Relic Entertainment to producent i wydawca gier.
14 sierpnia 2025
Strategiczne
Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive EditionKanadyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Vancouver. Firma znana jest głównie dzięki seriom Homeworld, Company of Heroes oraz Warhammer 40,000: Dawn of War, a tworzone przez nią produkcje trafiają zarówno na komputery osobiste, jak i na konsole. Od stycznia 2013 roku do 28 marca 2024 zespół należał do japońskiej korporacji Sega.
Historia studia Relic Entertainment sięga 1997 roku, kiedy to firma została założona przez Aleksa Gardena i Luke'a Moloneya w kanadyjskim Vancouver. Na debiutancki projekt zespołu gracze musieli poczekać niemal dwa lata. W 1999 roku do sprzedaży trafił Homeworld, czyli niebywale ciepło przyjęta gra strategiczna czasu rzeczywistego, zabierająca graczy w odległą przyszłość. Rozgrywka koncentrowała się przede wszystkim na toczeniu kosmicznych bitew z udziałem olbrzymich flot statków. Tym, co w znacznym stopniu przesądziło o sukcesie tego tytułu, było osadzenie zabawy w pełnym trójwymiarze.
Homeworld zyskał status pozycji kultowej, zatem wiele wskazywało na to, że produkcja szybko doczeka się oficjalnej kontynuacji. Kolejne dzieło Relic Entertainment ujrzało światło dzienne dopiero w 2003 roku. Mowa o Impossible Creatures, czyli oryginalnym RTS-ie pozwalającym na tworzenie i prowadzenie do boju zwierzęcych chimer. Deweloperzy chwalili się wówczas możliwością zaprojektowania ponad trzystu tysięcy kombinacji takich potworów. Pomimo że tytułowi udało się odnieść sukces, nie spotkał się z na tyle entuzjastyczną reakcją graczy, by dorównać pod względem popularności swojemu poprzednikowi.
Twórcom nie pozostało zatem nic innego, jak zakasać rękawy i zabrać się do pracy – efektem tego była rychła premiera Homeworlda 2. W porównaniu z pierwowzorem gra mogła pochwalić się znacznie wyższej jakości oprawą graficzną i choć prezentowała wysoki poziom wykonania, wprowadzone przez twórców zmiany w schemacie rozgrywki nie przypadły do gustu wszystkim fanom serii.
W 2004 roku studio zostało wykupione przez THQ za niemal dziesięć milionów dolarów. Deweloperzy szybko odnaleźli się w nowej rzeczywistości – z uwagi na fakt, że prawa do marki Homeworld pozostały w rękach koncernu Vivendi Games, byli zmuszeni do opuszczenia wykreowanego przez siebie uniwersum i przeniesienia się do świata Warhammer 40,000. Gra Warhammer 40,000: Dawn of War zadebiutowała w 2004 roku i błyskawicznie skradła serca nie tylko fanów systemu figurkowego autorstwa Games Workshop, lecz także wielu miłośników klasycznych RTS-ów. Oprócz wysokiej jakości oprawy graficznej, powodzenie zagwarantowały jej przejrzyste zasady rozgrywki oraz bogata zawartość – poza kampanią dla pojedynczego gracza, do naszej dyspozycji oddano rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej. Zaledwie rok później autorom udało się skutecznie podtrzymać zainteresowanie swoim dziełem, wydając pierwsze rozszerzenie zatytułowane Warhammer 40,000: Dawn of War - Winter Assault.
Krótko po premierze Xboksa 360 studio Relic Entertainment postanowiło wkroczyć na rynek konsolowy. The Outfit było grą taktyczną osadzoną w czasach II wojny światowej. Tytuł spotkał się z umiarkowanie ciepłym przyjęciem, w przeciwieństwie do wydanego w tym samym roku Company of Heroes: Kompania Braci. Doskonała oprawa graficzna, głęboka mechanika rozgrywki, kampania stylizowana na film fabularny i rozbudowany tryb multiplayer to główne powody, dla których gra do dzisiaj cieszy się popularnością.
