Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPS3
Okładka Demon's Souls (PS3)

Demon's Souls PS3

Opracowane przez japońskie studio From Software we współpracy z firmą Atlus brutalne i mroczne RPG akcji.

RPG | TPP | fantasy | multiplayer | kooperacja | RPG akcji | soulslike

Sony PlayStation 3
Okładka Demon's Souls (PS3)

producent: FromSoftware

wydawca: Atlus

wydawca PL: Cenega S.A.

Strona oficjalna   Pomoc techniczna

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PS3:

5lutego2009

25czerwca2010

pudełko PL

Demon's Souls to mroczna i brutalna (a więc skierowana raczej do dojrzalszych odbiorców) gra akcji z dużym naciskiem na elementy RPG. Przygoda została osadzona w średniowiecznych klimatach dark fantasy. Za jej stworzenie odpowiada japońska firma deweloperska, From Software, która w swoim portfolio poszczycić się może m.in. znakomicie przyjętą przez graczy serią King’s Field. Zresztą opisywana gra traktowana jest jako duchowy spadkobierca wspomnianego cyklu.

Akcja gry przenosi nas do królestwa Boletarii, którego zaślepiony ambicją król postanowił posiąść jeszcze większą władzę i zaczął pertraktować z siłami przekraczającymi ludzkie pojęcie. Niestety, igrając z nieznanym obudził dawno uśpione zło, które zaatakowało jego królestwo wypuszczając hordy demonów pochłaniające ludzkie dusze. Jedyną nadzieją na pokonanie wroga jest oczywiście bohater prowadzony przez gracza – ostatnia nadzieja ludzkości.

Grę rozpoczynamy od kreacji bohatera. Do wyboru, oprócz płci, imienia i wyglądu postaci, mamy klasy (m.in. Knight, Hunter, Magician czy Thief - w sumie 10). Każda z nich cechuje się zupełnie innymi statystykami, poziomem doświadczenia, sprzętem oraz czarami. Mimo ustalonego z góry głównego wątku, a co za tym idzie celu rozgrywki, gracz nie musi podążać ścieżką nakreśloną przez twórców gry. Przeciwnie, Demon's Souls oferuje sporą dowolność w eksploracji otaczającego nas świata.

W czasie zabawy wykorzystujemy wiele różnych broni. Dla każdej z nich zarezerwowane zostały unikalne rodzaje ataków i animacji postaci, przy czym wszystko zależne jest od biegłości naszego bezimiennego bohatera i tego, czy trzyma broń w obydwu rękach, czy w jednej. W dodatku świat gry i jego mieszkańcy podlegają naturalnym prawom fizyki, co z kolei zapewni nam wiele możliwości taktycznych. Oczywiście eksterminacja nieprzyjaciół nie odbywa się wyłącznie za pomocą stali – nasz bohater posiadł również sztukę magiczną i całkiem nieźle posługuje się zaklęciami (bazującymi na poziomie magii) oraz cudami (opierającymi się na wierze). To, czy prowadzona przez nas postać stanie się lepszym wojownikiem czy też magiem, zależy od odpowiedniego jej rozwoju, co możliwe jest dzięki duszom zabieranym pokonanym przeciwnikom. Dusze tak naprawdę są również walutą i mogą do ulepszania naszego uzbrojenia, a nawet kupowania nowych broni.

Trzeba przyznać, iż rozgrywka do najłatwiejszych nie należy, a gracz niejednokrotnie ogląda śmierć prowadzonego przez siebie bohatera. Jednak fakt ten nie jest ostateczny – twórcy zastosowali tu rozwiązanie znane choćby z Diablo – dusze, które posiadaliśmy pozostają w miejscu naszej śmierci. Jeśli uda nam się do nich dotrzeć zanim zginiemy ponownie, odzyskujemy je, jeśli nie – no cóż … Opisywana procedura odzyskiwania ciała do najprostszych nie należy, ponieważ po śmierci powracamy do gry jako duch/fantom, który posiada tylko połowę życia, a wszyscy przeciwnicy pojawiają się ponownie na swoich miejscach. Problem polega też na tym, że większość z nich może zabić nas już jednym celnym ciosem lub czarem.

Mocną stroną Demon's Souls jest tryb wieloosobowy. Ciekawym pomysłem jest możliwość zostawiania na ziemi tekstów, które inni gracze mogą odczytać – przeważnie są to różnego rodzaju ostrzeżenia o grożących niebezpieczeństwach. Sami również możemy pozostawić tego typu ostrzeżenia – jeśli inny gracz uzna je za pomocne, odzyskujemy część punktów życia. Warto więc być wspaniałomyślnym. Często natykamy się na miejsce śmierci innego gracza – dotykając pozostawioną przez niego plamę krwi zobaczymy, w jaki sposób zginął. W trybie kooperacji istnieje możliwość przyzwania innego gracza, który znajduje się w duchowej formie. Jeśli natomiast to my poruszamy się jako duch, możemy sami pomóc innym graczom w walkach z bossami, pozostawiając na ziemi odpowiedni znak. Jeśli wróg zostanie pokonany, w nagrodę otrzymamy z powrotem swoje ciało i dodatkowe dusze. Gracze mogą również najeżdżać swoje światy i w ten sposób zmierzyć się w walce na śmierć i życie.

Od strony graficznej Demon's Souls prezentuje się całkiem przyzwoicie, oferując zarówno spore zróżnicowanie lokacji, jak i szczegółowe i przykuwające wzrok modele postaci. Szczególnie projekty bossów robią wrażenie – masywne, przerażające i ogromne. Duże brawa należą się twórcom także za stworzenie niezwykle mrocznych i przekonujących lokacji oraz wzbogacenie ich o skąpą, ale robiącą wrażenie ścieżkę muzyczną.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Nośnik: 1 BD

Ocena gry 9.0 / 10 na podstawie 2118 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 179,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Demon's Souls

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Demon's Souls

Sony PlayStation 3

Wykorzystuje: PlayStation Network

Demon's Souls - recenzja gry

Recenzja 28 czerwca 2010, 14:18

Trudność w pokonywaniu kolejnych światów polega na tym, że jeśli zginiemy, a o to naprawdę nietrudno, to wracamy do poprzedniego punktu kontrolnego, tracimy zgromadzone dusze i musimy jeszcze raz zmierzyć się z każdym przeciwnikiem (oprócz wybranych sztuk i demonów). Każda śmierć jest więc teoretycznie powodem do frustracji. W rzeczywistości jednak produkcja ta okrutnie wciąga i nawet mimo porażek sprawia niezwykłą satysfakcję. To zasługa między innymi ciekawego, chociaż pozornie nieskomplikowanego, systemu walki. Gracz może, a raczej – musi, korzystać z broni białej, tarczy, łuków, czarów, cudów oraz niezwykle przydatnych pierścieni i licznych ziół. Podział na klasy jest tu pozorny – przykładowy rycerz bez kilku podstawowych ataków magicznych, kuszy i zmodyfikowanego, magicznego miecza daleko nie zajdzie.