Seria gier Souls (Dark Souls, Demon's Souls)
Seria gier RPG akcji, ciesząca się wśród wielu graczy mianem kultowej. Za jej stworzenie odpowiada japońskie studio FromSoftware, a cały cykl nierozerwalnie wiąże się z Hidetaką Miyazakim, który pełnił funkcję dyrektora produkcji przy większości odsłon.
Prekursorem gier spod szyldu „Souls” jest wydane na konsoli PlayStation 3 w 2009 roku Demon's Souls, uważane z kolei za duchowego następcę cyklu King's Field. Produkcja wprowadziła większość elementów charakterystycznych dla marki, w tym wysoki poziom trudności, oryginalny projekt przeciwników, melancholijny klimat oraz fabułę opowiadaną niemal wyłacznie przez świat gry (tzw. environmental storytelling).
Formułę serii rozwinięto wraz z wydanym w 2011 roku Dark Souls, mającym swoją premierę na PS3 oraz z kilkudniowym opóźnieniem również na Xbox 60 oraz blisko rok później na PC (jako Prepare to Die Edition). Produkcja odniosła duży sukces i przybliżyła serię graczom, którzy nie mieli wcześniej kontaktu z ekskluzywnym dla platformy Sony prekursorem. Do gry ukazał się też dodatek DLC o tytule Artorias of the Abyss, wprowadzający nową krainę i przeciwników.
Dark Souls II z 2014 roku to jedyna część, w której tworzeniu Hidetaka Miyazaki nie pełnił centralnej roli. Mimo tego tytuł został bardzo dobrze przyjęty przez recenzentów i społeczność. Podkreślano, że udało się utrzymać wysoki poziom trudności przy jednoczesnym uczynieniu rozgrywki bardziej przystępną dla nowych użytkowników. Rok po premierze gry ukazała się wersja Scholar of the First Sin, zawierająca wszystkie dodatki DLC oraz podstawową zawartość nieco zmodyfikowaną względem oryginału.
Dwa lata później na rynku pojawiło się Dark Souls III (w wersji na PC, PlayStation 4 oraz Xbox One). Produkcja kontynuowała główne założenia poprzedniczek, jednak walka stała się szybsza i bardziej dynamiczna, przypominająca inny tytuł FromSoftware – wydane w międzyczasie wyłącznie na PlayStation 4 Bloodborne. Do gry ukazały się dwa dodatki DLC, Ashes of Ariandel oraz The Ringed City, stanowiące swojego rodzaju epilog dla fabuły całej serii.
Trzecia odsłona zamknęła pewien okres w historii japońskiego koncernu. Deweloperzy uznali, że wydawanie kolejnych części bez istotnych innowacji i poważnych zmian w założeniach rozgrywki byłoby niekorzystne dla cyklu. Z tego względu właściciele praw do marki skupili się na wydawaniu reedycji dotychczasowych odsłon. W 2018 ukazało się Dark Souls: Remastered, oferujące ulepszoną oprawę graficzną oraz parę dodatkowych funkcji nieobecnych w oryginale. Również w 2018 na konsolach (oraz rok później na PC) ukazało się zbiorcze wydanie Dark Souls Trilogy, zawierające wszystkie części oraz dodatki DLC. W 2020 z kolei, jako jeden z tytułów startowych PlayStation 5, wydano remake Demon’s Souls, w odróżnieniu od Dark Souls: Remastered stworzone w całości od podstaw na nowym silniku.
W każdej części cyklu gracz własnoręcznie tworzy swojego awatara, określając jego płeć, wygląd, imię oraz profesję – do wyboru jest szereg klas, poczynając od wojowników, aż po magów i złodziei. Za pokonywanie przeciwników otrzymujemy dusze, służące zarówno jako punkty doświadczenia, jak i jako waluta, za którą kupujemy przedmioty i ulepszenia.
