Data wydania: 31 października 2000
Przygodowa gra akcji osadzona w świecie opartym na mitologii nordyckiej. Fabuła przenosi nas w czasy, gdy Wikingowie podbijali zimny i posępny świat, a pogaństwo rządziło niepodzielnie na ziemiach Północy. Wcielając się w młodego wojownika Ragnara, musimy pokonać potwory z nordyckich mitów i odkryć źródło zła, które wyniszcza jego lud.
GRYOnline
Gracze
Steam
Rune to przygodowa gra akcji osadzona w mitologii skandynawskiej. Fabuła przenosi nas w czasy Wieków Ciemności, gdy Wikingowie podbijali zimny i posępny świat, a pogaństwo rządziło niepodzielnie na ziemiach Północy. Gracz wcielając się w Ragnara - młodego Wikinga wojownika, musi pokonać potwory z nordyckich mitów i odkryć źródło zła, które wyniszcza jego lud. Oparta na silniku graficznym z Unreal Tournament, gra pozwala nam pokonać 25 poziomów tajemniczego, ciemnego i mitycznego świata Wikingów.
Dzięki zaawansowanemu systemowi animacji ciała, Ragnor, jak i inne żywe stworzenia poruszają się zgrabnie i naturalnie. Gra przesiąknięta jest starożytną nordycką mitologią, obok Wikingów, egzystują w niej inne kreatury pochodzące z legend, a wiele jej poziomów rozpostartych zostało na tle historycznych lub mitologicznych wydarzeń, np. Muspelheim (Underworld) i Thorstadt (twierdza Czarnych Wikingów). Podkład dźwiękowy podkreśla klimat barbarzyńskich czasów (szczęk szabli, gruchot tarcz) i niesamowitą atmosferę otaczającego świata (okrzyki dobiegające z lochów, echo, wycie wilków wycieńczonych mrozem oraz rozmowy Czarnych Wikingów).
Zachowanie postaci w grze jest na tyle realistyczne na ile było możliwe uzyskanie takiego efektu. Słabe kreatury będą atakować na miarę swoich mocy i będą czekały na wsparcie innych, natomiast mocniejsze nawet samotnie bezlitośnie sieją zniszczenie. Nasze szanse w walce wzrastają, gdy w odpowiednim momencie wyprowadzamy ciosy i uniki. Możemy również zbierać specjalne punkty zdrowia, broń i inne wyrzucone lub zużyte przedmioty. Opcje gry sieciowej pozwalają na rywalizację gladiatorów na krwawej arenie w grze wieloosobowej.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Human Head Studios
Wydawca: Gathering of Developers
Ograniczenia wiekowe: 16+
Recenzja GRYOnline
Kiedy znudzi cię szara rzeczywistość i zapragniesz wkroczyć na ścieżkę chwały, wystarczy byś uruchomił “Rune”, chwycił za rękojeść topora, by wraz z młodym wojownikiem wikingów Ragnarem oczyścić Midgard ze wszelkiego zła.
Mitologia nordycka to wdzięczny temat na krwawą grę akcji z wikingiem w roli głównej. Z takiego założenia przed laty wyszło Human Head Studios (zespół odpowiedzialny m.in. za Preya), tworząc Rune.
opinie
Krystian Pieniążek
10 maja 2025
Zespół Human Head zapowiedział kontynuację wydanej siedemnaście lat temu gry Rune. Produkcja otrzymała tytuł Rune: Ragnarok i zmierza na pecety.
gry
Adrian Werner
29 sierpnia 2017
Kilka dni temu studio Human Head utworzyło w serwisie Facebook oficjalną stronę kultowego hack'n'slasha – Rune. Deweloperzy otwarcie przyznają, że myślą nad kontynuacją hitu sprzed 12 lat i zasypują fanów pytaniami o elementy, które chętnie zobaczyliby w sequelu.
gry
Aleksander Kaczmarek
15 kwietnia 2012
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że firma Human Head Studios, Inc. pracuje nad nową grą z cyklu Rune. Co prawda przedstawiciel amerykańskiego studia twierdzi, że kwestia stworzenia takiego programu jest przez zespół tylko „rozważana”, to jednak udostępnione niedawno grafiki koncepcyjne wydają się jego słowom przeczyć.
