Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Far Cry - seria gier

Far Cry to seria strzelanek pierwszoosobowych (FPS). Poszczególne tytuły nie są powiązane fabularnie, ich wspólnym mianownikiem jest charakterystyczny, sandboksowy model rozgrywki: otwarty świat i duża swoboda działań. Wiodącym motywem cyklu są widowiskowe strzelaniny przy użyciu współczesnej broni palnej, ale twórcy nie boją się eksperymentować i co jakiś czas serwują graczom wycieczkę do zupełnie innych realiów, jak odległa prehistoria (gdzie karabiny i miotacze ognia są zastępowane przez łuki i maczugi) czy też alternatywny świat w klimacie cyberpunku (gdzie żołnierze-cyborgi walczą przy użyciu broni laserowej). Seria pozwala nam prowadzić pojazdy, takie jak dżipy czy łodzie z karabinami maszynowymi, a czasem także dosiadać zwierząt (np. słoni). Począwszy od części trzeciej do cyklu zaczęły trafiać elementy rodem z gier RPG, takie jak crafting (tworzenie przedmiotów) i rozwój umiejętności bohatera. Niektóre części wyposażono też w edytor poziomów.

Jednym z wyróżników serii Far Cry jest znakomita oprawa graficzna. Korzenie cyklu sięgają dema technologicznego X-Isle: Dinosaur Island, opracowanego przez firmę Crytek i wykorzystywanego do prezentacji możliwości karty graficznej Nvidia GeForce 3. Pierwszy prawdziwy Far Cry został opracowany przez Crytek na silniku CryEngine 1, którego wersja o numerze 2 została później użyta przez to studio do stworzenia słynnego Crysisa. Następne części cyklu Far Cry powstawały już jednak bez udziału Cryteka, jako że pełniący rolę wydawcy Ubisoft wykupił prawa do marki oraz licencję na silnik CryEngine już w roku premiery części pierwszej (2004). Podstawą Far Cry 2 stała się zmodyfikowana przez Ubisoft Montreal wersja silnika CryEngine 1 o nazwie Dunia Engine. Szacuje się, że udział oryginalnych rozwiązań z technologii opracowanej przez firmę Crytek wynosi w silniku Dunia zaledwie kilka procent. Całą resztę stanowią natomiast autorskie pomysły deweloperów z Ubisoft Montreal. Kolejne gry z serii bazują na wersjach rozwojowych technologii Dunia i powstają pod wyłącznymi auspicjami firmy Ubisoft.

Pierwszy Far Cry pojawił się w marcu 2004 wyłącznie na pecetach. Po przejęciu marki Ubisoft wypuścił kilka wersji konsolowych: Far Cry Instincts na Xbox (wrzesień 2005), kontynuację tejże wersji o nazwie Far Cry Instincts Evolution, również na Xbox (marzec 2006), paczkę Far Cry Instincts Predator, zawierającą dwie wcześniej wymienione gry i przeznaczoną na Xbox 360 (marzec 2006), oraz Far Cry: Vengeance – grę bazującą na Instincts Evolution i przeznaczoną na konsolę Wii (grudzień 2006). Pełnoprawny sequel, Far Cry 2, ukazał się w październiku 2008 na komputerach PC oraz konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. Część trzecia, Far Cry 3, ukazała się w listopadzie 2012 na tych samych platformach. W maju 2013 gra ta otrzymała samodzielny dodatek o nazwie Far Cry 3: Blood Dragon. W lutym 2014 na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3 ukazała się reedycja części pierwszej, nazwana Far Cry Classic, zawierająca wyłącznie tryb dla pojedynczego gracza. Far Cry 4 pojawił się w listopadzie 2014 aż na pięciu platformach: PC, Xbox 360, Xbox One, PS3 i PS4. Mobilna aplikacja o nazwie Far Cry 4 Arcade Poker ukazała się w tym samym czasie na urządzeniach Android i iOS. W 2016 roku na pecetach, PS4 oraz Xbox One pojawił się spin-off Far Cry Primal, osadzony w klimatach prehistorycznych. Pełnoprawna część piąta, Far Cry 5, trafiła na te same trzy platformy w marcu 2018. Na ten sam rok zaplanowano reedycję części trzeciej, Far Cry 3: Classic Edition, przeznaczoną na konsole Xbox One i PlayStation 4.

Komercyjny sukces gier z serii Far Cry próbowano wykorzystać również w innych formach kultury popularnej. Przykładem tego jest wyreżyserowany przez Uwe Bolla film Far Cry (2008) z udziałem Tila Schweigera oraz Emmanuelle Vaugier.