Ciekawie rozwiązano kwestię gry wieloosobowej – jest ona ściśle zintegrowana z kampanią dla pojedynczego gracza. W trakcie rozgrywki możemy tworzyć własne i odczytywać pozostawione przez innych graczy wiadomości – pomaga to zlokalizować pułapki, ukryte przejścia czy opracować skuteczną strategię na pokonanie bossa. Z drugiej strony gra umożliwia „inwazję” na świat drugiego gracza i rozegranie z nim walki PvP.
Seria Dark Souls słynie z wysokiego poziomu trudności. Wynika to zarówno z wymagających starć z przeciwnikami, jak i z oryginalnego systemu karania za przegraną. W momencie śmierci postać traci wszystkie zebrane dusze i zostaje cofnięta do ostatniego ogniska, przy którym odpoczywała (te służą za swego rodzaju punkty zapisu). W miejscu zgonu bohatera pozostaje ślad, którego odnalezienie przywraca utracone zasoby. Jednakże jeśli przed dotarciem do niego zginiemy ponownie, to ślad zostaje usunięty (a wraz z nim wszystkie zdobyte dusze). Dodatkowo za każdym razem, gdy skorzystamy z ogniska, wszystkie potwory oprócz bossów zostają wskrzeszone. W związku z tym gra wymaga uczenia się na błędach, a śmierć staje się jednym z mechanizmów informowania, jak radzić sobie z nowymi wyzwaniami.
Cechą charakterystyczną cyklu FromSoftware jest też nietypowe przedstawienie fabuły. W poszczególnych odsłonach nie uświadczymy rozbudowanych przerywników filmowych (za wyjątkiem intra). Zamiast tego historię świata i jego najważniejszych bohaterów poznajemy, samodzielnie łącząc skrawki informacji zaczerpnięte z krótkich dialogów, opisów przedmiotów czy projektów lokacji. Sprawę komplikuje też fakt, że pewne elementy opowieści są niejednoznaczne i nawet deweloperzy nie dysponują szczegółową wizją przeszłości uniwersum.
Serię osadzono w stylizowanym na średniowiecze świecie dark fantasy. Oprócz klasycznych elementów fantastycznych, takich jak magia czy nadnaturalne postacie, znajdziemy tu także elementy grozy. Dark Souls na przestrzeni lat wypracowało własny, charakterystyczny styl wizualny, w którym dominuje groteska – szczególnie niepokojące są projekty przeciwników. Warto zwrócić uwagę także na klimat: w przeciwieństwie do większości gier RPG osadzonych w światach fantasy, mamy tu do czynienia z motywem już rozpoczętej i niemożliwej do powstrzymania apokalipsy. Świat zmierza do swojego końca, a gracz może co najwyżej opóźnić jego nadejście lub chociaż znaleźć w nim swoje miejsce, zanim wszystko ogarnie mrok. Nadaje to rozgrywce niepowtarzalny, melancholijny nastrój, podkreślany często przez podniosłą, lecz smutną ścieżkę dźwiękową.
Wszystkie odsłony serii sprzedały się łącznie w około 30 milionach egzemplarzy. Dzięki wydawnictwu Titan Comics na rynku ukazało się również kilka komiksów osadzonych w uniwersum, jednak fabułę poprowadzono w nich w bardziej klarowny sposób niż w grach.
Ewolucja serii Souls
2020
Demon's Souls
2018
Dark Souls Trilogy
2018
Dark Souls: Remastered
2016
Dark Souls III
2015
Dark Souls II: Scholar of the First Sin
2014
Dark Souls II
2011
Dark Souls
2009
Demon's Souls (2009)

Demon's Souls
12 listopada 2020
RPG, Fantasy, Internet, Kooperacja, Multiplayer, PS Plus Extra, PS Plus Premium, Remaster/remake, RPG akcji, Singleplayer, Soulslike, TPP, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Demon’s Souls to remake kultowej gry RPG akcji studia FromSoftware, który stanowi protoplastę cyklu Dark Souls. Nowa wersja, przygotowana przez Bluepoint Games, oferuje przede wszystkim kompletnie odświeżoną oprawę graficzną oraz ulepszone sterowanie.
