Dodatek do gry Gothic II
Gothic II: Night of the Raven, Gothic 2: Noc Kruka
Data wydania: 22 sierpnia 2003
Oficjalne rozszerzenie do drugiej części serii RPG akcji Gothic. Dodatek wzbogaca dzieło studia Piranha Bytes o zupełnie nową historię fabularną, nie związaną z wydarzeniami opisanymi w grze podstawowej. Zadaniem Bezimiennego jest pomóc Magom Wody w pokonaniu znanego z pierwszego Gothica magnata imieniem Kruk. Pragnie on zdobyć potężny artefakt zwany Szponem Beliara, który ukryty został w świątyni boga Adanosa.
GRYOnline
Gracze
The Night of the Raven to oficjalne rozszerzenie do jednej z najpopularniejszych gier role-playing 2002 roku, czyli Gothic II. W przeciwieństwie do innych dodatków, gdzie zazwyczaj dostajemy do dyspozycji jedynie nowe obszary czy przedmioty, twórcy z zespołu developerskiego Piranha Bytes poszli o krok dalej – do podstawowej wersji gry wpleciono nową, rozbudowaną historię praktycznie niezwiązaną z główną fabułą Gothic II. Postarano się również o znaczne zmodyfikowanie już istniejącego świata (nie oznacza to jednak zmiany położenia kluczowych lokacji, tylko rozbudowanie ich oraz pojawienie się wielu dodatkowych sekretów, itp.). Zastosowane rozwiązanie wymusza na posiadaczach dodatku przechodzenie całego programu od początku (wszystkie save'y z „samego” Gothic II stają się bezużyteczne po zainstalowaniu dodatku). Z drugiej strony jednak patrząc, liczba nowości czy implementowanych poprawek w pełni rekompensuje tę niedogodność.
Akcja The Night of the Raven jest skonstruowana tak, by gracze mogli przejść dodatek niemal całkowicie omijając fabułę podstawowej gry. Rozszerzenie wprowadza do oryginalnego Gothic II szereg nowych lokacji (dżungla, jaskinie, etc.), około 100 bohaterów niezależnych (NPC-tów), unikatowe przedmioty (np. specjalny amulet, w którym żyje wróżka pomagająca przy szukaniu wartościowego ekwipunku), czary, umiejętności, czy potwory (w stylu niebezpiecznych niedźwiedzi). Podczas naszej wędrówki możemy również spotkać postacie znane z pierwszego Gothica, które nie pojawiły się w części drugiej.
Wybór profesji powiększył się o nowe alternatywy. W The Night of the Raven mamy możliwość „przydzielenia” prowadzonemu bohaterowi roli morskiego pirata, lidera gangu bandytów, czy (zupełne novum) Maga Wody. Ci ostatni działają w pełnej konspiracji, nie ujawniając swych mocy osobom pobocznym (chyba, że sytuacja nie pozostawi im innego wyjścia), dlatego dostanie się w szeregi ich grupy wymaga od graczy sporo wysiłku...
Twórcy omawianego rozszerzenia postarali się także o usprawnienia silnika gry (dopracowano głównie efekty audio-wizualne), jak również usunięcie wszystkich wykrytych błędów programistycznych, z którymi mieliśmy do czynienia w oryginalnym Gothic II.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Piranha Bytes
Wydawca: JoWooD Entertainment AG
Ograniczenia wiekowe: 12+
Gry podobne:
10GIER
Cieszący się statusem kultowego cykl gier RPG (akcji) osadzonych w fantastycznym świecie. Seria została wykreowana przez niemieckie studio Piranha Bytes, jednak na przestrzeni lat maczały w niej palce również inne zespoły deweloperskie, jak Trine Game Studios, Spellbound Entertainment oraz Alkimia Interactive. Osobna wzmianka należy się polskiej ekipie The Chronicles of Myrtana Team, która przygotowała uznaną modyfikację do jej drugiej części.