gry
Krystian Smoszna
26 lipca 2007
Minęło już pięć lat, odkąd na rynku elektronicznej rozgrywki pojawił się Rune, program, który w dość krótkim czasie zyskał spore grono wielbicieli. Tymczasem programiści Human Head Studios, postanowili po raz kolejny wlać w serca graczy nadzieję na powstanie sequela.
gry
Daniel Kazek
9 grudnia 2005
Producent gry akcji zatytułowanej Rune (wydanej w 2000 roku), firma Human Head Studios zdecydowała się udostępnić kod źródłowy tego programu. Chętnych zapraszamy do pobrania i analizowania – warto choćby z tego względu, że tytuł ten swego czasu uzyskał oficjalną rekomendację serwisu GRY-OnLine
gry
Włodarczak Adam
30 września 2004
W tym tygodniu na półki sklepowe w naszym kraju powinny trafić kolejne cztery tytuły z serii „Gra bez pudła”, czyli wydane w przeźroczystych, praktycznych pudełkach DVD, z pełnowartościowymi instrukcjami i w niskiej cenie 34 PLN.
gry
Janusz Burda
23 września 2002
Rzesze fanów wydanej przed dwoma laty gry akcji – Rune, mogło ostatnio przeczytać nieoficjalne informacje, o tym iż zespół Human Head Studios pracuje już na drugą jej częścią. W odpowiedzi na te rewelacje, pan Tim Gerritsen z Human Head Studio napisał na oficjalnej stronie Rune wiadomość, w której wyjaśnia obecną sytuację. Otóż zespół pracuje nad dwoma, jeszcze niezapowiedzianymi projektami, i jak zaznacza Gerritsen, żaden z nich nie jest Rune 2. Co najwyżej można powiedzieć, że Rune 2 znajduje się dopiero we wczesnej fazie koncepcyjnej.
gry
Przemysław Bartula
18 września 2002
Przeszło rok temu światło dzienne ujrzała pierwsza część gry Rune na GC, która to gra niemal natychmiast podbiła serca graczy. Zatem nic dziwnego, że grupa From Software zapowiedziała prace nad kolejną odsłoną Rune tylko, że tym razem pojawi się ona tylko i wyłącznie na platformę GameCube.
gry
Wojciech Antonowicz
27 sierpnia 2002
W dniu dzisiejszym do sklepów trafiły dwie nowe pozycje z oferty wydawnictwa PlayIt. Jutro dołączy do nich jeszcze jedna.
gry
Janusz Burda
28 grudnia 2001
Popularne pliki do pobrania do gry Rune (2000).
mod Rune (2000) - - 5 stycznia 2001
patch Rune (2000) - v.1.07 - 4 maja 2001
demo Rune (2000) - - 9 stycznia 2001
mod Rune (2000) - Dungeon Master v.0.8.0.2 - 11 stycznia 2001
mod Rune (2000) - Legend of the Frozen Empire v.10032018 - 7 maja 2018
mod Rune (2000) - DirectX11 Renderer for Rune Classic v.1.6.2 - 6 stycznia 2021
mod Rune (2000) - Normal and height maps for Rune Gold for Unreal DirectX 11 Renderer v.1.0 - 3 listopada 2020
mod Rune (2000) - DirectX11 Renderer v.1.6.1 - 3 listopada 2020
Wymagania sprzętowe gry Rune (2000):
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 450MHz, 128MB RAM, akcelerator 3D.
Lista dodatków do gry Rune (2000):
Dodatek
27 kwietnia 2001
Akcji
Rune: The Halls of Valhalla jest samodzielnym dodatkiem do wydanej w 2000 roku gry akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP) - Rune. Rozszerzenie przygotowane przez deweloperów ze studia Human Head Studios wprowadza nowe mapy, broń, style walki oraz tryby zabawy. Twórcy zadbali również o całkowicie nową ścieżkę dźwiękową.