Lata 2006-2008 przyniosły premiery dwóch dodatków do ostatnich dzieł studia. Na pierwszy ogień poszło Dawn of War, które w 2006 roku doczekało się rozszerzenia zatytułowanego Dark Crusade. Rok 2007 upłynął dla Relic Entertainment pod znakiem Kompanii Braci: Na linii frontu, z kolei rok 2008 to debiut ostatniego rozszerzenia do pierwszego Dawn of War, zatytułowanego Soulstorm. Warto również wspomnieć, że w roku 2007 firma THQ potwierdziła, że Relic zdołał odzyskać prawa do Homeworlda. Wydawca nie zabrał jednak głosu w sprawie powstania ewentualnej trzeciej części serii.
Wydany w 2009 roku Warhammer 40,000: Dawn of War II podzielił fanów marki. W przeciwieństwie do poprzedniczki będącej RTS-em z krwi i kości, pozycja znacznie przybliżała się do gier taktycznych (choćby przez to, że zazwyczaj kontrolowaliśmy mały oddział składający się z kilku żołnierzy), a nawet RPG-ów (w miarę czynionych postępów wzrastał poziom doświadczenia naszych podopiecznych, dzięki czemu z czasem stawali się coraz potężniejsi). Tytuł, który w kolejnych latach doczekał się dwóch rozszerzeń (Chaos Rising i Retribution), zdobył jednak uznanie dość licznej grupy graczy.
Nim w sprzedaży pojawiło się Company of Heroes 2 (wydane w 2013 roku), pierwsza część serii została wzbogacona o jeszcze jeden add-on (Chwała Bohaterom). Ostatnią grą opracowaną przez Relic Entertainment pod skrzydłami THQ był umiarkowanie ciepło przyjęty Warhammer 40,000: Space Marine – strzelanina TPP z akcją osadzoną w tytułowym uniwersum. Niedługo później, bo w 2013 roku, firma-matka studia zbankrutowała, a zespół został sprzedany firmie Sega. Po trzech miesiącach prawa do marki Homeworld trafiły natomiast w ręce Gearbox Software.
Pod czujnym okiem nowego wydawcy, w 2013 roku na sklepowych półkach zadebiutowało wspomniane wcześniej Company of Heroes 2. Deweloperzy postawili na sprawdzony schemat rozgrywki, który wzbogacili o liczne nowości (obejmowały one między innymi zmienne warunki pogodowe oraz kompletnie przemodelowany system osłon), co przełożyło się na zadowolenie fanów. W efekcie kolejne lata przyniosły aż trzy rozszerzenia tego tytułu, z których ostatnie, czyli The British Forces, miało premierę w 2015 roku.
W ten sposób Relic Entertainment na nowo nabrało wiatru w żagle. W 2017 roku na sklepowych półkach wylądowała trzecia odsłona cyklu Warhammer 40,000: Dawn of War, która stanowiła swoistą mieszankę najlepszych elementów dwóch poprzednich części serii. Wysokie oceny przyznawane temu RTS-owi zwiastowały sprzedażowy sukces.
Po niecałym roku od jego premiery studio Relic Entertainment ogłosiło jednak, że zakończyło jego wsparcie. Dosyć ciepłe przyjęcie przez branżowych krytyków nie przełożyło się bowiem na popularność tytułu wśród graczy, a jego wyniki sprzedaży okazały się sporym rozczarowaniem. Mimo to autorzy nie zostali bez pracy.
W międzyczasie, bo w sierpniu 2017 roku, firma Microsoft zapowiedziała bowiem grę Age of Empires IV, której stworzenie powierzyła właśnie omawianemu zespołowi. W styczniu 2019 roku dowiedzieliśmy się, że muzykę do niej skomponuje Mikołaj Stroiński, w którego portfolio można znaleźć między innymi soundtrack do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Pierwszy gameplay z Age of Empires IV zobaczyliśmy natomiast dopiero w listopadzie tego samego roku, podczas imprezy X019. Niemniej do premiery wciąż było daleko.
