
Data wydania: 5 lutego 2009
Opracowane przez japońskie studio From Software we współpracy z firmą Atlus brutalne i mroczne RPG akcji. Akcja Demon’s Souls przenosi nas do królestwa Boletarii, którego zaślepiony ambicją król celem zdobycia jeszcze większej władzy zaczął pertraktować z nieczystymi siłami i obudził uśpione zło o potężnej mocy. Jedyną nadzieją na uratowanie krainy i pokonanie uwolnionych hord demonów jest bohater kontrolowany przez gracza.
GRYOnline
Gracze
Demon's Souls to mroczna i brutalna (a więc skierowana raczej do dojrzalszych odbiorców) gra akcji z dużym naciskiem na elementy RPG. Przygoda została osadzona w średniowiecznych klimatach dark fantasy. Za jej stworzenie odpowiada japońska firma deweloperska, From Software, która w swoim portfolio poszczycić się może m.in. znakomicie przyjętą przez graczy serią King’s Field. Zresztą opisywana gra traktowana jest jako duchowy spadkobierca wspomnianego cyklu.
Akcja gry przenosi nas do królestwa Boletarii, którego zaślepiony ambicją król postanowił posiąść jeszcze większą władzę i zaczął pertraktować z siłami przekraczającymi ludzkie pojęcie. Niestety, igrając z nieznanym obudził dawno uśpione zło, które zaatakowało jego królestwo wypuszczając hordy demonów pochłaniające ludzkie dusze. Jedyną nadzieją na pokonanie wroga jest oczywiście bohater prowadzony przez gracza – ostatnia nadzieja ludzkości.
Grę rozpoczynamy od kreacji bohatera. Do wyboru, oprócz płci, imienia i wyglądu postaci, mamy klasy (m.in. Knight, Hunter, Magician czy Thief - w sumie 10). Każda z nich cechuje się zupełnie innymi statystykami, poziomem doświadczenia, sprzętem oraz czarami. Mimo ustalonego z góry głównego wątku, a co za tym idzie celu rozgrywki, gracz nie musi podążać ścieżką nakreśloną przez twórców gry. Przeciwnie, Demon's Souls oferuje sporą dowolność w eksploracji otaczającego nas świata.
W czasie zabawy wykorzystujemy wiele różnych broni. Dla każdej z nich zarezerwowane zostały unikalne rodzaje ataków i animacji postaci, przy czym wszystko zależne jest od biegłości naszego bezimiennego bohatera i tego, czy trzyma broń w obydwu rękach, czy w jednej. W dodatku świat gry i jego mieszkańcy podlegają naturalnym prawom fizyki, co z kolei zapewni nam wiele możliwości taktycznych. Oczywiście eksterminacja nieprzyjaciół nie odbywa się wyłącznie za pomocą stali – nasz bohater posiadł również sztukę magiczną i całkiem nieźle posługuje się zaklęciami (bazującymi na poziomie magii) oraz cudami (opierającymi się na wierze). To, czy prowadzona przez nas postać stanie się lepszym wojownikiem czy też magiem, zależy od odpowiedniego jej rozwoju, co możliwe jest dzięki duszom zabieranym pokonanym przeciwnikom. Dusze tak naprawdę są również walutą i mogą do ulepszania naszego uzbrojenia, a nawet kupowania nowych broni.
Trzeba przyznać, iż rozgrywka do najłatwiejszych nie należy, a gracz niejednokrotnie ogląda śmierć prowadzonego przez siebie bohatera. Jednak fakt ten nie jest ostateczny – twórcy zastosowali tu rozwiązanie znane choćby z Diablo – dusze, które posiadaliśmy pozostają w miejscu naszej śmierci. Jeśli uda nam się do nich dotrzeć zanim zginiemy ponownie, odzyskujemy je, jeśli nie – no cóż … Opisywana procedura odzyskiwania ciała do najprostszych nie należy, ponieważ po śmierci powracamy do gry jako duch/fantom, który posiada tylko połowę życia, a wszyscy przeciwnicy pojawiają się ponownie na swoich miejscach. Problem polega też na tym, że większość z nich może zabić nas już jednym celnym ciosem lub czarem.
Mocną stroną Demon's Souls jest tryb wieloosobowy. Ciekawym pomysłem jest możliwość zostawiania na ziemi tekstów, które inni gracze mogą odczytać – przeważnie są to różnego rodzaju ostrzeżenia o grożących niebezpieczeństwach. Sami również możemy pozostawić tego typu ostrzeżenia – jeśli inny gracz uzna je za pomocne, odzyskujemy część punktów życia. Warto więc być wspaniałomyślnym. Często natykamy się na miejsce śmierci innego gracza – dotykając pozostawioną przez niego plamę krwi zobaczymy, w jaki sposób zginął. W trybie kooperacji istnieje możliwość przyzwania innego gracza, który znajduje się w duchowej formie. Jeśli natomiast to my poruszamy się jako duch, możemy sami pomóc innym graczom w walkach z bossami, pozostawiając na ziemi odpowiedni znak. Jeśli wróg zostanie pokonany, w nagrodę otrzymamy z powrotem swoje ciało i dodatkowe dusze. Gracze mogą również najeżdżać swoje światy i w ten sposób zmierzyć się w walce na śmierć i życie.