W pierwszej odsłonie cyklu gracze wcielają się w Jacka Carvera, ex-komandosa prowadzącego firmę transportową w rejonie południowego Pacyfiku. Pewnego dnia do bohatera zgłasza się piękna dziennikarka Valerie, która pragnie zbadać tajemnicze wyspy w rejonie Mikronezji. Po dotarciu na miejsce kobieta przepada bez śladu, a łódź Jacka zostaje zniszczona przez pocisk rakietowy. Aby wyrwać się z tropikalnego piekła, protagonista musi zmierzyć się z armią najemników, a także z hordami mutantów.

Część druga rozgrywa się w bliżej nieokreślonym, ogarniętym wojną afrykańskim państwie. Gracz wciela się w rolę najemnego zabójcy, wysłanego na Czarny Ląd z zadaniem zlikwidowania handlarza bronią o pseudonimie „Szakal”, który zaopatruje walczące frakcje. Misja jednak nie idzie po myśli protagonisty – zostaje on zainfekowany pasożytem malarii, a jego jedyną szansą na przetrwanie jest wykonywanie zadań dla lokalnych watażków. Wspomniana malaria pełni ważną rolę w samej rozgrywce: gracz musi regularnie zaopatrywać się w leki i zażywać je, aby powstrzymać symptomy choroby. Przed rozpoczęciem zabawy gracz może wybrać postać protagonisty. Niewybranych bohaterów spotykamy później w trakcie gry, gdzie oferują oni unikalne sposoby na przechodzenie misji oraz wspierają nas w walce. FC2 było chwalone za realistyczny system rozprzestrzeniania się ognia, który mogliśmy rozniecać za pomocą miotacza płomieni. Twórcy zapewnili otwarty świat o powierzchni ok. 50 kilometrów kwadratowych.

Odsłona o numerze 3 ponownie zabiera nas w klimaty tropików. Wcielamy się w Jasona Brody’ego, który wraz z przyjaciółmi spędza wakacje na malowniczej wyspie Rook. Jak się wkrótce okazuje, tropikalny raj jest w istocie piekłem na ziemi: lokalni piraci pod wodzą psychopatycznego Vaasa porywają bliskich protagonisty i mordują jego brata. Aby uwolnić przyjaciół, Jason musi zostawić dotychczasowe życie za sobą i nauczyć się zabijać. Standardowy model strzelanki FPS został tu wzbogacony m.in. o crafting sprzętu (np. leków, coraz bardziej pojemnych plecaków) oraz o odblokowywanie nowych umiejętności na modłę gier RPG. Do produkcji trafił też zestaw misji kooperacyjnych.

Część trzecia otrzymała samodzielny dodatek o nazwie Far Cry 3: Blood Dragon, fabularnie zupełnie niezwiązany z grą bazową. Rozszerzenie osadzono w realiach cyberpunku/science fiction z lat osiemdziesiątych. Gracz wciela się w cyborga-komandosa, żyjącego w alternatywnym, postapokaliptycznym roku 2007. Protagonista otrzymuje zadanie zabicia zbuntowanego cyberpułkownika, który w tajnej wyspiarskiej bazie tworzy sobie prywatną armię. Ciekawą mechaniką jest możliwość napuszczania na wrogich żołnierzy tytułowych smoków. Zwierzęta pożerają ludzi oraz ostrzeliwują cele laserami z oczu. Produkcja jest pełna absurdalnego humoru, a jej oprawa graficzna świeci feerią neonowych kolorów.

Pełnoprawna odsłona czwarta jest bardzo podobna do trójki, ale zamiast na tropikalne wyspy trafiamy do himalajskiej krainy Kyrat. Protagonista gry, Ajay Ghale, przybywa w te rejony, aby rozsypać prochy zmarłej matki. Na miejscu wychodzi na jaw nieprzewidziana komplikacja: Kyrat zostało opanowane przez wojska psychotycznego tyrana Pagana Mina, żywo przypominającego szalonego antagonistę Vaasa z FC3. Podobnie jak w trójce, nasz bohater musi połączyć siły z lokalnym ruchem oporu i poprzez wykonywanie najróżniejszych zadań, wyzwolić rejon z łap okupantów. W grze powrócił crafting, odblokowywanie nowych umiejętności oraz tryb co-op. Jedną z nowinek jest możliwość dosiadania słoni.

