Seria Call of Duty - seria gier
Call of Duty jest serią pierwszoosobowych shooterów (FPS), której poszczególne części są osadzone w różnych konwencjach konfliktów zbrojnych – od drugiej wojny światowej po futurystyczne sci-fi. Cykl uznaje się za jedną z najważniejszych i najbardziej popularnych marek w dziejach branży gier wideo.
Seria zadebiutowała w październiku 2003 roku grą Call of Duty, wydaną na komputerach PC. W założeniach miała to być odpowiedź koncernu Activision na sukces wydawanego przez Electronic Arts cyklu Medal of Honor. Prace nad grą powierzono studiu Infinity Ward, założonemu przez 22 członków ekipy deweloperskiej 2015, Inc. (twórcy Medal of Honor: Allied Assault). Produkcja bazowała na zmodyfikowanym silniku Unreal Engine, nazwanym IW Engine. Znakomite przyjęcie gry wśród krytyków i graczy zaowocowało wydanym dwa lata później sequelem i zapoczątkowało serię rozwijaną do dziś.
Wspólnym mianownikiem gier z cyklu Call of Duty jest możliwość wcielania się graczy w role żołnierzy piechoty i jednostek specjalnych (a w niektórych odsłonach również operatorów pojazdów bojowych). Pierwsze odsłony cyklu były ściśle powiązane z tematyką II wojny światowej i stanowiły fabularyzowaną próbę rekonstrukcji wielu kluczowych operacji militarnych, ukazując konflikt z różnych perspektyw (m.in. żołnierzy brytyjskich, amerykańskich, radzieckich i polskich). Przełomu dokonało w 2007 roku Call of Duty: Modern Warfare, którego akcję osadzono w czasach współczesnych. Następną zmianę realiów twórcy zafundowali graczom wraz z premierą futurystycznego Call of Duty: Black Ops II w 2012 roku. Od tej pory kolejne odsłony cyklu osadzano w bliższej lub dalszej przyszłości.
Pierwszą częścią serii przeznaczoną na konsole ósmej generacji (Xbox One i PlayStation 4) była gra Call of Duty: Ghosts, mająca swoją premierę w 2013 roku. W charakterystyczny dla serii filmowy sposób przedstawiono w niej historię ataku sił Ameryki Południowej na Stany Zjednoczone. Elementem, który stał się najbardziej rozpoznawalną cechą produkcji, był towarzyszący oddziałowi gracza owczarek niemiecki imieniem Riley. W trakcie kampanii mogliśmy sterować jego poczynaniami – była to pierwsza grywalna postać zwierzęca w historii serii.
Kolejnym ważnym krokiem dla marki było wydane w 2014 roku Call of Duty: Advanced Warfare. Tym razem za główne prace deweloperskie odpowiadało studio Sledgehammer, pełniące wcześniej funkcję pomocniczą podczas produkcji Call of Duty: Modern Warfare 3. Aby kampania tytułu wydawała się jeszcze bardziej zbliżona do filmu sensacyjnego, w głównych rolach obsadzono znanych aktorów – Kevina Spaceya i Troya Bakera.
W listopadzie 2016 roku ukazało się Call of Duty: Infinite Warfare, rozpoczynające kolejny odrębny minicykl. Akcję produkcji osadzono w dalekiej przyszłości, a jej fabuła ukazuje nie tylko naziemną i powietrzną walkę przy użyciu futurystycznej broni, ale także starcia na orbicie planetarnej oraz w kosmosie. Do specjalnych edycji Infinite Warfare dołączano Call of Duty: Modern Warfare Remastered, odświeżoną wersję produkcji z 2007 roku, później udostępnioną również jako samodzielny produkt.
W roku 2017 seria powróciła do swoich drugowojennych korzeni poprzez Call of Duty: WWII. Fabuła gry opowiadała o żołnierzu służącym w oddziale będącym częścią słynnej 1 Dywizji Piechoty („Big Red One”) i kładła nacisk na ukazanie jego relacji z innymi członkami zespołu. Rok później seria ponownie wybiegła w przyszłość – wtedy to ukazało się Call of Duty: Black Ops IIII, całkowicie rezygnujące z kampanii fabularnej na rzecz trybu battle royale noszącego miano Blackout. Z kolei rok 2019 zaowocował pozycją Call of Duty: Modern Warfare, będącą rebootem oryginalnej gry Modern Warfare. W produkcji wcielamy się w 3 postacie: operatora CIA, brytyjskiego policjanta oraz przywódczynię partyzantów, których łączy wspólny cel: odnalezienie skradzionego ładunku broni chemicznej. Zarówno ten tytuł, jak i kontynuacje bazują na nowym silniku opracowanym przez krakowski wydział Infinity Ward.
W 2020 ukazały się aż 3 odsłony cyklu. Pierwszą było Call of Duty: Warzone, w całości nastawione na rozgrywkę wieloosobową (produkcja oferuje dwa typy Battle Royale oraz niestandardowy tryb Plunder). Kilka tygodni później swoją premierę miał Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered, czyli zremasterowana odsłona z 2009 roku, pozbawiona jednak trybu wieloosobowego. Następnie na rynku pojawiło się Call of Duty: Black Ops – Cold War, odróżniające się od pozostałych części serii możliwością stworzenia własnej postaci oraz podejmowaniem wyborów w trakcie kampanii. Akcję tytułu osadzono w czasach zimnej wojny, a zadaniem głównego bohatera było powstrzymanie jednego z agentów KGB.
Oprócz głównych odsłon seria doczekała się również kilku mobilnych tytułów, m.in. Call of Duty: Black Ops Zombies, Call of Duty: Mobile czy strategii free-to-play – Call of Duty: Heroes (inspirowanej produkcjami typu Clash of Clans). Obecnie seria jest rozwijana wielokierunkowo przez kilka studiów deweloperskich, wśród których wiodącą rolę odgrywają Infinity Ward, odpowiedzialne za rozwój sub-cyklu Call of Duty: Modern Warfare, oraz Treyarch, gdzie powstają „historyczne” odsłony cyklu oraz Call of Duty: Black Ops.
Do maja 2019 roku koncern Activision sprzedał ponad 300 milionów egzemplarzy gier z logiem Call of Duty. Olbrzymia popularność wśród graczy skłoniła swojego czasu wydawcę do uruchomienia usługi sieciowej Call of Duty: Elite adresowanej do użytkowników komputerów PC, konsol stacjonarnych (Xbox 360 i PlayStation 3) oraz urządzeń mobilnych (smartfony, tablety). Platforma rozwijana przez Beachhead Studios dostarczała dodatki typu DLC oraz zapewniała wsparcie społecznościowe. W 2014 roku serwis został zamknięty, a jego funkcję przejęła dedykowana aplikacja mobilna. Seria staje się też coraz popularniejsza jeśli chodzi o e-sport, a producenci marki wielokrotnie podejmowali działania na rzecz wsparcia weteranów wojennych.