Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Ubisoft Reflections

Firma producent

Angielskie studio deweloperskie z siedzibą w Newcastle. Na przestrzeni lat zespół dwukrotnie zmieniał nazwę – początkowo był znany jako Reflections, później jako Reflections Interactive, z kolei po przejściu w ręce Ubisoftu stał się znany jako Ubisoft Reflections. Ekipa tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a światową sławę przyniosła jej seria Driver.

Historia

Prehistoria

Nicholas Chamberlain oraz Martin Edmondson rozpoczęli przygodę z tworzeniem gier wideo w 1984 roku, pracując nad produkcjami na takie platformy, jak Acorn Electron, BBC Micro, Amiga oraz Atari ST. Najważniejszą z nich było wydane przez Psygnosis Shadow of the Beast z 1989 roku. Produkcja odniosła na tyle duży sukces, że zapoczątkowała serię, której kolejne części trafiły do sprzedaży w 1990 i 1992 roku. Warto odnotować, że był to również pierwszy tytuł, pod którym zespół podpisał się jako Reflections.

Epoka Destruction Derby i Drivera

Kolejny hit w portfolio studia zadebiutował w 1995 roku. Mowa o Destruction Derby, czyli ciepło przyjętej grze wyścigowej, której znakiem rozpoznawczym był zaawansowany silnik fizyczny i rozbudowany model uszkodzeń samochodów. Tytuł trafił na komputery osobiste i konsole, a po roku doczekał się kontynuacji. W 1998 roku zespół czuł się na tyle dobrze na poletku gier wyścigowych, że dostarczył jeszcze jedną pozycję tego typu, czyli Thunder Truck Rally. Prawdziwie złotymi literami na kartach historii branży Reflections miało jednak zapisać się dopiero w 1999 roku.

Wówczas na komputery osobiste i konsole trafiła bowiem gra Driver, czerpiąca garściami z dorobku serialu Starsky i Hutch, a także filmów pokroju Bullitta czy Kierowcy. Niedługo przed jej premierą studio zostało wykupione przez firmę GT Interactive (później znaną jako Infogrames oraz Atari), która została jej wydawcą, a także zmieniło nazwę na Reflections Interactive. Driver odniósł spektakularny sukces, przez co rok później doczekał się kontynuacji.

W 2002 roku deweloperzy wykonali swoisty „skok w bok”, tworząc Stuntmana, jednak dwa lata później powrócili do swojej najważniejszej marki, oddając w nasze ręce grę Driv3r. Tytuł mający konkurować z serią Grand Theft Auto nie spełnił pokładanych w nim nadziei, a nad przyszłością marki zaczęły się zbierać czarne chmury. Sytuacji nie poprawił ani Driver: Parallel Lines (w trakcie pracy nad którym szeregi studia opuścił Martin Edmondson, ustępując miejsca swojemu bratu – Garethowi), ani Driver 76 (owoc współpracy z Sumo Digital) stworzony z myślą o handheldzie PlayStation Portable. W lipcu 2006 roku Atari obwieściło, że studio oraz prawa do stworzonych przez nie marek zostały kupione przez firmę Ubisoft.

Pod skrzydłami Ubisoftu

Działalność pod skrzydłami francuskiego giganta zespół legitymujący się już jako Ubisoft Reflections rozpoczął od opracowania dwóch gier na konsolę Nintendo WiiEmergency Heroes oraz Monster 4x4: Stunt Racer. W 2011 roku ekipa zakończyła pracę nad następną częścią serii Driver, o podtytule San Francisco, która została przyjęta dosyć ciepło zarówno przez graczy, jak i recenzentów. Dwa miesiące po jej premierze ze swojego stanowiska ustąpił Gareth Edmondson, którego miejsce zajęła Pauline Jacquey.

W kolejnych latach studio pomagało w rozwoju serii Just Dance, a także współtworzyło takie tytuły, jak Far Cry 3, Watch Dogs i The Crew. Po premierze trójwymiarowej platformówki zatytułowanej Grow Home, która zadebiutowała w 2015 roku, ekipa pomogła w tworzeniu gier Tom Clancy's The Division, Watch Dogs 2 oraz Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands; w międzyczasie Grow Home doczekało się kontynuacji w postaci Grow Up.

W 2017 roku studio oddało w ręce graczy strzelankę pod tytułem Atomega i eksperymentalną platformówkę noszącą miano Ode oraz pomogło w ukończeniu projektu South Park: The Fractured But Whole. W kolejnych latach zespół współtworzył natomiast gry Far Cry 5 oraz Tom Clancy's The Division 2.