Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4XONE
Okładka Sekiro: Shadows Die Twice (PC)

Sekiro: Shadows Die Twice

Przygodowa gra akcji od studia FromSoftware, która przenosi nas do alternatywnej wersji XV-wiecznej Japonii. Sekiro: Shadows Die Twice stawia na eksplorację rozbudowanych poziomów oraz skradanie się zamiennie z toczeniem walk przypominających serię Dark Souls.

Akcji | TPP | fantasy | skradanki | elementy RPG | Japonia | przygodowe gry akcji | soulslike

Okładka Sekiro: Shadows Die Twice (PC)

data premiery gry:

22mar2019

PS4 XONE PC

Sekiro: Shadows Die Twice to przygodowa gra akcji TPP, której ważną część stanowią elementy skradankowe. Tytuł opracowało japońskie studio FromSoftware, a na czele produkcji stał legendarny projektant Hidetaka Miyazaki, który pełnił tę samą rolę przy tworzeniu Dark Souls, Bloodborne i Dark Souls III. Sekiro wykazuje sporo podobieństw do gier z gatunku potocznie nazywanego „soulsborne”, aczkolwiek oferuje także nowe lub zmienione mechaniki, które mają znaczący wpływ na rekomendowany styl rozgrywki.

Fabuła

Akcja gry osadzona została w alternatywnej wersji XV-wiecznej Japonii, gdzie elementy historyczne wymieszane są z fantastycznymi. Wcielamy się w wojownika – tytułowego Sekiro, czyli „jednorękiego wilka” – którego zadaniem jest uratowanie swojego pana, będącego młodym spadkobiercą antycznej linii krwi. Przy okazji próbujemy zemścić się na porywaczach, którzy odcięli protagoniście rękę i zostawili go na śmierć. Sekiro zostaje jednak uratowany, a jego kończynę zastępuje mechaniczna proteza. Nie jest to jedyna nadnaturalna zmiana, jaka zaszła w jego ciele. Został on również pozbawiony możliwości poniesienia śmierci.

Cechą wyróżniającą Sekiro: Shadows Die Twice na tle poprzednich produkcji FromSoftware jest obecność pełnoprawnych scenek przerywnikowych włączających się w najważniejszych momentach fabuły. Bohater może także odbywać dłuższe rozmowy z napotykanymi postaciami niezależnymi, a nawet wybierać różne opcje dialogowe. Przebieg głównej fabuły jest odgórnie narzucony, ale wymusza ona w kilku miejscach podjęcie ważnych decyzji, co ostatecznie przekłada się na odblokowanie jednego z aż czterech różnych zakończeń.

Mechanika

Sekiro: Shadows Die Twice to przygodowa gra akcji, która łączy efektowną walkę z elementami skradankowymi. Podczas zabawy gracz spędza wiele czasu, przekradając się za plecami strażników oraz wykańczając wrogów z zaskoczenia. Regularnie zmuszany jest również do bezpośrednich konfrontacji, podczas których wykorzystuje rozbudowany, zręcznościowy system czerpiący z wcześniejszych dokonań studia – serii Dark Souls oraz Bloodborne. System walki w Sekiro wyróżnia się tym, że kładzie szczególny nacisk na odbijanie (parowanie) ciosów wroga. Poprawnie sparowany cios osłabia stopniowo posturę przeciwnika; po przełamaniu postury wroga możemy zadać mu potężny cios, który od razu go zabije lub poważnie osłabi. Gra wymusza wykazywanie się dużym refleksem, a także bezbłędne odczytywanie zachowań przeciwników i odpowiednie reagowanie na ich ataki. Jest to szczególnie istotne w przypadku ataków niemożliwych do zablokowania. Bohater musi zamiast odbicia ciosu zdecydować się wtedy np. na uskok czy specjalną kontrę.

W trakcie przechodzenia kampanii zabijamy w sumie kilkudziesięciu różnych bossów i mini-bossów. Dominują samuraje i inni żywi przeciwnicy świetnie władający bronią białą, aczkolwiek w grze nie zabrakło także unikalnych bestii, jak np. płonącego byka próbującego staranować bohatera, bezgłowego potwora mogącego wywołać negatywny status przerażenia u Wilka, czy gigantycznej małpy, która próbuje zmiażdżyć sterowaną postać.

