Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm S這wnikRPGPC
Ok豉dka Gothic (PC)

Gothic PC

Osadzona w realiach fantasy gra RPG akcji, opracowana przez debiutujące niemieckie studio Piranha Bytes, założone przez byłych członków prężnego w latach 90-tych Greenwood Entertainment.

RPG | TPP | fantasy | RPG akcji

PC Windows
Ok豉dka Gothic (PC)

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

15marca2001

28marca2002

pude趾o PL

Gothic to pierwsza gra w dorobku firmy Piranha Bytes utworzonej w 1997 roku przez pi靖k by造ch pracownik闚 studia Greenwood Entertainment. Prace nad ni rozpocz窸y si jednak rok wczeniej. Projekt oparty zosta w ca這ci na autorskich rozwi頊aniach technologicznych, w tym silniku graficznym ZenGin.

Akcja gry przenosi graczy do fantastycznego Kr鏊estwa Myrtany, kt鏎ym rz鉅zi kr鏊 Rhobar II. Wcielaj鉍 si w posta Bezimienngo trafiaj oni do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Otacza j magiczna, przenikalna jedynie z zewn靖rz bariera, kt鏎 stworzyli arcymagowie. Niestety, w trakcie inkantacji wydarzy這 si co niespodziewanego. Zasi璕 zakl璚ia okaza si wi瘯szy ni przewidywano i bariera otoczy豉 ca造 obszar G鏎niczej Doliny, wi篹鉍 tak瞠 mag闚.

G堯wny bohater to jeden ze skaza鎍闚 str鉍onych do kolonii karnej. Wkr鏒ce jednak okazuje si, 瞠 nie jest zwyk造m winiem, a wys豉nnikiem boga Innosa, kt鏎y pokona ma z這 czaj鉍e si we wn皻rzu magicznej kopu造...

Fabu豉 Gothic, cho linearna, odznacza si rozmachem i dynamicznymi zwrotami akcji. wiat gry nie jest zbyt rozleg造, ale obejmuje dosy zr騜nicowane lokacje jak Stary i Nowy Ob霩, Ob霩 Sekty, Ob霩 Bandyt闚, kilka kopal, a nawet wiosk ork闚. W trakcie swoich przyg鏚 Bezimienny mo瞠 napotka ponad 200 postaci niezale積ych i do章czy do kilkunastu gildii (np. Kopacze, Cienie, Szkodnicy, Stra積icy wi靖ynni, Najemnicy), z kt鏎ych ka盥a kieruje si nieco innymi motywami dzia豉. Na jego drodze staje tak瞠 kilkadziesi靖 rodzaj闚 potwor闚 - od chrz零zczy i cierwojad闚, poprzez szkielety a na demonach sko鎍zywszy.

Jak przysta這 na tytu 章cz鉍y elementy gry akcji i cRPG, wa積 rol w Gothicu odgrywa walka. Arsena broni, pancerzy i artefakt闚 (amulety i medaliony) jest spory, cho dost瘼 do niekt鏎ych przedmiot闚 bywa cile limitowany (mo積a je tylko wykona samemu lub zdoby pokonuj鉍 przeciwnika). Zale積ie od upodoba gracza, Bezimienny mo瞠 w豉da mieczami jedno i dwur璚znymi, toporami, maczugami, m這tami, kuszami lub 逝kami.

W grze zastosowany zosta prosty system wsp馧czynnik闚 i umiej皻noci. Posta g堯wnego bohatera opisana jest przez atrybuty: si造, zr璚znoci oraz maksymalnego zdrowia i many. Po awansie na kolejny poziom dowiadczenia Bezimienny otrzymuje 10 punkt闚, kt鏎e gracz mo瞠 przeznaczy na podniesienie wsp馧czynnik闚, b鉅 nauczenie si nowych umiej皻noci. S to zar闚no bieg這ci bojowe (w豉danie broni jedno i dwur璚zn) i magiczne, ale te u篡teczne w codziennym 篡ciu (np. otwieranie zamk闚, skradanie si, sk鏎owanie zwierz靖). Nauka i doskonalenie ju posiadanych umiej皻noci mo磧iwe s jedynie po znalezieniu odpowiedniego nauczyciela.

Gra wyr騜nia si poziomem oprawy audio-wizualnej. Silnik graficzny ZenGin generuje obfituj鉍y w detale, wysokiej jakoci (jak na swoje czasy) obraz. Klimatu dodaje zmieniaj鉍e si w cyklach dnia i nocy owietlenie. Animacje postaci g堯wnego bohatera, kt鏎ego poczynania gracze obserwuj z perspektywy trzeciej osoby, wygl鉅aj p造nnie i naturalnie.

Firma CD Projekt zadba豉 o pe軟 polsk wersj j瞛ykow gry. Bezimiennemu g這su u篡czy Jacek Miko豉jczak. W pozosta造ch rolach wyst雷ili: Tomasz Marzecki, Adam Bauman, Piotr B隕, Pawe Iwanicki, Pawe Szczesny, Przemys豉w Nikiel, Jaros豉w Domin, Agata Gawro雟ka-Bauman, Jacek Kopczy雟ki, ㄆkasz Nowicki, Marek Obertyn, Andrzej Tomecki, Robert Tondera, Janusz Wituch, Miros豉w Zbrojewicz i Jacek So速ysiak.

Zobacz pe軟y opis gry

Tryb gry: single player  

Nonik: 2 CD

Ocena gry 7.775 / 10 na podstawie 24406 ocen czytelnik闚.

Wymagania wiekowe Gothic

12+

Wymagania sprz皻owe Gothic

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 350MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Gothic - recenzja gry

Recenzja 21 czerwca 2002, 10:13

Mo積a uzna, 瞠 Gothic jest niezwykle udanym debiutem pan闚 z Piranha Byte. Przemylana fabu章 i skomplikowane regu造 rz鉅z鉍e tym wiatem tworz zamkni皻 ca這, do kt鏎ej ci篹ko by這by si przyczepi. Wykreowany wiat nie jest co prawda zbyt wielki: zaledwie trzy centra cywilizacji, kilka podziemnych labirynt闚, a wszystko w odleg這ci przys這wiowego rzutu kamieniem. Czujemy si jak na mapie o pomniejszonej skali, gdzie wszystkie odleg這ci uleg造 radykalnemu skr鏂eniu. Spowodowa這 to jeszcze jeden niekoniecznie zamierzony efekt. Wi瘯szo postaci NPC rozmieszczonych zosta這 g瘰to na niewielkiej powierzchni, wi璚 co krok spotykamy nowych mieszka鎍闚 pragn鉍ych po prostu porozmawia czy te zlecaj鉍ych nam koleje zadania. Jest to z pocz靖ku strasznie m璚z鉍e, gdy pierwsze kilka godzin gry trzeba powi璚i prawie wy章cznie na nieko鎍z鉍e si rozmowy. Na dodatek te same dialogi mo積a powtarza w niesko鎍zono, co przyprawia niekiedy o b鏊 g這wy. Najgorzej poradzono sobie z nieistotnymi postaciami NPC (takimi bez imienia), kt鏎zy do znudzenia powtarzali te same kwestie, a w ko鎍u przesta貫m z nimi rozmawia.