Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategiczneNDSPC
Okładka The Settlers (1993) (PC)

The Settlers (1993)

The Settlers to pierwsza odsłona niezwykle popularnego cyklu gier strategicznych rozgrywanych w czasie rzeczywistym, która przenosi nas do średniowiecznego królestwa, targanego wojną pomiędzy zwaśnionymi baronami.

Strategiczne | ekonomiczne | RTS | średniowiecze | widok izometryczny | 2D

The Settlers to pierwsza odsłona niezwykle popularnego cyklu gier strategicznych rozgrywanych w czasie rzeczywistym, która przenosi nas do średniowiecznego królestwa, targanego wojną pomiędzy zwaśnionymi baronami. Jako przywódca grupki osadników, musisz zbudować od podstaw samowystarczalną wioskę, wyszkolić żołnierzy i pokonać konkurentów. Program stworzony przez niemiecką firmę Blue Byte święcił wpierw tryumfy na komputerach Commodore Amiga, by po niedługim czasie podbić także serca PeCetowców.

W trybie rozgrywki dla jednego gracza, The Settlers oferuje kampanię złożoną z dwudziestu misji, w której zmierzymy się z wyznaczonymi przez program przeciwnikami. Oprócz tego gra udostępnia również możliwość stworzenia pojedynczego scenariusza, w którym decydujemy nie tylko o wielkości świata, ale także o ilości surowców na początku zmagań oraz inteligencji komputerowych przeciwników. Produkt firmy Blue Byte oferuje ponadto tryb dla dwóch osób, rozgrywany na podzielonym ekranie (tzw. split screen).

Z racji tego, że w The Settlers gracz najwięcej czasu spędzi na budowie wioski, konieczne jest zrozumienie i efektywne wykorzystanie zależności pomiędzy konkretnymi lokalami użyteczności publicznej. Wydobycie surowców to nie wszystko. Należy zadbać również o ich przetworzenie, a następnie dostarczenie gotowych produktów do zamku, gdzie zostaną rozdzielone według potrzeb. Wszystkie przedmioty podróżują w The Settlers na ramionach tragarzy, dlatego gracz musi postarać się o stworzenie przejrzystej siatki dróg. Drugi etap zmagań sprowadza się do utworzenia granic z konkurującymi baronami za pomocą trzech rodzajów fortyfikacji, obsadzenia ich wykwalifikowanymi wojakami i systematycznego atakowania włości oponenta. Jeśli uda nam się zadać mu dotkliwe straty i spalić jego infrastrukturę, przeciwnik podda się, umożliwiając zwycięstwo w danym scenariuszu. Oczywiście, jeśli w trakcie misji napotkamy innych wrogich baronów, należy pokonać ich wszystkich bez wyjątku.

Program oferuje bajeczną oprawę wizualną, zarówno w niskiej jak i w podwyższonej rozdzielczości (tryb SVGA, 640x480). Autorom udało się stworzyć prawdziwie żyjący świat, w którym tragarze oczekują na kolejne towary, wykwalifikowani pracownicy pozyskują surowce lub tworzą gotowe produkty. Po kilkudziesięciu minutach zmagań, w pustej niegdyś okolicy pojawiają się niezliczone hordy sympatycznych ludzików, którzy wykonują określone z góry zadania. Produkt Blue Byte jest bez wątpienia bardzo widowiskowy i to w głównej mierze zadecydowało o jego wielkim sukcesie komercyjnym. Oprawa dźwiękowa również nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Oprócz masy realistycznych efektów usłyszymy długi motyw muzyczny, który znakomicie wkomponowuje się w bajeczny klimat. The Settlers to wręcz wymarzona pozycja dla ludzi lubiących proste, ale nie banalne RTS-y, dodatkowo okraszone fantastyczną oprawą audiowizualną.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer  

Nośnik: 1CD

Ocena gry 7,4 / 10 na podstawie 599 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 20 PLN

Klasyfikacja PEGI The Settlers (1993)

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe The Settlers (1993)

PC Windows

Rekomendowane: PC AT 386 40MHz, 4MB RAM

The Settlers - recenzja gry

Recenzja 30 sierpnia 2007, 14:06

Niezwykle ważną rzeczą był rozbudowany, a przede wszystkim logiczny system zależności pomiędzy rzemieślnikami oraz farmerami. Czegoś takiego próżno szukać i nowych produkcjach, i w tych bardziej wiekowych. A Settlersi to mieli. Weźmy na przykład takiego płatnerza. Skądś musi wziąć surowce potrzebne do wytwarzania mieczy oraz tarcz. W tym celu budujemy kopalnie (jednakże najpierw w odpowiedni górzysty obszar wysyłamy geologów), by górnicy wydobyli węgiel oraz rudę żelaza. Ale to jeszcze nie koniec. Jako że przebywają oni daleko od królewskich spiżarni, trzeba im dostarczyć jedzenie. A w jaki sposób wytworzyć pożywienie? Należy choćby postawić kilka chatek rybackich... I tak dalej, i tak dalej. W praktyce proces ten jest jeszcze bardziej złożony. Istotną rolę odgrywał też właściwy układ ścieżek, niemniej jednak nie zagłębiajmy się już w takie szczegóły. Jednego możecie być pewni – to, co miał Amigowy lub PC-owy pierwowzór, ma też NDS-owa edycja – reszta może zawieść.

PC
NDS