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 2 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 929 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 579 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Bolesław Wójtowicz
Recenzent GRYOnline.pl
2000.12.18
Kiedy znudzi cię szara rzeczywistość i zapragniesz wkroczyć na ścieżkę chwały, wystarczy byś uruchomił “Rune”, chwycił za rękojeść topora, by wraz z młodym wojownikiem wikingów Ragnarem oczyścić Midgard ze wszelkiego zła.
mastarops
Ekspert
2017.11.23
W 2000 roku by mi szczęka opadła, ale i dzisiaj grało się przyjemnie. Klimat na plus, walka na plus. Liniowa i brak elementów RPG, ale to nie wada. Uboga i mało wciągająca fabuła to główny minus gry. Za parę złotych polecam.
snierzyn Konsul
Jestem pozytywnie zaskoczony tą grą.
Chciałem sobie poćwiczyć przed zagłębieniem się w Soulsy.
Na wysokim stopniu trudności gra jest bardzo sympatyczna. W miarę wymagająca staje się mniej więcej od połowy, gdy już walczę romańskim mieczem przeciw wikingom.
- idealnie działa pod Win10 i Full HD
- to gra akcji, brak polskiej wersji językowej nie jest żadnym minusem
- świetnie nadaje się zarówno jako 5-minutowy przerywnik od czegoś jak i na dłuższe posiedzenie
Na razie przeszedłem 2/3, wstępnie oceniam na 8.5 Warto..
Kosiciel Generał
Monotonna kiedyś, monotonna i brzydka dzisiaj. Nie warto.
zanonimizowany1387945 Centurion
moja gra za czasów gimnazjum, silnik unreala, przechodzimy gre od punktu a do b, dalej i dalej, rozwalając przy okazji rózne gobliny, kraby, trupy, jako apteczki jemy jaszczurki, jabłka, uzbrojenie to miecz, toporek, obuchowe jakieś, tarcza, można rzucać bronią. Bardzo fajnie zaprojektowane levele, dokładne ze szczegółami murarze
marcinho01 Pretorianin
Niedawno w dziele retro gaming na GOL pojawił się artykuł wspomnieniowy o niniejszej produkcji, dlatego też postanowiłem sięgnąć po nią i sprawdzić, jak tam radzą sobie Wikingowie z przełomu tysiącleci.
Rune to gra akcji z widokiem TPP, w której wcielamy się w bohatera o imieniu Ragnar. Jesteśmy Wikingiem, mieszkańcem jednej z wyróżnionych przez boga Odina wiosek, gdzie znajdują się magiczne, tytułowe runy mające potężną moc. Musimy ich strzec za wszelką cenę. Niestety coś poszło nie tak- wioska została zaatakowana przez jednego z niedawnych sprzymierzeńców, my ledwo uchodzimy z życiem, a naszym zadaniem jest przedrzeć się przez mroczne lokacje skandynawskich krajobrazów, dokonać zemsty, uratować bliskich i resztę naszej wioski wraz z tytułową magiczną Runą. To tyle, jeśli chodzi o fabułę. Nie jest ona jakoś specjalnie wymyślna, w grze natrafiamy na krótkie przerywniki filmowe na silniku gry opowiadające o kolejnych wydarzeniach. Fabuła gry utrzymana w mrocznym kontekście świata Wikingów jest ok, ale bez fajerwerków.
Ragnarem mamy do pokonania łącznie ok. 25 lokacji, co wystarcza na mniej więcej 5-6h intensywnej rozgrywki. To dobra ilość czasu, jak na tan gatunek. Przy tym lokacje nie są jakoś specjalnie zagmatwane czy skomplikowane- częściej skupiamy się na odnajdywaniu jakichś ukrytych przejść, uskoków, dźwigni do pociągnięcia w celu otworzenia drzwi, mamy też oczywiście walkę ze złymi goblinami czy złowieszczymi żołnierzami w końcowych etapach gry.
