Firmy

Warhorse Studios

Warhorse Studios to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Warhorse Studios, Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Warhorse Studios

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

13 lutego 2018

RPG

Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance 2

Kingdom Come: Deliverance 2

4 lutego 2025

RPG

Kingdom Come: Deliverance 2
Kingdom Come: Deliverance 2 - Mysteria Ecclesiae

Kingdom Come: Deliverance 2 - Mysteria Ecclesiae

11 listopada 2025

RPG

Kingdom Come: Deliverance 2 - Mysteria Ecclesiae
Kingdom Come: Deliverance 2 - Legacy of the Forge

Kingdom Come: Deliverance 2 - Legacy of the Forge

9 września 2025

RPG

Kingdom Come: Deliverance 2 - Legacy of the Forge
Kingdom Come: Deliverance - A Woman's Lot

Kingdom Come: Deliverance - A Woman's Lot

28 maja 2019

RPG

Kingdom Come: Deliverance - A Woman's Lot
Kingdom Come: Deliverance 2 - Brushes with Death

Kingdom Come: Deliverance 2 - Brushes with Death

15 maja 2025

RPG

Kingdom Come: Deliverance 2 - Brushes with Death

Czeskie studio deweloperskie z siedzibą w Pradze. Firma, której prezesem jest Martin Fryvaldsky-Betinsky, zdobyła rozgłos dzięki grze Kingdom Come: Deliverance, wydanej na komputerach osobistych i konsolach w lutym 2018 roku. Choć Warhorse Studios zaczynało jako niezależny zespół, w lutym 2019 roku trafiło pod skrzydła firmy THQ Nordic.

Historia Warhorse Studios

Dzieje zespołu rozpoczynają się w 2011 roku, kiedy to firma została założona przez Daniela Vávrę (czyli autora scenariusza, głównego projektanta oraz producenta gry Mafia: The City of Lost Heaven, a także scenarzystę jej kontynuacji) oraz Martina Klímę (który wcześniej zasilał szeregi studia Altar Interactive, biorąc udział w tworzeniu Original War oraz trylogii UFO). Firma, która początkowo funkcjonowała pod nazwą Prague Game Studios, w 2014 roku została przemianowana na Warhorse Studios.

Trudne początki…

Swój debiutancki projekt czescy deweloperzy zapowiedzieli pod koniec 2013 roku. Mowa o Kingdom Come: Deliverance, czyli realistycznej grze RPG z otwartym światem, której akcję osadzono w średniowieczu. Projekt był dopracowany i przemyślany głównie dzięki temu, że w początkowym okresie działalności ekipa otrzymała wsparcie od Zdeněka Bakali, czyli jednego z najbogatszych Czechów, który przekazał jej cztery miliony dolarów.

Poszukiwania przyszłych inwestorów i potencjalnego wydawcy zakończyły się jednak fiaskiem. Przedstawiciele studia usłyszeli bowiem, że taka produkcja nie podbije amerykańskiego rynku, a co więcej – uzyskanie pożyczki potrzebnej na ukończenie projektu miało być wyjątkowo trudne, ze względu na rzekomo coraz gorszą kondycję komputerów osobistych i konsol. Londyński bankier inwestycyjny sugerował nawet twórcom przedstawienie koncepcji mobilnej gry free-to-play, by w ten sposób zwiększyć szanse na otrzymanie funduszy.

W związku z powyższym ekipa Daniela Vávry postanowiła spróbować szczęścia w serwisie crowdfundingowym Kickstarter (by w ten sposób nie tylko zdobyć pieniądze, lecz także przekonać niedowiarków o potencjale swojego projektu) i w styczniu 2014 rozpoczęła zbiórkę funduszy. Gracze chętnie wsparli deweloperów, dzięki czemu projekt został sfinansowany w niecałe dwa dni; kampania zakończyła się wynikiem ponad miliona funtów (choć autorzy postulowali o trzysta tysięcy).

