Seria Call of Duty - seria gier
Call of Duty jest serią strzelanin pierwszoosobowych (FPS), której poszczególne części są osadzone w różnych konwencjach konfliktów zbrojnych – od II wojny światowej po futurystyczne sci-fi. Cykl uznaje się za jedną z najważniejszych i najbardziej popularnych marek w dziejach elektronicznej rozrywki.
Seria zadebiutowała w październiku 2003 roku grą Call of Duty, wydaną na komputerach osobistych. W założeniach miała to być odpowiedź koncernu Activision na sukces wydawanego przez Electronic Arts cyklu Medal of Honor. Prace nad grą powierzono studiu Infinity Ward, założonemu przez 22 członków ekipy deweloperskiej 2015, Inc. (producenta Medal of Honor: Allied Assault). Tytuł bazował na zmodyfikowanym silniku Unreal Engine, nazwanym IW Engine. Znakomite przyjęcie gry wśród krytyków i graczy zaowocowało wydanym dwa lata później sequelem i zapoczątkowało serię rozwijaną do dziś.
Wspólnym mianownikiem gier z cyklu Call of Duty jest możliwość wcielania się w żołnierzy piechoty i jednostek specjalnych (a w niektórych odsłonach również operatorów pojazdów bojowych). Pierwsze odsłony cyklu były ściśle powiązane z tematyką II wojny światowej i stanowiły fabularyzowaną próbę rekonstrukcji wielu kluczowych operacji militarnych, ukazującą konflikt z różnych perspektyw (m.in. żołnierzy brytyjskich, amerykańskich, radzieckich i polskich). Przełomu dokonało wydane w 2007 roku Call of Duty: Modern Warfare, którego akcję osadzono w czasach współczesnych. Następną zmianę realiów twórcy zafundowali graczom wraz z premierą futurystycznego Call of Duty: Black Ops II w 2012 roku. Od tej pory kolejne odsłony cyklu osadzano w bliższej lub dalszej przyszłości.
Pierwszą częścią serii przeznaczoną na konsole ósmej generacji (Xbox One i PlayStation 4) była gra Call of Duty: Ghosts, mająca swoją premierę w 2013 roku. W charakterystyczny dla serii filmowy sposób przedstawiono w niej historię ataku sił Ameryki Południowej na Stany Zjednoczone. Elementem, który stał się najbardziej rozpoznawalną cechą produkcji, był towarzyszący oddziałowi gracza owczarek niemiecki o imieniu Riley. W trakcie kampanii mogliśmy sterować jego poczynaniami – była to pierwsza grywalna postać zwierzęca w historii serii.
Kolejnym ważnym krokiem dla marki było wydane w 2014 roku Call of Duty: Advanced Warfare. Tym razem za główne prace deweloperskie odpowiadało studio Sledgehammer, pełniące wcześniej funkcję pomocniczą podczas produkcji Call of Duty: Modern Warfare 3. Aby kampania tytułu wydawała się jeszcze bardziej zbliżona do filmu sensacyjnego, w głównych rolach obsadzono znanych aktorów – Kevina Spaceya i Troya Bakera.
W listopadzie 2016 roku ukazało się Call of Duty: Infinite Warfare. Akcję produkcji osadzono w dalekiej przyszłości, a jej fabuła ukazała nie tylko naziemną i powietrzną walkę przy użyciu futurystycznej broni, ale także starcia na orbicie planetarnej oraz w kosmosie. Do specjalnych edycji Infinite Warfare dołączano Call of Duty: Modern Warfare Remastered, odświeżoną wersję produkcji z 2007 roku, później udostępnioną również jako samodzielny produkt.
W roku 2017 seria powróciła do swoich drugowojennych korzeni poprzez Call of Duty: WWII. Fabuła gry opowiadała o żołnierzu służącym w jednym z oddziałów składających się na słynną 1 Dywizję Piechoty („Big Red One”) i kładła nacisk na ukazanie jego relacji z innymi członkami zespołu. Rok później seria ponownie wybiegła w przyszłość – wtedy to ukazało się Call of Duty: Black Ops III, całkowicie rezygnujące z kampanii fabularnej na rzecz trybu battle royale, noszącego miano Blackout. Z kolei rok 2019 zaowocował pozycją Call of Duty: Modern Warfare, będącą rebootem oryginalnej gry Modern Warfare. W produkcji wcielamy się w trzy postacie: operatora CIA, brytyjskiego policjanta oraz przywódczynię partyzantów, których łączy wspólny cel: odnalezienie skradzionego ładunku broni chemicznej. Zarówno ten tytuł, jak i kontynuacje bazują na nowym silniku opracowanym przez krakowski wydział Infinity Ward.
