Data wydania: 3 listopada 2023
EA Sports WRC to pierwszy symulator rajdów samochodowych opracowany przez studio Codemasters z użyciem oficjalnej licencji Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Gra stanowi przy tym nieformalną kontynuację serii DiRT Rally i cechuje się porównywalnie wysokim realizmem.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
EA Sports WRC (lub po prostu WRC) to nieformalna kontynuacja DiRT Rally 2.0 – projekt zmienił nazwę (i potencjalnie część założeń), gdy Codemasters przejęło licencję Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) z rąk firmy Nacon, która w 2022 roku przerwała wydawanie opartych o nią symulatorów rajdów na grze WRC Generations. Tym samym Electronic Arts dodało kolejną prestiżową formę motosportu, obok wyścigów Formuły 1, do swojego portfolio.
Skoro gra powstała na fundamencie serii DiRT Rally, korzysta z jej dorobku, tj. zaawansowanej symulacji fizyki czy bogatej kolekcji samochodów, reprezentujących różne epoki rajdowej rywalizacji. Według twórców jest to najbardziej realistyczny symulator rajdów w ich dorobku – choć dzięki „dynamicznemu systemowi prowadzenia”, bogatym opcjom konfiguracji i szerokiej gamie asyst (obejmującej np. uproszczone notatki pilota) nadaje się również dla mniej doświadczonych graczy.
Istotną nowinką jest tryb konstruktora, w którym możemy zaprojektować od podstaw własną rajdówkę, począwszy od komponentów podwozia i silnika, a skończywszy na personalizacji różnych zewnętrznych i wewnętrznych szczegółów maszyny (wliczając w to barwy karoserii opracowane przy pomocy edytora malowań). W ten sposób stworzymy maszynę przeznaczoną do startów w klasie WRC, WRC2 lub Junior WRC.
Rywalizować możemy w 18 lokacjach na przeszło 200 odcinkach specjalnych o łącznej długości ponad 600 kilometrów, składających się z dróg o nawierzchni asfaltowej, szutrowej czy śnieżnej. W grze występują miejsca z bieżącego sezonu WRC, jak również kilka z minionych lat.
Do dyspozycji mamy 78 samochodów rajdowych – 10 aktualnych modeli z autentycznymi zespołami, kierowcami i barwami (w klasach Rally1, WRC2 i Junior WRC) oraz 68 maszyn różnego typu, które zapisały się w historii tej dyscypliny motosportu, np. legendy Grupy B czy przednionapędowe tzw. kit cary z lat 90.
Oprócz różnych singleplayerowych trybów (z karierą na czele), nie brakuje cross-platformowej sieciowej rozgrywki wieloosobowej dla maks. 32 osób. Jej wiodącą formą są Kluby, w których na użytkowników czekają turnieje i aktualizowane na bieżąco specjalne wyzwania, odtwarzające bieżące lub historyczne wydarzenia z prawdziwych rajdów.
Co istotne, studio Codemasters porzuciło własną technologię Ego, z której korzystało w swoich wcześniejszych symulatorach rajdów, i w EA Sports WRC zastosowało Unreal Engine. Według twórców pozwoliło to na tworzenie dłuższych i bardziej szczegółowych tras, niż było to przedtem możliwe.
Autor opisu gry: Krzysztof Mysiak
Platformy:
PlayStation 5
Xbox Series X/S
PC Windows
Gry podobne:
9GIER
Seria DiRT to bezpośredni następca cyklu Colin McRae Rally, zapoczątkowanego w 1998 r. przez firmę Codemasters. Kiedy w roku 2004 patron serii Colin McRae porzucił występy w wyścigach WRC na rzecz Rajdu Dakar i cyklu X-Games, twórcy zdecydowali się zmienić kierunek jej rozwoju, wzbogacając grę o rajdy off-roadowe i zwiększając wachlarz dostępnych pojazdów o samochody terenowe, ciężarówki i łaziki. Nowa gra otrzymała też znaczącą nazwę DiRT.
31 października 2023
Listopad nie jest najbardziej spektakularnym miesiącem, ale nie zabraknie w nim gier wartych uwagi. Chociaż większość osób pewnie zajmie się nadrabianiem zaległości, może znajdą chwilę na Niezwyciężonego lub Broken Roads.
