Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGXBOX
Okładka Fable (XBOX)

Fable XBOX

Osadzona w realiach fantasy fabularna gra akcji, opracowana przez znane z gry Black & White studio Lionhead pod wodzą legendy branży, Petera Molyneux.

RPG | TPP | fantasy | klasyczne RPG | tytuły ekskluzywne Xbox

Microsoft Xbox
Okładka Fable (XBOX)

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji XBOX:

13września2004

3listopada2006

pudełko PL

Nadzwyczaj rozbudowany scenariusz zabawy odpowiadać będzie ludzkiemu życiu od lat dziecięcych do zgrzybiałej starości, a użytkownik prowadzi przez te ekstremalnie trudną egzystencjalną ścieżkę uprzednio wykreowanego bohatera. Kształtowanie osobowe wspomnianego awanturnika zostało osadzone w ramach jednego z czterech podstawowych kierunków (jako warunek konieczny ewolucji zobaczymy klasyczne punkty doświadczenia, przyznawane m.in. za pomyślne wykonywanie zadań): ogólnego, siłowego, zręcznościowego i umysłowego. Zatem wyłącznie od podejmowanych działań zależeć ma, czy uzyskamy typowego przeciętniaka, bądź tez umięśnionego wojownika, zwinnego łucznika lub potężnego maga. Obrana droga rozwoju odciśnie piętno nie tylko na sposobie zachowania herosa, ale również ujawni się w jego aparycji (dostojna siwizna i szybsze występowanie zmarszczek u czarodziejów, liczne blizny po starciach zbrojnych u mistrzów miecza itd.). Na te ostatnia wpłyną także przeróżne czynniki zewnętrzne pokroju intensywnego światła słonecznego, powodującego ciemnienie wyeksponowanych części ciała. Ponadto właściwie każda akcja determinować będzie reputacje i charakter stosunków z wszystkimi grupami społecznymi (relacje trzystopniowe, wyrażone za pomocą barw: przyjaznej zieleni, neutralnej żółci i opozycyjnej czerwieni) oraz wygląd i funkcjonowanie całkowicie trójwymiarowego uniwersum – przykładowo konsekwentne likwidowanie rozmaitych zbirów, grasujących beztrosko w okolicach gościńców, zaowocuje obecnością w miastach większej ilości kupców, posiadających lepsze towary.

Najprostsza i najczęstszą metoda zdobywania doświadczenia przez głównego bohatera jest stawanie w szranki z różnorakiej maści istotami o wybitnie wrogim usposobieniu. Walka toczy się w czasie rzeczywistym, a poszczególnym akcjom natury ofensywno-defensywnej (rzucanie zaklęć magicznych, wymachiwanie orężem itp.) są przyporządkowane konkretne kombinacje przycisków konsolowego kontrolera. W trakcie konfrontacji w zwarciu wirtualna kamera pokaże przebieg wydarzeń z perspektywy trzeciej osoby, natomiast np. w momencie strzelania z luku uzyskamy klasyczny widok FPP wraz z tzw. efektem drżącej ręki (oczywiście w miarę rozwoju herosa celowanie stanie się znacznie łatwiejsze pod warunkiem regularnych treningów). Rzecz jasna developerzy wykorzystali swoje nieprzeciętne umiejętności w materii tworzenia wypełnionej drobnymi detalami oprawy graficznej.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 DVD

Ocena czytelników: 8,5 / 10 na podstawie 551 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 69,90 PLN

Fable - recenzja gry
Fable - recenzja gry

Recenzja 9 listopada 2004, 08:54

Z czasem jednak odkrywamy, że Fable to nie tylko kolejne wyprawy po chwałę. To także przyzwolenie na robienie tego, co nam się tylko podoba. Gra bowiem cały czas zaskakuje nas czymś nowym, aż w pewnym momencie zniewala nas swoją miodnością. Możemy chociażby bronić ludzi w imię dobra, aby pozyskać respekt z ich strony. Jesteśmy też w stanie przeszkadzać im w wykonywaniu ich codziennych zajęć, aby zapałali do nas nienawiścią. Dowolność działań w świecie gry jest ogromna. Bez problemu możemy też zabawić się w życie przeciętnego mieszkańca; wystarczy kupić sobie dom czy sklep, założyć własną knajpę, ustatkować się i wreszcie zdobyć serce wielu kobiet (lub mężczyzn, bo taka opcja jest dostępna), korzystać z uroków małżeństwa i płodzić potomstwo. Jeśli tego nam mało, można wynająć sobie ochroniarzy, zagrać w tawernie (różne mini gry), łowić ryby, walczyć w specjalnych turniejach bokserskich albo plotkować na każdą stronę i patrzeć jak ludzie zareagują. Prawie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby bezwzględne pozbawić życia każdego, kto nas zdenerwuje, rozwalać należące do kogoś przedmioty czy z nieukrywaną ciekawością przeszukać prywatne mieszkania! Ludzie rzecz jasna reagują na każde nasze działanie. Ich reakcje są ironiczne, aż do przesady względem tych znanych nam z codziennej rzeczywistości.