Recenzja GRYOnline
Rozszerzenie „Gothica II”, jednej z najlepszych gier fabularnych, czyniące z niego wzór do naśladowania zarówno pod względem bogactwa i klimatu świata, nieliniowości rozgrywki jak i możliwości rozwoju postaci. Wydane jedynie w Niemczech i w Polsce.
Aktualizacja: 25 marca 2005
Poradnik do samodzielnego dodatku do Gothic II: Noc Kruka, w którym znajdziecie opisy zadań z sześciu rozdziałów, tam gdzie to konieczne ilustrowanych mapami lokacji, oraz dokładną prezentację czterech najważniejszych z nich.
25 września 2022
Mimo ponad dwóch dekad na karku, pierwszy i drugi Gothic wciąż potrafią skrywać tajemnice – nierzadko tam, gdzie gracze przestali ich szukać. Oto sześć ciekawych sekretów Gothica, których możecie nie znać.
25 lipca 2021
Kultowy Gothic nie byłby nigdy tak popularny, gdyby nie świetnie zaprojektowane zadania, których musieliśmy się podjąć. Oto siedem moich ulubionych questów z Gothica.
19 maja 2019
W lewym narożniku Geralt z Rivii, wiedźmin, profesjonalny zabójca potworów. W prawym Bezimienny, wybraniec bogów, pogromca smoków i król Myrtany. Myślicie, że to ring, że arena? A nie lepsze byłyby narożniki karczmy i konfrontacja nad kuflem piwa?
13 maja 2018
Mieliśmy okazję porozmawiać z przedstawicielami ekipy moderskiej SoulFire, tworzącej modyfikację Kroniki Myrtany do gry Gothic II. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda i z jakimi trudnościami wiąże się przerabianie kilkunastoletniej gry.
21 stycznia 2018
Ratunek przed wybuchem wulkanu, wyprawa do sekretnej twierdzy, a może piracka przygoda na Karaibach? Gothic II doczekał się wielu interesujących modyfikacji - przedstawiamy najlepsze z nich.
Aktualnie w Gothic 2 Online można bawić się głównie na serwerach MMORPG. Opracowywany jest jednak duży projekt Veritas RP, który może ponownie przyciągnąć graczy do serwerów roleplayowych.
gry
Maciej Gaffke
3 marca 2024 13:28
Prace nad modyfikacją Złote Wrota 2: Serce Bogini do gry Gothic 2: Noc Kruka są na ostatniej prostej. Polscy twórcy przybliżyli szczegóły projektu.
gry
Hubert Śledziewski
20 grudnia 2023 20:47
Twórcy powstającego serwera roleplayowego Dzieje Kolonii do Gothica 2: Nocy Kruka wypuścili trailer z bezprawnie przetworzonym przez AI głosem Michała Klawitera, który użyczył głosu Marvinowi w Kronikach Myrtany. Aktor postawił im ultimatum – mieli godzinę na usunięcie zwiastuna.
gry
Hubert Śledziewski
23 października 2023 14:23
Po tym, jak Gothic trafił na Switcha, na konsoli Nintendo ukaże się także Gothic 2. Gra została oficjalnie zapowiedziana. Premiera ma się odbyć niebawem.
gry
Hubert Śledziewski
5 października 2023 15:10
Co się stało, że po 15 latach Dzieje Khorinis zostały anulowane i czy aby na pewno to wszystko wina komunikacyjnych barier. O kulisach projektu opowiedział w rozmowie z GRYOnline.pl koordynator scenarzystów moda, Piotr „Bhaal” Cholewa.
gol originals
Karol Laska
28 sierpnia 2023 15:15
Stało się – modyfikacja Dzieje Khorinis do Gothica 2: Nocy Kruka oficjalnie została anulowana. Polscy twórcy przeprosili graczy.
gry
Hubert Śledziewski
28 sierpnia 2023 11:40
Twórcy moda Dzieje Khorinis do Gothica 2: Nocy Kruka wreszcie wydali komunikat w sprawie niedawnego wycieku.
