Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePCNDSWii
Okładka Dawn of Discovery (PC)

Anno 1404

Dawn of Discovery | Anno: Create a New World

Czwarta pełnoprawna odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych, zapoczątkowanych w 1998 roku. Za jej powstanie odpowiada już po raz drugi ekipa Related Designs, będąca częścią koncernu Ubisoft.

Strategiczne | ekonomiczne | RTS | kolonizacyjne | multiplayer | budowa miasta

Anno 1404 jest czwartą odsłoną popularnej serii strategii ekonomicznych. Akcja opisywanej produkcji przenosi gracza w czasy Średniowiecza (XV wiek), koncentrując się na przedstawieniu orientalnego świata. W trakcie zabawy przejmuje się kontrolę nad grupą kolonistów, którym udało się dotrzeć do wschodnich wybrzeży Azji.

Właściwa rozgrywka cechuje się zbliżonym przebiegiem do poprzednich tytułów z serii Anno. Zabawę zazwyczaj rozpoczyna się na pokładzie statku, a gracz musi zdecydować się na założenie osady na jednej z kilku dostępnych wysp. Kluczem do sukcesu jest dbanie o stały rozwój kolonii, dzięki czemu z czasem przekształcają się one z niewielkich wiosek w tętniące życiem metropolie.

Model ekonomiczny oparto na mechanizmach doskonale znanych miłośnikom serii. Gracz zajmuje się między innymi spełnianiem żądań kolonistów, tworzeniem prawidłowych łańcuchów produkcyjnych, zaspokajaniem popytu na określone towary czy handlowaniem wytworzonymi dobrami. Równolegle należy dbać o stan posiadanych funduszy, choćby poprzez regulowanie nakładanych na mieszkańców podatków.

W grze nie brakuje działań o charakterze dyplomatycznym. Utrzymywanie przyjaznych kontaktów z mieszkańcami nieznanego świata otwiera drogę do pozyskiwania orientalnych towarów, takich jak kawa czy dywany. Istotną nowością w Anno 1404 jest także obecność wpływowych sułtanów. Można dążyć do zwrócenia na siebie ich uwagi, chociażby poprzez stawianie efektownych monumentów oraz dostarczanie im rozmaitych upominków.

Do dyspozycji gracza oddano kilka różnych trybów zabawy, wśród których nie zabrakło fabularnej kampanii singleplayer. Poznajemy w niej historię Lorda Northburga, zmagającego się ze złym arcybiskupem, planującym bezprawne podbicie państw Orientu. Nowością jest natomiast tryb sandbox. Gracz nie musi się w tym przypadku martwić się o konieczność sprostania odgórnie stawianym celom, mogąc skupić się wyłącznie na rozwoju kolonii. W miarę kolejnych postępów pozyskuje się różnego rodzaju nagrody. Przewidziano też opcję przesyłania swoich osiągnięć innym użytkownikom.

Anno 1404 działa na zupełnie nowym silniku graficznym, oferując jeszcze więcej atrakcji wizualnych. Zmagania prowadzone są teraz na bardziej obszernych planszach, dając graczowi większe pole do działania. Na uwagę zasługuje też możliwość ingerencji w wygląd pojedynczych budynków. W przeciwieństwie do poprzednich gier z serii Anno, gdzie stawiane obiekty automatycznie pojawiały się na wyspie, tutaj można przyglądać się procesowi ich konstruowania. Lista drobnych usprawnień obejmuje między innymi symulowanie powiewania obiektów na wietrze czy bardziej realistycznie wykonaną wodę.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 7,8 / 10 na podstawie 1854 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,7 / 10 na podstawie 230 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Anno 1404

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry.

Wymagania sprzętowe Anno 1404

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.6 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP SP3/Vista

Anno 1404 - recenzja gry

Recenzja 25 czerwca 2009, 13:51

Miasta w Anno 1404 są zdecydowanie bardziej przekonujące niż w poprzednich częściach. Wszystko za sprawą ciekawego rozkładu sił. Bardziej zaawansowani cywilizacyjnie mieszkańcy pojawiają się stopniowo w centrum naszej mieściny, podczas gdy na jej obrzeżach wciąż można zobaczyć zwykłe, drewniane chatki wieśniaków. Zaspokajanie potrzeb poddanych jest właściwie łatwe, ale osiągnięcie najwyższego poziomu rozwoju, czyli zbudowanie metropolii, jest sporym wyzwaniem, wymagającym zaprzężenia do pracy kilku kolonii. W tym także orientalnych, bo pewne kluczowe surowce można uzyskać tylko z pustynnych wysepek. Orient otrzymał kilka własnych produktów (wiele z nich pojawiało się w poprzednich częściach), budowli i poziomów cywilizacyjnych, ciekawie uzupełniających występującą w grze kulturę europejską.

PC
Wii
NDS