Far Cry Primal bierze sprawdzone rozwiązania gameplayowe serii i umieszcza je w całkiem nowym środowisku: 10 000 lat przed naszą erą. Karabiny maszynowe i granaty ustępują miejsca dzidom i maczugom, a wrogie pojazdy bojowe – mamutom i tygrysom. Gracz wciela się w myśliwego Takkara, którego grupa została zdziesiątkowana podczas polowania. Osamotniony praczłowiek musi odnaleźć resztki swojego plemienia, zbudować im bezpieczne schronienie i rozprawić się z nieprzyjaźnie nastawionymi ludami. Z uwagi na brak technologicznych gadżetów, dużą rolę w grze odgrywają zwierzęta. Dla przykładu: przy pomocy sowy możemy nie tylko przeprowadzić zwiad i oznaczyć wrogów, ale też wyeliminować wybranego przeciwnika albo zrzucić wrogom na głowy bombę. Rozmaite niedźwiedzie, tygrysy i wilki można oswajać i wykorzystywać jako wsparcie w walce, a niektóre z nich nawet ujeżdżać. FC Primal nie zawiera żadnego trybu multiplayer.

Część piąta zabiera nas do Hope County w stanie Montana, USA. Hrabstwo zostało opanowane przez fundamentalistyczną, pseudochrześcijańską sektę, głoszącą rychły koniec świata. Dobrze uzbrojeni sekciarze terroryzują lokalnych mieszkańców i siłą konwertują ich na swoją wiarę. Gracz wciela się w rolę policjanta, którego zadaniem jest pojmanie charyzmatycznego guru sekty i przywrócenie prawa i porządku w regionie. Co ciekawe, tym razem postać protagonisty nie jest sztywno określona i możemy ją dostosować do naszych preferencji. Dodatkowo całą kampanię FC5 możemy przejść albo samotnie, albo ze znajomym w trybie kooperacji. Imponujący arsenał sprzętu został tu powiększony o samoloty.

Far Cry 3: Classic Edition
Far Cry 3: Classic Edition

Akcji 29 maja 2018

Specjalna wersja gry Far Cry 3, opracowana z myślą o konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One. W Far Cry 3: Classic Edition gracze wcielają się w Jasona Brody'ego, którego zadaniem jest odbicie przyjaciół z rąk psychopatycznych piratów trzęsących archipelagiem Rook Islands.

PS4XONE

Far Cry 5
Far Cry 5

Akcji 27 marca 2018

Piąta pełnoprawna odsłona rozwijanego przez firmę Ubisoft cyklu pierwszoosobowych gier akcji z otwartym światem. W odróżnieniu od poprzednich części serii, fabuła Far Cry 5 nie przenosi nas w żadne egzotyczne miejsca, a na teren Montany, czyli jednego z najsłabiej zaludnionych stanów USA. Gracz wciela się zaś w policjanta (lub policjantkę; płeć i wygląd postaci można personalizować), którego zadaniem jest rozpracowanie i zniszczenie organizacji przestępczej, działającej pod przykrywką fanatycznej sekty. Na jej czele stoi zaś charyzmatyczny Joseph Seed, który w bezwzględny, sadystyczny sposób rozprawia się z przeciwnikami. Pod względem rozgrywki produkcja oferuje największy w historii cyklu otwarty świat, w którym dużą rolę odgrywają pojazdy, a na wykonanie czeka cała masa zadań głównych i pobocznych, a także różnego rodzaju aktywności dodatkowe. Do naszej dyspozycji oddano imponujący arsenał broni oraz całkiem rozbudowany system craftingu. Wzorem poprzedniej części serii, możemy także oswajać dzikie zwierzęta, by pomagały nam w walce.

PCPS4XONE

Far Cry Primal
Far Cry Primal

Akcji 23 lutego 2016

Spin-offowa odsłona serii pierwszoosobowych gier akcji z otwartym światem, rozwijanej od 2004 roku przez koncern Ubisoft. Far Cry Primal stanowi spore odejście od klimatu poprzednich części, przenosząc nas w odległą przeszłość ok. 10 tys. lat p.n.e. W grze wcielamy się w postać myśliwego imieniem Trakkar, którego grupa zostaje wymordowana, a on sam trafia do niebezpiecznej krainy Oros, gdzie ludzie są tylko zwierzyną łowną dla potężnych prehistorycznych bestii. Jak nietrudno się domyślić, jednym z najważniejszych elementów gry staje się więc aspekt przetrwania. Eksplorując świat gry, poświęcamy się realizacji kolejnych zadań fabularnych, polowaniu na rozmaite gady, a także tworzeniu przydatnych przedmiotów oraz nauce nowych umiejętności. W odróżnieniu od pełnoprawnych części cyklu, w arsenale bohatera nie znajdziemy oczywiście broni palnej, ale całą masę prymitywnego oręża, takiego jak dzidy, maczugi i łuki. Brak pojazdów rekompensuje nam zaś możliwość dosiadania rozmaitych zwierząt.