Rune, pomimo 25 lat na karku, pomimo koszmarnej już dziś grafiki (która nie ma prawa się obronić dziś ze względu na wiek oczywiście), pomimo kiepskich technikaliów w postaci dźwięków (bardzo dobrze wypadają jedynie dialogi, cała reszta jest co najwyżej średnia), to gra w którą gra się zadziwiająco dobrze. Jak już wspomniałem, przemierzamy lokacje- od jaskiń i podziemi, poprzez goblinie miasteczko i zamek, kończąc na wiosce Wikingów. Nie są to poziomy przesadnie długie, jednakże trudność w ich pokonywaniu tkwi w pewnym pomyślunku, gdzie dalej iść lub gdzie znaleźć przejście (skakanie i szukanie czegokolwiek w ciemnych zakamarkach się kłania). Jednakże lokacje i poziomy są puste, surowe, co z jednej strony może i pasuje do klimatu gry, jednakże dziś wygląda to ubogo. W ogóle cała sceneria i otoczka gry jest ciemna, co uznaje za wadę, bo być może chodziło twórcom o mroczny klimat świata Wikingów, jednakże nawet na ustawionej na maxa jasności wiele razy miałem problem z wypatrzeniem ukrytego w ciemności przełącznika, przejście czy przeciwnika. Sytuacja nieco poprawia się w końcowych etapach gry, gdzie wychodzimy z podziemnych i jaskiniowych lokacji na powierzchnię- tam jednak pada deszcz, śnieg i jest jesienna "szarówa" (jak to w Skandynawi zazwyczaj).
Ragnar to młody człowiek, który w swojej wędrówce musi udowodnić, że stał się męzczyzną. W walce z wrażymi potworami może posługiwać się różnymi mieczami, obuchami, toporami, jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, aby złapał odrąbaną kończynę wroga i rzucił nią w kierunku kolejnego. Podczas walki napełnią się pasek szału- im bardziej intensywna walka, tym pasek "eksplduje" i Ragnar zadaje zdecydowanie większe obrażenia. Zbieramy także tytułowe runy, dzięki którym możemy uruchomić specjalne zdolności naszego wojaka. Jednakże walka w Rune to kiepsko skonstruowany element- przeciwnicy często zachowują się głupio i stoją jak zaczarowani, a w starciu wystarczy tańczyć dookoła, aby nas nie dosięgli. Przewagę zyskują, gdy jest ich więcej. Dodatkowo, brak na naszym interfejsie informacji, która broń zadaje większe obrażenia, można się tylko domyślać po wielkości oręża... Tak samo z tarczami- ich używanie w zasadzie jest umowne.
To, co dobrze funkcjonuje w Rune, to klimat. Przemierzanie lokacji jest przyjemne, surowość krajobrazów, ciemność (choć, jak już wspomniałem, to także wada), mroczna muzyka przygrywająca od czasu do czasu, nie ma tutaj non stop nawalanki, ale ten element jest tu umiejętnie dozowany. Skupiamy się na szukaniu przejść, dźwigni, rozwiązywaniu mikro zagadek. Dodatkowo, nasz wojak uzdrawia się poprzez jedzenie tego, co znajdzie pod ręką, na czele z... jaszczurkami. Tak, Bear Grylls mógłby się uczyć... :) Taki smaczek, ale robi robotę.
Podsumowując, Rune to zapomniany dziś klasyczek, któremu brakuje jakiegoś większego odświeżenia, aby mógł trafić w gusta dzisiejszych graczy. Dziś można traktować ten tytuł jako ciekawostkę historyczną, ale ja dodatkowo nieźle się bawiłem. Spędziłem parę wieczorów w mrocznym świecie Wikingów i ten klimat mi przypadł do gustu. I pomimo kiepsko skonstruowanej walki, i pomimo zbytniej ciemnicy, i pomimo już leciwych technikaliów z grafiką na czele, Rune ma "to coś", co pozwoliło mi ukończyć grę z małą satysfakcją :)
PS: Nie sugerujcie się opisowi na GOL, że Rune jest podobny do Gothica. Wspólny element to tylko widok TPP- cała reszta to zupełnie inne klimatu i gatunki growe.