gry
Hubert Śledziewski
18 maja 2023 20:45
Do sieci wyciekła wczesna wersja moda Dzieje Khorinis do Gothica 2: Nocy Kruka. Niestety wszystko wskazuje na to, że prezentuje ona obecny stan prac nad projektem.
gry
Hubert Śledziewski
16 maja 2023 13:43
Przejście Gothica 2: Nocy Kruka zajmuje kilkadziesiąt godzin. Pewien speedrunner z Polski zrobił to jednak w nieco ponad 20 minut. Tym samym ustanowił rekord świata.
gry
Hubert Śledziewski
11 maja 2023 16:10
Już w sierpniu odbędzie się wydarzenie o tematyce gry Gothic. Zobaczcie dopracowany zwiastun tego wydarzenia. Czy i tym razem uda się zwrócić uwagę twórców?
gry
Adam Adamczyk
22 marca 2023 12:26
Popularne pliki do pobrania do gry Gothic II: Noc Kruka.
mod Gothic II: Noc Kruka - Player Kit v.2.6f - 24 lipca 2014
mod Gothic II: Noc Kruka - Gothic II: Night of the Raven System Pack v.1.8 - 17 maja 2020
mod Gothic II: Noc Kruka - The Returning v.2.0 - 29 listopada 2022
mod Gothic II: Noc Kruka - Spolszczenie moda The Returning - 29 listopada 2022
mod Gothic II: Noc Kruka - Golden Gate v.1.05.5 - 30 kwietnia 2016
mod Gothic II: Noc Kruka - aktualizacja 1.2 spolszczenia moda The Returning - 24 lipca 2014
mod Gothic II: Noc Kruka - L'Hiver v.0.93a - 30 września 2019
mod Gothic II: Noc Kruka - Gothic 2 - Enhanced Edition v.Final - 2 czerwca 2014
mod Gothic II: Noc Kruka - Gothic 2 Online (Multiplayer) v.0.2.3 - 28 listopada 2022
mod Gothic II: Noc Kruka - Polish dubbing for Golden Gate mod - 24 lipca 2014
Wymagania sprzętowe gry Gothic II: Noc Kruka:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 1.2 GHz, 512MB RAM, 64MB akcelerator 3D.
Średnie Oceny:
Średnia z 24 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 17552 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Karolina Talaga
Recenzent GRYOnline.pl
2005.03.01
Rozszerzenie „Gothica II”, jednej z najlepszych gier fabularnych, czyniące z niego wzór do naśladowania zarówno pod względem bogactwa i klimatu świata, nieliniowości rozgrywki jak i możliwości rozwoju postaci. Wydane jedynie w Niemczech i w Polsce.
ShadyYo
Ekspert
2025.10.13
Prawdopodobnie jeden z najlepszych dodatków w historii gier komputerowych. Przy okazji tej konkretnej rozgrywki, chyba po raz pierwszy wcieliłem się w maga, wcześniej ukończyłem klasyczne Gothic II jako wojownik. I był to świetny wybór. Trudne początki rekompensują nam późniejsze etapy gry, gdy nasz mag ma już na tyle obszerną księgę czarów i zasób many, że możemy fajnie się bawić strategią na nadchodzące walki. Ale abstrahując od samego wyboru specjalizacji postaci, Noc Kruka zawiera nieco przearanżowaną wersję podstawową (odświeżony system zdobywania punktów doświadczenia, nowe zadania poboczne, nowi bohaterzy, wrogowie, bronie, przedmioty) oraz całkowicie nową mapę związaną z nowym wątkiem, który solidnie wydłuża tę grę o kolejne kilkanaście albo kilkadziesiąt godzin. Czyni to z Gothic II grę z naprawdę dużym światem, gdzie jego eksploracja przynosi dużą frajdę. Nowy wątek i to jak zgrabnie i płynnie wkomponowano wszystkie te nowe rzeczy związane z dodatkiem w starym świecie Gothic II budzą uznanie. Gra w żadnym stopniu na tym nie ucierpiała, wręcz przeciwnie, jeszcze zyskała. I co najważniejsze, tak jak w podstawowej wersji, rozwój postaci, umiejętności Bezimiennego, pokonywanie coraz to trudniejszych przeciwników, wciąż przynosi olbrzymią satysfakcję.
