Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość Materiały promocyjne 8 września 2025, 15:47

autor: Mateusz Zelek

Borderlands 4 z nową planetą, dyktatorem Timekeeperem i większym naciskiem na fabułę

Borderlands 4 zaoferuje wielowątkową historię i skupi się na wydarzeniach mających miejsce po finale trzeciej odsłony serii. Zanim jednak doczekamy się premiery, warto przybliżyć zarys fabuły oraz inne aspekty tej gry.

Źródło fot. Gearbox Software
i

Borderlands 4 przeniesie nas na planetę Kairos, która wcześniej była ukryta przed resztą galaktyki. Owa odcięta planeta to dystopiczne państwo zarządzane przez brutalnego Timekeepera, który nie znosi sprzeciwu i podporządkował sobie wszystkich obywateli. Istnienie Kairos zostało ujawnione galaktyce po wydarzeniach z końca Borderlands 3 – akt poświęcenia Lilith sprawił, że księżyc Pandory, Elpis, teleportował się na orbitę Kairos i zniszczył otaczającą ją nieprzenikalną barierę.

Borderlands 4, Gearbox Software, 2025

Wspomniany Timekeeper to bezwzględny dyktator, władający mieszkańcami za pomocą cybernetycznych implantów nazywanych „boltami”. Dzięki nim kontroluje ich wzrok, monitoruje to, co robią, a nawet może ich w każdej chwili unicestwić. Walka o wolność okazuje się więc mocno nierówna i w to całe zamieszanie pakują się nasi vault hunterzy. Nowy antagonista to nie tylko kolejny złoczyńca do pokonania, lecz także nośnik idei – symbol represyjnej kontroli i opresji, który zmienia sposób, w jaki funkcjonuje cały świat gry.

W tej opowieści Gearbox uderza w poważniejsze i bardziej wyważone tony, nie rezygnując jednocześnie z humoru i chaosu charakterystycznych dla poprzednich części. Widać jednak mocniejszy nacisk na fabułę, która ma zapaść nam w pamięć. Gra podejmuje temat granic między anarchią a totalitaryzmem oraz stawia pytanie o naturę wolności jednostki wobec struktur władzy.

Borderlands 4, Gearbox Software, 2025

Kim zagramy w Borderlands 4?

W Borderlands 4 gracze będą wybierać spośród czterech zupełnie nowych vault hunterów – każdy z nich oferuje unikalny styl walki. Vex skupia się na kontroli pola bitwy i wsparciu, Rafa na mobilności i szybkich potyczkach, Harlowe na taktycznej dominacji obszaru, a Amon na brutalnej ofensywie i przetrwaniu. Szczegółowe, pogłębione opisy ich umiejętności i drzewek rozwoju będą dostępne w dedykowanym artykule.

Borderlands 4, Gearbox Software, 2025

Nowości względem poprzednich części

Borderlands 4 kroczy ścieżką rozwoju serii, nie stawiając na drastyczną przebudowę gameplayu, tylko raczej na odpowiednio dawkowaną ewolucję. Niemniej wśród nowości pojawią się rzeczy, o których warto wspomnieć, gdyż znacznie urozmaicą rozgrywkę podczas walk o Kairos.

Miliardy broni oraz system licencjonowanych części

Deweloperzy obiecują, że w grze znajdziemy miliardy wariantów broni o unikatowych właściwościach oraz specyfikacjach. Dodatkowo dojdą nowi producenci oręża o indywidualnych cechach, takich marek jak Order (broń ładująca celne serie strzałów), Ripper (broń oferująca pełny ogień automatyczny po krótkim nagrzaniu lufy) czy Daedalus (broń pozwalająca na dynamiczne przełączanie typów amunicji w locie).

Borderlands 4, Gearbox Software, 2025

Dzięki systemowi licencjonowanych części (Licensed Parts) każda broń może zawierać elementy od różnych producentów – za przykład niech posłuży karabin Vladof ze sprężynowym magazynkiem Torgue i przełącznikiem Maliwan, co przekłada się na błyskawiczny ogień i wybuchowe pociski w jednym. Im rzadsza broń, tym więcej może posiadać takich elementów, a legendarne modele mogą mieć nawet unikalne właściwości, niedostępne w przypadku innych egzemplarzy.

Nowy system legendarnych przedmiotów i zmiany w broni ciężkiej

Teraz legendarny przedmiot ma być prawdziwie... legendarny. Aby zdobyć ekwipunek ze złotą poświatą, przyjdzie się sporo natrudzić, a przedmioty te będą dostępne tylko po pokonaniu bossów. W zamian mają oferować potężne statystyki, by nagrodzić gracza za trud włożony w ich pozyskanie.

Borderlands 4, Gearbox Software, 2025

Z kolei nowy slot w ekwipunku o nazwie „ordnance” pozwoli na wykorzystywanie broni ciężkiej oraz granatów bez zużywania amunicji. Teraz ten typ oręża będzie miał czas odnowienia, więc nie trzeba będzie rezygnować z broni bocznej na rzecz wyrzutni rakiet oraz wydawać kredytów na ulepszanie pojemności przenoszonej amunicji.

Najbardziej unikatowy otwarty świat w serii

Kairos to największy i najbardziej spójny świat w historii serii. W Borderlands 3 podróż między planetami wymuszała ekrany ładowania, tutaj w zasadzie ich nie uświadczymy – będzie można wejść na różne góry, do budynków i dotrzeć do każdego miejsca, które rzuci się nam w oczy. W świecie gry znajdziemy o wiele więcej ciekawych terenów do odkrycia i zadań do wykonania.

Borderlands 4, Gearbox Software, 2025

Minimapa, znana z wcześniejszych części, została zastąpiona minimalistycznym kompasem ze wskaźnikami wysokości. Jest to efekt pracy nad nową konstrukcją świata – wertykalność i przestrzeń wymagają innego podejścia do orientacji w terenie. Dodatkowo pojawi się ECHO-4, czyli nowy robotyczny pomocnik, który ma wspierać eksplorację, wskazywać kierunek do celu czy umożliwić przyzwanie pojazdu w dowolnym miejscu na mapie.

Rozszerzony system poruszania się

System poruszania się vault hunterów w tej odsłonie serii to kolejna poważna zmiana. W końcu dostajemy podwójny skok, ślizg, zryw (dash), szybowanie (gliding) i wreszcie chwytak (grappling hook), który pozwala dynamicznie wspinać się po strukturach. Można będzie nawet pływać – tak, tak, woda przestała być zabójczym zagrożeniem i teraz będziemy się śmiało taplać w zbiornikach planety Kairos!

Borderlands 4, Gearbox Software, 2025

Dodatkowo protagoniści otrzymają możliwość samodzielnego leczenia się w trakcie starć za pośrednictwem nowego systemu apteczek, które da się aktywować nawet w trakcie najbardziej dynamicznej wymiany ognia.

Opis trybu wieloosobowego – zasady działania

Tryb wieloosobowy w Borderlands 4 stanowi serce rozgrywki. Gra została zaprojektowana od podstaw z myślą o kooperacji: umożliwia zabawę online maksymalnie czterem osobom na wszystkich platformach, z pełnym wsparciem opcji cross-play, jeśli gracze połączą swoje konta SHiFT. Użytkownicy mogą dołączać do gry i odłączać się w dowolnym momencie dzięki mechanizmowi drop-in/drop-out. System automatycznego skalowania poziomu trudności i łupów sprawi, że niezależnie od poziomu postaci każdy uczestnik będzie mógł skutecznie brać udział w starciach i realizować cele misji.

Borderlands 4, Gearbox Software, 2025

Dla graczy preferujących rozgrywkę lokalną dostępna będzie opcja podzielonego ekranu (split screen) dla dwóch osób na konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X/S – da się połączyć nawet dwie pary lokalnych graczy, tworząc czteroosobową ekipę. Niestety, wersja na Switcha 2 nie wspiera tego trybu, ale za to zaoferuje pełny cross-play z innymi platformami.

Data premiery oraz dostępne platformy i edycje, polskie ceny i lokalizacja

Premiera Borderlands 4 zaplanowana jest na 12 września 2025 roku na PC (Steam, Epic Games Store), PlayStation 5 oraz Xboxie Series X/S, zaś wersja na konsolkę Nintendo Switch 2 pojawi się 3 października 2025 roku. Gra zaoferuje pełne wsparcie interfejsu i napisów w języku polskim, co jest zupełną nowością w tej serii, która dotychczas była dostępna wyłącznie po angielsku.

W Polsce cena wydania standardowego wynosi około 339 zł na PS5. Edycja Deluxe dostępna jest w przedsprzedaży za około 429 zł, natomiast Super Deluxe Edition można znaleźć za około 529 zł. Oferta tych wersji obejmuje dodatkowe pakiety zawartości i elementów kosmetycznych – między innymi Bounty Pack Bundle, Ornate Order Pack i Vault Hunter Pack, co czyni wersję Super Deluxe najbardziej kompleksową opcją dla zapalonych fanów.

Materiał powstał we współpracy reklamowej z firmą 2K.

Mateusz Zelek

Mateusz Zelek

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W tematyce gier i elektroniki siedzi, odkąd nauczył się czytać. Ogrywa większość gatunków, ale najbardziej docenia strategie ekonomiczne. Spędził także setki godzin w wielu cRPG-ach od Gothica po Skyrima. Nie przekonał się do japońskich jrpg-ów. W recenzowaniu sprzętów kształci się od studiów, ale jego głównym zainteresowaniem są peryferia komputerowe oraz gogle VR. Swoje szlify dziennikarskie nabywał w Ostatniej Tawernie, gdzie odpowiadał za sekcję technologiczną. Współtworzył także takie portale jak Popbookownik, Gra Pod Pada czy ISBtech, gdzie zajmował się relacjami z wydarzeń technologicznych. W końcu trafił do Webedia Poland, gdzie zasilił szeregi redakcji Futurebeat.pl. Prywatnie wielki fanatyk dinozaurów, o których może debatować godzinami. Poważnie, zagadanie Mateusza o tematy mezozoiczne powoduje, że dyskusja będzie się dłużyć niczym 65 mln lat.

więcej