z myślą o początkujących graczach przygotowano jednak wiele ułatwień, pomagających między innymi w pokonywaniu zakrętów. Gra zawiera ponadto mechanizm tzw. „flashbacków”, dzięki którym możliwe staje się cofanie w czasu celem zniwelowania popełnionych błędów. GRID oferuje wyjątkowo realistyczny model uszkodzeń. Dotyczy to zarówno niewielkich stłuczek jak i potężnych kraks, które mogą doprowadzić do natychmiastowego zakończenia wyścigu. Kolejne uderzenia w negatywny sposób odbijają się na osiągach prowadzonej przez siebie maszyny.

Gra działa na silniku EGO, będącym modyfikacją engine’u zastosowanego w innej produkcji Codemasters – Colin McRae: DiRT. Główne usprawnienia objęły wygląd pojazdów oraz otoczenia. Wyścigi rozgrywane są na szczegółowo zaprojektowanych torach. W przypadku imprez organizowanych na terenach miejskich zadbano między innymi o charakterystyczne dla każdej metropolii zabytki. Nie zabrakło również szczegółowo animowanej publiczności, dynamicznie reagującej na poczynania gracza.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 12  

Ocena gry 8,5 / 10 na podstawie 6388 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 5,2 / 10 na podstawie 13 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Race Driver: GRID

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Race Driver: GRID

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.66 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 12.5 GB HDD, Windows XP SP2/Vista

Microsoft Xbox 360

Microsoft Xbox 360

Wykorzystuje: Xbox Live

Race Driver: GRID - recenzja gry
Race Driver: GRID - recenzja gry

Recenzja 4 czerwca 2008, 12:13

Zmagania mogą być prowadzone na pięciu poziomach trudności i różnice w umiejętnościach komputerowych kierowców bywają tu dosyć spore. Na dwu najniższych poziomach dowodzeni przez SI oponenci jeżdżą pasywnie, ale już od poziomu „serious” bardziej przykładają się do skutecznej jazdy. Nie mogę w tym momencie nie wspomnieć o ułatwieniu, które pojawiało się już w grach wyścigowych firmy Milestone. Chodzi o opcję cofania czasu, dzięki której nawet po całkowitym roztrzaskaniu maszyny ma się w dalszym ciągu szanse na pomyślne dotarcie do mety. Do realizacji tego mechanizmu nie mam żadnych zarzutów, albowiem umożliwia on dokładne ustalenie miejsca, do którego chce się powrócić. Dysponuje się tu wprawdzie ograniczonym przedziałem, ale niemal zawsze możliwe jest dokonanie takich zmian, by móc spokojnie powtórzyć manewr przejechania przez feralny zakręt. Początkowo dość sceptycznie podchodziłem do tej opcji, ale z czasem zacząłem z niej regularnie korzystać.

PC
X360
PS3
NDS