Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka The Settlers: Rise of an Empire (PC)

The Settlers: Narodziny Imperium PC

The Settlers: Rise of an Empire

Szósta pełnoprawna odsłona popularnej serii strategii ekonomicznych, zapoczątkowanej przez firmę Blue Byte w 1993 roku. Po mocno innowacyjnej części piątej, twórcy cyklu postanowili powrócić do dawnej, sprawdzonej konwencji, wzbogacając ją garścią nowych rozwiązań.

Strategiczne | ekonomiczne | RTS | średniowiecze | multiplayer

PC Windows
Okładka The Settlers: Rise of an Empire (PC)

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

25września2007

30listopada2007

pudełko PL

The Settlers: Rise of an Empire to kolejna odsłona legendarnego cyklu gier strategicznych, zapoczątkowanego przez studio Blue Byte w 1993 roku. Po niezbyt dobrym przyjęciu przez fanów poprzedniego odcinka, zatytułowanego Dziedzictwo Królów, niemiecka firma zdecydowała się powrócić do starej konwencji, dorzucając garść interesujących nowości.

Głównym celem gry jest zarządzanie średniowiecznym miastem, począwszy od malutkiej wioski, na wielkiej i dobrze ufortyfikowanej metropolii kończąc. Na początku zmagań użytkownik wybiera bohatera, który wykorzystując swoje unikatowe zdolności, wspomoże tytułowych osadników w rozbudowie wioski. Dobrym przykładem jest tu Kupiec, potrafiący śpiewem odsunąć na bok problemy codziennej egzystencji, a co za tym idzie zwiększyć morale poszczególnych mieszkańców.

Podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu, także i w The Settlers: Rise of an Empire trzeba zadbać o pozyskanie surowców, które okażą się niezbędne w rozbudowie wioski. Wszystkie materiały muszą być zniesione do zamku przez tragarzy, ale gracz nie może samodzielnie wytyczać ścieżek, po których transportowane będą towary. To program zadecyduje, gdzie pojawi się droga, biorąc pod uwagę ruch jaki panuje na danym odcinku. Pewnym uproszczeniem w stosunku do pierwszych odsłon cyklu jest rezygnacja z usług geologów. Użytkownik od początku rozgrywki może zaobserwować, gdzie znajdują się interesujące go minerały i w zależności od aktualnych potrzeb, rozpocząć wydobycie.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1-6  

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 7.525 / 10 na podstawie 1797 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Gry podobne do The Settlers: Narodziny Imperium

Klasyfikacja PEGI The Settlers: Narodziny Imperium

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe The Settlers: Narodziny Imperium

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 7600GT lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP SP2/Vista

The Settlers: Narodziny Imperium - recenzja gry

Recenzja 30 listopada 2007, 12:08

Rozgrywka w dużej mierze opiera się na rozbudowywaniu imperium i nie chodzi tu o walki o terytorium, choć i tych nie zabraknie, ale przede wszystkim o zapewnienie poddanym odpowiednich surowców, materiałów i pożywienia. Zazwyczaj misję rozpoczynamy ze spichlerzem, katedrą oraz zamkiem. Następnie musimy postawić kolejne budynki, zapewnić osadnikom źródło pożywienia, dostarczyć im materiały do budowy oraz ubrania i inne nieodzowne średniowiecznym ludziom przedmioty, jak choćby miotły czy... mydło. Od początku widać, że możemy zapomnieć o skomplikowanych łańcuchach produkcyjnych, dzięki którym seria zasłynęła. Wystarczy, że w pobliżu oznaczonego symbolem jelenia miejsca wybudujemy chatkę myśliwego, przy lesie lokum drwala, a w okolicy zakład rzeźnika, by zapewnić sobie napływ jedzenia i drewna. Oczywiście nie samym mięsem człowiek żyje, więc warto dobudować farmę, by chleba nie brakowało. Nie trzeba przy tym przejmować się stawianiem wiatraka, który produkowałby mąkę. Piekarze w nowych Settlersach najwidoczniej opanowali sztukę wypiekania chleba bezpośrednio z zebranego z pola zboża. Takich uproszczeń jest wiele, co z jednej trony sprawia, że system zarządzania miastem jest bardziej przejrzysty, z drugiej u fanów serii może wywołać poczucie niedosytu. Nie trzeba się przejmować na przykład miejscem zamieszkania osadników, ponieważ zajmują oni izby znajdujące się nad ich warsztatami pracy. Co ciekawe, ulepszenie takiego warsztatu sprawia, że wzrasta liczba pracujących w nim osobników, co pociąga za sobą... zmniejszenie zużycia pożywienia. Przyznam szczerze, że na różne sposoby próbowałem dociec, jak to możliwe. Jedyne w miarę sensowne wytłumaczenie tej sytuacji, jakie mi się nasunęło, zahaczało o kanibalizm.