W produkcji FromSoftware dużą rolę odgrywa także śmierć. Jeśli postać gracza padnie w boju, nie oznacza to koniecznie wczytania poprzedniego zapisu – Sekiro może natychmiast powstać z martwych, co tworzy dodatkowe możliwości taktyczne. Można bowiem wykorzystać zgon, by odrodzić się za plecami przeciwnika i zadać mu zabójczy cios w plecy. Liczba takich powrotów jest jednak oczywiście ograniczona. Znaczącym utrudnieniem jest z kolei to, że w Sekiro nie jest dostępny tryb kooperacji. Nie możemy więc przyzwać na pomoc innego gracza i wszystkich wrogów w grze musimy pozbyć się, polegając wyłącznie na własnych umiejętnościach.

Fakt, że bohater nie posiada prawej ręki, wcale nie przeszkadza mu w walce – wręcz przeciwnie. Wielofunkcyjna proteza pozwala na zamontowanie dodatkowych broni. Główny bohater może wybierać pomiędzy kilkunastoma różnymi gadżetami do walki, wśród których znalazły się między innymi topór do rozbijania tarcz wrogów, dysza funkcjonująca na zasadzie miotacza ognia, czy petarda mogąca tymczasowo ogłuszać wrogów. Ponadto sztuczne ramię wyposażono w wystrzeliwany łańcuch z hakiem, który jest niezbędny podczas eksploracji oraz do przyciągania się do niektórych wrogów.

Lokacje w Sekiro: Shadows Die Twice są wyjątkowo rozbudowane wertykalnie, zapewniając nam wiele okazji do szukania alternatywnych ścieżek oraz kierunków ataku. W trakcie przygody odwiedzamy między innymi wioski, forty, zamki, tereny skute lodem, rozległe lochy czy świątynie zamieszkiwane przez nieumarłych mnichów. Bohater może odpocząć za każdym razem, gdy znajdzie nowy przedmiot zwany posążkiem rzeźbiarza, przy czym podobnie jak w grach z serii Souls odpoczynek jest równoznaczny z respawnem wszystkich pokonanych wcześniej wrogów.

W Sekiro: Shadows Die Twice nie brakuje możliwości rozwoju bohatera. Tym razem nie odbywa się to jednak poprzez zwiększanie statystyk punktowych. Zamiast tego bohater dzięki gromadzonym punktom doświadczenia odblokowuje nowe umiejętności z kilku drzewek talentów. Mogą to być nowe rodzaje ataków (np. potężne pchnięcie), jak również różnego rodzaju umiejętności o charakterze pasywnym (np. zwiększona skuteczność środków leczniczych czy odzyskiwanie części zdrowia po wykonaniu śmiertelnego ciosu).

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 15+ GB

Ocena czytelników: 6,5 / 10 na podstawie 1047 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 7,6 / 10 na podstawie 506 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 229,90 PLN

Gry podobne do Sekiro: Shadows Die Twice

Klasyfikacja PEGI Sekiro: Shadows Die Twice

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Sekiro: Shadows Die Twice

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5-2500K 3.3 GHz / AMD Ryzen 5 1400 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon RX 570 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit
Minimalne: Intel Core i3-2100 3.1 GHz / AMD FX-6300 3.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760 / Radeon HD 7950 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit

Recenzja Sekiro: Shadows Die Twice – gry trudniejszej od Dark Souls
Recenzja Sekiro: Shadows Die Twice – gry trudniejszej od Dark Souls

Recenzja 22 marca 2019, 15:14

Główna struktura rozgrywki pozostaje podobna – wędrujemy przez kolejne skomplikowane i często powiązane ze sobą lokacje, żeby zbierać przedmioty i walczyć z zastępami przeciwników. Co jakiś czas robimy też przystanki przy punktach zapisu, którymi są tutaj posążki buddy. Przy owych posążkach możemy skorzystać z opcji szybkiej podróży, ulepszyć postać, a także odpocząć, żeby zregenerować mikstury życia, co jednocześnie wiąże się z odrodzeniem przeciwników. Brzmi znajomo, prawda? Teraz jednak punkty zapisu rozmieszczono gęściej i lepiej, a lokacje zaprojektowano tak, żebyśmy w razie konieczności mogli przebić się przez nie błyskawicznie.

PS4
XONE
PC