gutosaw
Ekspert
2022.01.23
++ Ciekawa fabuła ++Dobrze napisane postaci ++ Ciekawie zbudowany świat ++ Zróżnicowani, wymagający przeciwnicy ++ Dobrze zaprojektowane Khorinis ++ Dużo broni i zaklęć ++ Mroczny klimat ++ Każde zadanie główne i poboczne jest mocno fabularyzowane + Powrót do górniczej doliny - - Poziom trudności jest źle wyważony, gdy gra się magiem - - Kiepsko wykonany system strzelania z łuku i kuszy - Jarkendar psuje doznania z rozgrywki - Drabiny - Słabo wykonane walki ze smokami
Toril
Ekspert
2021.07.12
Dobre, tyle i tylko tyle. Bawiłem się zdecydowanie lepiej niż podczas przechodzenia pierwszej części. Wszystkie gry piranii mają zawyżoną ocenę ale gothic 2 jest, po pierwszym risenie, ich najlepszym dziełem.Zalety:1. Od zera do bohatera czyli znowu zaczynamy rozgrywkę jako cienias który musi uważać na każde niebezpieczeństwo by dopiero z czasem nabrać sił. Wymusza to kombinowanie, szukanie sposobów na zdobywanie doświadczenia i złota, metod na zabicie przeciwnika czy wykonanie zadań. Dzięki temu zadania i czynności które w innych grach szybko by zaczęły nudzić tutaj są całkiem satysfakcjonujące.2. Wiarygodny, zmienny i żywy świat. A Khorinis, główne i jedyne miasto w grze, jest naprawdę dobrze skonstruowane.3. Różne frakcje do których możemy się przyłączyć choć tu przyznaję się do pewnej ignorancji bo grę przeszedłem tylko raz i nie wiem czy przyłączenie się do innej frakcji bardzo wpływa na otrzymywane zadania i przebieg wątku głównego. Podejrzewam, że pewnie tak ale jednak jest to plus nieco w ciemno.4. Muzyka. Choć trochę się wahałem bo liczba utworów które bardzo mi się spodobały nie była znowu aż tak wielka.5. Trudność i konieczność samodzielnego myślenia. Brak znaczników, musimy zaglądać do dziennika, pamiętać kto co mówił, rozglądać się po podziemiach czy przyglądać kamieniom w poszukiwaniu przełączników i tak dalej.Wady:1. Fabuła główna i dialogi. No co ja na to poradzę, że są słabe? Choć muszę przyznać, że w żadnym momencie nie jest bardzo źle.2. Taki sobie dubbing. Choć gdy przypomnę sobie drugie i trzecie riseny to od razu przestaję być aż tak krytyczny. Mimo wszystko minus.3. Walka.