…i wielki sukces Kingdom Come: Deliverance

Od zapowiedzi Kingdom Come: Deliverance musiały jednak minąć cztery lata (w tym czasie zespół Warhorse Studios znacznie się rozrósł), nim tytuł pojawił się w sprzedaży. Produkcja, której premiera była kilkukrotnie przekładana, trafiła na komputery osobiste i konsole PlayStation 4 oraz Xbox One w lutym 2018 roku, zdobywając wysokie oceny w branżowych mediach, nawet pomimo trapiących ją problemów. Ku uciesze deweloperów, ich debiutanckie dzieło okazało się wielkim sukcesem komercyjnym – w ciągu pierwszych dwóch dni od premiery tytuł trafił w ręce pięciuset tysięcy graczy, po pierwszym tygodniu rozszedł się w niemal czterystu tysiącach sztuk, z kolei po dziewięciu dniach od debiutu jego sprzedaż przekroczyła barierę miliona egzemplarzy.

Na przestrzeni kolejnych miesięcy tytuł doczekał się szeregu dodatków. W kwietniu 2018 roku do sprzedaży trafiło Treasures of the Past, a we wrześniu udostępniono za darmo Tournament. Następnie ekipa Warhorse Studios przygotowała cztery duże (i płatne) rozszerzenia fabularne, czyli From The Ashes (lipiec 2018), The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon (październik 2018), Band of Bastards (luty 2019) oraz A Woman’s Lot (maj 2019).

Przejście pod skrzydła THQ Nordic

W lutym 2019 roku firma THQ Nordic ogłosiła, że za 42,8 mln euro (około 185 mln złotych) wykupiła 100% udziałów w Warhorse Studios. Wraz z przejęciem studia w rękach wydawcy znalazła się jego własność intelektualna, a co za tym idzie – prawa do marki Kingdom Come. Mimo że zespół stracił niezależność, w jego funkcjonowaniu nie miały zajść żadne zmiany. Ekipa miała zachować dużą swobodę twórczą, a założyciele firmy, czyli Daniel Vavra i Martin Klima, mieli pozostać na swoich stanowiskach; to samo tyczyło się jej prezesa – Martina Fryvaldsky’ego-Betinsky’ego.

W czerwcu 2021 roku firma Prime Matter zapowiedziała, że Kingdom Come: Deliverance trafi na Nintendo Switch. Finalnie jednak konwersja, której przygotowaniem zajęło się studio Saber Interactive, pojawiła się na hybrydowej konsoli giganta z Kioto dopiero w marcu 2024 roku. Choć ta wersja omawianego tytułu nie była w stanie dorównać pod względem jakości grafiki wydaniom na inne platformy, co odbiło się na przyznawanych jej notach, ostatecznie wielu fanów doceniło fakt, że w ogóle udało się uruchomić ją na tej platformie. W efekcie według serwisu Metacritic Kingdom Come: Deliverance - Royal Edition otrzymało średnią ocen od graczy i recenzentów na poziomie 69/100.

Kingdom Come: Deliverance 2

Wypuszczenie pierwszego „KCD” na Nintendo Switch było jednak tylko swoistą przystawką do dania głównego, jakim w kwietniu 2024 roku okazała się zapowiedź gry Kingdom Come: Deliverance 2. Produkcja, która kontynuowała opowieść o Henryku i była zapowiadana jako „mroczniejsze oraz bardziej poważne” dzieło (przy czym zachowujące styl pierwszej części serii), zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X. Drugi projekt Warhorse Studios miał cechować się również większym rozmachem od swojego poprzednika, oferując dwie rozległe mapy, a także przynosić szereg nowych rozwiązań gameplayowych, na czele z bardziej przystępnym systemem walki, a także możliwością korzystania z kuszy i wczesnej broni prochowej.

Na przestrzeni następnych tygodni deweloperzy dzielili się kolejnymi informacjami na temat swojego drugiego dzieła. Czerwcowe Summer Game Fest przyniosło zaś kolejny zwiastun, tym razem wzbogacony o fragmenty rozgrywki. Targi gamescom 2024 przyniosły natomiast jeszcze jeden trailer oraz gameplay z prawdziwego zdarzenia. W międzyczasie poznaliśmy datę premiery KCD 2, którą wyznaczono na 11 lutego 2025 roku. Co ciekawe, z czasem debiut tej pozycji został przyspieszony.