W 2020 roku ukazały się aż trzy odsłony cyklu. Pierwszą było Call of Duty: Warzone, w całości nastawione na rozgrywkę wieloosobową (produkcja oferuje dwa typy rozgrywek battle royale oraz niestandardowy tryb Plunder). Kilka tygodni później swoją premierę miało Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered, czyli odświeżona wersja gry z 2009 roku, pozbawiona jednak trybu wieloosobowego. Następnie na rynku pojawiło się Call of Duty: Black Ops – Cold War, odróżniające się od pozostałych części serii możliwością stworzenia własnej postaci oraz podejmowania wyborów w trakcie kampanii. Akcję tytułu osadzono w czasach zimnej wojny, a zadaniem głównego bohatera było powstrzymanie jednego z agentów KGB.
Kolejną „dużą” odsłoną cyklu było wydane w 2021 roku Call of Duty: Vanguard. Tytuł w większości opracowało studio Sledgehammer Games (twórcy Call of Duty: WWII) – jedynie tryb zombie przypadł w udziale innemu zespołowi, a konkretnie studiu Treyarch. Za sprawą tej pozycji seria raz jeszcze powróciła do okresu II wojny światowej i lat następujących tuż po niej. Gracze otrzymali możliwość wzięcia udziału w najważniejszych bitwach owego konfliktu, toczących się w Europie Wschodniej i Zachodniej, na Pacyfiku oraz w Afryce Północnej. Do ich dyspozycji oddano czwórkę bohaterów inspirowanych postaciami historycznymi: Arthura Kingsleya, Polinę Petrovą, Wade’a Jacksona oraz Lucasa Riggsa. Losy protagonistów – początkowo od siebie oderwane – z czasem się splatają, w konsekwencji czego tworzą oni pierwszy w historii oddział sił specjalnych, którego celem jest powstrzymanie tajemniczej operacji „Projekt Feniks”. Call of Duty: Vanguard pozwala również na zabawę w trybie wieloosobowym, który zintegrowany został z dystrybuowanym w modelu free-to-play Call of Duty: Warzone.
Rok 2022 przyniósł premiery kolejnych dwóch produkcji spod szyldu Call of Duty. Najpierw zadebiutowało Call of Duty: Modern Warfare II, będące bezpośrednią kontynuacją gry Call of Duty: Modern Warfare z 2019 roku. Gracze po raz kolejny wcielali się w żołnierzy z grupy Task Force 141, wykonujących misje w różnych zakątkach globu. Oprócz filmowej kampanii, tytuł oferował rozbudowany tryb multiplayer, zawierający warianty rozgrywki oparte na rywalizacji oraz moduł kooperacyjny – Special Ops. Nieco ponad dwa tygodnie później w ręce graczy oddano grę Call of Duty: Warzone 2.0, która z kolei była kontynuacją ciepło przyjętego Call of Duty: Warzone sprzed dwóch lat.
Oprócz głównych odsłon cykl doczekał się również szeregu spin-offów, jak m.in. Call of Duty: Black Ops Zombies, Call of Duty: Mobile czy strategia free-to-play – Call of Duty: Heroes (inspirowana produkcjami typu Clash of Clans). Obecnie seria jest rozwijana wielokierunkowo przez kilka studiów deweloperskich – Infinity Ward oraz Raven Software odpowiedzialne są za rozwój „współczesnych” i „nowoczesnych” odsłon cyklu oraz Call of Duty: Warzone, natomiast Treyarch i Sledgehammer Games – za „historyczne” części serii.
Olbrzymia popularność wśród graczy skłoniła swego czasu wydawcę do uruchomienia usługi sieciowej Call of Duty: Elite adresowanej do użytkowników komputerów PC, konsol stacjonarnych (Xbox 360 i PlayStation 3) oraz urządzeń mobilnych (smartfony, tablety). Platforma rozwijana przez Beachhead Studios dostarczała DLC oraz zapewniała wsparcie społecznościowe. W 2014 roku serwis został zamknięty, a jego funkcję przejęła dedykowana aplikacja mobilna.
Do kwietnia 2021 roku koncern Activision sprzedał ponad 400 milionów egzemplarzy gier z logiem Call of Duty. Ponadto z roku na rok seria staje się coraz bardziej popularna jeśli chodzi o e-sport, a producenci marki wielokrotnie podejmowali działania na rzecz wspierania weteranów wojennych.
18 stycznia 2022 roku firma Microsoft poinformowała o chęci zakupu holdingu Activision Blizzard. W konsekwencji tej transakcji wszystkie studia deweloperskie pracujące przy serii Call of Duty – czyli Treyarch, Raven Software, Sledgehammer Games, Infinity Ward i Beenox – miały przejść pod parasol giganta z Redmond. Transakcja miała zostać sfinalizowana w 2023 roku. Najpierw jednak Microsoft musiał stoczyć zaciętą batalię sądową z firmą Sony, która starała się za wszelką cenę zablokować to przedsięwzięcie.