Charson
Ekspert
2021.02.08
Gothic 2 Noc Kruka 2005 PL: 8/10Witam wszystkich bardzo serdecznie, grę wraz z dodatkiem idzie ukończyć w około 50-60h. Całą wersje gry wraz z dodatkiem przeszedłem aż trzy razy, natomiast sam G2 bez dodatku aż siedem razy. I cóż moge powiedzieć? Gra finalnie wyszła w 2003, ale my na wersje PL musieliśmy jeszcze niestety poczekać, ale do rzeczy: Grało mi się jak zwykle bardzo przyjemnie, otwarty świat zachwyca klimatem oraz dobrą muzyką, grafika jak na tamte lata dość dobra, wiadomo teraz po latach każdy wie jakie mody instalować aby poprawić grafikę, więc nie będe o tym pisał. Ale powiem, że z pewnymi modami graficznymi gra wygląda idealnie! System walki bardzo mi się spodobał. Rozwijanie umiejętności postaci bardzo dobrze rozwinięte, strzelanie z łuku, kuszy, walka mieczem na początku jako wojownik, potem jako mistrz, rzucanie zwojów oraz runy zostały bardziej dopracowane w tej części, opłaca się tutaj być magiem. Ja grę jako mag niestety ukończyłem tylko raz. Świetny Polski Dubbing trzeba uznać za bardzo wielki plus, brakuje tego w dzisiejszych grach. System animacji dość dobry jak na tamte lata, dodatek NK zwiększa poziom trudności co jest dla mnie wielkim minusem, z czasem aby dodać sobie np: 10 pkt siły należy wydać z 20pkt umiejętności, co jest dla mnie porażką i utrudnieniem. Sam dodatek NK to takie 7/10, trzeba powstrzymać Kruka i zabrać mu Szpon Beliara, itd. Wielkim plusem są tutaj cutscenki, krótkie bo krótkie ale bardzo klimatyczne i dynamiczne. Większość postaci przypada do gustu, według mnie dużo dzisiejszych gier mogłoby nauczyć się od tej serii i nie wypuszczać takich bubli jak dzisiejsze produkcje. Gothic to taka seria do której zawsze się wraca, przynajmniej raz w roku - chociaż mi już po tylu przejściach gra się po prostu "dobrze". Chciałbym zapomnieć tą serie i przejść ją od nowa, to było by coś - ale to niestety niemożliwe. Sama fabuła dwójki przenosi nas do wieży Xardasa w Khorinis po upadku bariery leżymy pod głazami trzy tygodnie, Xardas nas przywraca - I mamy za zadanie odnaleźć Oko Innosa, zniszczyć Smoki i takie tam. Fabuła prosta, ale konkretna, do wyboru mamy kilka frakcji, każda z nich ma swój urok. Mógłbym się dużo jeszcze rozpisywać na temat tej epickiej gry, ale każdy już grał w serie Gothic i wie o co chodzi. Pomimo lat gra nadal rozwala wszystko i wszystkich! Klimat i grywalność oraz sentyment do tej gry i polski dubbing sprawia że przechodze co rok całą serie, mam nawet kilka gadżetów z Gothica oraz dwa kubki, jeden z pierwszej części - a drugi z drugiej. No cóż - to tyle ode mnie. Mam nadzieje, że was przekonałem do tej części. "Niechaj Innos ma was w swojej opiece" Trzymajcie się!
MadtPL
Ekspert
2021.02.02
Udany dodatek oferujący ciekawą historię i nowe zróżnicowane tereny do eksploracji. Jednak przez wprowadzenie kamiennych tablic podnoszących statystyki wydaje się trochę za bardzo ułatwiać rozgrywkę. Ponadto rozszerzenie nie sygnalizuje kiedy najlepiej się za nie zabrać. Mojego wysokopoziomowego Bezimiennego nic nie było w stanie na dłużej zatrzymać w drodze do finału.
Orzech
Ekspert
2020.02.08
Jeśli ktoś jeszcze nie miał okazji zagrać i zastanawia się czy aby nie wziąć się za G2NK to taka mała rada ode mnie - zachęcam do poczytania ogólnych porad na temat gry. Generalnie jest to na tyle specyficzna gra, że początek bywa trudny, zwłaszcza jeśli - podobnie jak ja - ma się tendencję do zaglądania pod każdy kamień starając się omijać możliwie jak najmniej od pierwszych minut gry(ah te niskopoziomowe odciąganie szkieletów, kilkuminutowe pojedynki, save, load...). Na wspomnianą trudność składa się również budowa postaci i zdobywanie doświadczenia, zwyczajne gnanie z główną linią fabularną może być opłakane w skutkach i mocno zniechęcić, ponieważ to jak rozwiniemy naszą postać w pierwszej lokacji mocno rzutuje na dalszą część gry. Jednak, co by nie mówić, z garścią porad i dobrze "przepracowanym" pierwszym rozdziałem w kolejnych powinno już pójść z górki.A jak prezentuje się sama gra? Można by napisać o niej wiele, jednak chyba najbardziej zwięźle będzie przedstawiając ją jako większą i pod wieloma względami lepszą(choć nie we wszystkim, chociażby gęsty klimat kolonii karnej oraz jej obozów w Gothic 1 jest moim zdaniem zdecydowanie mocniejszy) wersję pierwszego Gothica. Wciąż jest to bardzo specyficzna produkcja ze swoją unikalną mechaniką, klimatem oraz światem(nawet mimo tego, że te dwa ostatnie elementy trochę się rozwodniły przez pójście w bardziej klasyczne fantasy) i jeśli kogoś odrzuciła/wciągnęła jedynka, to bardzo prawdopodobne że z dwójką będzie tak samo.