Od strony graficznej Demon's Souls prezentuje się całkiem przyzwoicie, oferując zarówno spore zróżnicowanie lokacji, jak i szczegółowe i przykuwające wzrok modele postaci. Szczególnie projekty bossów robią wrażenie – masywne, przerażające i ogromne. Duże brawa należą się twórcom także za stworzenie niezwykle mrocznych i przekonujących lokacji oraz wzbogacenie ich o skąpą, ale robiącą wrażenie ścieżkę muzyczną.
Autor opisu gry: Maciej Myrcha
Platformy:
PlayStation 3Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne:



8GIER
Seria gier RPG akcji, ciesząca się wśród wielu graczy mianem kultowej. Za jej stworzenie odpowiada japońskie studio FromSoftware, a cały cykl nierozerwalnie wiąże się z Hidetaką Miyazakim, który pełnił funkcję dyrektora produkcji przy większości odsłon.
Recenzja GRYOnline
Jedna z najgłośniejszych gier ubiegłego roku, dopiero teraz została wydana w Europie. Czy Demon’s Soul naprawdę jest warte uwagi?
Aktualizacja: 26 lipca 2010
W poradniku do gry Demon's Soul znajduje się nie tylko opis przejścia, ale również przydane informacje na temat klas postaci, przedmiotów i systemu kowalstwa. Dodatkowo odkrywa on tajemnice pozwalające na zdobycie trofeów.
25 czerwca 2022
Moralność jest jak… broda – każdy ma własną. Systemy przedstawiające ją w grach wideo także są różne. Nie wszystkie da się jednak nazwać ciekawymi. O tych wartych zapamiętania za chwilę przeczytacie.
15 maja 2021
Śmierć czy porażka w grach szybko potrafi spowszednieć. Dlatego niektórzy twórcy stosują sprytne sztuczki, za sprawą których o wiele bardziej zależy nam, by nie przegrać.
25 lutego 2021
Ico, The Last Guardian, Demon’s Souls, Patapon to przeszłość. W nowej rzeczywistości Sony nie ma już miejsca na finansowanie tytułów, które opierają się zachodnim trendom i wyznaczają swoje własne.
16 maja 2020
Zastanawialiście się kiedyś, w jakie gry gra Hed, kiedy nie nagrywa akurat filmu do serii Gry z kosza? Jeśli tak, to mamy odpowiedź.
31 stycznia 2020
W tym artykule uzasadniamy, dlaczego FromSoftware to najważniejsze studio całej ostatniej dekady i dlaczego ciągle ktoś porównuje kolejne gry do Dark Souls.
Przed premierą Demon’s Souls Sony wątpiło w sukces produkcji FromSoftware. Z tego powodu deweloperzy nie nawiązali z japońską korporacją współpracy przy tworzeniu pierwszego Dark Souls.
gry
Kamil Kleszyk
19 lutego 2025 19:42
FromSoftware zdobyło nagrodę za grę roku, a teraz ryzykuje wszystko na rzecz wielkich robotów z Armored Core’a. Oszaleli? Bynajmniej, deweloperzy ci wracają do domu i tematu, w którym czują się najlepiej.
opinie
Sebastian Kasparek
28 grudnia 2022 17:48
Zespoły Bluepoint Games oraz SIE Japan Studio zapowiedziały na PS5 remake Demon’s Souls, czyli klasycznego już RPG studia FromSoftware.
gry
Adrian Werner
11 czerwca 2020 23:10
Gracze mają ostatnie miesiące na czułe pożegnanie z obecną wersją Demon’s Souls. Twórcy zaplanowali bowiem zamknięcie serwerów gry na początku przyszłego roku, co wpłynie na wiele funkcji online dostępnych aktualnie w produkcji.
gry
Krzysztof Sobiepan
28 listopada 2017 10:02
Dziś piszemy m.in. o możliwym wydaniu Demon’s Souls na PS4, dacie premiery IV epizodu Dreamfall: Chapters, dwóch niezapowiedzianych grach AAA w świecie DC od studia Warner Bros. Games Montreal oraz zarejestrowaniu przez twórców Chivalry znaku handlowego Mirage: Arcane Warfare. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
30 listopada 2015 12:45
Podczas konferencji Sony zapowiedziano grę Bloodborne. To nowy projekt studia From Software oraz Hidetakiego Miyazakiego, twórcy gry Demon's Souls oraz serii Dark Souls. Gra ukaże się w 2015 roku jedynie na konsoli PlayStation 4.