Ponadto twórcy pracowali w tajemnicy nad jeszcze jednym projektem. O tym, że może nim być Company of Heroes 3, świadczył fakt, że w październiku i listopadzie 2017 roku autorzy pytali graczy o to, co chcieliby zobaczyć w takim tytule. W lipcu 2021 roku studio odsłoniło skrzętnie skrywane dotąd karty i oficjalnie zapowiedziało tę produkcję. Gra Company of Heroes 3 zmierzała na komputery osobiste i miała zadebiutować pod koniec 2022 roku. Jak ujawnili wówczas twórcy, projekt powstawał przy udziale społeczności skupionej wokół marki i miał przynieść szereg zmian. Największą z nich było wprowadzenie obszernej mapy regionu, na której gracze mieli bawić się w trybie turowym. Poza tym w misjach (rozgrywanych w czasie rzeczywistym) mieliśmy otrzymać do dyspozycji aktywną pauzę.
Co zaś tyczy się Age of Empires IV – po X019, na którym po raz pierwszy zobaczyliśmy ten tytuł w akcji, w temacie tej produkcji zapadła długa cisza. Dopiero rok później dowiedzieliśmy się, że projekt jest już w pełni grywalny. Na następny obszerny gameplay musieliśmy poczekać do kwietnia 2021 roku; wówczas ujawniono też, że gra zadebiutuje na komputerach osobistych jesienią. Age of Empires IV trafiło na sklepowe półki (oraz do abonamentu Xbox Game Pass) 28 października 2021 roku. Co ciekawe, prace nad nim dobiegły końca na tydzień przed debiutem. Niemniej, Relic Entertainment i współpracujące z nim studio World's Edge mogły odtrąbić sukces. Na dzień przed premierą tytuł mógł się bowiem pochwalić średnią ocen na poziomie 83/100 (według serwisu Metacritic). W kolejnych miesiącach deweloperzy rozwijali swoje dzieło; poza tym październiku 2022 roku dowiedzieliśmy się, że w 2023 roku Age of Empires IV trafi na Xboksy Series X/S.
Company of Heroes 3 zadebiutowało na komputerach osobistych z opóźnieniem, bo w lutym 2023 roku. Co prawda produkcja mogła się pochwalić średnią ocen od branżowych mediów na poziomie 81/100 (według serwisu Metacritic), jednak już na platformie Steam zdobyła tylko „mieszane” recenzje. 30 maja 2023 roku CoH 3 trafiło również na PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
Nieco później, bo w sierpniu, na Xboksach Series X/S pojawiło się Age of Empires IV, z kolei w październiku na Nintendo Switch trafiło Company of Heroes Collection, czyli wzbogacone o dwa dodatki wydanie pierwszego Company of Heroes.
W międzyczasie, bo w maju 2023 roku, firma Sega ogłosiła, że przez Relic Entertainment przejdzie fala zwolnień, w wyniku której pracę straci ponad 120 pracowników studia. Powodem takiego stanu rzeczy miały być „czynniki zewnętrzne”, które wywierały negatywny wpływ na całą branżę.
Choć nad zespołem zaczęły zbierać się czarne chmury, 28 marca 2024 roku pojawiło się dla niego światełko w tunelu. Wówczas to Relic Entertainment ogłosiło, że dzięki wsparciu ze strony zewnętrznego inwestora udało mu się odzyskać niezależność. Niestety pokłosiem tych wydarzeń były dalsze zwolnienia, podyktowane chęcią „przetrwania w coraz bardziej niestabilnej branży”; w ich wyniku pracę straciło kolejnych 41 osób.
