Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gearbox Software

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w teksańskim mieście Frisco, dowodzone przez Randy’ego Pitchforda. Gearbox Software tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a jego najsłynniejsze dzieła to serie Brothers in Arms oraz Borderlands, a także gra Aliens: Colonial Marines. Firma prowadzi również działalność wydawniczą jako Gearbox Publishing.

Historia

Po tym, jak studio Rebel Boat Rocker przestało istnieć, pięciu jego byłych pracowników, czyli Randy Pitchford, Brian Martel, Landon Montgomery, Rob Heironimus oraz Stephen Bahl, postanowiło założyć własną firmę. W ten sposób w lutym 1999 roku w branży pojawił się nowy zespół, czyli Gearbox Software, a prezesem został pierwszy z wyżej wymienionych.

Początek z wysokiego C

Gearbox Software rozpoczęło działalność od współpracy z firmą Valve, dla której opracowało konsolowe porty gry Half-Life, a także tworzyło lub współtworzyło wszystkie dodatki do tej produkcji. W 2002 roku studio nawiązało również współpracę z Activision, dla którego przygotowało pecetową konwersję gry Tony Hawk’s Pro Skater 3, a także podpisało umowę z firmą Electronic Arts, która zaowocowała powstaniem pecetowej wersji gry James Bond 007: Nightfire. Na mocy umowy z Microsoftem z kolei rok później na komputerach osobistych pojawiło się Halo: Combat Evolved.

Pierwsze autorskie dzieła i wielkie sukcesy

Rok 2005 okazał się ważny dla Gearbox Software ze względu na sukces odniesiony przez pierwsze autorskie dzieło studia. Mowa o grze Brothers in Arms: Road to Hill 30, która spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów. Pozycja dała początek serii, która w niedługim czasie doczekała się dwóch kolejnych odsłon, czyli Brothers in Arms: Earned in Blood oraz Brothers in Arms: Hell’s Highway, a także spin-offów w postaci wydanego na PlayStation Portable D-Day (stworzonego we współpracy ze studiem Ubisoft Shanghai), dostępnego na konsoli Nintendo DS Brothers in Arms: DS oraz Brothers in Arms: Double Time, opracowanego z myślą o konsoli Nintendo Wii.

W 2007 roku Gearbox Software zapowiedziało, że wraz z firmą SEGA stworzy grę opartą na licencji filmowego Obcego; poza tym studio miało opracować adaptację filmu Gorączka (co ostatecznie zakończyło się niepowodzeniem), a także kolejne autorskie dzieło, czyli strzelankę science fiction zatytułowaną Borderlands. Ostatnia z wymienionych produkcji zadebiutowała w 2009 roku, odnosząc spektakularny sukces. Nic zatem dziwnego, że w sierpniu 2011 roku świat po raz pierwszy usłyszał o Borderlands 2, które trafiło do sprzedaży nieco ponad rok później. Seria doczekała się również oryginalnego prequela, czyli Borderlands: The Pre-Sequel!, którego akcję osadzono pomiędzy wydarzeniami przedstawionymi w pierwszej i drugiej części serii (jego opracowaniem zajęło się jednak studio 2K Australia), a także spin-offów w postaci Borderlands Legends czy opracowanego przez studio Telltale Games Tales from the Borderlands.

Powrót marki Duke Nukem

W międzyczasie, bo we wrześniu 2010 roku, Gearbox Software ogłosiło, że weszło w posiadanie praw do marki Duke Nukem, dzięki czemu może dokończyć projekt Duke Nukem Forever, porzucony przez dotychczasowego producenta – firmę 3D Realms. Gra zadebiutowała w czerwcu 2011 roku i pomimo że spotkała się z negatywnymi opiniami recenzentów, jej sprzedaż okazała się satysfakcjonująca. Gearbox Software po raz kolejny zrobiło użytek z marki dopiero w 2016 roku, oddając w ręce graczy grę Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour, czyli zremasterowaną wersję kultowego Duke’a Nukema 3D, wzbogaconą o nowe kwestie wypowiadane przez bohatera, niewidziane wcześniej poziomy, a także świeże utwory muzyczne.

Obcy, czyli pierwszy zgrzyt

Wyżej wspomniana produkcja oparta na licencji filmowego Obcego zadebiutowała w 2013 roku, po niemal sześciu latach od jej zapowiedzi. Jej premierę poprzedziła zaś mobilna gra Aliens: Infestation, która w 2011 roku trafiła na konsolę Nintendo DS (opracowana we współpracy z zespołem WayForward Technologies). „Duża” produkcja zatytułowana Aliens: Colonial Marines nie spełniła pokładanych w niej nadziei – grę krytykowali zarówno gracze, jak i branżowe media.

Niedługo po jej premierze na światło dzienne zaczęły wychodzić informacje, wedle których przeznaczone na nią środki, a także pracujące nad nią osoby, były przesuwane do innych projektów. Ponadto większość gry miała zostać stworzona przez zewnętrzne studia deweloperskie – podczas gdy Demiurge Studios oraz Nerve Software miało odpowiadać za DLC, ekipa TimeGate Studios miała przygotować większość kampanii dla pojedynczego gracza. Ponadto po tym, jak wyszło na jaw, że gameplay prezentowany na branżowych eventach nie odpowiadał wyglądowi ostatecznego produktu, firmom Gearbox Software oraz Sega wytoczono proces sądowy. W rezultacie japoński wydawca postanowił wstrzymać prace nad wersją przeznaczoną na konsolę Nintendo Wii U, natomiast niedługo później zespół TimeGate Studios ogłosił bankructwo.

Powrót marki Homeworld

Kwiecień 2013 roku przyniósł również dobre wieści z obozu Gearbox Software. Firma poinformowała bowiem, że weszła w posiadanie praw do marki Homeworld. Dzięki temu w 2015 roku mogło zadebiutować Homeworld Remastered Collection, z kolei rok później – Deserts of Kharak, czyli prequel cyklu, opracowany przez zespół Blackbird Interactive, składający się przede wszystkim z byłych członków odpowiedzialnej wcześniej za rozwój serii ekipy Relic Entertainment.

Ponadto pod koniec 2015 roku firma Gearbox Software poinformowała, że rozpoczyna działalność wydawniczą pod szyldem Gearbox Publishing, a także otwiera nowy oddział w mieście Quebec. Studio tworzyli ludzie, którzy wcześniej pracowali między innymi nad takimi seriami, jak Assassin’s Creed, Skylanders oraz Call of Duty.

Battleborn

W maju 2016 roku do sprzedaży trafiło Battleborn, czyli multiplayerowa strzelanka z elementami MOBA. Choć nie zostało to potwierdzone przez deweloperów, można domniemywać, że w ów projekt przeobraziło się zapowiedziane w 2011 roku Brothers in Arms: Furious 4, które (zgodnie ze słowami Randy’ego Pitchforda) z czasem ewoluowało na tyle, że stało się zupełnie nową produkcją. Battleborn musiało stoczyć walkę między innymi z triumfującą grą Overwatch od firmy Blizzard Entertainment, którą ostatecznie przegrało; ostatniej aktualizacji tytuł doczekał się w październiku 2017 roku.

Plany na przyszłość

W grudniu 2018 roku zadebiutowało Borderlands 2 VR, czyli specjalna wersja gry Borderlands 2, stworzona z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej.


Plany wydawnicze na przyszłość

Borderlands 2 VR2018

Współpracujący z Gearbox Software producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Gearbox Software


Blackbird Interactive

W Polsce Gearbox Software współpracuje z:


Techland