Kingdom Come: Deliverance 2 zadebiutowało 4 lutego 2025 roku, odnosząc spektakularny sukces artystyczny i komercyjny. Produkcja ukazała się przy akompaniamencie bardzo wysokich ocen od branżowych mediów, których średnia w serwisie Metacritic ustabilizowała się na poziomie 87-88/100 (w zależności od platformy). W parze z nimi szły „bardzo pozytywne” recenzje na platformie Steam. Ponadto dzieło Warhorse Studios mogło pochwalić się doskonałą sprzedażą, w 24 godziny znajdując milion nabywców, zaś w dwa tygodnie – dwa miliony. Wszystko to sprawiło, że projekt „znacznie przekroczył (…) oczekiwania” Embracer Group.

W międzyczasie Warhorse Studios podzieliło się z graczami planami na przyszłość swego drugiego dzieła, które obejmowały opracowanie trzech rozszerzeń.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Warhorse Studios.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Warhorse Studios.

Wiadomości o firmie Warhorse Studios

Rusza plebiscyt na najlepszą Grę Roku 2025!
12

Rusza plebiscyt na najlepszą Grę Roku 2025!

Clair Obscur Expedition 33 czy Kingdom Come Deliverance 2? Ruszył plebiscyt, w którym wybierzecie Grę Roku 2025, nie zapominając również o wskazaniu najlepszej polskiej gry.

gry

Maciej Pawlikowski

22 grudnia 2025 12:48

Rusza plebiscyt na najlepszą Grę Roku 2025!
Daniel Vávra broni Larian Studios i atakuje przeciwników AI. Na tyradę twórcy Kingdom Come zareagował polski deweloper
22

Daniel Vávra broni Larian Studios i atakuje przeciwników AI. Na tyradę twórcy Kingdom Come zareagował polski deweloper

Daniel Vávra i Adrian Chmielarz wyrazili swoje opinie na temat wykorzystywania AI w grach, zainspirowani burzą, jaka wybuchła wokół stosowania tej technologii w studiu Larian.

gry

Adrian Werner

18 grudnia 2025 10:31

Daniel Vávra broni Larian Studios i atakuje przeciwników AI. Na tyradę twórcy Kingdom Come zareagował polski deweloper
Nie potrzebują dziesiątek milionów graczy. Twórcy Kingdom Come: Deliverance 2 zdradzają sekret swojego podejścia
14

Nie potrzebują dziesiątek milionów graczy. Twórcy Kingdom Come: Deliverance 2 zdradzają sekret swojego podejścia

Twórcy Kingdom Come: Deliverance 2 mają zaangażowanych fanów (i największych krytyków) i to im wystarcza, by kontynuowali swoją przygodę z grami wideo.

gry

Jakub Błażewicz

17 grudnia 2025 11:08

Nie potrzebują dziesiątek milionów graczy. Twórcy Kingdom Come: Deliverance 2 zdradzają sekret swojego podejścia
„Tak, właśnie tego chcemy”. Narzekania na Kingdom Come: Deliverance 2 były muzyką dla uszu twórców
16

„Tak, właśnie tego chcemy”. Narzekania na Kingdom Come: Deliverance 2 były muzyką dla uszu twórców

Główny projektant Kingdom Come: Deliverance II opowiedział o testach gry. Okazuje się, że niektóre negatywne opinie autorzy zignorowali. Mieli jednak ku temu dobry powód.

gry

Adrian Werner

16 grudnia 2025 09:51

„Tak, właśnie tego chcemy”. Narzekania na Kingdom Come: Deliverance 2 były muzyką dla uszu twórców
„Zostaliśmy oficjalnie okradzeni”. Twórcy Kingdom Come: Deliverance 2 reagują na porażkę na TGA 2025
68

„Zostaliśmy oficjalnie okradzeni”. Twórcy Kingdom Come: Deliverance 2 reagują na porażkę na TGA 2025

Kingdom Come: Deliverance II okazało się największym przegranym The Game Awards 2025. Większość reakcji twórców gry na to była jednak pełna humoru.

gry

Adrian Werner

12 grudnia 2025 10:27

„Zostaliśmy oficjalnie okradzeni”. Twórcy Kingdom Come: Deliverance 2 reagują na porażkę na TGA 2025
„Zero. Byłem dosłownie bez pieniędzy”. Reżyser Kingdom Come ostro skrytykował prostą wymówkę deweloperów, którzy nie chcą tworzyć realistycznych gier
15

„Zero. Byłem dosłownie bez pieniędzy”. Reżyser Kingdom Come ostro skrytykował prostą wymówkę deweloperów, którzy nie chcą tworzyć realistycznych gier

Twórca Kingdom Come przypomniał na X, że jego zespół zaczynał pracę nad serią bez żadnych środków, odpowiadając na zarzuty o „przewadze zasobów” realistycznych produkcji.

gry

Kamil Kleszyk

8 grudnia 2025 20:52

„Zero. Byłem dosłownie bez pieniędzy”. Reżyser Kingdom Come ostro skrytykował prostą wymówkę deweloperów, którzy nie chcą tworzyć realistycznych gier
Jedno „spojrzenie” i nadzieja na ulepszone Kingdom Come: Deliverance stała się żywa jak nigdy dotąd. Warhorse może szykować niespodziankę
10

Jedno „spojrzenie” i nadzieja na ulepszone Kingdom Come: Deliverance stała się żywa jak nigdy dotąd. Warhorse może szykować niespodziankę

Nowa wersja pierwszego Kingdom Come: Deliverance faktycznie może być w drodze. Studio Warhorse coraz bardziej nakręca fanów średniowiecznego RPG.

gry

Zuzanna Domeradzka

7 grudnia 2025 16:30

Jedno „spojrzenie” i nadzieja na ulepszone Kingdom Come: Deliverance stała się żywa jak nigdy dotąd. Warhorse może szykować niespodziankę
Rok temu na TGA Swen Vincke przewidział przyszłość. Płomienna przemowa twórcy Baldur's Gate 3 stała się rzeczywistością
1

Rok temu na TGA Swen Vincke przewidział przyszłość. Płomienna przemowa twórcy Baldur's Gate 3 stała się rzeczywistością

Rok temu podczas The Game Awards szef studia Larian trafnie wytypował, czym będą się charakteryzowały najlepsze gry 2025 r.

gry

Adrian Werner

24 listopada 2025 14:58

Rok temu na TGA Swen Vincke przewidział przyszłość. Płomienna przemowa twórcy Baldur's Gate 3 stała się rzeczywistością
Wielki pech Kingdom Come: Deliverance 2 nie wkurzył twórców. Warhorse świętuje mocniej niż zwycięzcy i liczy na słodki rewanż
23

Wielki pech Kingdom Come: Deliverance 2 nie wkurzył twórców. Warhorse świętuje mocniej niż zwycięzcy i liczy na słodki rewanż

Tegoroczna gala Golden Joystick Awards 2025 okazała się wyjątkowo pechowa dla Kingdom Come: Deliverance 2, które mimo licznych nominacji wielokrotnie lądowało tuż za najwyższym stopniem podium. Twórcy z Warhorse Studios nie poddali się jednak żalowi.

gry

Kamil Kleszyk

21 listopada 2025 16:01

Wielki pech Kingdom Come: Deliverance 2 nie wkurzył twórców. Warhorse świętuje mocniej niż zwycięzcy i liczy na słodki rewanż
Twórca Kingdom Come znów nie mógł się nachwalić Andrzeja Sapkowskiego. Fanom to wystarczyło, by nieco pospekulować
22

Twórca Kingdom Come znów nie mógł się nachwalić Andrzeja Sapkowskiego. Fanom to wystarczyło, by nieco pospekulować

Daniel Vávra raz jeszcze wspomniał, że jest fanem Sapkowskiego i jego Trylogii Husyckiej. Niektórzy fani chcieliby zobaczyć grę od Warhorse osadzoną w podobnym świecie.

gry

Marcin Bukowski

20 listopada 2025 09:08

Twórca Kingdom Come znów nie mógł się nachwalić Andrzeja Sapkowskiego. Fanom to wystarczyło, by nieco pospekulować

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl