Data wydania: 21 września 1991
Mega lo Mania to gra strategiczna rozgrywana w czasie rzeczywistym, która pozwoli Ci wcielić się w rolę przywódcy małej społeczności jaskiniowców. Opracowując nowe technologie i skupiając się na wynalezieniu broni, musisz stworzyć armię, która będzie w stanie pokonać trzech innych pretendentów do objęcia władzy nad bliżej niezidentyfikowaną planetą.
Gracze
Mega lo Mania to gra strategiczna rozgrywana w czasie rzeczywistym, która pozwoli Ci wcielić się w rolę przywódcy małej społeczności jaskiniowców. Opracowując nowe technologie i skupiając się na wynalezieniu broni, musisz stworzyć armię, która będzie w stanie pokonać trzech innych pretendentów do objęcia władzy nad bliżej niezidentyfikowaną planetą.
Na początku gry dokonujesz wyboru jednej z czterech postaci, co przekłada się na ogólny poziom trudności, np. Madcap jest szalenie wymagającym przeciwnikiem, dlatego też początkujący uczestnicy zabawy powinni zdecydować się właśnie na niego. Akcja programu podzielona jest na dziewięć okresów historycznych, począwszy od epoki kamienia łupanego na erze lotów kosmicznych skończywszy. W każdym etapie musisz podbić trzy wyspy, co jest równoznaczne z eliminacją wszystkich konkurentów.
Najważniejszą rzeczą w grze jest prawidłowe rozdysponowanie ludzi pomiędzy określone czynności. Twoi podwładni mogą zajmować się wydobyciem surowców (potrzebnych do produkcji broni), opracowywaniem wynalazków (im więcej zaangażowanych w ten proceder naukowców, tym szybsze wyniki) oraz walką (konieczną do podbicia okolicznych terytoriów). Na pierwszy plan zdecydowanie wysuwają się badania nad nowymi środkami zagłady, które pozwolą uzyskać Ci dostęp do lepszych technologii. Już w pierwszej krainie, ludzie wyposażeni w proce mają większe szanse na zwycięstwo, niż nawet przeważający liczebnie jaskiniowcy uzbrojeni w kamienie.
Mega lo Mania to produkt banalnie prosty w obsłudze, ale także wymagający pod względem podejmowanych działań. Jeśli marzysz o zwycięstwie (zwłaszcza w późniejszych epokach), musisz być zawsze o krok naprzód od pozostałych cywilizacji. Da się to osiągnąć tylko poprzez szczegółową analizę dostępnych środków (surowców) i umiejętne wykorzystanie ich do produkcji uzbrojenia. Mimo, że Mega lo Mania zawiera także inne wątki niż typowo militarne (jest tu nawet szczątkowa dyplomacja, pozwalająca zawierać sojusze) to właśnie umiejętność prowadzenia działań wojennych jest tu najważniejsza.
Gra posiada gustowną oprawę wizualną, charakteryzującą się ładnymi sceneriami, pieczołowicie opracowanymi jednostkami oraz zgodnymi z daną epoką historyczną budowlami. Oprócz muzyki i typowych efektów dźwiękowych, usłyszymy również od czasu do czasu mówione sample. Mega lo Mania to ciekawa propozycja dla bardziej wymagających graczy. Mimo, że sama idea gry jak i ilość dostępnych opcji rażą prostotą, w rzeczywistości stawiają uczestnika zabawy przed trudnymi i zmuszającymi do myślenia działaniami.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Platformy:
PC Windows
Producent: Sensible Software
Wydawca: Ubisoft
Ograniczenia wiekowe: 12+
Popularne pliki do pobrania do gry Mega lo Mania.
Średnie Oceny:
Średnia z 207 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
arkadius2 Konsul
eh chyba żaden klon nie zastąpi starej dobrej Mego-LO-Mani, szkoda że do dziś nikt się nie pokusił o wskrzeszenie tego tytułu
zanonimizowany939787 Junior
Ech.. stare czasy jeszcze na Amida CDTV .. naprawdę łza sie kręci :D chodzi mi po głowie "przyłącz sie do mnie " xD albo gra walker na 3 dyskietkach :D to były czasy :)
Wiedźmin Legend
Mega lo Mania to rewelacyjna strategia czasu rzeczywistego z 1991 roku wyprodukowana przez lubiane studio Sensible Software do której zawsze wraca się z dziką rozkoszą. Produkcja została wydana na komputerach Amiga, Atari ST i PC oraz konsolach Sega Mega Drive i SNES. Najwięcej czasu spędziłem przy tej grze w pierwszej połowie lat 90' na swojej Amidze, gdzie Mega-lo-Mania mieściła się na dwóch dyskietkach, a później również najczęściej wracałem do wersji z przyjaciółki odpalanej z WinUAE.