Seba01
Ekspert
2019.05.08
Najlepsze rozszerzenie do sequelu Gothica. Jedynym utrudnieniem są zwiększone wymagania PN co 30 pkt lub %. Wszelki balans jest zwiększony, otrzymujemy znacznie mniej EXP za zabicie określonego stworzenia. A tak to gra jest o wiele lepsza, jeśli chodzi o mechanikę, od pierwszej części. Posiada tym razem wysoki poziom trudności. Polecam bardzo!!
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2025.03.27
manek23
Ekspert
2023.09.03
Krzysztof Lewandowski
GRYOnline.pl Team
2022.03.20
Bigos-86
Ekspert
2022.01.09
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2021.11.12
Damian Stróżek
GRYOnline.pl Team
2021.10.31
Łukasz Telesiński
GRYOnline.pl Team
2020.08.22
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.04.27
Szugob
Ekspert
2018.03.22
Radosław Wasik
GRYOnline.pl Team
2017.10.19
Paweł Woźniak
GRYOnline.pl Team
2017.04.26
ogórekdamian
Ekspert
2016.05.29
Rafał Marek
GRYOnline.pl Team
2016.04.26
Michał Wołowicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.29
czorny50
Ekspert
2016.03.19
kęsik
Ekspert
2016.03.17
zanonimizowany1408085 Pretorianin
Najlepsza gra od Piranhia Bytes, gra z duszą do której powstało setki modów, gram od gimnazjum.
Kazimir Pretorianin
Ograna niezliczoną ilość razy, dla mnie to król Rpg, i top 3 w moim osobistym rankingu.
ShadyYo Chorąży
Prawdopodobnie jeden z najlepszych dodatków w historii gier komputerowych. Przy okazji tej konkretnej rozgrywki, chyba po raz pierwszy wcieliłem się w maga, wcześniej ukończyłem klasyczne Gothic II jako wojownik. I był to świetny wybór. Trudne początki rekompensują nam późniejsze etapy gry, gdy nasz mag ma już na tyle obszerną księgę czarów i zasób many, że możemy fajnie się bawić strategią na nadchodzące walki. Ale abstrahując od samego wyboru specjalizacji postaci, Noc Kruka zawiera nieco przearanżowaną wersję podstawową (odświeżony system zdobywania punktów doświadczenia, nowe zadania poboczne, nowi bohaterzy, wrogowie, bronie, przedmioty) oraz całkowicie nową mapę związaną z nowym wątkiem, który solidnie wydłuża tę grę o kolejne kilkanaście albo kilkadziesiąt godzin. Czyni to z Gothic II grę z naprawdę dużym światem, gdzie jego eksploracja przynosi dużą frajdę. Nowy wątek i to jak zgrabnie i płynnie wkomponowano wszystkie te nowe rzeczy związane z dodatkiem w starym świecie Gothic II budzą uznanie. Gra w żadnym stopniu na tym nie ucierpiała, wręcz przeciwnie, jeszcze zyskała. I co najważniejsze, tak jak w podstawowej wersji, rozwój postaci, umiejętności Bezimiennego, pokonywanie coraz to trudniejszych przeciwników, wciąż przynosi olbrzymią satysfakcję.
Ningal Legionista
Jedna z nielicznych gier Rpg gdzie świat nie skaluje się do Bohatera.