GRYOnline
Gracze

Dark Souls Trilogy
19 października 2018
RPG, Fantasy, Internet, Kooperacja, Multiplayer, Pakiet, RPG akcji, Singleplayer, Soulslike, TPP.
Pudełkowa kolekcja trzech kultowych gier RPG akcji studia From Software, osadzonych w mrocznym uniwersum fantasy i charakteryzujących się niezwykle wysokim poziomem trudności. Każda produkcja wchodząca w skład Dark Souls Trilogy została wyposażona we wszystkie dodatki.
Gracze

Dark Souls: Remastered
24 maja 2018
RPG, Fantasy, Internet, Kooperacja, Multiplayer, Remaster/remake, RPG akcji, Singleplayer, Soulslike, TPP.
Odświeżona wersja gry Dark Souls z 2011 roku. Produkcja oferuje poprawioną oprawę graficzną, która w wersji na konsole Xbox One X i PlayStation 4 Pro oraz PC-ty pozwala na zabawę nawet w rozdzielczości 4K i 60 klatkach na sekundę (w 30 klatkach i 1080p na Switchu).
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze

Dark Souls III
24 marca 2016
RPG, TPP, Fantasy, Kooperacja, RPG akcji, Soulslike, Singleplayer, Multiplayer, Internet.
Kolejna odsłona serii mrocznych RPG akcji, zapoczątkowanej i rozwijanej przez japońskie studio From Software. Tytuł osadzony jest w tym samym uniwersum fantasy i pod względem zawartości nie ustępuje pierwszej części cyklu, oferując zupełnie nową historię, w której odwiedzamy 12 niedostępnych wcześniej lokacji. Jednocześnie gra jest nieco bardziej rozbudowana fabularnie, a samej rozgrywce towarzyszy ponad godzina przerywników filmowych. W grze znajdziemy aż 12 klas postaci, 45 nowych przeciwników i 15 wymagających bossów, 100 broni, 40 zbroi oraz prawie 200 innych elementów ekwipunku. Jedną z najważniejszych nowości jest możliwość składania ofiar z ciał pokonanych wrogów, która pozwala m.in. na przyzywanie określonych postaci lub nawiedzenie gry innego gracza. Pojawiły się także nieobecne wcześniej techniki walki mieczem, których uczymy się stopniowo w miarę postępów w grze. Całość zachowała charakterystyczny klimat oraz typowy dla serii wysoki poziom trudności.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze
Dodatki:
- Dark Souls III: Ashes of Ariandel 25 października 2016
- Dark Souls III: The Ringed City 28 marca 2017

Dark Souls II: Scholar of the First Sin
2 kwietnia 2015
RPG, Fantasy, Internet, Kooperacja, Multiplayer, Remaster/remake, RPG akcji, Sandbox, Singleplayer, Soulslike, TPP.
Kompletna, ulepszona edycja bestsellerowego RPG akcji studia From Software, która ukazała się pierwotnie na początku 2014 roku na PC, Xboksie 360 oraz PlayStation 3. Akcja gry przenosi nas ponownie do ponurego świata fantasy, gdzie staramy się odnaleźć remedium na klątwę, jaka nęka naszego bohatera. Nieodłącznym elementem podróży są wymagające starcia z przeciwnikami, podczas których korzystamy zarówno z tradycyjnego oręża, jak i arsenału środków magicznych. Wraz z postępami rozgrywki nabywamy doświadczenia, kształtując dowolnie ścieżkę rozwoju naszej postaci. Nowa edycja gry zawiera wszystkie wydane DLC fabularne, związane z poszukiwaniem trzech koron legendarnych władców. Twórcy rozszerzyli też nieco fabułę gry podstawowej, wprowadzili nowych bohaterów niezależnych, lepsze opisy przedmiotów oraz poprawiony balans postaci. Dodatkowo posiadacze PC oraz konsol ósmej generacji mogą nacieszyć oko podrasowaną oprawą graficzną, wykorzystującą pełnię możliwości ich sprzętu.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze

Dark Souls II
11 marca 2014
RPG, TPP, Fantasy, Sandbox, Kooperacja, RPG akcji, Singleplayer, Multiplayer, Internet.
Kontynuacja przebojowej gry RPG akcji Dark Souls, która zasłynęła niezwykle wysokim poziomem trudności. Dewelopingiem Dark Souls II ponownie zajęło się japońskie studio From Software we współpracy z firmą Namco Bandai. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który przemierza mroczną krainę fantasy w poszukiwaniu remedium na klątwę, która na nim ciąży. Cała historia prezentowana jest w sposób niechronologiczny i poszatkowany, a wyjaśnienia często są ukryte w dialogach lub opisach przedmiotów. Podobnie jak w pierwowzorze z 2011 roku, rozgrywka opiera się głównie na eksplorowaniu lokacji, widowiskowych potyczkach z przeciwnikami oraz rozwijaniu atrybutów postaci. Twórcy znacząco zmodyfikowali tryb zabawy wieloosobowej, zachowując jednak znak rozpoznawczy serii, czyli podpowiedzi pozostawiane w świecie gry przez graczy.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze
Dodatki:
- Dark Souls II: Crown of the Sunken King 22 lipca 2014
- Dark Souls II: Crown of the Old Iron King 26 sierpnia 2014
- Dark Souls II: Crown of the Ivory King 30 września 2014

Dark Souls
22 września 2011
RPG, TPP, Fantasy, Sandbox, Kooperacja, RPG akcji, Soulslike, Singleplayer, Multiplayer, Internet.
Utrzymana w konwencji dark fantasy gra z gatunku RPG akcji. Tytuł wyprodukowany został przez japońskie studio From Software znane m.in. z Ninja Blade, Demon's Souls oraz serii Armored Core. Akcja Dark Souls toczy się w mrocznym uniwersum, które w dużym stopniu przypomina epokę Średniowiecza. Fabuła gry została jedynie luźno zarysowana, a gracz wciela się w postać nieumarłego, od którego poczynań zależy los świata. Rozgrywka utrzymana jest w stylu hack'n'slasha z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Jak na sandbox przystało, gracze mają dużą swobodę w eksplorowaniu lokacji i wykonywaniu zadań. Gra wyróżnia się wysokim poziomem trudności oraz rozbudowanym trybem zabawy w kooperacji.
GRYOnline
Steam
Gracze

Demon's Souls (2009)
5 lutego 2009
RPG, Fantasy, Internet, Kooperacja, Multiplayer, PS Plus Premium, RPG akcji, Singleplayer, Soulslike, TPP, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Opracowane przez japońskie studio From Software we współpracy z firmą Atlus brutalne i mroczne RPG akcji. Akcja Demon’s Souls przenosi nas do królestwa Boletarii, którego zaślepiony ambicją król celem zdobycia jeszcze większej władzy zaczął pertraktować z nieczystymi siłami i obudził uśpione zło o potężnej mocy. Jedyną nadzieją na uratowanie krainy i pokonanie uwolnionych hord demonów jest bohater kontrolowany przez gracza. Ten należeć może do jednej z dziesięciu klas o zróżnicowanych zdolnościach i ekwipunku. Rozgrywka kładzie zaś szczególny nacisk na walkę za pomocą wielu różnych rodzajów broni, dla których zarezerwowane zostały unikalne typy ataków i animacji postaci. Podczas walki czynimy też użytek z czarów oraz bazujących na wierze cudów, a to czy nasza postać stanie się lepszym wojownikiem, czy też magiem, zależy od obranej przez nas ścieżki rozwoju. Mocną stroną gry jest tryb wieloosobowy z unikalną możliwością zostawiania wskazówek i ostrzeżeń dla innych graczy.
GRYOnline
Gracze
Newsy o grach z serii Souls
Po 14 latach odkryto, że najbardziej dramatyczna walka z Dark Souls zawiera banalny błąd, który wypacza atak bossa
„Entuzjastyczne” zachowanie kultowego bossa z Dark Souls ma być efektem literówki. Pytanie tylko, czy aby nie była ona przynajmniej częściowo celowym zabiegiem FromSoftware?
gry
Jakub Błażewicz
18 października 2025 10:45
Po 14 latach odkryto, że najbardziej dramatyczna walka z Dark Souls zawiera banalny błąd, który wypacza atak bossa
„Entuzjastyczne” zachowanie kultowego bossa z Dark Souls ma być efektem literówki. Pytanie tylko, czy aby nie była ona przynajmniej częściowo celowym zabiegiem FromSoftware?
gry
Jakub Błażewicz
18 października 2025 10:45
Plotka: Twórcy Elden Ring mają w zanadrzu jeszcze jedną grę. Insider przeprowadził śledztwo i wskazał faworyta
Najnowsze plotki wskazują, że FromSoftware pracuje nad niezapowiedzianą jeszcze produkcją. Kodowa nazwa projektu sugeruje, że może to być Dark Souls 3 Remastered.
gry
Marcin Bukowski
18 lipca 2025 11:00
Dlaczego niektóre gry z PlayStation nigdy nie trafią na PC? Sony wyjaśnia swoją strategię
Sony poważnie podchodzi do ekspansji na PC, ale nie znaczy to, że cały katalog PlayStation Studios stanie otworem przed pecetowcami.
gry
Jakub Błażewicz
13 czerwca 2025 14:00
Dark Souls Remastered też został przerobiony na wyborną grę kooperacyjną tak, jak wcześniej Elden Ring i Dark Souls
Ukazał się wreszcie mod Seamless Co-op do Dark Souls: Remastered. Przerabia on tryb sieciowy tak, aby przeobrazić go w pełną grę kooperacyjną, którą można przejść ze znajomymi od samego początku do końca.
Pliki do gier
Adrian Werner
11 kwietnia 2025 14:37
Uwielbiana funkcja z Elden Ring trafiła do Dark Souls 3
Sprawdzone rozwiązania z moda Seamless Co-op do Elden Ringa zostały przeniesione do Dark Souls 3. Moder znany jako Yui umożliwił graczom ukończenie całej gry w trybie współpracy, bez konieczności ciągłego łączenia się na nowo.
Pliki do gier
Michał Harat
9 marca 2025 19:24
Najbardziej znienawidzona lokacja z Dark Souls składa się w dużej mierze z 10 kawałków drewna. To dowód, że FromSoftware mistrzowsko „odchudza” gry
Jeden z twórców modyfikacji odkrył, że owiana złą sławą lokacja Blighttown w Dark Souls została wykonana zaledwie z kilku modeli drewna.
gry
Kamil Kleszyk
28 lutego 2025 17:42
Najbardziej znienawidzona lokacja z Dark Souls składa się w dużej mierze z 10 kawałków drewna. To dowód, że FromSoftware mistrzowsko „odchudza” gry
Jeden z twórców modyfikacji odkrył, że owiana złą sławą lokacja Blighttown w Dark Souls została wykonana zaledwie z kilku modeli drewna.
gry
Kamil Kleszyk
28 lutego 2025 17:42
„To jest gó**no. To niewiarygodnie zła gra”. Sony nie wierzyło w sukces pierwszego soulslike’a twórców Dark Souls, czym mocno zawiodło FromSoftware
Przed premierą Demon’s Souls Sony wątpiło w sukces produkcji FromSoftware. Z tego powodu deweloperzy nie nawiązali z japońską korporacją współpracy przy tworzeniu pierwszego Dark Souls.
gry
Kamil Kleszyk
19 lutego 2025 19:42
„To jest gó**no. To niewiarygodnie zła gra”. Sony nie wierzyło w sukces pierwszego soulslike’a twórców Dark Souls, czym mocno zawiodło FromSoftware
Przed premierą Demon’s Souls Sony wątpiło w sukces produkcji FromSoftware. Z tego powodu deweloperzy nie nawiązali z japońską korporacją współpracy przy tworzeniu pierwszego Dark Souls.
gry
Kamil Kleszyk
19 lutego 2025 19:42