Data wydania: 26 czerwca 2007
Gra akcji z elementami RPG, opracowana przez zespół Triumph Studios. Gracze trafiają do klasycznego świata fantasy, jednak w przeciwieństwie do kanonu gatunku, tym razem wcielają się w kandydata na lorda ciemności. Największym marzeniem protagonisty jest przejęcie władzy nad światem, a w uzyskaniu tytułu Mistera Despoty pomagają mu zastępy Minionów obdarzonych różnorodnymi zdolnościami.
GRYOnline
Gracze
Steam
Overlord to trzecioosobowa gra akcji/cRPG, stworzona przez programistów z grupy Triumph Studios, mających na swoim koncie m.in. gry strategiczne z serii Age of Wonders. Za sprawą nowego projektu utalentowanych developerów dane jest nam przenieść się do baśniowego świata, w którym z założenia nie spotykamy ani jednej pozytywnej postaci.
Fabuła produktu stanowi przeciwieństwo tego, co serwowali nam dotąd scenarzyści, specjalizujący się w gatunku fantasy. Głównym bohaterem opisywanego dzieła jest nie blondwłosy, prawy książę, lecz przerażający, zakuty w ciężką i niewygodną zbroję kandydat na lorda ciemności, którego głównym marzeniem jest panowanie nad światem, niesienie śmierci, zagłady i innych plag, jakich nie powstydziłby się sam Lucyfer. W uzyskaniu wymarzonego tytułu Mistera Despoty pomocne są mu zastępy diablików (Minions), które wierzą w magiczną moc swojego pana i czekają tylko na to, by ich mocodawca dał im sygnał do rozpoczęcia kolejnej zadymy.
W kreowaniu wizerunku bardzo złego bohatera fundamentalną rolę odgrywa wskaźnik, obrazujący poziom zepsucia naszej postaci. Jego wartość zmienia się w raz z decyzjami, jakie podejmujemy podczas kampanii. Przykładowo po odbiciu kilku wiosek z rąk złowieszczych Halflingów automatycznie uzyskujemy tytuł lorda protektora uratowanych ziem, a ich mieszkańcy w podzięce witają nas uśmiechem i radosnymi okrzykami na naszą cześć. Gdy jednak postanawiamy zademonstrować im, czym jest ucisk feudalny oraz wymyślne tortury, przy następnych odwiedzinach wieśniacy padają przed nami na kolana, modlą się o swoje życie, a od czasu do czasu oferują nam także swoje córki – dziewice rzecz jasna. Tym samym wzrasta stopień złej sławy naszego podopiecznego, a więc wszystko zmierza we właściwym kierunku.
Diabliki towarzyszące nam we wszystkich poczynaniach przedstawione są w sposób groteskowy. Oprócz siły i sprawności fizycznej charakteryzuje je także niewyobrażalna głupota. Gdy każemy im skoczyć w przepaść, albo w ogień, robią to bez namysłu. Łatwo dają się również namówić na wysadzanie miast przy pomocy ładunków wybuchowych. To, że same przy tym giną, nie odgrywa najmniejszego znaczenia. Jako Overlord, czyli suweren, możemy na bieżąco rekrutować kolejnych Minions, o ile w zanadrzu posiadamy kilka dusz pokonanych wrogów.
Zdaniem programistów ich dzieło można ukończyć bez nieprzepisowych zagrań, ale mało kto potrafi odmówić sobie takich opcji, jak: męczenie poddanych, wykradanie mocy żyjącym istotom czy też eksterminacja postaci, kojarzących się z najpopularniejszymi książkami fantasy. Do tych kontrowersyjnych posunięć przekonuje fakt, że nic nie dzieje się tutaj w stu procentach na poważnie, a sama zabawa obfituje w dużą dawkę czarnego humoru.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 26 czerwca 2007
Xbox 360 26 czerwca 2007
PlayStation 3 20 czerwca 2008
Producent: Triumph Studios
Wydawca: Codemasters
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
Czarny humor, czarny charakter w roli głównej i miks wielu gatunków. Czy to mogło się udać?
26 sierpnia 2022
Nie samymi cnotliwymi bohaterami gry wideo żyją. Niektóre z nich pozwalają graczom wcielić się w postacie złowrogie, nikczemne, o bardzo niemoralnych pobudkach. I właśnie o takich produkcjach dziś sobie opowiemy.
17 kwietnia 2007
Gra utrzymana jest w klimacie fantasy, ale twórcy nie podeszli do fabuły śmiertelnie poważnie. Właściwie bardziej zależało im na tym, byście umarli ze śmiechu, przyglądając się kolejnym gagom.
Rhianna Pratchett, autorka scenariuszy do takich gier jak Mirror's Edge, Heavenly Sword oraz wspominanego przez nas niedawno Overlorda II, wypowiedziała się na temat trendów obowiązujących obecnie w branży gier. Przede wszystkim zauważa ona wciąż powracają chęć producentów do czerpania z amerykańskiego kina akcji, co jej zdaniem wcale nie jest dobre, gdyż działa w ograniczający sposób.
pozostałe
Szymon Liebert
28 czerwca 2009
Wczoraj firma Codemasters poinformowała o trwających właśnie pracach nad przeznaczonym na PS3, Xboxa 360 oraz PC sequelem cieszącego się sporą popularnością Overlorda. Przewidywana data premiery gry wyznaczona została na przyszły rok i podobnie jak przedtem jej przygotowaniem zajmuje się Triumph Studios.
gry
Dorota Drużko
14 sierpnia 2008
Codemasters już od blisko roku samodzielnie wydaje własne gry w Polsce. Dokładny mechanizm dość oryginalnej na naszym rynku formy współpracy firmy z CD Projekt i LEM opisaliśmy w tej informacji. Dzięki tego typu suwerenności to właśnie Codemasters decyduje o cenie swoich produktów na polskim rynku i... zapowiada obniżki!
gry
Jakub Kralka
29 lutego 2008
Overlord, jeden z xboxowych i pecetowych hitów ubiegłego lata zmierza również na konsolę PlayStation 3. Informacja ta jest już całkowicie potwierdzona i pewna, tak więc wygląda na to, że fani Sony już wkrótce otrzymają kolejną, bardzo dobrą grę na swą platformę.
gry
Przemysław Zamęcki
26 lutego 2008
Wydana na komputery PC i konsolę X360 gra Overlord została bardzo dobrze przyjęta przez graczy znudzonych już ciągłym wcielaniem się w ratujących ludzkość dobrych bohaterów. Od czasu premiery minęło już kilka miesięcy, więc twórcy postanowili urozmaicić nieco zabawę wypuszczając trzy wzbogacające rozgrywkę rozszerzenia.
gry
Artur Falkowski
2 listopada 2007
Kilka dni temu donosiliśmy Wam, że Codemasters planuje wypuścić darmową aktualizację do Overlord, dzięki której będziemy mogli zagrać w multiplayerowych trybach także na podzielonym ekranie (split-screen). Teraz znamy już trochę więcej szczegółów na ten temat.
gry
Rafał Skierski
22 sierpnia 2007
Overlord to jedna z ciekawszych pozycji ostatnich tygodni w bibliotece Xboxa 360. Twórcy zapowiedzieli, że ich produkcja wkrótce doczeka się aktualizacji, która przyniesie ze sobą możliwość grania w trybie split-screen (na podzielonym ekranie).
pozostałe
Rafał Skierski
17 sierpnia 2007
Brytyjskie Codemasters ujawniło listę produktów, jakie zaprezentuje na tegorocznych targach Games Convention. Widzowie przybyli do Lipska na największe w Europie wydarzenie dla graczy będą mogli przyjrzeć się pięciu pozycjom z oferty „Mistrzów Kodu”.
gry
Marek Grochowski
16 sierpnia 2007
Już wkrótce najlepsze produkcje sygnowane logiem brytyjskiego Codemasters w dniu swojej sklepowej premiery zagoszczą również na łamach płatnego serwisu GameTap. Popularny, internetowy dystrybutor gier podpisał z „Mistrzami Kodu” wieloletnią umowę, za sprawą której będzie aplikował europejskie hity mieszkańcom Ameryki Północnej.
pozostałe
Marek Grochowski
2 sierpnia 2007
Nieoficjalny poradnik do gry Overlord zawiera szczegółowy opis wszystkich misji, które czekają na kandydatów na Lorda Ciemności. Nie tylko dowiesz się z niego, jak krok po kroku przebrnąć przez kolejne zadania, ale także poznasz dokładne dane na temat umiejscowienia wszystkich obiektów, które musisz przetransportować do swojej wieży i lokacji, w których możesz odzyskać zdrowie i manę. Znajdują się tu także szczegółowe opisy taktyk pokonania każdego groźniejszego przeciwka.
pozostałe
Redakcja GRYOnline.pl
1 sierpnia 2007
Popularne pliki do pobrania do gry Overlord.
trainer Overlord - v.1.4 +11 trainer - 21 stycznia 2008
patch Overlord - v.1.4 - 7 grudnia 2007
trainer Overlord - +11 Trainer - 7 stycznia 2008
trainer Overlord - v.1.2 +11 Trainer - 18 września 2007
trainer Overlord - v1.2 +7 Trainer - 23 października 2007
trainer Overlord - +11 Trainer (cheat) - 23 października 2007
trainer Overlord - +7 Trainer - 23 października 2007
demo Overlord - v.1.1 - 5 lipca 2007
trainer Overlord - v2.0.1.10 +6 Trainer - 14 września 2019
mod Overlord - StixsworldHD's HD-4K Experience v.1.0 - 16 listopada 2021
Wymagania sprzętowe gry Overlord:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Procesor Intel Core 2 Duo 2.4 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256MB (GeForce 7800 lub lepsza), 4.5 GB HDD, Windows XP/Vista.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1990 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 4757 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Bartłomiej Kossakowski
Recenzent GRYOnline.pl
2007.07.23
Czarny humor, czarny charakter w roli głównej i miks wielu gatunków. Czy to mogło się udać?
MarcinB323
Ekspert
2023.10.31
31-10-2023, Fajnie być złym. Można powiedzieć że gra jest bardzo dobra w swojej prostocie sterujecie nadzorca który wydaje rozkazy minionkom. Podopieczni są bardzo fajnie uroczo się patrzy jak niszczą wioski i powalają przeciwników czy nawalają owieczki. Gra jest ładna nawet obecnie może się podobać a ma sporo na karku. ciekawa, wymagająca wciągająca. Do wad niewygodne sterowanie a szczególnie wskazywania wrogów w trakcie walki. Bardzo łatwo stracić cały odział przez chwile nieuwagi i gra staje się wówczas łamigłówką i wymaga cierpliwości. Polecam.
Seba01
Ekspert
2022.07.26
Naprawdę ciekawy, niedoceniony tytuł z nietypową mechaniką, mianowicie głównie zarządzamy swoją małą armią chochlików, wykonujący wszystko, co rozkażesz. Chcesz, żeby tam poszli? Oni tam pójdą. Coś zniszczyć? Zrobią to. Niestety czasem może być tak, że wyślesz ich przypadkowo do ognia czy głębokiej dla nich wody i giną tam bezpowrotnie. Trzeba dobrze zarządzać jednostkami. Fajne są też zaklęcia, sam antagonista w takiej baśniowej krainie tam nie pasuje, więc może je po prostu urozmaicić czymś mroczny, choć nie rozumiem tego, że zły Lord może być dobry xD A tak to świetny tytuł, polecam gorąco!
Orzech
Ekspert
2020.01.20
Bardzo prosta i przyjemna gra z dużą ilością humoru i dobrze zaprojektowanymi lokacjami które nieco maskują jej niedoskonałości.A niedoskonałości tych można się kilku doszukać: nieangażująca fabuła(a raczej jej strzępy) czyniąca z nas chłopca na posyłki, momentami beznadziejne sterowanie obiektami za pomocą myszki, praca kamery, ubogi rozwój bohatera czy chociażby brak mapy.Mimo tego wszystkiego - głównie przez różnorodne lokacje i proste zagadki - grało się całkiem przyjemnie... no może oprócz początku który potrafił wynudzić. Pomaga też to, że wiele elementów występujące w tej grze jest dosłownie tylko dodatkiem. Grindowanie mimo że istnieje to jest niemal całkowicie opcjonalne, tak samo jak rozbudowa wieży, polepszanie swojego ekwipunku(osobiście niemal w ogóle z tego nie korzystałem) oraz mające wpływ na zakończenie czynienie większego zła.
mastarops
Ekspert
2018.04.11
Nuda, nuda, nuda. Nudna fabuła, nudne questy, nudna walka. Na to wszystko crafting, grinding, rozbudowa zamku i beznadziejna praca kamery. Niby masz być panem zła, ale jesteś chłopcem na posyłki i dekoratorem wnętrz. RTS z udziwnionym sterowaniem i 4 jednostkami.
Seep
Ekspert
2020.03.13
@smartboygod Pretorianin
Przeszedłem całą jakiś czas temu, muzyka, grafika i mechanika spoko. Momentami trudna i monotonna. Gra do przejścia na raz i tyle. Na arenie też wygrałem prawie wszystkie walki, oprócz jednej z duszkami czy elfami. Nie chciało mi się tego męczyć.
Foks Moulder Centurion
Bardzo mnie ta gra zaskoczyła, bo spodziewałem się krótkiej popierdółki, a otrzymałem całkiem sensowny i pełnoprawny produkt mający w sobie coś z RPG-a. W odróżnieniu od typowych dla gatunku mechanik, tutaj kierowany przez nas bohater jest zły. Jesteśmy Panem Ciemności i wydajemy rozkazy naszym demonicznym sługom, którzy w grze odpowiedzialni są tak naprawdę za wszystko. To oni walczą z napotkanymi przez nas wrogami, oni przynoszą/przenoszą różne rzeczy i niejednokrotnie jesteśmy zmuszeni do poświęcenia któregoś z nich dla naszej korzyści. Nie obędzie się tu też bez komicznych sytuacji, bo gra bardzo stawia na humor, zwłaszcza ten czarny, no i znajdziemy też pełno nawiązań do innych światów fantasy. Graficznie prezentuje się całkiem ładnie, styl jest bardzo baśniowy i przyjemny dla oka, nawet teraz po tylu latach. Gra ma dość otwartą strukturę świata, choć nie dostaniemy się wszędzie już na samym początku i co dziwne nie uświadczymy w niej żadnej mapy - sami będziemy musieli zapamiętać wszystkie drogi. Niejednokrotnie będziemy musieli też pogłówkować nad tym, żeby się gdzieś dostać. bo naszych demonicznych sługusów są 4 rodzaje, jedni mogą chodzić po ogniu, drudzy po wodzie itp. Liczba questów jest niemała, a przejście wszystkich zajęło mi lekko ponad 20 godzin i nie był to czas stracony. Troszkę kłóciłbym się z tym czy naprawdę kierujemy, aż takim złym bohaterem, bo szczerze mówiąc wcale tego nie widać. Niby dlaczego mielibyśmy pomagać mieszkańcom wiosek i wykonywać dla nich zadania? Doczepić bym się też mógł niezawygodnej kamery, ale podejrzewam, że ten problem występuje tylko na konsolach. Warto przyjrzeć się bliżej temu tytułowi, bo nie jest on jakoś bardzo znany, a według mnie zasługuje na to żeby być, innymi słowy - polecam.
Orzech Centurion
Bardzo prosta i przyjemna gra z dużą ilością humoru i dobrze zaprojektowanymi lokacjami które nieco maskują jej niedoskonałości.
A niedoskonałości tych można się kilku doszukać: nieangażująca fabuła(a raczej jej strzępy) czyniąca z nas chłopca na posyłki, momentami beznadziejne sterowanie obiektami za pomocą myszki, praca kamery, ubogi rozwój bohatera czy chociażby brak mapy.
Mimo tego wszystkiego - głównie przez różnorodne lokacje i proste zagadki - grało się całkiem przyjemnie... no może oprócz początku który potrafił wynudzić. Pomaga też to, że wiele elementów występujące w tej grze jest dosłownie tylko dodatkiem. Grindowanie mimo że istnieje to jest niemal całkowicie opcjonalne, tak samo jak rozbudowa wieży, polepszanie swojego ekwipunku(osobiście niemal w ogóle z tego nie korzystałem) oraz mające wpływ na zakończenie czynienie większego zła.
LakiLou Centurion
Niby nic nadzwyczajnego ale ta gra ma w sobie swój specyficzny urok, który przypadł mi do gustu. Jest to chyba zasługa tego humorystycznego spojrzenia na fantasy jak i to, że steruje się tym złym.