Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikZręcznościowePCGCNPS2XBOX
Okładka Rayman Arena (PC)

Rayman M

Rayman Arena

Rayman Arena to stworzona z myślą o rozgrywce wieloosobowej gra zręcznościowa, stanowiąca spin-offową produkcję z serii Rayman.

Zręcznościowe | TPP | platformówki 3D

Okładka Rayman Arena (PC)

data premiery gry:

27lis2001

PS2

14gru2001

PC

24wrz2002

GCN XBOX

Rayman M to niezbyt skomplikowana zręcznościówka, stworzona w głównej mierze z myślą o najmłodszych posiadaczach konsol. W przeciwieństwie do innych gier z tytułowym ludzikiem w roli głównej, tym razem nie mamy do czynienia z klasyczną platformówką. Zabawa koncentruje się bowiem na dwóch podstawowych elementach – pojedynkach toczonych pomiędzy znanymi miłośnikom serii postaciami, a także na urządzanych przez nich wyścigach. Rayman M (gra w Stanach Zjednoczonych występuje pod tytułem Rayman Arena) ukazał się na PS2, Xbox’a, Gamecube’a oraz na komputery osobiste. Wszystkie wersje prezentują bardzo zbliżony poziom wykonania, zarówno jeśli chodzi o jakość oprawy audiowizualnej, jak i przebieg właściwej rozgrywki.

W trakcie zabawy możemy wcielić się w osiem głównych postaci, przy czym większość z nich przeniesiono z drugiej części gry (Rayman 2: The Great Escape). Oprócz tytułowego stworka, są to: Globox, Tinsies, Pirate Henchman, Razorbeard, Razorwife, Henchmen oraz Tily. Każdy ze wspomnianych bohaterów dysponuje oczywiście odmiennym wachlarzem umiejętności i zachowań, co niejednokrotnie ma istotny wpływ na dalszy rozwój zabawy.

Rayman M oferuje dwa podstawowe tryby rozgrywki. W trybie „Race” zawodnicy przystępują do serii zwariowanych wyścigów. Podobnie jak w klasycznych ścigałkach, liczy się jedynie osiągnięcie linii mety na pierwszym miejscu. W trakcie wyścigu istotną rolę odgrywa oczywiście wykorzystywanie określonych zdolności aktualnie sterowanej postaci. Tyczy się to zarówno unikania różnorakich przeszkód, jak i podkładania niezbyt przyjemnych niespodzianek swoim aktualnym przeciwnikom. Drugi podstawowy tryb opisywanej zręcznościówki to „Battle”. W tym przypadku mamy do czynienia z dynamicznymi pojedynkami, organizowanymi na specjalnie przygotowanych do tego celu arenach (w sumie jest ich dwanaście). Zawodnicy mogą korzystać z porozrzucanych po mapie power-upów, mogą również przygotowywać różnego rodzaju pułapki.

Z racji tego, iż Rayman M jest w głównej mierze nastawiony na wieloosobową rozgrywkę, nie mogło zabraknąć profesjonalnie przygotowanego multiplayera. Wszystkie konsolowe wersje gry umożliwiają jednoczesną zabawę nawet czterem zawodnikom. Pojedynki rozgrywają się na podzielonym ekranie (tzw. split-screen). Na uwagę zasługuje także cała masa różnorakich bonusów, które w miarę postępów w rozgrywce można stopniowo odkrywać. Są to między innymi nowe stroje, nieznane postaci, czy też dodatkowe plansze. Oprawa wizualna Rayman M prezentuje typowy dla całej serii bardzo wysoki poziom wykonania. Tyczy się to zarówno płynnej animacji poszczególnych postaci, jak i bogatego w detale otoczenia.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 4  

Nośnik: 2 CD

Ocena czytelników: 8,5 / 10 na podstawie 984 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 69 PLN

Klasyfikacja PEGI Rayman M

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry.

Wymagania sprzętowe Rayman M

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 400MHz, 128MB RAM, akcelerator 3D

Sony PlayStation 2

Sony PlayStation 2

Wykorzystuje: Multi-Tap, karta pamięci

Nintendo GameCube

Nintendo GameCube

Wykorzystuje: karta pamięci

Rayman M - recenzja gry
Rayman M - recenzja gry

Recenzja 8 lutego 2002, 10:27

Bardzo pasjonującą częścią gry jest wyścig. Do jego odbycia wykorzystujemy najstarszy napęd świata, jakim dysponuje każdy zawodnik, czyli własne nogi. Tak, tak, trzeba w jak najkrótszym czasie dobiec do mety. Oczywiście sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana niż na to wygląda. Na trasie panuje całkowita swoboda, żadnych przepisów i kodeksu honorowego. Zawodnicy „umilają” sobie życie jak tylko mogą. W czasie biegu do mety napotkacie rozmaite przeszkody i utrudnienia, ale także możliwość pójścia na skróty (purpurowe lumki i batuty, dzięki którym możecie spróbować bardzo wysokich skoków). Biegnąc zauważacie, że co jakiś czas na ścianach pojawiają się przełączniki. Kiedy w nie strzelicie pojawią się ukryte przejścia, które skrócą drogę do mety, albo przesuną się niektóre elementy otoczenia, blokując na jakiś czas rywali. Z kolei płotki i beczki to wredne urządzenia potrafiące na jakiś czas spowolnić bieg.

PC
PS2
GCN
XBOX