gry
Michał Kułakowski
10 czerwca 2014 04:05
Wieści ze świata to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o petycji w sprawie usługi Games for Windows Live w pecetowej wersji Dark Souls, możliwości wcześniejszego ściągania dużej łatki do gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, weekendowej akcji dla fanów Mass Effect 3, a także zamknięciu amerykańskich serwerów Demon's Souls.
gry
Marcin Skierski
12 kwietnia 2012 14:15
Twórcy ze studia From Software przyznali, że najprawdopodobniej powrócą do klimatów w stylu ubiegłorocznego Dark Souls. Japoński deweloper przygląda się też nowym platformom – w tym urządzeniom mobilnym - i chciałby trafić do większej grupy odbiorców.
gry
Szymon Liebert
9 marca 2012 11:52
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o serwerach Demon’s Souls, demie The Sims 3 Zwierzaki, strzelance od Neversoft, a także opóźnieniu premiery konsolowego Tropico 4. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
23 września 2011 13:17
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o terminie wyłączenia serwerów Demon’s Souls, becie PlanetSide Next, statystykach z Halo: Reach, a także sukcesie akcji Humble Indie Bundle. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
20 grudnia 2010 12:36
Wymagania sprzętowe gry Demon's Souls (2009):
PlayStation 3
Wspiera:
PlayStation Network
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2234 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Szymon Liebert
Recenzent GRYOnline.pl
2010.06.28
Jedna z najgłośniejszych gier ubiegłego roku, dopiero teraz została wydana w Europie. Czy Demon’s Soul naprawdę jest warte uwagi?
Orzech
Ekspert
2021.04.06
Mój ulubiony symulator uników. Nie tak trudny jak można o nim usłyszeć, raczej zachęcający do szukania najlepszych sposobów przejścia przeciwników oraz zmuszający do umiejętnego zarządzania staminą. Choć trzeba przyznać, że taki Maneater lub Flamelurker potrafią być dużym wyzwaniem dla słabo rozwiniętej postaci, wówczas każdy cios naprawdę boli a walka przypomina spacer po linie. Ta gra to absolutny fundament pod zupełnie nowy gatunek który zapoczątkowała.
MadtPL
Ekspert
2019.05.12
Początek drogi do wielkości FromSoftware. Protoplasta Dark Souls, który nawet po zagraniu w jego duchowego następcę, niezwykle wciąga.
mastarops
Ekspert
2015.07.29
Dark Souls mi się bardziej podobał (projekt świata), ale ta też jest rewelacyjna. Specjalnie dla niej załatwiłem sobie PS3 i było warto, jak napisał kolega wyżej multiplayer żywy, i to jak :) Osobiście mam wrażenie, że widzę więcej fantomów niż DS1 po premierze PC. Niesamowite - 6 letnia gra :) Na razie nie napotkałem jakiś mega potężnych bossów, ale to chyba kwestia mojego stylu gry (gloom armor, najcięższa tarcza i włócznia) :)Żałuję tylko, że tak długo zwlekałem z decyzją o zakupie. Czasami już myślę , że za stary na gry jestem (34 l.), że nic mnie nie bawi, ale potem trafiam na takie coś i znowu jestem podjaranym dzieciakiem ;)ps. Grałem w tą grę kilka lat temu, ale nie byłem w stanie dość nawet do pierwszego bosa i sfrustrowany ją sprzedałem, a potem PS3. DS1 grałem na PC na klawiaturze i myszce - tu się wyszkoliłem i postanowiłem się zemścić ;) Pierwsze wrażenie identyczne jak kolega 2 posty wyżej kotonikk. Przeszedłem, zajęło mi to ok 2 tygodnie (ok 50 godzin) . Z bossów największy problem z false kingiem, zginąłem kilkanaście razy i to w formie ożywionej, niestety nie udało mi się nikogo przywołać :/, przy okazji world tendency spadła na black. Walka trwała chyba 10-15 minut (blokowanie i atak włócznią zza tarczy, oczywiście jeden, by została stamina na blok). NG+ nie planuję, za dużo czasu by to zajęło (zdobycie, potrzebnych upgardów przedmiotów itp.). Poza tym nie znalazłem swojej ulubionej broni, różnorodność sprzętu jest ale w Dark Souls bronie bardziej różniły się między sobą (chodzi o ataki). Osobiście gram jako tank i irytowało mnie bardzo, że nawet najsłabsze ciosy wytrącały mnie z równowagi, sens używania ciężkiej zbroje, szczególnie dla bardziej rozwiniętej postaci, jest mały. Mam wrażenie, że dużo łatwiej też grało by się magiem. Grę polecam wszystkim, ale nie dziwie się, że from chce by gra była bardziej dostępna. Bez wiki było by ciężko, i nie mówię tu o walkach z bosami, czy sekretach, ale chodzi głównie o upgrady i kluczowe przedmioty.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2023.03.06
Piotr Opolski
GRYOnline.pl Team
2019.05.14