Firmy

Volition Inc.

Volition Inc. to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Volition Inc., Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Volition Inc.

Saints Row

Saints Row

23 sierpnia 2022

Akcji

Saints Row
Saints Row: The Third

Saints Row: The Third

15 listopada 2011

Akcji

Saints Row: The Third
Saints Row IV

Saints Row IV

20 sierpnia 2013

Akcji

Saints Row IV
Saints Row: The Third Remastered

Saints Row: The Third Remastered

22 maja 2020

Akcji

Saints Row: The Third Remastered
Saints Row 2

Saints Row 2

14 października 2008

Akcji

Saints Row 2
Red Faction

Red Faction

21 maja 2001

Akcji

Red Faction

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Champaign w stanie Illinois, które działało w latach 1996-2023. Volition tworzyło gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a do jego najważniejszych dzieł należą serie Red Faction oraz Saints Row. W latach 2000-2013 studio należało do firmy THQ, w latach 2013-2022 znajdowało się pod skrzydłami firmy Deep Silver, z kolei od sierpnia 2022 roku funkcjonowało pod parasolem Gearbox Entertainment. Volition zakończyło działalność 31 sierpnia 2023 roku.

Historia

Prehistoria

Korzenie studia sięgają 1993 roku, kiedy to dwóch deweloperów – Mike Kulas i Matt Toschlog – postanowiło założyć własną firmę. Nim Parallax Software, bo takie miano nosiło ich studio deweloperskie, przystąpiło do pracy nad swoim debiutanckim projektem, Toschlog tymczasowo przeprowadził się z Bostonu do Champaign w stanie Illinois, gdzie mieszkał Kulas, a koszty życia były niższe. Deweloperzy szybko zatrudnili pierwszych pracowników i przygotowali prototyp swojej gry – Inferno.

Przez pierwszych siedem miesięcy procesu produkcji projekt był finansowany przez firmę Apogee Software. Gdy wydawca zrezygnował z dalszego finansowania, autorzy zaczęli rozglądać się za nowym wydawcą, którym ostatecznie stała się firma Interplay. Po pewnym czasie fundusze przekazane twórcom przez nowego wydawcę również zostały wyczerpane, jednak Kulas i Toschlog postanowili wyłożyć brakujące pieniądze z własnych kieszeni. Na szczęście strzelanka, która ostatecznie została przemianowana na Descent i zadebiutowała w marcu 1995 roku, odniosła sukces artystyczny i komercyjny.

Po jej premierze studio zaczęło rosnąć i przygotowało odświeżoną wersję swojego debiutanckiego dzieła; wydana na płycie CD pozycja zawierała lepszą oprawę graficzną, przerywniki filmowe, udoskonaloną warstwę audio oraz dodatkowe poziomy. Pozycja była dystrybuowana przez Interplay Productions jako Descent II i powtórzyła sukces pierwowzoru.

Rozłam Parallax Software Corporation i powstanie Volition Inc.

W trakcie pracy nad „drugim” Descentem, Toschlog postanowił wyprowadzić się z Champaign do Ann Arbor w stanie Michigan, gdzie wraz z kilkoma deweloperami otworzył drugi oddział Parallax Software Corporation. Po premierze wyżej wspomnianej gry założyciele firmy doszli jednak do wniosku, że praca nad tymi samymi projektami na odległość nie przynosi zbyt dobrych rezultatów. Po nieudanej próbie znalezienia miejsca na wspólne biuro, twórcy uznali, że lepiej będzie podzielić firmę na dwa niezależne od siebie byty. Od tej pory firma zarządzana przez Toschloga miała nosić miano Outrage Entertainment, z kolei Kulas wybrał dla swojego zespołu nazwę Volition Inc. (co ciekawe, zaczerpnął ją ze słownika, który przeglądał w poszukiwaniu inspiracji). Oficjalnie nowe studio zaistniało na branżowej mapie w październiku 1996 roku.

Zespół Kulasa ochoczo zabrał się do pracy nad swoim nowym dziełem, którym był kosmiczny symulator zatytułowany Descent: FreeSpace – The Great War (znany również jako FreeSpace). Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych w 1998 roku, odnosząc sukces artystyczny i komercyjny. Po nabraniu wiatru w żagle, autorzy rozpoczęli pracę nad czterema kolejnymi projektami, czyli FreeSpace 2, Descent 4, Tube Racer oraz Summoner. Pierwszy z wymienionych tytułów powstał w ciągu roku, jednak przez pośpiech twórców (do którego zostali zmuszeni przez wydawcę – Interplay), cierpiał na szereg bolączek i nie odniósł wielkiego sukcesu. Prace nad Tube Racers ostatecznie zostały wstrzymane.