Odłożenie Motoprzeglądu o dodatkowy tydzień zaowocowało wzbogaceniem go o szereg ważnych wieści. Premiera Forzy Horizon 5 na PS5, oficjalna prezentacja Project Motor Racing i koniec gier rajdowych od Codemasters to tylko ułamek tematów, które dziś omawiam.
gry
Krzysztof Mysiak
4 maja 2025 18:47
Studio Codemasters przekazało smutne wieści na temat swojej działalności na poletku gier rajdowych. Rozwój WRC został wstrzymany, a w obecnych planach dewelopera nie ma miejsca na następną pozycję tego typu (np. nową odsłonę serii DiRT). Doszło też do zwolnień.
gry
Krzysztof Mysiak
3 maja 2025 16:46
Rozszerzenie do WRC o nazwie 2024 Season Expansion, które oferuje rajdy Polski i Łotwy oraz pięć samochodów, jest już dostępne. Przy okazji poznaliśmy jego polską cenę, a gra została przemianowana na WRC 24.
gry
Krzysztof Mysiak
8 października 2024 20:00
Wreszcie wyjaśniło się, czy WRC będzie kolejną serią gier EA Sports z corocznymi odsłonami. Nie będzie. Codemasters zapowiedziało, że jesienią wypuści 2024 Season Expansion, czyli płatny dodatek do WRC z zawartością z aktualnego sezonu rajdów, a później jeszcze dwa DLC.
gry
Krzysztof Mysiak
23 lipca 2024 21:43
Wesołych świąt życzą Wam Forza, Gran Turismo, WRC, BeamNG.drive i inne gry, w których pojawiły się prezenty przed Gwiazdką. Rózgi przyszykowali za to twórcy TDU: Solar Crown i The Crew, którzy akurat w tym czasie ogłosili złe wieści.
gry
Krzysztof Mysiak
23 grudnia 2023 14:32
Obiecany Rajd Europy Środkowej w WRC od Codemasters został dodany do gry w aktualizacji 1.4.0. Trafił do gry na kilka dni przed startem drugiego sezonu.
gry
Krzysztof Mysiak
14 grudnia 2023 18:01
Plaga zwolnień nie ominęła Codemasters. EA zarzeka się, że redukcja zatrudnienia jest niewielka, ale brak sukcesu komercyjnego F1 23 i EA Sports WRC nie wróży dobrze na przyszłość.
gry
Kamil Kleszyk
5 grudnia 2023 09:20
Automobilista 2 wreszcie się przebudził! Otrzymawszy w nim wór nowości (a także w Rennsport), możemy na razie zostawić Forzę Motorsport i WRC w spokoju, czekając na dalsze poprawki. A jeśli kogoś nie kręcą symulatory, może pograć w Forzę match-3.
gry
Krzysztof Mysiak
25 listopada 2023 14:14
Kolejna premiera i kolejne rozczarowanie – tak wygląda sytuacja po wydaniu WRC. Na szczęście Gran Turismo 7 ratuje dzień aktualizacją Spec II, Forza Motorsport szykuje kontratak w wersji 2.0, a Forza Horizon 5 zapewnia furę atrakcji (i szczyptę kontrowersji) w Serii 27.
gry
Krzysztof Mysiak
11 listopada 2023 18:22
Oficjalna premiera EA Sports WRC już za nami. Tytuł został opracowany przez studio Codemasters, któremu zawdzięczamy wiele świetnych gier wyścigowych.
gry
Kamil Kleszyk
3 listopada 2023 09:29
Wymagania sprzętowe gry WRC:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-9600K 3.7 GHz / AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX Vega 56 lub lepsza, 95 GB SSD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-10600K 4.1 GHz / AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce RTX 2070 / Radeon RX 5700 XT lub lepsza, 95 GB SSD, Windows 10 64-bit.
PlayStation 5
Wspiera:
60 fps w 4K
Xbox Series X/S
Wspiera:
XSX: 60 fps w 4K | XSS: 60 fps w 1440p
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 170 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 9536 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
HETRIX22
Ekspert
2024.01.08
Ok dałem gierce drugą szanse gdyż stwierdziłem, że 2h to za mało żeby racjonalnie ocenić model jazdy do którego człowiek dopiero się przyzwyczaja, zatem: Do minusów mogę zaliczyć wszechobecne mikrościnki, które pojawiają się niezależnie od ustawień na 3060ti, poza nimi gra działa płynnie, ale ścinki w wyścigówce to rzecz niedopuszczalna. Za duże różnice w modelu jazdy przy zmianie nawierzchniami i auta. Domyślne ustawienia joypada były bardzo słabe, polecam sobie zwiększyć deadzone i linearność sterowania. Z zalet mogę wspomnieć ponownie o bardzo długich trasach, brak widziwianek - mamy tu rajdy w najczystszej postaci i bądź co bądź po dłuższych objechaniu model jazdy może sprawiać frajde. Niestety jest to średniak w kategorii rajdówek, gra wciąż jest gorsza od WRC Generations pod względem modelu jazdy, a od dirt 2.0 jest gorsza pod każdym względem. Jeśli nie grałeś nigdy w rajdówki, albo przespałeś kilka lat to radzę sięgnąć w pierwszej kolejności po dirt 2.0, który ma lepszy model jazdy, jest o wiele ładniejszy, chodzi płynniej i bez przycinek.