Na przestrzeni kolejnych miesięcy Relic Entertainment skoncentrowało się na rozwoju Company of Heroes 3 oraz Age of Empires IV. W lutym 2025 roku studio podzieliło się z fanami swoimi planami na przyszłość, które obejmowały zarówno rozwój dotychczasowych projektów, jak i tworzenie oraz wydawanie nowych (od „mniejszych gier wewnętrznych” do „większych, złożonych tytułów strategicznych”). Ponadto jednak deweloperzy zapowiedzieli, że będą „badać możliwości” związane z odświeżaniem starszych tytułów, co miało obejmować reedycje, remastery oraz remake’i gier z portfolio zespołu.
Na pierwsze efekty tego rekonesansu nie trzeba było długo czekać. W maju 2025 roku Relic Entertainment zapowiedziało bowiem grę Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition, czyli zremasterowaną wersję swojej kultowej strategii, która oprócz unowocześnionej grafiki zawierała wszystkie rozszerzenia pierwowzoru, zachowując pełną kompatybilność z modami stworzonymi na potrzeby tego ostatniego.
Lista wszystkich gier będących w produkcji przez Relic Entertainment.
Earth vs Mars - 30 października 2025 - PC
Age of Empires IV: Dynasties of the East - 4 listopada 2025 - PC, PS5, XONE, XSX
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Relic Entertainment.
Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition - 14 sierpnia 2025 - PC
Warhammer 40,000: Space Marine - Master Crafted Edition - 10 czerwca 2025 - PC, XSX
Age of Empires IV: Knights of Cross and Rose - 8 kwietnia 2025 - PC, XONE, XSX
Company of Heroes 3: Stealth & Stronghold - 26 marca 2025 - PC
Company of Heroes 3: Fire & Steel - 25 lutego 2025 - PC
Age of Empires IV: The Sultans Ascend - 14 listopada 2023 - PC, XONE, XSX
Company of Heroes Collection - 12 października 2023 - Switch
Company of Heroes 3 - 23 lutego 2023 - PC, PS5, XSX
Age of Empires IV - 28 października 2021 - PC, XSX, XONE
Warhammer 40,000: Dawn of War III - 27 kwietnia 2017 - PC
Company of Heroes 2: The British Forces - 3 września 2015 - PC
Company of Heroes 2: Ardennes Assault - 18 listopada 2014 - PC
Company of Heroes 2: The Western Front Armies - 24 czerwca 2014 - PC
Company of Heroes 2 - 25 czerwca 2013 - PC
Warhammer 40,000: Space Marine - 6 września 2011 - X360, PS3, PC
Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - 1 marca 2011 - PC
Warhammer 40,000: Dawn of War II - Chaos Rising - 11 marca 2010 - PC
Company of Heroes: Tales of Valor - 7 kwietnia 2009 - PC, AND, iOS
Warhammer 40,000: Dawn of War II - 19 lutego 2009 - PC
Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm - 4 marca 2008 - PC
Company of Heroes: Opposing Fronts - 24 września 2007 - PC, iOS, AND
Warhammer 40,000: Dawn of War – Dark Crusade - 9 października 2006 - PC
Company of Heroes - 11 września 2006 - PC, iOS, AND
The Outfit - 14 marca 2006 - X360
Warhammer 40,000: Dawn of War - Winter Assault - 19 września 2005 - PC
Warhammer 40,000: Dawn of War - 20 września 2004 - PC
Homeworld 2 - 16 września 2003 - PC
Impossible Creatures - 7 stycznia 2003 - PC
Homeworld - 28 września 1999 - PC
Company of Heroes Online - Anulowana - PC
Kanadyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Vancouver. Firma znana jest głównie dzięki seriom Homeworld, Company of Heroes oraz Warhammer 40,000: Dawn of War, a tworzone przez nią produkcje trafiają zarówno na komputery osobiste, jak i na konsole. Od stycznia 2013 roku do 28 marca 2024 zespół należał do japońskiej korporacji Sega.