Fabuła. Gdzieś w kosmosie jest mityczna, ogromna szklana kula, która daje początek nowym światom. Oczywiście każdy świat potrzebuje boga, który nim rządzi. A my akurat jesteśmy w grze bogiem, który nie ma nic lepszego do roboty niż rządzić nowo powstałą planetą zmuszając jej mieszkańców do podporządkowania się naszym kaprysom. Istnieje jednak pewien problem. Nie jesteśmy w grze jedynym bogiem, który pragnie położyć swoje brudne łapy na planecie. Jest czterech bogów (wliczając nas), którzy rywalizują o dominację nad tym kawałkiem skały.
Rozgrywka. Gra posiada wiele cech wspólnych z RTS-ami więc po postawieniu bazy zajmujemy się badaniami i rozwojem, które zwiększają potencjał ofensywny i defensywny. Z czasem nasza cywilizacja staje się coraz bardziej nowoczesna zyskując dostęp do lepszych technologii. Kampania składa się z dziesięciu poziomów osadzonych w różnych ramach czasowych podczas których toczymy boje o dominację z pozostałymi trzema armiami rywali. Misje rozgrywają się na wielu wyspach o różnej wielkości. Poligonem doświadczalnym jest 28 wysp, które musimy zaludnić swoimi ludźmi eliminując wszelkie siły przeciwnika. I zawsze jest przynajmniej jeden irytujący stwórca ze swoim ludem na wyspie próbujący zepsuć nam udaną imprezę. W przeciwieństwie do niektórych bardziej współczesnych tytułów strategicznych czasu rzeczywistego wyspy w Mega-lo-Mania są podzielone na kwadraty. Kwadrat może być kontrolowany przez nas lub przez jednego z przeciwnych bogów lub przez nikogo. Ponieważ wyspa może mieć maksymalnie 4x4 kwadraty, a więcej zdobytych kwadratów oznacza więcej władzy dla ludu szybko robi się dość tłoczno. Wraz z podbijaniem kolejnych wysp awansujemy do kolejnej epoki czasowej, gdzie mamy dostęp do nowocześniejszych broni. Im dalej w grze to bardziej zaawansowane możliwości obronne i atakujące, które muszą być zaprojektowane w laboratorium i produkowane w fabryce. Oczywiście te budynki również muszą zostać najpierw zbudowane. Gra posiada kapitalny balans. Czuć rosnący poziom trudności z każdą kolejną epoką. Żeby jeszcze bardziej osłodzić sytuację na późniejszych poziomach niektóre obszary są oddzielone od głównej wyspy wodą i od nas zależy czy poddani odkryją coś takiego jak myśliwce. Gdy armia któregoś z bogów staje się zbyt potężna, aby zyskać na czasie możemy po prostu przekonać jedno z bóstw, aby sprzymierzył się z nami i zmusić go do zaatakowania niczego niepodejrzewającej najmocniejszej strony trzeciej. Oczywiście, gdy jesteśmy już sam na sam nie możemy sprzymierzyć się ze swoim wrogiem. Dokładnie tak jak brzmi najsłynniejszy cytat z Highlander: „There can be only one”. W kwestii upływającego czasu rzeczywistego mamy możliwość przyspieszenia jego upływu na przykład podczas wydobywania ogromnych ilości minerałów lub czekania, aż nasi ludzie rozmnożą się jak króliki. Twórcy Mega-lo-Mania poświęcili wiele uwagi projektowaniu poziomów i po kilku pierwszych rundach nie ma łatwych zwycięstw. Jednak gra nigdy nie wydaje się nudna ani frustrująca nawet jeśli nie uda się wyrwać zwycięstwa z trzygodzinnej walki w danej epoce za pierwszym razem. Najważniejszy czynnik najlepszych gier strategicznych „jeszcze tylko jedna próba” jest tu obecne. W sztucznej inteligencji nie ma żadnych rażących luk, a komputer pozostaje wystarczająco trudnym przeciwnikiem, by było ciekawie. Załadować zapis gry można tylko od początku danej epoki.
Podsumowanie. Mega-lo-Mania to jedna z najlepszych i zarazem najprzyjemniejszych gier strategicznych z początku lat 90'. W moim mniemaniu daje nawet więcej frajdy niż Dune II 1992 od Westwood, który został okrzyknięty ojcem RTS mimo, że pojawił się ponad rok później po niezwykle udanej Mega-lo-Mania. Studio Sensible Software zasłynęło najbardziej z takich hitów jak Microprose Soccer 1988, Mega lo Mania 1991, Sensible Soccer 1992, Cannon Fodder 1993, Sensible World Of Soccer 1994. Z perspektywy czasu można powiedzieć, że byli mistrzami w tworzeniu gier z małymi ludzikami, które powalały na kolana grywalnością, dlatego miały ich gry tak wielu zwolenników.
https://www.youtube.com/watch?v=tmUQgEQv9_I