PCPS4XONE

Far Cry 4 Arcade Poker
Far Cry 4 Arcade Poker

Logiczne 18 listopada 2014

Prosta produkcja logiczno-zręcznościowa z elementami tytułowej gry hazardowej, będąca mobilną aplikacją towarzyszącą kolejnej pełnoprawnej odsłonie kultowej serii Far Cry firmy Ubisoft. Mechanika Far Cry 4: Arcade Poker łączy zasady klasycznego pokera z elementami gier zręcznościowych pokroju Tetrisa. Zadaniem graczy jest łączenie w pokerowe układy spadających z góry kart, zanim te opadną na sam dół ekranu. Elementy pasujące do naszej układanki przeciągamy w odpowiednie miejsce, podczas gdy te nieprzydatne jednym dotknięciem palca wymieniamy na inne. Całą zabawę dodatkowo urozmaicają też zróżnicowane power-upy. Każdy z pokerowych układów jest oczywiście odpowiednio punktowany, a na kolejnych poziomach gry naszym celem jest wykonywanie określonych zadań i przebicie minimalnego wymaganego wyniku punktowego. Swoistą ciekawostkę stanowi zaś fakt, że wygrane w grze wirtualne pieniądze trafiają na konto naszej postaci w grze Far Cry 4.

ANDiOS

Far Cry 4
Far Cry 4

Akcji 18 listopada 2014

Czwarta odsłona niezwykle popularnego cyklu sandboksowych gier akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Zgodnie z polityką koncernu Ubisoft, deweloping tytułu powierzony został kilku wewnętrznym studiom deweloperskim na czele z Ubisoft Montreal i Ubisoft Shanghai. Gracze ponownie mają okazję wcielić się w rolę bohatera, który samotnie musi stawić czoła licznym przeciwnikom i przeszkodom. Z pomocą przychodzi jednak spory arsenał broni palnej i białej. Twórcy pozostali wierni sprawdzonym schematom rozgrywki, pozwalając na dużą swobodę w eksplorowaniu rozległych lokacji oraz wykonywaniu zadań. Od strony technicznej Far Cry 4 wykorzystuje potencjał stale rozwijanego silnika Dunia Engine, zapewniającego wysokiej jakości oprawę audiowizualną oraz realistyczną fizykę.

PCPS4XONEX360PS3

Far Cry Classic
Far Cry Classic

Akcji 11 lutego 2014

Przygotowana z myślą o użytkownikach konsol siódmej generacji reedycja pecetowego przeboju Far Cry z 2004 roku, który zapoczątkował niezwykle popularną serię sandboksowych gier akcji firmy Ubisoft. W grze wcielamy się w postać właściciela firmy przewozowej, który wykonując jedno ze zleceń, trafia na odciętą od świata tropikalną wysepkę. Na miejscu okazuje się, że wyspa opanowana jest przez nieznane jednostki militarne, a zdany wyłącznie na siebie bohater musi przetrwać konfrontację i znaleźć sposób na wydostanie się z tego miejsca. Podobnie jak pecetowy pierwowzór, Far Cry Classic oferuje pełną swobodę eksploracji i interakcji z otoczeniem oraz zróżnicowany zestaw zadań, podczas realizacji których możemy czynić użytek z całkiem sporego arsenału broni oraz gadżetów. W porównaniu z oryginałem, w grze udostępniona została jednak wyłącznie kampania single player i nie znajdziemy tu żadnej formy rozgrywki wieloosobowej.