Historia studia Relic Entertainment sięga 1997 roku, kiedy to firma została założona przez Aleksa Gardena i Luke'a Moloneya w kanadyjskim Vancouver. Na debiutancki projekt zespołu gracze musieli poczekać niemal dwa lata. W 1999 roku do sprzedaży trafił Homeworld, czyli niebywale ciepło przyjęta gra strategiczna czasu rzeczywistego, zabierająca graczy w odległą przyszłość. Rozgrywka koncentrowała się przede wszystkim na toczeniu kosmicznych bitew z udziałem olbrzymich flot statków. Tym, co w znacznym stopniu przesądziło o sukcesie tego tytułu, było osadzenie zabawy w pełnym trójwymiarze.
Homeworld zyskał status pozycji kultowej, zatem wiele wskazywało na to, że produkcja szybko doczeka się oficjalnej kontynuacji. Kolejne dzieło Relic Entertainment ujrzało światło dzienne dopiero w 2003 roku. Mowa o Impossible Creatures, czyli oryginalnym RTS-ie pozwalającym na tworzenie i prowadzenie do boju zwierzęcych chimer. Deweloperzy chwalili się wówczas możliwością zaprojektowania ponad trzystu tysięcy kombinacji takich potworów. Pomimo że tytułowi udało się odnieść sukces, nie spotkał się z na tyle entuzjastyczną reakcją graczy, by dorównać pod względem popularności swojemu poprzednikowi.
Twórcom nie pozostało zatem nic innego, jak zakasać rękawy i zabrać się do pracy – efektem tego była rychła premiera Homeworlda 2. W porównaniu z pierwowzorem gra mogła pochwalić się znacznie wyższej jakości oprawą graficzną i choć prezentowała wysoki poziom wykonania, wprowadzone przez twórców zmiany w schemacie rozgrywki nie przypadły do gustu wszystkim fanom serii.
W 2004 roku studio zostało wykupione przez THQ za niemal dziesięć milionów dolarów. Deweloperzy szybko odnaleźli się w nowej rzeczywistości – z uwagi na fakt, że prawa do marki Homeworld pozostały w rękach koncernu Vivendi Games, byli zmuszeni do opuszczenia wykreowanego przez siebie uniwersum i przeniesienia się do świata Warhammer 40,000. Gra Warhammer 40,000: Dawn of War zadebiutowała w 2004 roku i błyskawicznie skradła serca nie tylko fanów systemu figurkowego autorstwa Games Workshop, lecz także wielu miłośników klasycznych RTS-ów. Oprócz wysokiej jakości oprawy graficznej, powodzenie zagwarantowały jej przejrzyste zasady rozgrywki oraz bogata zawartość – poza kampanią dla pojedynczego gracza, do naszej dyspozycji oddano rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej. Zaledwie rok później autorom udało się skutecznie podtrzymać zainteresowanie swoim dziełem, wydając pierwsze rozszerzenie zatytułowane Warhammer 40,000: Dawn of War - Winter Assault.
Krótko po premierze Xboksa 360 studio Relic Entertainment postanowiło wkroczyć na rynek konsolowy. The Outfit było grą taktyczną osadzoną w czasach II wojny światowej. Tytuł spotkał się z umiarkowanie ciepłym przyjęciem, w przeciwieństwie do wydanego w tym samym roku Company of Heroes: Kompania Braci. Doskonała oprawa graficzna, głęboka mechanika rozgrywki, kampania stylizowana na film fabularny i rozbudowany tryb multiplayer to główne powody, dla których gra do dzisiaj cieszy się popularnością.
