Seria Borderlands - seria gier
Osadzona w realiach science fiction seria pierwszoosobowych strzelanek (FPS) z elementami action RPG. Cykl wykreowany został przez studio Gearbox Software przy wsparciu zespołów deweloperskich Demiurge Studios, Shadows in Darkness oraz Darkside Games.
Pierwsza odsłona cyklu zapowiedziana została w 2007 roku, wzbudzając spore zainteresowanie wśród graczy. Tytuł trafił na sklepowe półki w październiku 2009 roku w wersjach na komputery PC oraz konsole Xbox 360 i PlayStation 3. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy od premiery sprzedaż Borderlands przekroczyła 2 mln egzemplarzy. Prace nad pełnoprawną kontynuacją trwały blisko trzy lata. Ostatecznie gra Borderlands 2 ukazała się we wrześniu 2012 roku i okrzyknięta została jednym z najważniejszych wydarzeń roku (średnia ocen w serwisie Metacritic oscylowała wokół 90/100). Niedługo potem na urządzenia mobilne trafiła również spin-offowa odsłona serii – Borderlands Legends. Dwa lata później (2014) na rynku ukazała się trzecia odsłona serii – Borderlands: The Pre-Sequel!, której fabuła osadzona jest pomiędzy wydarzeniami znanymi z pierwszych dwóch części. W tym samym roku zapowiedziana również została gra MMORPG, której akcja miałaby rozgrywać się w uniwersum znanym z serii Borderlands, jednak ze względu na niesatysfakcjonujące prognozy związane z niskim poziomem zwrotów kosztów procesu developerskiego w 2015 roku projekt ostatecznie został anulowany. Wydane natomiast zostało Borderlands: The Handsome Collection, czyli stworzony z myślą o PS4 i XONE pakiet odświeżonych wizualnie reedycji gier Borderlands 2 i Borderlands: The Pre-Sequel oraz wszystkich dodatków do obu tytułów. Kolejną odsłonę serii stanowi Borderlands 2 VR, konwersja gry z 2012 roku, przygotowana z myślą o goglach wirtualnej rzeczywistości PlayStation VR.
Pod względem fabularnym gry z cyklu Borderlands łączą się niektórymi wątkami i postaciami, jednak przedstawiają odrębne historie. Wspólny mianownik stanowią przede wszystkim planeta Pandora, będąca miejscem akcji dla Borderlands i Borderlands 2, oraz steampunkowa konwencja stylistyczna. Akcja Borderlands: Pre-Sequel! toczy się na księżycu Pandory.
Rozgrywka łączy elementy pierwszoosobowej strzelanki (FPS) oraz action RPG, stąd też promowane przez twórców określenie „role-playing shooter”. Gracze mają możliwość wcielenia się w kilka postaci różniących się nie tylko zdolnościami specjalnymi, ale także cechami charakteru i motywacjami. Otwarta struktura świata gry pozwala na dużą swobodę działania, a zadaniom związanym z wątkami kampanii głównej towarzyszy spora liczba pobocznych, nieobligatoryjnych misji. W związku z tym, że akcja Borderlands: Pre-Sequel! toczy się na księżycu, twórcy mieli okazję wprowadzić nieco nowych mechanik do gry. Na przykład dzięki temu, że grawitacja jest niższa bohater może wyżej skakać i wolniej opadać. Kolejną kwestią jest zerowa wartość atmosfery, przez którą istotne stało się rozważne korzystanie z posiadanych przez postać zapasów tlenu. Do wyposażenia dołożony zostaje jetpack, a do broni typ cryo, pozwalający na zamrażanie przeciwników.
Swoistą wizytówka serii jest liczba i zróżnicowanie broni. Gearbox Software podaje, że w pierwszej odsłonie serii istnieje ponad 17 milionów różnych wariacji podpadających pod jeden z dziewięciu dostępnych w grze typów broni, natomiast w kolejnych częściach jest ich jeszcze więcej. Kolejny element, z którego znana jest seria to tryb kanapowej kooperacji pozwalający na wspólną zabawę dla maksymalnie czterech graczy. Nie można również zapominać o specyficznym humorze i dziesiątkach easter eggów. Seria Borderlands wyróżnia się również nietuzinkową oprawą wizualną wykonaną z zastosowaniem technologii cel-shading. Inspiracją dla deweloperów z Gearbox Software stała się krótkometrażowa animacja Codehunters autorstwa Bena Hibona. Od strony technicznej posłużono się natomiast zmodyfikowanym silnikiem Unreal Engine.
Marka doczekała się również własnej serii komiksów (wydawanych przez IDW Publishing), a także dwóch powieści pióra Johna Shirley'a - Borderlands: The Fallen i Borderlands: Unconquered. W 2015 roku ogłoszono również plany filmowej adaptacji, której produkcją zajmuje się wytwórnia Lionsgate Entertainment. Seria Borderlands stała się na tyle popularna, że w 2014 roku studio Telltale Games wydało Tales from Borderlands: A Telltale Games Series, składającą się z pięciu epizodów grę przygodową osadzoną w uniwersum stworzonym przez Gearbox Software. W grze wcielamy się w dwójkę postaci o wyjątkowo różniących się osobowościach, którą los zmusił do współpracy. Podobnie jak w innych grach studia Telltale Games najważniejsza jest fabuła, dialogi oraz wybory dokonywane przez gracza, które rzutują na dalszy przebieg historii. W Tales from Borderlands gracz ma okazję spotkać się tak ze znanymi z Borderlands postaciami, jak i zupełnie nowymi.
Według szacunków, gry z serii Borderlands sprzedały się w około 18 milionach kopii, przy czym Borderlands 2 w 2018 roku, pomimo upływu sześciu lat od premiery, było jedną z najchętniej kupowanych gier na letniej wyprzedaży na Steamie.