Seria Anno - seria gier
Seria strategii czasu rzeczywistego z mocno rozwiniętym aspektem ekonomicznym. Cykl zapoczątkowały firmy Max Design i Sunflower. Obecnie jednak marka należy do koncernu Ubisoft, a jej rozwojem zajmowało się studio Related Designs, a następnie Blue Byte.
Początki serii sięgają drugiej połowy lat 90. ubiegłego wieku. Pierwsza odsłona cyklu – Anno 1602: Creation of New World – powstała jako efekt niemiecko-austriackiej współpracy firm Max Design i Sunflower. Stworzona z myślą o posiadaczach PC gra trafiła na sklepowe półki w 1998 roku i spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem wśród miłośników RTS-ów. Na kontynuację – Anno 1503: The New World – gracze musieli czekać cztery lata. W dalszej kolejności rolę dewelopera przejęło studio Related Designs znane m.in. z takich gier jak No Man's Land: Fight For Your Rights! (2003) i Castle Strike (2004). Zaowocowało to kolejnym częściami serii: Anno 1701 (2006), Anno 1404 (2009) oraz Anno 2070 (2011), a także dodatkami do nich – Anno 1701: Klątwa Smoka i Anno 1404: Wenecja. Do tej pory gry z serii Anno powstawały jedynie z myślą o graczach posiadających PC, jednak Anno 1701 po roku od premiery pojawiło się również na platformie Nintendo DS, a Anno 1404 zarówno na NDS, jak i Wii. W 2013 roku niemieckie studio Blue Byte GmbH przygotowało przeglądarkową odsłonę cyklu o tytule Anno Online, która działała do 31 stycznia 2018 roku. W 2014 roku za sprawą założonego przez byłych pracowników Rockstara, niewielkiego studia Mi’pu’mi oraz przy wsparciu Blue Byte Software pojawiła się poboczna część, zatytułowana Anno: Build an Empire, przeznaczona na iOS, a w 2015 przeniesiona również na Androida. Tego samego roku na PC wyszła również szósta pełnoprawna odsłona serii, nosząca tytuł Anno 2205. Choć z początku jej akcja miała być osadzona w średniowieczu, to jednak deweloperzy z Blue Byte zdecydowali się na przeniesienie gracza do przyszłości, przez co stała się ona niejako sequelem dla Anno 2070. Z kolei w 2019 roku na PC trafiło osadzone w czasach rewolucji przemysłowej Anno 1800.
Zabawa koncentruje się głównie na aspekcie ekonomiczno-społecznym. Gracz wciela się we władcę, a jego głównym celem jest zbudowanie bogatej kolonii w niegościnnym terenie. Wymaga to przede wszystkim stworzenia wydajnych łańcuchów produkcyjnych, zdolnych zaspokoić potrzeby osadników. Nie brakuje również wyzwań związanych z handlem, dyplomacją czy prowadzeniem działań militarnych.
U zdecydowanej większości gier z tej serii tło historyczne związane jest z ekspansją cywilizacji zachodnioeuropejskiej. Wyjątkami są Anno 2070 i Anno 2205, których akcja osadzona została w przyszłości. Zabieg ten nieco odświeżył serię – widać to chociażby w zmienionym systemie surowców, gdyż część z dostępnych wcześniej została usunięta i zastąpiona nowymi. W Anno 2070 gracz, po raz pierwszy w historii serii, ma również okazję pokierowania trzema różnymi, ale nie wrogimi sobie frakcjami – Echoes, Tech oraz Tycoons. Każda z frakcji nastawiona jest na inną ścieżkę rozwoju tworzonego przez gracza imperium.
Większość odsłon serii oferuje kilka trybów rozrywki – single player i multiplayer, czy to w kooperacji, czy w rywalizacji.
Początkowo gry z serii Anno posiadały dosyć prostą, choć estetycznie wykonaną oprawę graficzną 2D z rzutem izometrycznym. Wraz z premierą Anno 1701 nastąpiła radykalna zmiana warstwy wizualnej i przejście do trójwymiarowego środowiska graficznego. Z kolei Anno 1800 odznacza się wysokiej jakości grafiką i dbałością o detale, pozwalającymi nawet na obserwację poszczególnych procesów produkcyjnych dzięki zbliżeniom kamery.
Jedną z ciekawostek cyklu Anno jest numeracja gier. Suma cyfr w tytule zawsze wynosi 9, którą w numerologii kojarzy się z terminem „osadnik” doskonale pasującym do tematyki gier.
Szacuje się, że do tej pory sprzedało się około 6 milionów kopii gier z serii Anno.