Lata 2006-2008 przyniosły premiery dwóch dodatków do ostatnich dzieł studia. Na pierwszy ogień poszło Dawn of War, które w 2006 roku doczekało się rozszerzenia zatytułowanego Dark Crusade. Rok 2007 upłynął dla Relic Entertainment pod znakiem Kompanii Braci: Na linii frontu, z kolei rok 2008 to debiut ostatniego rozszerzenia do pierwszego Dawn of War, zatytułowanego Soulstorm. Warto również wspomnieć, że w roku 2007 firma THQ potwierdziła, że Relic zdołał odzyskać prawa do Homeworlda. Wydawca nie zabrał jednak głosu w sprawie powstania ewentualnej trzeciej części serii.
Wydany w 2009 roku Warhammer 40,000: Dawn of War II podzielił fanów marki. W przeciwieństwie do poprzedniczki będącej RTS-em z krwi i kości, pozycja znacznie przybliżała się do gier taktycznych (choćby przez to, że zazwyczaj kontrolowaliśmy mały oddział składający się z kilku żołnierzy), a nawet RPG-ów (w miarę czynionych postępów wzrastał poziom doświadczenia naszych podopiecznych, dzięki czemu z czasem stawali się coraz potężniejsi). Tytuł, który w kolejnych latach doczekał się dwóch rozszerzeń (Chaos Rising i Retribution), zdobył jednak uznanie dość licznej grupy graczy.
Nim w sprzedaży pojawiło się Company of Heroes 2 (wydane w 2013 roku), pierwsza część serii została wzbogacona o jeszcze jeden add-on (Chwała Bohaterom). Ostatnią grą opracowaną przez Relic Entertainment pod skrzydłami THQ był umiarkowanie ciepło przyjęty Warhammer 40,000: Space Marine – strzelanina TPP z akcją osadzoną w tytułowym uniwersum. Niedługo później, bo w 2013 roku, firma-matka studia zbankrutowała, a zespół został sprzedany firmie Sega. Po trzech miesiącach prawa do marki Homeworld trafiły natomiast w ręce Gearbox Software.
Pod czujnym okiem nowego wydawcy, w 2013 roku na sklepowych półkach zadebiutowało wspomniane wcześniej Company of Heroes 2. Deweloperzy postawili na sprawdzony schemat rozgrywki, który wzbogacili o liczne nowości (obejmowały one między innymi zmienne warunki pogodowe oraz kompletnie przemodelowany system osłon), co przełożyło się na zadowolenie fanów. W efekcie kolejne lata przyniosły aż trzy rozszerzenia tego tytułu, z których ostatnie, czyli The British Forces, miało premierę w 2015 roku.
W ten sposób Relic Entertainment na nowo nabrało wiatru w żagle. W 2017 roku na sklepowych półkach wylądowała trzecia odsłona cyklu Warhammer 40,000: Dawn of War, która stanowiła swoistą mieszankę najlepszych elementów dwóch poprzednich części serii. Wysokie oceny przyznawane temu RTS-owi zwiastowały sprzedażowy sukces.
Po niecałym roku od jego premiery studio Relic Entertainment ogłosiło jednak, że zakończyło jego wsparcie. Dosyć ciepłe przyjęcie przez branżowych krytyków nie przełożyło się bowiem na popularność tytułu wśród graczy, a jego wyniki sprzedaży okazały się sporym rozczarowaniem. Mimo to autorzy nie zostali bez pracy.
W międzyczasie, bo w sierpniu 2017 roku, firma Microsoft zapowiedziała bowiem grę Age of Empires IV, której stworzenie powierzyła właśnie omawianemu zespołowi. W styczniu 2019 roku dowiedzieliśmy się, że muzykę do niej skomponuje Mikołaj Stroiński, w którego portfolio można znaleźć między innymi soundtrack do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Pierwszy gameplay z Age of Empires IV zobaczyliśmy natomiast dopiero w listopadzie tego samego roku, podczas imprezy X019. Niemniej do premiery wciąż było daleko.
Ponadto twórcy pracowali w tajemnicy nad jeszcze jednym projektem. O tym, że może nim być Company of Heroes 3, świadczył fakt, że w październiku i listopadzie 2017 roku autorzy pytali graczy o to, co chcieliby zobaczyć w takim tytule. W lipcu 2021 roku studio odsłoniło skrzętnie skrywane dotąd karty i oficjalnie zapowiedziało tę produkcję. Gra Company of Heroes 3 zmierzała na komputery osobiste i miała zadebiutować pod koniec 2022 roku. Jak ujawnili wówczas twórcy, projekt powstawał przy udziale społeczności skupionej wokół marki i miał przynieść szereg zmian. Największą z nich było wprowadzenie obszernej mapy regionu, na której gracze mieli bawić się w trybie turowym. Poza tym w misjach (rozgrywanych w czasie rzeczywistym) mieliśmy otrzymać do dyspozycji aktywną pauzę.
Co zaś tyczy się Age of Empires IV – po X019, na którym po raz pierwszy zobaczyliśmy ten tytuł w akcji, w temacie tej produkcji zapadła długa cisza. Dopiero rok później dowiedzieliśmy się, że projekt jest już w pełni grywalny. Na następny obszerny gameplay musieliśmy poczekać do kwietnia 2021 roku; wówczas ujawniono też, że gra zadebiutuje na komputerach osobistych jesienią. Age of Empires IV trafiło na sklepowe półki (oraz do abonamentu Xbox Game Pass) 28 października 2021 roku. Co ciekawe, prace nad nim dobiegły końca na tydzień przed debiutem. Niemniej, Relic Entertainment i współpracujące z nim studio World's Edge mogły odtrąbić sukces. Na dzień przed premierą tytuł mógł się bowiem pochwalić średnią ocen na poziomie 83/100 (według serwisu Metacritic). W kolejnych miesiącach deweloperzy rozwijali swoje dzieło; poza tym październiku 2022 roku dowiedzieliśmy się, że w 2023 roku Age of Empires IV trafi na Xboksy Series X/S.
Company of Heroes 3 zadebiutowało na komputerach osobistych z opóźnieniem, bo w lutym 2023 roku. Co prawda produkcja mogła się pochwalić średnią ocen od branżowych mediów na poziomie 81/100 (według serwisu Metacritic), jednak już na platformie Steam zdobyła tylko „mieszane” recenzje. 30 maja 2023 roku CoH 3 trafiło również na PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
Nieco później, bo w sierpniu, na Xboksach Series X/S pojawiło się Age of Empires IV, z kolei w październiku na Nintendo Switch trafiło Company of Heroes Collection, czyli wzbogacone o dwa dodatki wydanie pierwszego Company of Heroes.
W międzyczasie, bo w maju 2023 roku, firma Sega ogłosiła, że przez Relic Entertainment przejdzie fala zwolnień, w wyniku której pracę straci ponad 120 pracowników studia. Powodem takiego stanu rzeczy miały być „czynniki zewnętrzne”, które wywierały negatywny wpływ na całą branżę.
Choć nad zespołem zaczęły zbierać się czarne chmury, 28 marca 2024 roku pojawiło się dla niego światełko w tunelu. Wówczas to Relic Entertainment ogłosiło, że dzięki wsparciu ze strony zewnętrznego inwestora udało mu się odzyskać niezależność. Niestety pokłosiem tych wydarzeń były dalsze zwolnienia, podyktowane chęcią „przetrwania w coraz bardziej niestabilnej branży”; w ich wyniku pracę straciło kolejnych 41 osób.
Na przestrzeni kolejnych miesięcy Relic Entertainment skoncentrowało się na rozwoju Company of Heroes 3 oraz Age of Empires IV. W lutym 2025 roku studio podzieliło się z fanami swoimi planami na przyszłość, które obejmowały zarówno rozwój dotychczasowych projektów, jak i tworzenie oraz wydawanie nowych (od „mniejszych gier wewnętrznych” do „większych, złożonych tytułów strategicznych”). Ponadto jednak deweloperzy zapowiedzieli, że będą „badać możliwości” związane z odświeżaniem starszych tytułów, co miało obejmować reedycje, remastery oraz remake’i gier z portfolio zespołu.
Na pierwsze efekty tego rekonesansu nie trzeba było długo czekać. W maju 2025 roku Relic Entertainment zapowiedziało bowiem grę Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition, czyli zremasterowaną wersję swojej kultowej strategii, która oprócz unowocześnionej grafiki zawierała wszystkie rozszerzenia pierwowzoru, zachowując pełną kompatybilność z modami stworzonymi na potrzeby tego ostatniego.
Lista wszystkich nadciągających gier które wyda Relic Entertainment.
Earth vs Mars - 30 października 2025 - PC
Lista wszystkich gier wydanych przez Relic Entertainment.
Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition - 14 sierpnia 2025 - PC
Company of Heroes 3: Stealth & Stronghold - 26 marca 2025 - PC
Company of Heroes 3: Fire & Steel - 25 lutego 2025 - PC
Fani Warhammera mogą zrobić sobie bardzo fajny prezent na zbliżające się Halloween. Humble Bundle przygotowało paczkę z 12 grami z serii, za które trzeba zapłacić tylko 56 zł.
gry
Maciej Gaffke
14 października 2025 20:10
Studio World’s Edge i firma Microsoft pracują już nad kolejną odsłoną cyklu Age of Empires. Co ciekawe, budowana jest ona na silniku Unreal Engine 5.
gry
Adrian Werner
13 października 2025 12:45
Nowe DLC do Age of Empires 4 urozmaici zabawę single player za sprawą nowego trybu rozgrywki: Tygla.
gry
Jakub Błażewicz
4 września 2025 12:55
Na pokazie gamescom 2025 Opening Night Live firma Microsoft poinformowała, że pracuje nad konwersją Age of Empires 4 na konsole PlayStation 5. Zapowiedziano również nowy dodatek do tego RTS-a.
gry
Adrian Werner
19 sierpnia 2025 21:53
Dzisiaj zadebiutował remaster Warhammer 40,000: Dawn of War. Edycja definitywna oferuje ulepszoną oprawę graficzną oraz wsparcie dla biblioteki modów wydanych z myślą o pierwowzorze.
gry
Marcin Bukowski
18 sierpnia 2025 08:41
Z nowym-starym Warhammerem 40,000: Dawn of War jest trochę jak z Imperatorem Ludzkości. Pozornie wszyscyśmy przekonani, że żyje, działa, a jego Plan jest wielki i mądry, ale jakby się tak zbliżyć, to nagle okazuje się, że na Złotym Tronie siedzi truchło, które w dodatku popełniło w swoim życiu mnóstwo nieprzystających geniuszowi błędów.
opinie
Maciej Pawlikowski
14 sierpnia 2025 20:42
W tym tygodniu na Steami zadebiutują takie gry, jak Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition, Echoes of the End, Bendy: Lone Wolf, Madden NFL 26, Forgotten Realms: Demon Stone, Inkshade, Dungeon Stalkers czy Dungeons & Dragons: Dragonshard.
gry
Adrian Werner
11 sierpnia 2025 10:25
Twórcy Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition musieli przeprosić za zmianę w ikonicznym intro, zwłaszcza za usunięciu kultowego efektu dźwiękowego.
gry
Jakub Błażewicz
15 lipca 2025 11:52
Wiemy, kiedy zagramy w Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition. Deweloperzy ogłosili datę premiery oraz cenę odświeżonej wersji kultowego RTS-a.
gry
Agnieszka Adamus
13 lipca 2025 18:17
Wielki mod Redux do pierwszego Warhammer 40,000: Dawn of War doczekał się nowej wersji, która wprowadza m.in. dodatkową jednostkę oraz szereg map.
Pliki do gier
Adrian Werner
16 czerwca 2025 14:32