X360PS3

Far Cry 3
Far Cry 3

Akcji 29 listopada 2012

Trzecia część popularnego wśród graczy cyklu pierwszoosobowych strzelanin (FPS). Gra wyprodukowana została przez studio Ubisoft Montreal, któremu pomagały zespoły deweloperskie Ubisoft Shanghai, Ubisoft Reflections i Massive Entertainment. Głównym bohaterem Far Cry 3 jest Jason Brody, którego wakacje zmieniają się w walkę o przeżycie. Na skutek nieszczęśliwego skoku spadochronowego bohater i jego przyjaciele trafiają na wyspę opanowaną przez psychopatycznych piratów. Protagonista musi oswobodzić swoich bliskich z rąk szaleńców i znaleźć sposób powrotu do cywilizacji. Jak przystało na rasowy FPS, rozgrywka obfituje w sekwencje strzeleckie, w trakcie których można posługiwać się różnymi rodzajami broni. Gra pozwala przy tym na dużą swobodę w eksplorowaniu lokacji, eliminowaniu kolejnych wrogów i wykonywaniu zlecanych zadań.

PCX360PS3

Far Cry 2
Far Cry 2

Akcji 21 października 2008

Pierwszoosobowa strzelanina (FPS), będąca sequelem hitu z 2004 roku. Dewelopingiem Far Cry 2 zajęło się studio Ubisoft Montreal, które przejęło pałeczkę po ekipie Crytek Studios. Osią fabuły gry jest wojna domowa w małym, ale zasobnym w diamenty afrykańskim państwie. Gracz wciela się w rolę najemnika wysłanego z misją zlikwidowania Szakala, groźnego handlarza broni, którego nielegalna działalność przyczynia się do eskalacji konfliktu. Zadaniem komplikuje fakt, że bohater zapada na malarię i potrzebuje lekarstw. Rozgrywka zachowała sandboksowy charakter, pozwalając na dużą swobodę w wykonywaniu zadań i przemieszczaniu się w terenie. W porównaniu z pierwszą częścią serii, Far Cry 2 oferuje bardziej dopracowaną AI przeciwników, a także oprawę wizualną wykorzystującą potencjał bibliotek DirectX 10.

PCX360PS3

Far Cry: Vengeance
Far Cry: Vengeance

Akcji 12 grudnia 2006

Far Cry: Vengeance jest pierwszą próbą przeniesienia na platformę Wii popularnej marki gier z gatunku FPS. Ludzie z korporacji Ubisoft Entertainment zrobili znakomity użytek z bezprzewodowego pilota i dołączonego do niego Nunchuka.

Wii

Far Cry Instincts Predator
Far Cry Instincts Predator

Akcji 28 marca 2006

Far Cry Instincts Predator to strzelanka stworzona przez programistów ze studia Ubisoft w Montrealu. Stanowi ona połączenie podstawowej wersji Far Cry Instincts z rozszerzeniem, zatytułowanym Evolution.

X360

Far Cry Instincts Evolution
Far Cry Instincts Evolution

Akcji 28 marca 2006

Far Cry Instincts Evolution to pierwszoosobowa strzelanka, wykonana przez niemiecką firmę Crytek Studios we współpracy z Ubisoft Entertainment. Według założeń twórców gra stanowi rozwinięcie pomysłów, które zaimplementowali w wydanym w 2005 roku Far Cry Instincts.

XBOX

Far Cry Instincts
Far Cry Instincts

Akcji 27 września 2005

Konsolowa wersja strzelaniny FPP, której akcja rozgrywa się na tropikalnej wyspie. W grze zmierzymy się z serią zróżnicowanych przeciwników, eksplorując przy tym tropikalną dżunglę, w poszukiwaniu zaginionej dziennikarki. Do naszej dyspozycji oddano szereg broni i pojazdów. Grafika prezentuje się rewelacyjnie, a efekty specjalne i dźwiękowe są na najwyższym poziomie.

PS2XBOX

Far Cry
Far Cry

Akcji 23 marca 2004

Pierwszoosobowa strzelanina (FPS) w tropikalnych plenerach. Far Cry jest pierwszą komercyjną produkcją w dorobku niemieckiego studia Crytek. Jack Carver, główny bohater gry to były komandos, który po odejściu ze służby prowadzi niewielką firmę transportową. Protagonista przyjmuje zlecenie przewozu młodej dziennikarki na archipelag Mikronezji. W trakcie wyprawy łódź Carvera zostaje zatopiona przez nieznaną jednostkę wojskową, klientka znika, a on sam ląduje na pełnej żołnierzy wyspie. Bohater musi skorzystać ze swych nietuzinkowych umiejętności, by wyjść cało z opresji. Sandboksowy model rozgrywki w Far Cry nie narzuca z góry ustalonego biegu akcji, pozwalając na dużą swobodę w eksplorowaniu tropikalnych lokacji i wykonywaniu zadań. Efektowna oprawa wizualna w grze generowana jest przez silnik CryEngine.

PC