Przejęcie przez THQ i narodziny Red Faction

W trakcie pracy nad Summonerem, czyli pierwszą grą RPG w dorobku opisywanego studia, zostało ono przejęte przez firmę THQ. Produkcja, która zadebiutowała jako tytuł startowy konsoli PlayStation 2, a następnie trafiła na komputery osobiste, nie odniosła zbyt wielkiego sukcesu. Co ciekawe, w 2002 roku THQ przejęło również Outrage Entertainment, jednak studio Toschloga przetrwało pod skrzydłami nowego właściciela zaledwie przez dwa lata.

Czwartym projektem, nad którym Volition Inc. pracowało po premierze FreeSpace’a 2, był Descent 4. Z uwagi na fakt, że trzecia część serii, za którą stało Outrage Entertainment, nie doczekała się szczególnie ciepłego przyjęcia, wydawcy nie byli nią zainteresowani, toteż ostatecznie również sami deweloperzy zdecydowali się zrezygnować z pracy nad tą pozycją. To, co zostało już zrobione, miało zostać wykorzystane w nowym projekcie.

Tym była osadzona na Marsie strzelanka FPP pod tytułem Red Faction, która zadebiutowała na komputerach osobistych i PlayStation 2 w 2001 roku. Produkcja, której mocną stroną była destrukcja otoczenia, odniosła upragniony przez twórców sukces (nawet pomimo tego, że jej konsolową wersję trapiły problemy techniczne). Zachęceni tym ostatnim twórcy postanowili raz jeszcze zmierzyć się z gatunkiem RPG, czego owocem była wydana w 2002 roku gra Summoner 2. Co prawda ów tytuł prezentował wyższy poziom od poprzednika, jednak znalazł mniejsze od niego grono odbiorców. Deweloperzy mieli jednak jeszcze jednego potencjalnego asa w rękawie, czyli grę Red Faction II; podczas gdy Volition Inc. opracowało wersję na PlayStation 2, Outrage Entertainment stworzyło edycje na komputery osobiste i Xboksa, z kolei Cranky Pants Games stało za konwersją na konsolę Nintendo GameCube. Jako że Red Faction II nie odniosło ani sukcesu artystycznego, ani komercyjnego, seria została odłożona przez twórców „na półkę”; podobnie miały się sprawy z cyklem Summoner.

Przeprowadzka do gangsterskiego świata

Kolejnym projektem studia miała być gangsterska strzelanka zatytułowana Underground, jednak po dwunastu miesiącach pracy nad nią, a zwłaszcza po premierze gry Grand Theft Auto III, deweloperzy zrozumieli, że nie są w stanie sprostać oczekiwaniom firmy THQ, w związku z czym podjęli decyzję o jej anulowaniu. W następnej kolejności opisywane studio zajęło się grą The Punisher, która trafiła na komputery osobiste i konsole w 2005 roku.

Nową „trampoliną” dla studia okazał się jednak dopiero jego następny projekt, czyli wyraźnie inspirowana nowymi odsłonami cyklu GTA gra Saints Row. Choć wydana w 2006 roku produkcja powstawała w bólach (wielu członkom zespołu nie przypadła do gustu jej tematyka, w dodatku przesiadka z PlayStation 2 na Xboksa 360 generowała liczne problemy techniczne), ostatecznie odniosła na tyle duży sukces komercyjny, że dała początek serii mającej być nowym oczkiem w głowie opisywanych deweloperów. Jej druga część, zatytułowana po prostu Saints Row 2, w 2008 roku pojawiła się na na konsolach, a w 2009 roku trafiła na komputery osobiste.

Następnie Kulas i jego ekipa postanowili powrócić do marki Red Faction; wydaną w 2009 roku grę Red Faction: Guerrilla osadzono w otwartym świecie i pozwolono w niej graczom zrównać z ziemią wszystkie napotkane konstrukcje. Jej kontynuacja, czyli wypuszczona dwa lata później gra Red Faction: Armageddon, przeniosła graczy do marsjańskich tuneli, co nie przypadło im do gustu i negatywnie odbiło się zarówno na jej ocenach, jak i na wynikach sprzedaży.

Twórcom nie pozostało więc nic innego, jak oddać w ręce graczy trzecią część swojej nowej flagowej serii. Pełne absurdalnego humoru Saints Row: The Third zadebiutowało na komputerach osobistych i konsolach w 2011 roku, odnosząc sukces artystyczny i komercyjny. W międzyczasie, bo w grudniu 2010 roku, reżyser Guillermo del Toro ogłosił, że nawiązał współpracę z Volition Inc., której owocem będzie horror zatytułowany Insane. Niestety produkcja, która w założeniach miała rozpocząć trylogię, nigdy nie ujrzała światła dziennego, a jej projekt ostatecznie został anulowany przez THQ w sierpniu 2012 roku.

W kwietniu 2011 roku Mike Kulas odszedł z Volition Inc., a cztery lata później wraz z Mattem Toschlogiem założył nowe studio deweloperskie – Revival Productions – które opracowało duchowego następcę serii Descent, zatytułowanego Overload.

Przejście pod skrzydła Koch Media...

Wracając jednak do historii Volition Inc. – w grudniu 2012 roku firma-matka studia, czyli THQ, ogłosiła bankructwo. W efekcie licytacji, opisywany zespół trafił pod skrzydła koncernu Koch Media (a dokładnie – firmy Deep Silver) i został przemianowany na Deep Silver Volition. Choć Koch Media przejęło również prawa do marki Saints Row, serie Red Faction oraz Summoner trafiły w ręce firmy Nordic Games.

Pod parasolem nowego właściciela omawiana ekipa opracowała czwartą odsłonę serii Saints Row, która ujrzała światło dzienne w 2013 roku. Saints Row IV doczekało się rozszerzenia w postaci wypuszczonego w 2015 roku Saints Row: Gat out of Hell. Kolejne dzieło studia, czyli osadzona w tym samym uniwersum gra Agents of Mayhem, pojawiło się w 2017 roku, jednak nie zdołało nawet zbliżyć się do wyników osiąganych przez przygody „Świętych”.

...i Embracer Group

W lutym 2018 roku Koch Media zostało przejęte przez koncern Embracer Group. Tym samym studio Volition Inc. oraz marki Red Faction i Summoner po raz kolejny znalazły się pod jednym dachem. W styczniu 2019 roku do Volition Inc. powrócił natomiast jego założyciel – Mike Kulas.

Choć po premierze Agents of Mayhem przez Volition Inc. przeszła fala zwolnień, ekipa zdołała nie tylko utrzymać się na powierzchni, lecz również opracować reboot serii Saints Row. Produkcja, którą zatytułowano po prostu Saints Row, pojawiła się w sierpniu 2022 roku. Osiągnięte przez nią wyniki były na tyle kiepskie, że koncern Embracer Group zdecydował się na przeniesienie studia spod skrzydeł grupy operacyjnej Deep Silver pod parasol grupy Gearbox. Co ciekawe, był to pierwszy takich ruch w historii szwedzkiego giganta. Zespół szybko przystąpił do pracy nad aktualizacjami oraz dodatkami do Saints Row: w maju 2023 roku gracze otrzymali DLC zatytułowane The Heist & The Hazardous, w lipcu do sprzedaży trafił Doc Ketchum’s Murder Circus, z kolei w sierpniu pojawiło się A Song of Ice & Dust.

Zamknięcie studia

Niestety Saints Row okazało się ostatnią grą studia. 31 sierpnia 2023 roku zespół Volition poinformował, że padł ofiarą szeroko zakrojonej restrukturyzacji rozpoczętej przez koncern Embracer Group. Tego samego dnia firma-matka Volition podjęła decyzję o jego natychmiastowym zamknięciu.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Volition Inc..

Wiadomości o firmie Volition Inc.

„Moje marzenia o tej grze właśnie stały się czymś więcej niż tylko marzeniami”. Twórca Saints Row daje nadzieję na kolejny powrót serii rywalizującej niegdyś z GTA
6

„Moje marzenia o tej grze właśnie stały się czymś więcej niż tylko marzeniami”. Twórca Saints Row daje nadzieję na kolejny powrót serii rywalizującej niegdyś z GTA

Seria Saints Row może doczekać się rebootu, za który odpowiedzialny będzie jeden z twórców pierwszej odsłony cyklu. Potencjalna produkcja miałaby „powrócić do korzeni”.

gry

Maciej Gaffke

3 listopada 2025 20:30

„Moje marzenia o tej grze właśnie stały się czymś więcej niż tylko marzeniami”. Twórca Saints Row daje nadzieję na kolejny powrót serii rywalizującej niegdyś z GTA
Amazon Prime Gaming przygotował 6 gier-niespodzianek dla swoich subskrybentów

Amazon Prime Gaming przygotował 6 gier-niespodzianek dla swoich subskrybentów

Seria Saints Row i remastery Tomb Raiderów to niektóre z nieoczekiwanych prezentów na przedwczesny Amazon Prime Day.

gry

Jakub Błażewicz

17 czerwca 2025 13:15

Amazon Prime Gaming przygotował 6 gier-niespodzianek dla swoich subskrybentów
Batman od twórców Saints Row. Ta gra powstawała na zgliszczach projektu zabitego przez GTA 3

Batman od twórców Saints Row. Ta gra powstawała na zgliszczach projektu zabitego przez GTA 3

Batman przez długi czas nie miał szczęścia do gier wideo. Zanim jego złą passę odwróciła ekipa Rocksteady Studios, inne zespoły próbowały dokonać tej sztuki. Jednym z nich było Volition Inc., które pracowało nad własną odsłoną przygód Człowieka-Nietoperza.

gry

Krystian Pieniążek

1 czerwca 2025 20:00

Batman od twórców Saints Row. Ta gra powstawała na zgliszczach projektu zabitego przez GTA 3
„Czasy szastania pieniędzmi na gry inne niż hity pokroju GTA dobiegły końca”. Szef Saber Interactive tłumaczy porażkę Saints Row
9

„Czasy szastania pieniędzmi na gry inne niż hity pokroju GTA dobiegły końca”. Szef Saber Interactive tłumaczy porażkę Saints Row

Szef Saber Interactive uważa, że reboot serii Saint Row był za drogi, jak na to, czym faktycznie był. Zwiastuje on koniec bezsensownego wydawania pieniędzy i twierdzi, że branża musi dojrzeć.

gry

Marcin Bukowski

18 marca 2025 11:31

„Czasy szastania pieniędzmi na gry inne niż hity pokroju GTA dobiegły końca”. Szef Saber Interactive tłumaczy porażkę Saints Row
Strzelanka, którą pamiętamy za wyrwy w ścianach. Red Faction próbowało zrobić rewolucję, ale nie do końca się to udało
25

Strzelanka, którą pamiętamy za wyrwy w ścianach. Red Faction próbowało zrobić rewolucję, ale nie do końca się to udało

Red Faction przez chwilę było głośne. FPS od Volition przebił się do świadomości graczy głównie za sprawą niemal absolutnej demolki i rozwalania ścian. To miała być rewolucja, ale dziś o grze wspomina się raczej rzadko.

gry

Hubert Sosnowski

30 listopada 2024 20:00

Strzelanka, którą pamiętamy za wyrwy w ścianach. Red Faction próbowało zrobić rewolucję, ale nie do końca się to udało
Świetna seria strzelanek science fiction miała szansę na powrót po latach. Nowe Red Faction dobrze rokowało, ale zostało uśmiercone niemal w zarodku przez Embracer
6

Świetna seria strzelanek science fiction miała szansę na powrót po latach. Nowe Red Faction dobrze rokowało, ale zostało uśmiercone niemal w zarodku przez Embracer

Według nieoficjalnych doniesień studio Fishlabs miało pracować nad nową grą z serii Red Faction. Projekt został jednak anulowany przez grupę Embracer.

gry

Zuzanna Domeradzka

23 czerwca 2024 17:24

Świetna seria strzelanek science fiction miała szansę na powrót po latach. Nowe Red Faction dobrze rokowało, ale zostało uśmiercone niemal w zarodku przez Embracer
Humble Choice na marzec 2024 jest bardzo mocne. Wśród 8 gier są NiOh 2 i nowe Saints Row
14

Humble Choice na marzec 2024 jest bardzo mocne. Wśród 8 gier są NiOh 2 i nowe Saints Row

W Humble Chioce na marzec 2024 roku znalazło się łącznie 8 gier. Nowa paczka zawiera kilka dobrych produkcji, takich jak choćby RPG akcji NiOh 2: The Complete Edition.

gry

Maciej Gaffke

5 marca 2024 19:13

Humble Choice na marzec 2024 jest bardzo mocne. Wśród 8 gier są NiOh 2 i nowe Saints Row
Twórcy Saints Row założyli nowe studio. Pomogą inXile przy pracach nad RPG akcji Clockwork Revolution
1

Twórcy Saints Row założyli nowe studio. Pomogą inXile przy pracach nad RPG akcji Clockwork Revolution

Byli pracownicy Volition (Saints Row) założyli nowy zespół. Studio Shapeshifter Games pomaga już przy tworzeniu następnego projektu od Xbox Games Studios.

gry

Jakub Błażewicz

31 stycznia 2024 09:00

Twórcy Saints Row założyli nowe studio. Pomogą inXile przy pracach nad RPG akcji Clockwork Revolution
12. gra za darmo na Święta 2023 w Epic Games Store
41

12. gra za darmo na Święta 2023 w Epic Games Store

W Epic Games Store dostępna jest dwunasta darmowa produkcja. Tym razem jest to gra akcji Saints Row.

gry

Agnieszka Adamus

30 grudnia 2023 18:43

12. gra za darmo na Święta 2023 w Epic Games Store
Piąte Saints Row miało jakoby czerpać garściami z „dwójki”, ale wydawca chciał czegoś innego
22

Piąte Saints Row miało jakoby czerpać garściami z „dwójki”, ale wydawca chciał czegoś innego

Możliwe, że porażki Saints Row dało się uniknąć. Okazuje się bowiem, że początkowo gra miała być kontynuacją serii, a nie jej restartem.

gry

Adrian Werner

26 listopada 2023 07:12

Piąte Saints Row miało jakoby czerpać garściami z „dwójki”, ale wydawca chciał czegoś innego

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl