Dizzy, sympatyczny, jajowaty stworek, po raz kolejny musi stawić czoła złemu czarnoksiężnikowi Zaksowi. Tym razem ów jegomość postanowił rzucić urok na wszystkich przyjaciół naszego bohatera i uwięzić ich w przeróżnych miejscach krainy Yolkfolk. Jak nietrudno się domyślić, tylko od sprytu grającego zależeć będzie, czy Zaks wypełni swój plan do końca, czy też przepadnie w mrocznej otchłani Hadesu.
Chronologicznie, Magicland Dizzy jest czwartą częścią serii gier przygodowo-zręcznościowych, publikowanych masowo na początku lat dziewięćdziesiątych przez Codemasters z myślą o komputerach ośmiobitowych i Amigach. W porównaniu z poprzednikami zmieniło się niewiele: nadal musimy skakać po rozmaitych platformach, unikać wrogich Dizzy’emu stworków i oczywiście zbierać przedmioty, które pomogą nam w naszej wędrówce. Każdy z uwięzionych mieszkańców Yolkfolk ma problem z normalną egzystencją, dlatego też oprócz pokonania Zaksa, co jest zadaniem numer jeden, trzeba także postarać się im pomóc. Świat, po którym przyjdzie nam się poruszać jest zdecydowanie większy niż zwykle, co przekłada się na ilość niebezpieczeństw, czyhających na naszego bohatera. Gracz dysponuje ograniczoną ilość żyć, dlatego trzeba uważać na każdym kroku, inaczej może się okazać, że tuż przed końcem gry, trzeba będzie powtarzać wszystko od nowa. Opcja nagrywania stanu gry, jak zwykle w Dizzym, nie istnieje.
Mimo użycia niewielkiej palety barw, grafika jest kolorowa i sprawia przyjemne wrażenie. Podkład muzyczny jest tylko jeden i po dłuższym czasie staje się denerwujący, dlatego lepiej od razu go wyłączyć. Magicland Dizzy, dzięki prostym zagadkom i niewielkiej ilości dialogów, staje się wymarzoną pozycją dla młodszych graczy, którym prowadzenie jajowatego stwora powinno dostarczyć dużo przyjemności.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Ostatnia aktualizacja opisu: 19 sierpnia 2015
Firma Codemasters sprawiła wszystkim niemałą niespodziankę. Wydawca zapowiedział bowiem powrót znanej z komputerów 8-bitowych serii Dizzy.
gry
Adrian Werner
23 listopada 2011 11:54
Wymagania sprzętowe gry Magicland Dizzy:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
286, 640 KB RAM.
Średnie Oceny:
Średnia z 79 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Wiedźmin
Ekspert
2025.05.02
Magicland Dizzy aka Dizzy 4 to fajna przygodowa gra akcji wydana przez Codemasters w 1990 roku na 8-bitowce i 16-bitowce. Przejmująco wyraźna, kreskówkowa grafika, wspaniała, skoczna muzyka, dobrze wyważona i satysfakcjonująca mieszanka skakania po platformach i rozwiązywania zagadek opartych na bajkach oraz wysoki poziom truduności przełożyło się na jedną z najbardziej udanych części tej kultowej serii. Fabuła rozgrywa się w fantastycznym świecie zwanym Magicland i jest bezpośrednią kontynuacją wydarzeń z Fantasy World Dizzy. W Magicland nasz uroczy bohater Dizzy próbuje uratować sześciu przyjaciół, którzy zostali zaczarowani przez złego czarodzieja Zaksa.Gameplay. Dizzy 4 podąża śladem poprzedniej części więc eksplorujemy świat w stylu gier platformowych, a także zbieramy przedmioty, aby rozwiązać zagadki. Gra identycznie jak trójka ma bardzo baśniowy klimat i opiera swe rozwiązania na znanych bajkach i legendach. Każdy ze znalezionych przedmiotów ma swoją własną indywidualną rolę, a częścią zabawy jest odkrywanie do czego każdy z nich służy. Podoba się mi jak wiele mamy tutaj odniesień do legend, bo to budowało uczucie uczestnictwa w wielkiej przygodzie. Zagadki z podstawową wiedzą o bajkach idzie z czasem rozgryźć, ale to podchwytliwe i niewybaczające elementy platformowe sprawiają po raz kolejny, że gra z dziecięcą kreskówkową przygodą jest grą diabelsko trudną bez trainera Unlimited Lives. Twórcy tej gry doskonale zdawali sobie sprawę ze swojej grupy docelowej, że nie są to tylko dzieci więc są małe przebłyski humoru dla dorosłych. W tej konkretnej odsłonie Dizzy jest też świetnie wykorzystany motyw magii. Magicland Dizzy to część, która sprawiła mi trochę więcej problemów zagadkami niż pozostałe części, ale ostatecznie udało się mi przejść na C-64. Gdy udało się czułem ogromną satysfakcję, gdy wszystkie zagadki wreszcie rozgryzłem. Drugim problemem jest to, że mamy zaledwie trzy życia tak jak w trójce co sprawia, że gra jest ogromnym wyzwaniem zręcznościowym z powodu elementów platformowych, gdzie łatwo stracić życie, jeśli ktoś gra uczciwie, ale na 8-bitowcach wiele gier można było uruchomić z wbitym trainerem Unlimited Lives więc każdy miał wybór. Grafika i udźwiękowienie. Grafika jest dość porównywalna z trzecią częścią. Tła są wyraźnie zdefiniowane z uderzającą kompozycją kolorów, a fajne szczegóły otoczenia wzbogacają wrażenia z rozgrywki. Utwór z Magicland wpada w ucho, ponieważ ma czarującą melodię, która podnosi historię do operowej skali. Muzyka jest praktycznie identyczna na C-64 i Amidze co jest fajną sprawą. Jedynie przy Treasure Island Dizzy, Magicland Dizzy i Spellbound Dizzy jest taka sama muzyka przy wersjach na C-64 i Amidze, a przy pozostałych częściach cyklu jest niestety użyty inny motyw muzyczny na tych komputerach i co ciekawe za każdym razem lepiej wpadła mi w ucho melodia na C-64 niż Amidze. Mam na myśli muzykę z Fantasy World Dizzy, Prince of the Yolkfolk i Crystal Kingdom Dizzy, bo Fantastic Dizzy nie pojawiło się na C-64, a z kolei pierwsza część The Ultimate Cartoon Adventure nie wyszła na Amidze.Podsumowanie. Magicland Dizzy jest po prostu świetne. Uwielbiam tego małego jajowatego łobuziaka także z tej części. To moim zdaniem druga najlepsza część serii po Fantasy world Dizzy (1989). Żadna część Dizzy'ego nie ma tyle motywów zaczerpiętych z kultowych bajek i klasycznych legend. Wersja na komputer Amiga:https://www.youtube.com/watch?v=SAzmgWG_nUcWersja na komputer C-64:https://www.youtube.com/watch?v=TSlNoFmtQv4&ab_channel=WorldofLongplaysMuzyka z wersji na komputer C-64:https://www.youtube.com/watch?v=C0mkSVimrjI&list=PL0kG1KGhd-Tt7VyG9QKpVl7iDQPvpeT37&index=29&ab_channel=Game-Movie%E3%80%88C64%E3%80%89