pieterkov
Ekspert
2023.11.07
Zarówno na TAA jak i DLSS gra wygląda jak mydło. Na szczęście na 3070 wyciąga ponad 100fps na high w 1080p. Osobiście używam AMD FX ponieważ tam faktycznie wyostrzanie działa. Implementacja DLSS jest na 100% skopana, bo nie zwiększa FPS i nie wyostrza w ogóle obrazu nawet jak damy suwak na 100%. Mydło takie jakbym na 720p grał, nawet jak się ustawi native resolution bez dlss. Niestety na czymkolwiek innym niż native widać na niektórych elementach paskudną siateczkę. Zwłaszcza na efektach ognia z rury i refleksach na karoserii. Smutne, że tak duże firmy nie potrafią w 2023 roku zrobić nawet KLAROWNEGO OBRAZU. Nie mówię już o raytracingu, cieniach czy refleksach. Ale czy naprawdę muszę wybierać między natywnym mydłem, a sztucznym wyostrzaniem ze skalowaniem, które wprowadza artefakty na cieniach i refleksach? Optimum byłoby wybranie dlss + wyostrzanie przez nakładkę nvidia, ale niestety gra nie jest jeszcze obsługiwana. Zostaje ustawienie wyostrzania na sztywno w panelu kontrolnym nvidia. Do tego typowy syndrom denuvo - ścinki, stuttering i doczytywanie tekstur trawy, krzaków, drzew itp. pomimo wszystkich opcji na max. Obniżyłem tylko cienie z ultra na high bo nie poprawiały wyglądu gry, a odejmowały 15-20fps. Ścinki zdarzały się rzadziej po wyłączeniu wysyłania danych do EA w opcjach rozgrywki. Niektóre trasy miały ledwie 60-80fps, a inne ponad 100 – ciężko zgadnąć od czego to zależy.Model jazdy niezły - nie za łatwy, nie za trudny. Na pewno lepszy niż w nfs unbound, które również testowałem w ramach ea play za 4zł. Ogólnie typowe mydło sunące po naoliwionych płytkach, na które próbujemy dmuchać, żeby zmienić jego kurs, zanim wpadnie w drzewo. Jedynie po asfalcie jeździło mi się dobrze – ale jestem słabiakiem w te gry i gram na klawiaturze. Zapomnijcie więc o agresywnym gazowaniu i zarzucaniu tyłkiem na granicy przyczepności niczym w dirt 4. Typowa rajdówka gdzie 80km/h to już szybko – fani dirt rally będą zachwyceni. Reszta mniej ;)Bawiło mnie też to, że testowane w odcinkach specjalnych stare golfy i inne złomy lepiej trzymały się drogi i szybciej hamowały niż mój super-duper nowoczesny wóz samodzielnie zbudowany. Być może była to kwestia mniejszych prędkości jakie osiągały (80-90 zamiast 130+). Podobało mi się, że mogłem dopasować poziom poszczególnych asyst i poziom trudności AI (czyli w praktyce narzucane nam czasy podczas rajdów). Dzięki temu zawsze czułem presję dobrej jazdy, ale nie frustrowałem się, że mam czas gorszy o 30s niż TOP, pomimo jazdy z najwyższą możliwą (wg mnie) szybkością (co było problemem w dirt rally który nawet na easy był mega wymagający).Ciekawym urozmaiceniem były też poszczególne wydarzenia w kalendarzu w karierze oraz konieczność hamowania na końcu trasy (nie ma automatycznego finiszu). Raz jedziemy własnym wozem, raz pożyczonym, do tego rajdy mają dziwne cele np. zamiast zmieścić się w czasie mamy jechać w określonym tempie i dojechać jak najbardziej na styk. Nie podobało mi się natomiast, że jedne trasy zajmują 2 minuty a inne 8 pomimo wybrania najkrótszych mistrzostw w ustawieniach (ale to pewnie wpływa tylko na liczbę odcinków, na short mamy 2 odcinki na wyścig).Nie podobało mi się też, że trzeba było robić jazdę testową, żeby dostać dodatkowy komplet opon, a jednocześnie za kraksy w trakcie tego testu trzeba było płacić czasem i kredytami. Ponadto po przedwczesnym anulowaniu jazdy testowej (np. gdy w połowie ustalimy, że źle dobraliśmy ustawienia i źle się jeździ) nie mamy możliwości jej ponownie wykonać i tracimy szansę na dodatkowe opony. Czyli nawet gdy źle dobierzemy ustawienia pojazdu to musimy za każdym razem shakedown przejechać do końca (ryzykując kolejne uszkodzenia!) – wówczas możemy go powtarzać 5 razy.Ponadto jak w innych grach tego typu domyślne ustawienia pojazdów sprawiają, że mają one problem ze skręcaniem na gazie i podczas hamowania (podsterowność) więc w każdym nowym pojeździe/rajdzie/odcinku trzeba tracić czas na ustawianie dyferencjałów, hamulców i biegów (na większe przyspieszenie, bo vmax nie używamy nigdy).Nie podobało mi się też słabe oznaczenie niektórych skrzyżowań na trasach, przez co nie było wiadomo gdzie jechać, zwłaszcza gdy na ekranie mieliśmy jednocześnie 3 wskazówki od pilota i jedna kazała jechać w lewo, a druga w prawo :P Trzeba było wówczas zgadnąć czy w lewo już pojechaliśmy, gra nie załapała i teraz mamy jechać w prawo, czy np. były dwa skręty w lewo i teraz mamy znowu pojechać w lewo, a dopiero potem w prawo.Gra niestety na starcie wymaga logowania (pewnie kontem ea z aplikacji) więc o graniu offline można zapomnieć. Kolejna badziewna gra-usługa, więc wysokiej jakości nie oczekuje. Gra stoi na unrealu bo notorycznie się wysypywała przy grzebaniu w opcjach graficznych i wyskakiwało wysyłanie błędów do epica. Mam nadzieję, że potrafią je obsłużyć równie skutecznie jak ekipa lords of the fallen, która w ciągu 24h potrafiła na podstawie logów wypuścić patcha i naprawić większość błędów.Niepoważne jest jednak, że EA wydaje grę na nasz rynek i nie raczy nawet tekstu spolszczyć.
Krzysztof Mysiak
GRYOnline.pl Team
2025.10.18
Ocena STEAM
Mieszane (9 536)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
75% rekomendacji (46)
God is a Geek
Chris White
CGMagazine
Andrew Farrell
IGN
Luke Reilly
Xbox Achievements
Richard Walker
New Game Network
Ben Thomas
luckymike11 Konsul
Pytanie do grających:
Jestem niedzialnym graczem, w gry wyścigowe gram sporadycznie i dla fanu ale WRC tak mi się spodobało, że zacząłem grać. Najpierw wolniejszymi klasami i tylko próby czasowe. Teraz zacząłem Mistrzostwa i jeżdżę w Juniorach co sprawia mi masę fanu.
Ale moje pytanie jest takie, bo widzę, że ludzie piszą o porach roku czy zmianie pogody. Jak to można pozmieniać bo nie mogę tego znaleźć?
HETRIX22 Legend
Ok dałem gierce drugą szanse gdyż stwierdziłem, że 2h to za mało żeby racjonalnie ocenić model jazdy do którego człowiek dopiero się przyzwyczaja, zatem:
Do minusów mogę zaliczyć wszechobecne mikrościnki, które pojawiają się niezależnie od ustawień na 3060ti, poza nimi gra działa płynnie, ale ścinki w wyścigówce to rzecz niedopuszczalna. Za duże różnice w modelu jazdy przy zmianie nawierzchniami i auta. Domyślne ustawienia joypada były bardzo słabe, polecam sobie zwiększyć deadzone i linearność sterowania. Z zalet mogę wspomnieć ponownie o bardzo długich trasach, brak widziwianek - mamy tu rajdy w najczystszej postaci i bądź co bądź po dłuższych objechaniu model jazdy może sprawiać frajde.
Niestety jest to średniak w kategorii rajdówek, gra wciąż jest gorsza od WRC Generations pod względem modelu jazdy, a od dirt 2.0 jest gorsza pod każdym względem.
Jeśli nie grałeś nigdy w rajdówki, albo przespałeś kilka lat to radzę sięgnąć w pierwszej kolejności po dirt 2.0, który ma lepszy model jazdy, jest o wiele ładniejszy, chodzi płynniej i bez przycinek.
batatais Chorąży
Zadałem sobie ostatnio trud przeczytania komentarzy użytkowników tego portalu na temat tej gry. Sporo tam różnych zarzutów pod jej adresem, które z racji niedawnego zakupu EA Sports WRC miałem okazję skonfrontować z rzeczywistością. I cóż...
Czy zdarzają się niedostatki graficzne, stuttering, spadki ilości klatek na sekundę? Jak najbardziej, zdarzają się.
Czy trasy wyglądają na nudne, nijakie i powtarzalne? Kwestia dyskusyjna, ale istotnie nie są tak urozmaicone jak w poprzednich WRC od Kylotonn.
Czy brakuje Super OS-ów? Owszem, brakuje zdecydowanie.
I czy to wszystko mi przeszkadza? W najmniejszym stopniu. Dawno tak świetnie się nie bawiłem przy żadnej grze rajdowej. Zasługą tego jest niezwykle miodny gameplay i przystępny model jazdy. Widać, że licencja WRC w końcu trafiła tam gdzie trzeba, do kogoś kto nie musi nabierać doświadczenia w tworzeniu tego typu gier bo robi to już od dawna. A wszystkie powyższe niedoróbki można spokojnie złożyć na karb konieczności przejścia na nowy silnik graficzny. Jestem pewien że w kolejnymi edycjami serii zostaną one poprawione bądź wyeliminowane.
Jedyne czego mi naprawdę brakuje oprócz pokazowych oesów to różne detale w rodzaju większego zróżnicowania uczestników rajdów w klasie WRC2 (bo z tego co widzę w każdym startuje ta sama lista 32 załóg) albo możliwości, jak w poprzednich WRC, podpisywania kariery z już działającymi zespołami zamiast konieczności tworzenia własnego.
Ktoś kilka miesięcy temu pisał, że wszystkie odcinki są robione na jedno kopyto i w przeciwieństwie do gier od Kylotonn tu nie zapamiętał praktycznie ani jednego charakterystycznego miejsca w żadnym rajdzie. Może to zasługa bardziej jednorodnej grafiki w tej grze, w każdym razie ja takich miejsc zapamiętałem sporo - zjazd z góry serią prostych i nawrotów w Sardynii, miasteczko z wąskimi uliczkami w Korsyce, wioskę w Czechach, plac z odgrodzonym biało-czerwonymi barierkami torem jazdy w Monte Carlo, dużą hopę w Szwecji (to nie był bodajże Colin's Crest?), serię zakrętów 90 stopni wokół baraków w Indonezji, czy kolejną wiochę w Meksyku (aczkolwiek tę jak przez mgłę, nie byłem wtedy, eufemistycznie rzecz ujmując, tak do końca trzeźwy). Nie jest tak źle. Zresztą mam wrażenie że Kylotonn brał najbardziej charakterystyczne elementy z każdego rajdu i wtłaczał je do kilku krótkich odcinków. Stąd ta różnorodność. Projekty tras z WRC od Codemasters imho lepiej oddają rzeczywistość.
No i przydałaby się informacja, kiedy następna edycja albo czy przynajmniej dostaniemy jakiś Season Pass z aktualizacją do obecnego sezonu. Chętnie pojeździłbym w Rajdzie Polski albo Łotwy.
zanonimizowany1205593 Chorąży
Na dzień dzisiejszy jest to co najwyżej Beta tego pełnoprawnego produktu, silnik potrafi się rozsypać i to strasznie podczas częstych zmian opcji graficznych, gra ma problem z utrzymaniem płynności i to nie zależnie od jakoś ustawień i rozdzielczości (4k 60fps zużycie sprzętowe na 50%) gubi FPSy i na to wygląda że niektóre odcinki nie są kompletnie zoptymalizowane, zawartość jak na grę na licencji WRC jest ogromna, możliwości customizacji pojazdów i ich ilość to coś wspaniałego, niestety nie idzie w parze z tym oprawa graficzna, która jak na dzisiejsze standardy jest co najwyżej przeciętna i to mocno, samochody wyglądają jakby były zrobione z kartonu i do tego trochę się tak zachowują, tekstury też nie zachwycają, uważam że pomysł na tą serie nie zły,niestety mocno nie dopracowany i cena tego produktu za taką jakość jest bardzo wygórowana.